Norsk Survival Forum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 19 Nov 2017, 06:51

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 51 innlegg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4  Neste
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 15 Jul 2012, 17:02 
Avlogget

Dette er tråden for alle typer verktøy, merkevarer, tips for lagring, tester og så videre. Det er også tråden hvor folk kan legge ut hva slags verktøy dere har.

Jeg begynner med og legge ut en liste over verktøy jeg mener alle, uansett om man bor i leilighet eller på et småbruk, bør ha. Det anbefalte minimum, om man vil. Kom gjerne med egne forslag! :)

Hammer med klo:
Bordsag:
Skiftnøkkel:
Tollekniv/spikkekniv:
Brekkjern:
Baufil:
Rørleggertang:
Skrujern med bitsett:
Tommestokk:
Dette er hva jeg kommer på i farten, legger antagelig til noen ting etter hvert.

Fortis cadere, cedere non potest
Growing your own food is like printing your own money. Ron Finley.

Sist endret av Frøyatro den 11 Aug 2012, 17:59, endret 2 ganger.

Topp

InnleggSkrevet: 15 Jul 2012, 21:01 
Avlogget
Brukerens avatar

Mangler brekkjern og rørleggertang. Sistnevnte ser jeg absolutt nytten av og vil anskaffe meg med det første, men hva bruker man egentlig brekkjernet til? Annet enn brekk. :mrgreen:

Ellers vil jeg anbefale at alle har en god og variert samling med skrujern i forskjellige typer og størrelser.

Topp

InnleggSkrevet: 15 Jul 2012, 21:19 
Avlogget
Brukerens avatar

Prøver også alltid å ha en bunt ståltråd og en boks med rustløser i verktøykassen min. Henger nok igjen fra tiden jeg hadde gammel bil :lol:

Topp

InnleggSkrevet: 16 Jul 2012, 05:24 
Avlogget

zXc skrev:
Mangler brekkjern og rørleggertang. Sistnevnte ser jeg absolutt nytten av og vil anskaffe meg med det første, men hva bruker man egentlig brekkjernet til? Annet enn brekk. :mrgreen:

Ellers vil jeg anbefale at alle har en god og variert samling med skrujern i forskjellige typer og størrelser.

Jeg tenker som sådan at et brekkjern alltid er kjekt og ha, det er alltid et eller annet som det er kjekt og rive. Antar at man kan klare seg uten, men hvis det kommer en innbruddstyv har man jo muligheten av og "miste" den på tyven... Rent uhell selvsagt, erhm.

Praktiske bruksområder i en leilighet... Si det du. Er brekkjern virkelig noe man trenger da mon tro? Noen som bor i leilighet som kan tenke seg fordeler som et brekkjern har som en hammer ikke kan klare? I et hus med gjerde er det alltids noe og rive ned er min erfaring. Ah, det er det jeg liker med dette forumet. Det får meg også til og tenke over mine egne valg! :mrgreen:

Topp

InnleggSkrevet: 16 Jul 2012, 09:52 
Avlogget

WD-40 spray! Hvilket herlig middel! Fra fastsittende skurer til dører som knirker, til når jeg ikke får fyr på bålet! :mrgreen:

Kjøpte et lite brekkjern fra ØYO`s fabrikk utsalg sist jeg var på Geilo.

http://www.oeyo.no/default.aspx?pageId=45 Alltid en spiker jeg ikke får tak i med hammeren, som brekkjernet utrolig nok får tak i!

Stålvaier og sånne plastikk strips. Fordi som noen gang har sån halvveis mistet eksos anlegget på bilen sin vet hvor god slike plaststrips er! ;) Har et par baki i diverse størrelser. Har et par i tursekken min også.

http://www.clasohlson.com/no/Bunteb%C3% ... r363443000 Genial pakke!

Jeg ser at jeg mangler litt greier, må få meg en rørleggertang!

Sist endret av Gullars den 22 Mar 2013, 13:30, endret 1 gang

Topp

InnleggSkrevet: 12 Aug 2012, 22:04 
Avlogget

Noe elektrisk utstyr som kan være en fordel å ha:

Drill. Både batteri drevet, og en med ledning. Ledningdriller er ofte sterkere enn de med batteri (om ikke teknolgien har løpt fra meg igjen) og kan brukes til tyngere oppgaver. Selv har jeg en Hitachi batteri drevet som jeg er godt fornøyd med, den klarte faktisk og røre en murerbøtte godt fylt med sement uten å ta kvelden. Men jeg tror den er på vei nå... Finnes en masse, masse ekstrautstyr til bor/drill.

Vinkelsliper. Kjekt til mye. Jeg hadde en Kellen, som fungerte fint på blikkplater, men den knelte på tykt stål. Anbefaler derfor alle andre til og gå for kvalitet først som sist, så slipper dere som meg og kaste bort penger på dårlig kvalitet... (luktet jo lunta da jeg så prisen, men det var så fristende...)

Elektriske sager: Her finnes det et mangfoldig utvalg, som jeg føler man må se litt på selv. Jeg personlig har en bosch blå stikksag, og har store ønsker om å skaffe med en båndsag i overskuelig fremtid. Har erfaring med sirkelsager, og ser definitivt nytten i dem ved slike ting som husbygging av større omfang, men jeg tror min hobbyvirksomhet i stor grad kan dekkes med stikksag og båndsag. I tillegg til håndsager selvsagt.

Topp

InnleggSkrevet: 12 Aug 2012, 22:26 
Avlogget
Brukerens avatar

Har skaffet meg rørleggertangen nå. Kjøpte meg også en hånddrill som back-up for batteridrillen min.
Brekkjern har forøvrig rykket opp fra "høh?" til "vil ha", men er ikke helt på "må ha" enda. Ender nok opp med ett før året er omme skal du se. :mrgreen:

Topp

InnleggSkrevet: 13 Aug 2012, 20:19 
Avlogget
Brukerens avatar

øh...jeg vet ikke helt hvor jeg skal starte. etter to og et halvt års husrenovering har jeg forskjellige favorittverktøy, men flere av dem er elektriske. Snakker vi om post-SHTF eller generelt?

Jeg vil si at om man har hus og planer om å bygge om, renovere, bygge drivhus, vedskjul, utetrapp eller noe annet større, er en kapp- og gjærsag uunværlig. Kona kjøpte en Bosch GCM 10SD til bryllupet (hun er veldig fornuftig) og den er den absolutte favoritten. Bare sørg for å ha minst ett ekstra blad, gjerne med grovere tanning.

Batteridrill. MINST 14V. Aller helst fra et anstendig merke (i synkende rekkefølge), dvs. Festool (Rolls-Royce), Panasonic , Hilti, Milvaukee/Atlas Copco, Blåbosch, Makita, DeWalt, Hitatchi. Gjør deg selv en tjeneste og la MeEc (Jula), CoTech (Clas) og Biltema (Biltema, doh) stå igjen i hylla og unn deg noe som varer...og varer....og varer... Kjøp også anstendige bor og to pakker med bra bits.

En håndsag. En bra en fra Bacho (selv om bacho visstnok også produserer for Kellen (Coop), Cotech (Clas) og en rekke andre. Kjøp 2. eller helst tre, om du er en feinsmecker som vil ha en for kapp, en for kløyv og en kombi.

Stemjern. Trenger ikke være håndsmidde japanske superstemjern smidd av 14. generasjons stemjernsmed. Det holder med Bacho. Litt forskjellige størrelser, men i allefall 10mm, 15mm, 20mm + + Kjøp eller lag også en kneppert, dvs. en treklubbe som man bruker på stemjern så ikke skaftet blir herpa.

Hammer. Om man vil ha verdens beste hammer så er det visstnok Estwing som ruler, i allefall er den penest. Bare sørg for at hammeren har en vekt du klarer (jeg er litt for pingle for 20 oz, men 16 oz bør jeg klare, i allefall etter SHTF.) Og sørg for ------- til å holde på riktig sted (dvs. bakerst). jeg blir gal av å se folk dytte inn 4" spiker med 45 slag. Til å trekke ut 4" spiker bruker man ikke hammeren. Da bruker man et....

Brekkjern. Hultafors. Ingen over, ingen ved siden. Kan også brukes til å bryte opp matlagrene etter TEOTWAWKI. Kjøp gjerne en stor og en liten s.k. "dogyu" eller nail puller. unværlig for å få ut de virkelig inngrodde spikrene.

Filer. Rund, halvrund, flat.

Bryne...jaaaa! Alle må ha to bryner. Kan godt være komposittbryne, så lenge det ikke er clas sitt. Det er noe myk dritt. Bryner skal være dønn flate, så de må slipes av og til. Da kan man bruke sandpapir og vann på en absolutt flat bordplate. Grov, fin...og finest om man liker å barbere seg post-SHTF. Arkansas er kjempebra, men veldig dyrt.

Vedsag. Ikke noe strøm? du har vel armer? Kjøp sandvik, så trenger du ikke kjøpe flere ganger. Far bruker en fra 1950 som man fortsatt får blader til.

Øks. Det viktigste er ikke formen, lengden på skaftet, etc. Det viktigste er at den er skarp. Sinnsykt skarp. Idet du skal bruke den til noe annet en å hogge ved blir det helt grusomt om den er butt og sløv. Og etter SHTF, uten strøm og motorsagbensin er øksa din beste venn når du skal bygge hus. Kjøp to. En til ved, en til snekkerting. Kjøp gjerne en gammal rugg på loppis i sverige, de er ofte helt ok, og billig attpå.

Kniv....men det tar vi opp i en annen tråd. Mora går fint til snekring. Billig og bra. (en kuriositet jeg så på et knivforum var å kjøpe den "mønstersmidde" IKEA-kokkekniven "slitbar" som av en eller annen grunn har en egg av VG10, et av verdens mest ettertraktede ståltyper, samme som i Fällkniven)

hmm.. kommer sikkert på mer seinere.

et tips fra John Seymour, selfsufficiency-guruen og pioneren, var å ha dobbelt av alt, men ha drittverktøy framme og finverktøyet låst inn så dumme naboer og slektninger lånte møkkaverktøyet ditt. Godt tips, spør du meg.

Topp

InnleggSkrevet: 13 Aug 2012, 21:08 
Avlogget

Kan noen gi meg en god link til en rørleggertangen?

Sist endret av Gullars den 22 Mar 2013, 13:42, endret 1 gang

Topp

InnleggSkrevet: 13 Aug 2012, 21:13 
Avlogget
Brukerens avatar

http://www.jula.no/rortang-150007 ?

Klart, om du skal grave litt ned i lommeboka... http://www.fosen-tools.no/nettbutikk/in ... ts_id=2249

For alt som kommer fra knipex er gull. punktum.

Topp

InnleggSkrevet: 13 Aug 2012, 23:39 
Avlogget

Ha, bra folk bruker tråden! Og for å svare på Draugjegers spørsmål, her snakker vi om alt som kan gjøre oss i stand til å gjøre ting selv. Både før, under og etter alle former for katastrofer, både små og store. Så lass på med erfaringer! :)

Enda mer verktøy jeg mener det er verdt og ha, en del har jeg, og resten har jeg store planer om å skaffe meg.
Vinkeljern:
Målebånd:
Høvel:
Murerskje:
Fastnøkler, fra de minste til de største, men opp til 18" burde man vel være klar for det meste i det vanlige liv. Har til nå aldri sett 32" bli brukt på noe annet enn traktor...
Bandkniv (bandkrakk er kjekt og ha det også, men kniven er bedre)
Rasper/filer (et sett for metall, et for tre)
Lafteøks.
Avbiter tang: Trenger ikke være verdens største, men en som tar netting er et greit sted og starte.
Platesaks:
Tvinger: Både skrutvinge i varierte størrelser, og disse klemsakene som jeg vet Biltema fører.

Stemjern er kjekke saker, og det beste og bruke på dem skal ettersigende være en dead blow hammer. http://en.wikipedia.org/wiki/Dead_blow_hammer Men det blir nok ikke aktuelt for min del. Ikke gummihammer heller. En eller annen gang skal jeg lage meg en skikkelig trehammer, men inntill da bruker jeg klubben, selv om jeg lagde den altfor, altfor lang... :oops: Men den ser Djevelsk bra ut da! :P

Topp

InnleggSkrevet: 14 Aug 2012, 14:21 
Avlogget
Brukerens avatar

Klart, det som er bedre enn et tonn med flott verktøy...er å kunne bruke stasen. Så man får begynne å mekke for harde livet. (En av grunnene til at jeg har flere økser, men ingen lafteøks. har ingen tanker om å lære meg det.)

Topp

InnleggSkrevet: 14 Aug 2012, 19:25 
Avlogget

Skal ikke skryte på meg at jeg kan lafte sammen en hyttes selv, men en lafteøks er praktisk til en del lettere byggverk også. ;)

Topp

InnleggSkrevet: 15 Aug 2012, 09:30 
Avlogget

Kremt..., mulig jeg er over gjennomsnittet interessert og pirkete, men det er ingenting som heter lafteøks.
Det heter laftebile...... En øks og en bile har vidt forskjellige bruksområder....

Topp

InnleggSkrevet: 15 Aug 2012, 11:06 
Avlogget
Brukerens avatar

Ah, en nerd etter mitt hjerte! :D

Du har helt rett, men er definisjonen at en laftebile er sakseslipt?

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 51 innlegg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
POWERED_BY
phpBB.no - Norsk phpBB-support