Norsk Survival Forum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 23 Nov 2017, 20:51

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 3 innlegg ] 
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 08 Nov 2016, 23:23 
Avlogget

Jeg har tenkt en del på hva konsekvensene av et lengre strømbrudd, spesielt vinterstid, vil kunne få.

For meg og min families del vil det nok kunne gå bra en stund da vi har hus med vedfyring, med et passelig stort vedlager og både motorsag, sag og øks, samt muligheter for å varme alternativ med gassovn.

Derimot har jeg registrert at det i liten grad bygges nye leiligheter med vedovn. Mine besteforeldre kjøpte nybygd leilighet i 2006 uten hverken vedovn eller annen alternativ oppvarming. Er det ikke krav om minst to varmekilder i enhver bolig?

Har for øvrig en plan om å sørge for å plassere ut gassovn i leiligheten deres hvis noe skulle skje, samtidig som de vil få bo hos oss inntil ting normaliserer seg.

Topp

InnleggSkrevet: 11 Nov 2016, 18:23 
Avlogget

TEK 10 / 14 styrer dette med nye bygg.

TEK finnes fritt tilgjengelig her.
https://lovdata.no/dokument/SF/forskrif ... isk%20bygg

§14-4
(4) Boenhet i småhus skal oppføres med skorstein. Kravet gjelder ikke dersom
a) boenheten oppføres med vannbåren varme, eller
b) årlig netto energibehov til oppvarming ikke overstiger kravet til passivhus, beregnet etter Norsk Standard NS 3700:2013 Kriterier for passivhus og lavenergibygninger Boligbygninger.

Før denne endringen het det.
§14-7
4) Kravet til energiforsyning etter annet og tredje ledd gjelder ikke dersom det dokumenteres at naturforhold gjør det
praktisk umulig å tilfredsstille kravet. For boligbygning gjelder kravet til energiforsyning heller ikke dersom netto varmebehov
beregnes til mindre enn 15 000 kWh/år eller kravet fører til merkostnader over boligbygningens livsløp.

= Leilighetskomplekser og andre "kostnadsbeviste utbyggninger" finnes det gjeren kun en varmekilde som er helt avhengig av strømtilførsel.

Uansett er det idiotisk å ikke ha alternativ oppvarmingskilde, hvor den alternative ikke er avhengig av strømtilførsel. (elektrisk + bio)
Vannbåren/Varmepumpe - Vedfyring - Gass

Topp

InnleggSkrevet: 14 Nov 2016, 00:02 
Avlogget

Helt enig med deg.. Idioti å spare små summer i en stor utbygging ved å droppe alternativ oppvarming.. Gassovn drevet av propanflaske får være alternativet, samtidig som det hadde vært praktisk mulig å installere vedovn vha pipe i egnet metall..

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 3 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: