Norsk Survival Forum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 23 Nov 2017, 20:48

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 11 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: DIY uthus/lysthus
InnleggSkrevet: 02 Mar 2017, 12:13 
Avlogget

Skal igang med bygging av et lite uthus/lysthus så snart våren kommer.
Det blir et helt tradisjonelt lite bygg på rett under 15kvm... men... jeg vil bygge med kjeller, en "hemmelig" sådan, dog mest som en artig "feature" for barna og å ta med kompisene ned på en øl og litt musikk. Bygget blir liggende på lik høyde som hovedhuset, men nedenfor er det skråtomt, så leker litt med tanken på å lage en liten "hobbit-tunnel" fra skråningen i tillegg til luke i gulvet fra uthuset og ned i kjeller.
Kommer til å gjøre all jobben selv (med min gamle far på laget).

Grunnen er kun ren sand, så drenering er ikke noe problem, men lurer likevel på hvordan jeg skal få kjellern tett? Ønsker at den skal være tørr slik at den kan innredes og brukes. Finnes det noen kjekk lektyre å lese om emnet, eller noen her med erfaring?
Jeg har forsåvidt god erfaring med bygging, men akkurat kjellere har jeg litt lite erfaring med.

Topp

Innleggets emne: Re: DIY uthus/lysthus
InnleggSkrevet: 02 Mar 2017, 18:09 
Avlogget

Regner med at du støper kjelleren ? Og hvis du er sikker på at drenering ikke er noe problem, så bør jo grunnmurspapp holde. Gjerne med 50mm med isopor også.

Topp

InnleggSkrevet: 02 Mar 2017, 18:14 
Avlogget

Jeg er ingen ekspert når det gjelder å bygge, men har lest mye om uthus,lysthus. Det jeg vil tro er strategisk er å grave ned godt på sidene og hive pukk slik at fuktighet dreneres under bygget slik at det ikke blir så mye fukt. I tillegg er det jo kjekt å få lagt inn strøm til bygget både for å kunne holde varmen der, samt ha en avfukter der for å unngå mugg. Jeg har selv avfukter på garasjeloftet og det er genialt !

Topp

InnleggSkrevet: 02 Mar 2017, 20:35 
Avlogget
Brukerens avatar

Grav ned, lag er forskaling, ikke bruk vanlig isopor, men styrofoam: http://www.glava.no/bygg/produkter/skum ... 50-sl-a-n/
Legg 0,20 plast (godt utenfor forskalingen). Armeringsnett med sko, så du ikke punkterer plasten. Bøy armeringsnette så det stikker opp langs "veggene" eller bind på jern som stikker opp.
Støp gulvet/såla.
Forskaling av vegger (Må forskales meget sterkt). Armering i vegger bindes sammen med armering som stikker opp fra gulvet/såla.
Leca kan eventuelt brukes, men da blir det en litt annen prosedyre.
Overflødig plast fra Gulv/såle trekkes ut på siden av veggen. Veggene støpes. Knotteplast legges utenpå veggene. Fyll inntil med pukk.
Du kan eventuelt bruke smøremembran innvendig, men da må du skippe plasten i gulvet/såla.
Hvis du ønsker høyere isoleringsverdi, forer du på vegger, bruk isopor eller rockwool (ikke glava)

Dette ble veldig simpelt og rotete ser jeg ;P
Det spørs litt på hva slags materialer du velger og bruke, samt hvordan du velger og gjøre det.

Du kan sende meg en PM hvis du lurer på noe =)

Hilsen snekker'n

Topp

InnleggSkrevet: 02 Mar 2017, 22:51 
Avlogget

Jeg laget et uthus med kjeller på hytta i fjor. Har full ståhøyde i kjelleren som er under bakken. På utsiden syns ikke kjelleren og kun mine nærmeste vet at det er kjeller der. Hadde vi hatt et lukket forum skulle jeg lagt ut bilder her.

Topp

InnleggSkrevet: 03 Mar 2017, 10:17 
Avlogget

Takker for tips snekkern! Hvis man skal lage forskaling og støpe, har du noen formening om hvor tjukke vegger jeg må ha? 20cm?
Jeg skal selvfølgelig legge inn både strøm og ventilasjon.

Kroken: har du det som kaldkjeller, eller som et innredet rom og isolert?

Topp

InnleggSkrevet: 03 Mar 2017, 13:38 
Avlogget
Brukerens avatar

Det spørs på terrenget.
Hvis det er sand, og lite bevegelse i terrenget, burde 13-15 cm være tilstrekkelig.
2 stk 6mm armeringsnett som forankres i såla.
Du kan eventuelt bestille armert betong, og gå ned til 10cm :)

Topp

InnleggSkrevet: 05 Mar 2017, 00:16 
Avlogget

ragnarok skrev:
Kroken: har du det som kaldkjeller, eller som et innredet rom og isolert?

Ja har det som kaldkjeller men håper å få det frostfritt vha jordvarme.

Topp

InnleggSkrevet: 07 Mar 2017, 11:34 
Avlogget

Ghozt skrev:
Det spørs på terrenget.
Hvis det er sand, og lite bevegelse i terrenget, burde 13-15 cm være tilstrekkelig.
2 stk 6mm armeringsnett som forankres i såla.
Du kan eventuelt bestille armert betong, og gå ned til 10cm :)

Takker og bukker!
Det er kun sand i bakken. Liker å være på den trygge siden, så da blir det vel 15cm. Da er det bare å vente på at snø og is takker for seg :)

Når vi først er inne på bygging.. Jeg har tenkt å mure opp en tank på ca. 1500-2000 liter til oppdrett av fisk, muligens Tilapia. Den krever varmt vann, så jeg må kunne holde tempen på rundt 20 grader også vinterstid.
Skal bygge den i en del av en isolert garasje på ca. 20kvm. (kan dele opp rommet så det blir halvparten, hvis det hjelper på oppvarmingen).
Spørsmålet er hvordan jeg skal bygge tanken for å best mulig holde på temperaturen og minst mulig varmetap. Har fundert og skissert mange varianter, men nå har jeg snart ikke hår igjen... (jeg blir aldri enig med meg selv).

Det beste ville nok vært å bygd tanken rett på gulvet/betongen for å utnytte plassen best mulig, men jeg er redd varmetapet i betongen blir stor.... Kan man evt fore på med 5cm (hjelper det nok?) styrofoam under og rundt sidene - inn mot eksisterende vegger? Ønsker ikke at det skal utvikle seg fukt på veggene bak.
Veggene i rommet er kledd med huntonit plater og det er fuktsperre i veggen mellom disse og isolasjon.

Topp

InnleggSkrevet: 07 Mar 2017, 14:49 
Avlogget
Brukerens avatar

Hmm, hvis jeg skal ta det på sparket, ville det blitt noe lignende dette:
-legg styrofoam (den blå, som jeg linket deg) under, eventuelt 2 lag. (Jeg ville kanskje tatt 2 lag)
-Mur opp en bunn med leca.
-Mur opp veggene i leca. (armeres og forankres i bunn)
-Lim på styrofoam på utsiden av karret.
-Lim på styrofoam på insiden av karret.

Altså styrofoam rundt hele, og leca som en kjerne.

Dra på Biltema og kjøp glassfiber og epoksy.

http://www.biltema.no/no/Bat/Kjemikalie ... 000023907/ eller http://www.biltema.no/no/Bat/Kjemikalie ... 000023906/
(Jeg ville anbefalt den første)
Og http://www.biltema.no/no/Bat/Kjemikalie ... 000020523/

Invendig:
-Pensle styrofoam veggene med epoksy (godt tykt lag) påfør glassfiber.
-Gjenta ca 6-7 ganger. Klem det så mye sammen som mulig, du kan eventuelt bruke noe og komprimere det med.. men det blir bare gris.. Bare sørg for at alt er "vått", og så komprimert som mulig.
-La det tørke 24 timer, gå over med sandpapir/pussemaskin.

!Husk! Epoksyen tørker veldig fort når du jobber med den, så du må ha alt klart. Ha ferdig kuttet glassfiber osv.
Glassfiber er vanskelig og klippe eller kutte uten og revne det opp. Så vær forsiktig.

Jeg vet ikke helt om det var dette du tenkte på, men jeg ville gjort det på denne måten.
Ihvertfall sånn på sparket.

Hvis du bruker denne metoden, er det også enkelt og føre inn kabler og diverse som skal inn før du tetter med epoksy og glassfiber (aka Oksygen/varme)

Jeg ville også delt av rommet som du snakket om.
Jeg ville ikke anbefalt og sette konstruksjonen direkte mot vegg/vegger. Ha minst 5 cm luft imellom.
Det er vanskelig for meg og gi deg 100% korrekt informasjon når jeg ikke har sett alt selv.
Men du må nok ha en vifte for og styre fuktigheten i rommet mest sannsynlig.
(Du får vifter som har fuktføler, og gjør alt automatisk, til en OK pris)

Høres ut som et spennende prosjekt!
Masse lykke til!

Håper dette hjalp :)
Bare og spørre her, eller sende meg en PM hvis du lurer på noe mer!

Topp

InnleggSkrevet: 13 Mar 2017, 15:18 
Avlogget

Ja, det hjalp :) Jeg skal se nærmere på dette nå som det begynner å bli vår i lufta, men det høres ut som en god plan.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 11 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: