Norsk Survival Forum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 23 Nov 2017, 20:51

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 22 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 07 Okt 2016, 08:37 
Avlogget
Brukerens avatar

Men i det første innlegget ditt åkket du deg over mangel på praktisk selvinnsikt her på forumet, i "flere tråder"sa du. Hvilke tråder snakker du om?

Topp

InnleggSkrevet: 22 Okt 2016, 09:55 
Avlogget

At mange har litt urealistiske forhåpninger til egen livberging kommer som en naturlig konsekvens av at vi har det bra i dagens samfunn-men et sted må det starte.
I en overlevelsessituasjon er nok "rallemikk" bedre enn ingenting vil jeg tro.. dessuten er nok lærekurven bratt for funker/ikke...
Ei høne som ikke legger egg lenger kan også godt spises i motsetning til ingen høne... :roll:

Topp

InnleggSkrevet: 24 Okt 2016, 09:28 
Avlogget
Brukerens avatar

Lol. "Rallemikk". Bra ord!

Men hvor er det blitt av trådstarter...?

Topp

InnleggSkrevet: 31 Okt 2016, 16:06 
Avlogget
Brukerens avatar

Det er relativt stor forskjell på hvilket arbeid det er snakk om. Å snekre litt på et uthus sier seg selv at er tussete å sette bort til "fagfolk", hvis man ikke har god råd. Jeg tror heller ikke at særlig mange tar seg råd til å sette bort oppussing av diverse hytter. Jeg kan godt forstå at grunnarbeid og bærende konstruksjon (samt elektrisk anlegg) bør gjøres av fagfolk så klart. Men ref den tråden min om pipespørsmål så vil det å sette bort det relativt enkle arbeidet koste mer enn hele verdien av den bittelille hytta. :roll:
Likevel bør man virkelig lese seg opp på forskrifter og regler for å gjøre ting så korrekt som mulig.

Topp

InnleggSkrevet: 22 Des 2016, 11:43 
Avlogget

Siste steder jeg forventer å bli dømt for å velge livet jeg vil er her, men jeg velger å tro at trådstarter har andre hensikter enn å fornærme.

Jeg for min del vet at jeg ikke er elektriker eller rørlegger. Men jeg vet også at utviklingen i samfunnet går hele tiden mot spissere kompetanse på alle felt og jeg personlig synes det blir dumt at samfunnet er kommet så langt og blitt så komplisert at man nærmest ikke får byttet en pære hjemme uten en sertifisert elektriker som tar 1500 kr timen pluss kjøring frem og tilbake, moms, utgift til ditt og datt.

Når mange ønsker å bygge en "low tech" hus er det sikkert på samme bakgrunn som meg, at man ønsker færrest mulig ting som kan gå feil og det som må utbedres kan forhåpentligvis fikses selv. Nettopp fordi vi alle er blitt helt Wall-E gjør som nevnt her allerede gjør at mange av oss må lære oss ting som vanligvis gjøre av spesialister.

Man husker vel hva man sier om insekter og spesialisering? ;)

Topp

InnleggSkrevet: 23 Des 2016, 13:36 
Avlogget
Brukerens avatar

Eksakt. Øvelse gjør mester og siden man bare øver på egne ting, hva er problemet?

Topp

InnleggSkrevet: 29 Des 2016, 17:05 
Avlogget

YouTube faktoren er nok mindre her inne enn hos good old survivalforum.com.. Tror også at de fleste nyankommet preppere i norsk sammenheng kommer svært raskt over hermetikk og mini-14 fasen og på ett mer realistisk plan. Fokuset endrer seg fra umiddelbar zombiehysteri til en langsiktig bærekraftig livsfilosofi og planlegging for de fleste av oss vil jeg tro. De fleste er trolig meget godt klar over sine egne begrensninger, men samtidig vil vel de fleste som meg prøve å gjøre mye selv, både for å spare penger og for lærlingens del. Det for meg er en sentral aspekt i norsk selvberging.

Trådene her inne bærer preg av at folk er verken redd for å spørre om det er noe de ikke vet og at man ikke blir fornærmet for å få både tips og råd.

Trådstarter ser ut til å referere til amerikanske fenomener hvor skyttergraver og bunkere av tvilsom byggestandard ser ut til å være normen. Jeg ser ikke helt at det er aktuelt her i Norge.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 22 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: