Norsk Survival Forum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 24 Nov 2017, 14:34

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 51 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4  Neste
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 02 Jan 2013, 01:00 
Avlogget

Verktøy ja, der er vi inne på noe.

På verktøytavla, og i skuffer, skap og hyller i verkstedet:
Skrustikke (uunnværlig)
Fastnøkler (4mm - 40mm)
Nebbtang
Avbitertang
Vannpumpetang
Avisolerings-/kabelskotang
Skraller (1/4", 3/8", 1/2")
Piper (6mm - 23mm)
Skralleforlengere (en haug, ca 1,5 m til sammen :P )
Snekkerhammer
Murerhammer
Platehammer
Slegge
Øks
Håndsag
Baufil (en liten og en stor)
Vater
Div filer
Skrujern i alle former og størrelser
Bit-skrujern
X antall bits i de aller fleste typer og dimensjoner
Div bor fra bittesmå til relativt store
Hullsager
Kniver (mora, olfa, delphin, stanley etc)
Momentnøkkel
Fjærspennere
Bremsekalipperverktøy
Slagskrutrekker
Mutterkløyvere (til de jævlene som er håpløst fastrusta og runde)
Målebånd
Tommestokk

Elektrisk:
Muttertrekker
Batteridrill
Vinkelsliper
Betongsag
Sveiseapparat
Bajonettsag

Sikkert mer som jeg ikke kommer på i farta;)

I verktøykassa har jeg lagt alt som jeg har to eller flere av (Har ikke helt oversikt, men den er i hvertfall snart full den og)

Topp

InnleggSkrevet: 02 Jan 2013, 14:10 
Avlogget

^^
What he said, and then some.

Verktøy som står på vil ha/må ha lista:
Ei god bordsag/gerdesag.
Båndsag.
En skikkelig ambolt (40-50kg).
Esse. (er påbegynt)
Teksle.
Skrapehest.
Salmakertvinge.
Herdeovn (langt frem i tid p.g.a. pris).

I garasjen står det en liten jordfreser, en tohjulstraktor og en snøfreser til rep/overhaling/restaurering.

Topp

InnleggSkrevet: 04 Jan 2013, 11:15 
Avlogget
Brukerens avatar

husk at det funker helt greit å smi med trekull, en reversert støvsuger og en haug ildfaste steiner, Gjallarhorn. Trenger ikke støpejernsesse og sånt. Klart, det er praktisk, men ikke absolutt nødvendig.

Vikingene smidde vanligvis på steinambolter (de hadde små jernambolter til mindre arbeid) og blåsebelger. Funker helt strålende, så lenge du ikke skal essesveise skipspropeller eller noe sånt.

Skrustikke, ja...det samler jeg på, nesten :) Har sikkert 7 stk.

Topp

InnleggSkrevet: 04 Jan 2013, 15:18 
Avlogget

Holder på å samle deler til ei esse med en bremsetrommel fra en lastebil som essetrau.
Har også et par vifter liggende, men kommer også til å ha belg som backup om strømmen skulle gå.
Det har ikke veldig høy prioritet nå om dagen, men jeg holder øynene oppe etter brukandes deler. Det gjelder stort sett med alle ting. Sjekker gisbort delen på finn ofte, og har flere autosøk på ting og tang som står på ønskelista.

En annen ting jeg har øynene litt åpne for er ei vedfyrt steketakke. Husker fremdeles varmen og lukta fra vedtakka når bestemor og muttern bakte lefser før jul. Kjekt å ha :D

Topp

InnleggSkrevet: 04 Jan 2013, 16:30 
Avlogget

Glemte loddebolt, gassbrenner og en haug med gjengeverktøy ;)

Topp

InnleggSkrevet: 04 Jan 2013, 21:19 
Avlogget
Brukerens avatar

Nightcrawler skrev:

ja, det må man jo bare ha...men skal du ha både metrisk fin og grov OG UNF eller bare metrisk fin? ;)

Topp

InnleggSkrevet: 05 Jan 2013, 16:43 
Avlogget

Draugjeger skrev:
Nightcrawler skrev:

ja, det må man jo bare ha...men skal du ha både metrisk fin og grov OG UNF eller bare metrisk fin? ;)

Skal ha? Har bare listet opp det jeg HAR jeg. Skal jeg liste opp alt jeg VIL ha så kræsjer forumet:-P

Men pr i dag så har jeg tapper og snitt fra M4 til M14 i med 1mm og 1,25mm reisning.

Topp

InnleggSkrevet: 25 Des 2013, 18:15 
Avlogget

et skikkelig pipesett og skralle er gull verdt.. alle som har brukt dette ville irritert seg grønn over å måtte gå tilbake til skiftenøkkel(som er og blir et ubrukelig verktøy). og selvfølgelig et sett fastnøkler. biltema sitt duger faktisk greit her, og med 10 års garanti kan man varme og bøye dem for å komme til på vanskelige steder, for så å ta dem med til butikken etterpå å bytte dem inn i nye.
"oisann, den bøyde seg visst igjen :roll: " for de som reparerer bil selv er muttertrekker også noe som MÅ handles, kjøpte en på bilxtra til 800kr som har fungert utmerket.

kabelsko, tang, loddebolt og noen meter ekstra ledning er også kjekt å ha. og ikke minst en gassbrenner!! til bolter som sitter fast, brenne ut foringer på bil osv..

Topp

InnleggSkrevet: 01 Jan 2014, 23:17 
Avlogget
Brukerens avatar

for de av dere som er keene på en gassbrenner; skipp propan og kjøp MAPP. dyrere, men høyere brenntemperatur. selges på Jula. http://www.jula.no/mapp-gassbrenner-218533

vil også anbefale å kjøpe en kraftig avbitertang, enten knipex' kraftavbiter (opp til 4mm pianotråd) eller en boltkutter (eller helst begge to)

Topp

InnleggSkrevet: 05 Jan 2014, 19:48 
Avlogget

Draugjeger skrev:
for de av dere som er keene på en gassbrenner; skipp propan og kjøp MAPP. dyrere, men høyere brenntemperatur. selges på Jula. http://www.jula.no/mapp-gassbrenner-218533

den så genial ut, må nok ha meg en sånn :roll:

Topp

InnleggSkrevet: 30 Mar 2014, 21:27 
Avlogget
Brukerens avatar

funnet ut at jeg må ha flere varianter av størrelse på skrutrekkerne :oops:
Havner på ønskelista hos gubben som er så snill å fyller opp kasse for meg å ha her innomhus.

Topp

InnleggSkrevet: 30 Apr 2014, 00:37 
Avlogget

La ut bildene på imgur.com fordi bildeopplasting til dette forumet er plagsomt klønete. Dette er det som er i verktøykassene mine akkurat nå, i tillegg til et par økser, en håndfull kniver og ei buesag. I tillegg til dette er det en sortimentsboks med litt skruer, bolter, spiker og sånt, og jeg har pappeske en plass med linolje, smøreolje, CRC 5-56, sandpapir, arbeidshansker og litt diverse annet skrot som er kjekt å ha.

Bilde
Tre verktøykasser, den minste med lodde- og elektrikerverktøy, så en med powertools, og til slutt ei kasse med håndverktøy.

Bilde
Håndverktøy, det meste er billige greier, men det kjennes som kvalitet, og bortsett fra skiftenøklene er det ingenting her jeg misliker å jobbe med.

Bilde
Litt el-verktøy har havna i en egen kasse. Vanligvis ligger det vernebriller og hørselvern i denne kassa, men de ligger i bilen nå fordi jeg jobba med ved i påsken.

Bilde
Loddebolt, noen små tenger, små skrutrekkere, tang for nettverkskabler og et multimeter.

Jeg kjøper verktøy ettersom jeg trenger det, så det er ikke egentlig noen plan bak hva jeg har og ikke har. Det er mye jeg ønsker meg, men jeg har ikke penger til å kjøpe alt jeg kanskje får bruk for. Neste punkt på investeringslista blir nok et utvalg huggjern og større trebor, og etter hvert en mer voksen drill. Den jeg har pensjoneres snart, ettersom den er fra tiden før Li-ion-batterier. Større el-verktøy kommer så fort jeg får meg en dugelig bod å lagre det i. Tilsammen kostet dette kanskje tre og et halvt tusen med kassene, og jeg synes ikke det er mye her som er bortkastede penger.

Topp

InnleggSkrevet: 30 Mai 2014, 21:29 
Avlogget
Brukerens avatar

Fint utvalg! Mye nyttig der ja. :)

Jeg har gjort erfaringer på at biltemaverktøy ikke er til å stole på i lengden. De går skuffende fort i stykker, og metallet er ofte mykt og knekker/bøyer seg fort. Mitt prosjekt fremover er å skaffe meg kvalitetsverktøy.

Topp

InnleggSkrevet: 01 Jun 2014, 02:34 
Avlogget

Lite med kasser hos meg, men har en bod på 25m2 som det begynner å bli rimelig mye verkøy i.

På ønskelisten står det ganske mye egentlig.
Skal ha diverse ting som eg kan kjøre på gass, om strømmen går så må eg ha mulighet å lage mat. Og ha mulighet til å få varme i huset.

Topp

InnleggSkrevet: 01 Jun 2014, 21:51 
Avlogget

Høh... jeg fant en luftkompressor (tror jeg) på låven... utover at jeg lurer på hvme den er sin, så lurer jeg på hva den kan brukes til :ugeek:

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 51 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
POWERED_BY
phpBB.no - Norsk phpBB-support