Norsk Survival Forum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 22 Nov 2017, 18:50

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 51 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4  Neste
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 15 Aug 2012, 11:51 
Avlogget

Nja, nei, egentlig ikke. De laftebilene jeg har hatt fingrene mine på har ikke vært sakseslipt.
Det har nok litt med hvor i landet bila kommer fra. Det finnes et utall ulike lafteteknikker og verktøyet har også små variasjoner.
I sakseslip bile er brukandes bare ene veien, om du skjønner hva jeg mener.
Men jeg er langt fra noen ekspert på området, så andre kan sikkert ha en annen mening.

Topp

InnleggSkrevet: 15 Aug 2012, 20:35 
Avlogget

Strengt tatt ja, så heter det laftebile. Har bare blitt lei av og måtte forklare ting to ganger... Takk for rettelsen! :D

Hvis man lurer på hvordan en sakseslipt bile ser ut, kan man se på saksen hjemme. Akkurat samme prinsipp.

Fortis cadere, cedere non potest
Growing your own food is like printing your own money. Ron Finley.

Topp

InnleggSkrevet: 18 Aug 2012, 20:27 
Avlogget
Brukerens avatar

Ingen som har nevnt Dremel enda?

Topp

InnleggSkrevet: 18 Aug 2012, 23:26 
Avlogget
Brukerens avatar

Strelok skrev:
Ingen som har nevnt Dremel enda?

Eller Fein multimaster. Kjempefin til å komme til på vanskelig tilgjengelige plasser eller til oppgaver hvor man ville vært nødt til å demontere mye før man ville kunnet gjøre det man skulle. Anbefales!

Topp

InnleggSkrevet: 25 Sep 2012, 23:03 
Avlogget
Brukerens avatar

Hmm.. I tillegg til mye som allerede står kunne jo et vater være kjekt.
Både laser og godt gammeldags.

Topp

InnleggSkrevet: 26 Sep 2012, 12:15 
Avlogget
Brukerens avatar

etter min mening er dremel et tøyseverktøy, omtrent som dukkestue for småbarn...(nå er det mange som blir såra og vonbråtne, tenker jeg)

Topp

InnleggSkrevet: 30 Sep 2012, 20:33 
Avlogget
Brukerens avatar

Dremel er absolutt ikke å forakte i mange tilfeller hvor man mangler avgjørende verktøy, og absolutt ikke noe "dukkestue" i verktøyavdelinga. Med min nette dremel fra clas ohlson har jeg kuttet stål, mekket kniver, reparert våpen etc.
Kaller du en dremel for tull har du neppe hatt bruk for en før ;)

Sånn bortsett fra det har vi ikke så fryktelig mange elektriske verktøy. Det går for det meste i økser, kniver, sager, hammere, klubber og spett til alt-muligbruk. Vi foretrekker verktøy som ikke bruker strøm.

Topp

InnleggSkrevet: 12 Des 2012, 20:18 
Avlogget

Dremel har definitivt sine bruksområder, der hvor andre og større verktøy ikke kommer til. Storslegga blir sjeldent brukt under møbelsnekring, f.eks. :)

Disaster Recovery Tools for Every Toolbox:
http://www.strategic-living.net/index.p ... ery-tools/

Fortis cadere, cedere non potest
Growing your own food is like printing your own money. Ron Finley.

Topp

InnleggSkrevet: 12 Des 2012, 23:41 
Avlogget

Å hjelp, i "verktøykassa"?
Etter å ha kjøpt småbruk og pusset det opp til det dobbelte av sin verdi har vi litt av hvert.
Jeg kan ikke navnet på alt en gang!
Har en utebod, et kott, to småskap, et par hyller og flere verktøyskasser strødd rundt i hus og låve.
Lurer av og til på hva det er vi ikke har.

Av alle tingene dere har nevnt vil jeg også nevne

spett og slegge

Bruker dem hele tiden til gjerdebygging og til å flytte på f.eks store rundballer (to personer, plankebit og spett)

Talje er også flott å ha. Kan rette opp et helt uthus med det.

Eller så klart alle de vanlige tingene.

Verre er det vel at jeg ikke kan å bruke alt det vi har. Men mannen kan. Så jeg får sørge for å redde ham hvis shtf. Eller evt pappa. Han er gammel, men sterkere og tøffere enn noen mann jeg kjenner. Selv om han har både sukkersyke og astma. Ikkeno som biter på ham, gitt. :lol:

Topp

InnleggSkrevet: 15 Des 2012, 00:19 
Avlogget

Brekkjern!
Du trenger brekkjern når:
- Du er nødt til å bryte deg inn i nabuhuset som står i brann for å redde ut naboens unger.
- Du er eneste mann igjen på jorda og bryter deg inn i hus etter hus på jakt etter mat.
- Du etter en orkan må rive av kledning av en husvegg som har kollapset på jakt etter kona.
- Det er flom og du har evakuert opp på loftet, men vannet fortsetter å stige. Da er siste utvei å bryte seg ut gjennom taket fra innsiden.
- Du må "demontere" møbler som bokhyller til å bruke til fyring.

Flere forslag?

Topp

InnleggSkrevet: 16 Des 2012, 22:26 
Avlogget
Brukerens avatar

Altså, jeg jobber i undervisning til vanlig...Dremler tåler etter min erfaring ikke stort og motoren er ikke kraftig nok nok til å faktisk gjøre en skikkelig jobb i hardere materiale enn tre og bein, og da helst pyttesmå greier. Om du digger dremel er det fordi du aldri har forsøkt en skikkelig rettsliper med 6mm holder... bedre verktøy, lengre holdbarhet, mer kontinuerlig turtall.

http://www.altileie.no/Meny/H%C3%A5ndve ... S25OER.htm

Brekkjern, derimot..gullverktøy. disse to er noe av det bedre jeg har sett; http://www.hultafors.com/no/nyheter/bre ... presisjon/ og http://img.hgtvpro.com/HPRO/2008/07/29/ ... 3_w609.jpg

Topp

InnleggSkrevet: 17 Des 2012, 09:25 
Avlogget

Da har du vært svært uheldig med de dremmelene du har brukt Draugjeger.
Jeg har billigversjonen til Claser'n (Gotech eller no) og har brukt den til alt fra lett porting av topper på gamle bilmotorer (dvs. sliping i støpjern), kapping av syrefaste rør (6mm), sliping og finjustering av knivskaft, boring, polering etc. etc. Aldri opplevd at den ikke har vært sterk nok. Brukes veldig ofte med forlengelseswire uten problemer.
Det er ikke det verktøyet jeg bruker til kapping av 5mm 316L plater, men til sitt bruk er den uslåelig.

Topp

InnleggSkrevet: 19 Des 2012, 19:42 
Avlogget
Brukerens avatar

Gjallarhorn skrev:
Da har du vært svært uheldig med de dremmelene du har brukt Draugjeger.
Jeg har billigversjonen til Claser'n (Gotech eller no) og har brukt den til alt fra lett porting av topper på gamle bilmotorer (dvs. sliping i støpjern), kapping av syrefaste rør (6mm), sliping og finjustering av knivskaft, boring, polering etc. etc. Aldri opplevd at den ikke har vært sterk nok. Brukes veldig ofte med forlengelseswire uten problemer.
Det er ikke det verktøyet jeg bruker til kapping av 5mm 316L plater, men til sitt bruk er den uslåelig.

Det er samme dremmelen vi har :mrgreen: er faktisk ganske fornøyd med den. Klart, dyrere og mer avanserte verktøy er nok det proffene vil foretrekke, men for de som hverken har råd eller plass til å fylle huset med verktøy er en god dremmel et must.

Topp

InnleggSkrevet: 19 Des 2012, 23:11 
Avlogget

*leser og lusker ut av tråden og googler dremmel*

Topp

InnleggSkrevet: 20 Des 2012, 01:40 
Avlogget

Jeg er også stor tilhenger av Dremmel og lignende multiverktøy. Dersom jeg skulle bygge et hus eller en supertanker så ville det nok ikke vært førstevalg av verktøy, men til diverse småplukk synes jeg det er svært praktisk. Spesielt setter jeg pris på settet med slipeutstyr til motorsagkjede. Smergelbladene har også blitt benyttet flittig til alskens metallkapping i mindre format.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 51 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
POWERED_BY
phpBB.no - Norsk phpBB-support