Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 19 Nov 2018, 08:13

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 15 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Raspberry PI
InnleggSkrevet: 27 Des 2017, 21:44 
Avlogget

Lyst til å tipse om en mulig bra off- grid datamaskin. Eventuelt reservedatamaskin til Faraday- buret. Raspberry PI er billig og hendig, om enn litt spartansk. Har kjøpt meg en sånn og er strålende fornøyd. Bruker den foreløpig bare som surfe- datamaskin tilkobletflatskjermen. Men, men....

Topp

Innleggets emne: Re: Raspberry PI
InnleggSkrevet: 28 Des 2017, 13:10 
Avlogget
Brukerens avatar

RPi er helt klart en hendig liten computer som kan brukes til mye. Jeg har et par selv, men jeg har egentlig ikke funnet noe å bruke dem til enda utover at det er artig å teste. Det jeg har tenkt på som kan være litt relevant på dette forum er f.eks til styring av radioer. En løsning for digital kommunikasjon over HF som krever lite plass og strøm (Har lekt litt med Winlink og ARDOP software-modem)
Hva ser du for deg å bruke din til? En surfemaskin er vel ikke det første man trenger etter en hendelse som har slått ut elektronikk. Er tanken å ha din datamaskin som kan kobles til en-eller-annen skjerm, eller tenker du å lagre skjerm og annet nødvendig utsyr EMP-sikkert også? Er det i så fall et alternativ å lagre programvare og andre data på USB minnepinner som du så kan bruke i en-eller-annen datamaskin som du får tilgang til?

Topp

InnleggSkrevet: 28 Des 2017, 14:00 
Avlogget

Jeg har 3 Pi'er gående her jeg... :geek:
En med en Z-wave modul på, som styrer smart(?!)-hjem tingene mine; en som står og kjører et par Python-script som tar imot og logger data fra solceller/batteribank og varmtvann/varmepumpe/dieselvarmer - og en som fungerer som webserver og e-post server. :)

I accept the rules that you feel necessary to your freedom. I'm free no matter what rules surround me. If I find them tolerable, I tolerate them; if I find them too obnoxious, I break them. I'm free because I know that I'm morally responsible for all I do

Topp

InnleggSkrevet: 28 Des 2017, 19:49 
Avlogget

Jeg tenker å bruke min til surfing, tekst og kanskje spill. Regneark er også interessant, men har jo Microsoft Office på jobb så det blir kanskje litt bortkastet å bruke mye tid på et annet program.

Synes det virker litt spennende med programmering. Men vil ikke bruke for mye tid på det. Jeg er nødt til å kunne lese XML filer for å kunne fungere på jobb da... Så å leke litt med python er kanskje ikke så dumt. Da vil vel XML fremstå som en lek.

Pi innbiller jeg meg trekker lite strøm. Skal etter hvert teste den på nødlader til mobil. Den burde være perfekt for folk med et lite solcelleanlegg. Det er lett å lagre en liten Pi i en Faraday kasse. Det finnes dessuten små skjermer å få kjøpt for rundt tusenlappen.

Det er ikke sikkert at datamaskiner blir like lett å kjøpe i fremtiden, forresten. Knapphet på olje og andre ressurser kan føre til at vi vil måtte begrense oss. Da er vel en Pi gull verdt.

Topp

InnleggSkrevet: 29 Des 2017, 01:56 
Avlogget

Cornelius skrev:
En med en Z-wave modul på, som styrer smart(?!)-hjem tingene mine; en som står og kjører et par Python-script som tar imot og logger data fra solceller/batteribank og varmtvann/varmepumpe/dieselvarmer - og en som fungerer som webserver og e-post server. :)

Jeg hadde også 3Pi'er gående som gjorde mye av det du beskriver men jeg har nå greid å eliminere to av den slik at den ene gjør hele jobben :-)

Topp

InnleggSkrevet: 29 Des 2017, 07:56 
Avlogget

kroken skrev:
Cornelius skrev:

Jeg hadde også 3Pi'er gående som gjorde mye av det du beskriver men jeg har nå greid å eliminere to av den slik at den ene gjør hele jobben :-)

Jo, jeg kan nok kombinere mail/web serveren med den som logger batteribanken osv., men ikke noe mér, fordi logge-pi'en må fysisk stå i kjelleren, mens Z-wave-pi'en bør stå i 2-etg. pga. rekkevidde på noen av sensorene...

Men det er jo det at Pi'ene er rimelige, og bruker bare 4-5 Watt fra en usb-port som gjør at det ikke gjør noe å ha flere igang... ;)

I accept the rules that you feel necessary to your freedom. I'm free no matter what rules surround me. If I find them tolerable, I tolerate them; if I find them too obnoxious, I break them. I'm free because I know that I'm morally responsible for all I do

Topp

InnleggSkrevet: 31 Des 2017, 00:49 
Avlogget
Brukerens avatar

Med MotionEye os og pi cam får du et greit overvåknings kamera
med funksjoner som motion detect, epost varsel osv.

Har ikke testet selv enda, men det står på handlelista :)

Topp

InnleggSkrevet: 01 Jan 2018, 01:18 
Avlogget

Finnes det noen link til en bærbar pc som kan lades med solcellepanel eller noe lignende hvor man kan lagre mye nyttig info ? :D

Topp

InnleggSkrevet: 01 Jan 2018, 09:16 
Avlogget

Vet ikke om noen konkret - men tar man veien om et lite 12V solcelleanlegg (man får jo universal laptop-strømforsyninger som kjører på 12V), så kan igrunn alle laptop'er brukes til det. :) Et nettbrett ville jo óg fungere greit til det, og de fleste av de lades jo med 5V usb...

Svakheten med laptop over tid, er jo harddisken, så der ville jeg ha installert en SSD disk, som ikke har noen mekaniske deler som slites. En annen svakhet, som dekker både laptop og nettbrett, er batteriet - som vil dabbe av/streike etter noen års bruk; da vil en laptop fungere med ekstern strøm, mens et nettbrett er jeg ikke sikker på at vil...

Skal man holde seg til tråd-emnet, så får man jo f.eks. batteri-modul til Pi'en, og har man f.eks. en 6W Solcelle lader (eller storebroren på 10W) fra Clas Ohlson e.l., så er man på god vei. :)
Har man attpåtil en liten touchskjerm beregnet for Pi'en (helst méd tilhørende kabinett), så er man i mål. ;)

Det man egentlig har da, er jo en liten laptop/nettbrett-hybrid, bare litt tøffere, fordi man har satt den sammen selv... :mrgreen:

Topp

InnleggSkrevet: 01 Jan 2018, 09:56 
Avlogget

Jeg har lurt litt på det samme selv. Har til nå en hybrid (nettbrett m Win10 og påklippbart keyboard) som lader via USB. Dette begynner å trekke på årene, og jeg vil gjerne ha en litt større skjerm en 10 tommer. Et lite søk ga meg bla linken til denne https://altitec.no/bil-lader-pc-ac-adapter-hp-65w-20v-tip1.html (Bil lader til PC). Fordelen med dette fremfor en inverter og så lader er jo at du ikke mister så mye energi på å først transformere opp volten og gjøre til vekselstrøm og så ned igjen og til likestrøm i PC laderen. På dx, alibaba osv har jeg også sett 12v universal ladere med justerbar volt ut (og en drøss med kontakter) om du ønsker å finne en som passer til en laptop du alt har.

Topp

InnleggSkrevet: 01 Jan 2018, 10:15 
Avlogget

Helt riktig; jo færre ledd, jo bedre. ;)

Man trenger ikke gå så langt for å få tak i en sånn adapter. Både Clas Ohlson og Kjell & Co (billig nå) har 12V strømadaptere til laptop'er...

Topp

InnleggSkrevet: 01 Jan 2018, 10:16 
Avlogget
Brukerens avatar

Hva om dere som har gjort dette setter sammen et nettkurs? "Hvordan du bygger NUSSE 2 -et nettbrett for katastrofen"

Jeg er keen, men hae null peil på elektronikk.

Topp

InnleggSkrevet: 01 Jan 2018, 11:08 
Avlogget

Draugjeger skrev:
Hva om dere som har gjort dette setter sammen et nettkurs? "Hvordan du bygger NUSSE 2 -et nettbrett for katastrofen"

Tja...
Personlig, så vil jeg nok bare sørge for at jeg har mulighet til å lade en 12V bank, og ha en 12V strømadapter til en eldre laptop liggende... :)

Men - for de som finner det gøy; en liten eksempel-liste; for enkelhets-skyld, alt fra Kjell & Co.

Raspberry PI
Minnekort med OS
7" touchskjerm
Kabinett med plass til Pi og Skjerm

En 20Ah Powerbank
10,5W Solcellelader

Minnekortet settes i Pi'en, og Pi'en monteres i kabinettet til skjermen sammen med skjermen. Maskinen drives direkte fra usb-powerbank'en, som kan lades med solcellepanelet. Egentlig vil en 10Ah powerbank passe bedre til det 10W panelet - man bør ikke ha større bank enn det man klarer å lade opp med gitt solcellepanel på én solrik dag. :)
I skrivende stund, så kommer alt dette på kr. 2627,60.

Før vi skulle satse på å lage et 'katastrofe-brett', så tror jeg det er viktigere å starte med å bygge opp et info-bibliotek med all nyttig info lagret lokalt som pdf-dokumenter (e.l.) (ikke linker, mao.)

Topp

InnleggSkrevet: 06 Jan 2018, 22:12 
Avlogget

Kva er fordelene i forhold til en laptop?

Topp

InnleggSkrevet: 25 Jan 2018, 14:02 
Avlogget
Brukerens avatar

koster en brøkdel av prisen, tar lite plass og bruker nesten ikke strøm. Pluss at det har kommet mange tilleggsprodukter til RPI. Men på en annen side er det store begrensninger i lagring og prosesseringskraft, og de kan være pittelitt knotete å få til å virke om man er nybegynner, selv om det finnes masse guider for å hjelpe deg da.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 15 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: