Norsk Survival Forum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 23 Nov 2017, 20:51

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 7 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: ideer til gårdsdrift
InnleggSkrevet: 20 Nov 2015, 11:27 
Avlogget
Brukerens avatar

Hoka hei.
Vi har jo gård som vi sakte :roll: men sikkert bygger opp drift på igjen.
Tenkte det ville være fint med en ide tråd.
Gjerne basert på erfaring slik at man kan se hva som er lønnsomt evt. hvordan ideen fungerte.
Men alle ideer mottas med stor takk.
På en gård er det jo uante muligheter, alt kommer ann på stedet det ligger (vær, vind, jordsmonn, skog, vann, og folk rundt) og ikke minst egne midler (økonomi, maskiner, etc.).
Hvis vi tar utgangspunkt i at dette skal være idéer for de med minimalt med oppsparte midler å ta av (kansje også maskiner) , så kansje dere skjønner hva jeg er ute etter. =)

Vi drømmer om en mest mulig økologisk drift med epler, bier, høns etc.
Så langt er vi godt i gang med birøkten og honning og salg av dette, men det er jo som sagt en biinntekt :lol:

Melormer:
Så har jeg startet opp å ale opp melormer for å ha suppleringsfor når vi forhåpentligvis kommer i gang med vaktler og høns på våren. (Melormene mine er kommet til stadiet før de blir biller som legger egg som igjen blir larver som da er for, men dette må gå en del runder til før jeg kan begynne å hente ut for til fjærkreene sånn at jeg på en måte ikke tapper det og står igjen med en bille som jeg må vente noen måneder på før den har lagt og fått ormer som igjen må gå syklusen ørten ganger før jeg kan hente ut for.) evig rundans, men hvis jeg får gjort dette riktig så vil jeg da være selvforsynt med proteiner til fjærkreene. dvs mindre utgifter på for, veldig fornøyde fjærkree og fine gule plommer i eggene.
De kostet meg en 100 lapp i dyrebutikken, da fikk jeg en neve med ormer (godt over 100 stk).
De ble plassert i en plastikkbeholder med lokk og masse pustehull, som var fylt i bunnen med havregryn (mat og noe de kan grave seg ned i) og en pappbit med en delt gulerot (vannkilden dems).
Hvis ikke ormen dør underveis så vil hver orm bli en puppe som igjen blir en bille som igjen legger ca 200 egg.
Så en grei fortjeneste på 100kr. Gulerøtter/poteter har vi i hus uansett (dyrker selv også) også havregryn, og jeg hadde en plastikk eske med lokk. Så det kostet meg ikke noe denne runden, men det vil jo koste meg ca en pakke havregryn og noen gulerøtter for hver eske med larve/biller/egg jeg starter/utvider. Men det er mindre enn hva jeg hadde måtte ut med i proteintilskudd til vaktlene (de må ha mer protein enn høns).
Og hvis jeg får dette bra til så kan jeg selge melormer til andre som vil ha til sine dyr.
Dette er ikke big bucks, men alle monner drar.

Kom med ideer og evt. erfaringer på hva man kan gjøre for å øke driftsinntekter på en gård med.

Topp

Innleggets emne: Re: ideer til gårdsdrift
InnleggSkrevet: 20 Nov 2015, 17:00 
Avlogget

Hei Lovise,
jeg er i samme situasjon som deg, men gården er sikkert en del mindre med mine 93 mål. Jeg henger også litt etter, for jeg har ingenting for salg ennå desverre.

Jeg har begynt å dyrke frukt i år da det merkelig nok ikke var et eneste frukttre på gården, men har mye rester etter humle dyrking. :) Lånte no sau i sommer for å prøve å rydde noen enger som begynner å vokse igjen, utover det så har gårdsdriften bestått i å rydde skog, som visstnok var det som var det store å dyrke for 30, 40 år siden. Skogen har vokst for fort så egner seg vel best som ved :lol:

Har tenkt på tømmer (har for lite til at det lønner seg til salg.) grønnsaker, frukt, bier og muligens større dyr, men type vet jeg ikke. Målet mitt er å bli mest mulig selvforsynt. Håper også å få litt tips her inne :D

Topp

InnleggSkrevet: 21 Nov 2015, 22:34 
Avlogget
Brukerens avatar

Her hos oss var også det meste av frukt fjernet av de to generasjonene før oss, men før der har jeg hørt at det var drøssevis med frukt, bær og andre urter og grønnsaker her. Så vi har begynt å plante litt forsiktig, nå som vi endelig eier og står litt friere til å få lov å bestemme selv :roll: , så blir det mye mer av det. :D
humle du.. :o er det fine kart på de eller? testet i brygging enda? Var humledyrking her også men det er mange generasjoner siden så den finnes det ikke snurten av rester etter, var jo urtetobakk her også før. de dyrka jo alt sånt selv før. :lol: humle har vi lekt litt med i tankene om å dyrke, så det er vi i diskusjoner med med de lokale ølbryggings lagene. men det blir ikke i løpet av 2016 foreløpig.
enn så lenge så er vi en av mange birøktere som leverer honning til lokalt bryggeri og amatørbryggere som vil ha det til mjød.
Men foreløpig så er det ikke store greiene det altså. :)
skauen vår er ikke svær og har ikke blitt holdt ved like så tømmer har ikke vært mye av. vi tok og fikk familien med på en rydde sjau i mesteparten av skauen og fikk solgt det som var brukbart, og fikk plantet opp ca 3000 nye trær, så det er mest for barnebarn generasjonen som skal ta over.
Men jeg vil leie ut skauområdene for beiteplass til sauer, det har vært brukt til det før, men det er også lenge siden.
Så det er ikke spor etter gjærder igjen da de er fjernet.
Så.. da må det settes opp gjærder, så jeg tenkte undersøke om det var noen sauebønder i nærområdet som trengte beiteplass og kunne få det gratis i to-tre år og redusert leie ved hvis de hadde tilsyn av gjærder etter det, mot at de satte opp og betalte for gjærdet. Aner ikke hvor mye slik koster enda, men i hodet mitt og andre steder jeg har lest burde det vel være grei deal?
Da får vi gratis vedlikehold av skauen av sauene. Blir jo reine parkområdene når de går å beiter.
Tilbake til tømmeret i skauen, så blir nok resten av skogen brukt til ved og evt. noen juletrær til familien :D og et sted bikubene kan stå. :lol:
Så blir det ryddig, og kansje tømmeret blir verdt noen kroner for barnebarn generasjonen. For mine barn får nok ikke benyttet seg av skau områdene til annet enn ved og beiteplass evt. til sine dyr eller leie ut.

Når det gjelder dyr. Besøk andre gårder som har, spør og grav, les deg opp om info, Det driver jeg å gjør, gubbis er agronom utdanna og oppvokst på gård med forskjellig test runder med dyr, Mens jeg må lære via bøker og internett og så ham, og bare prøve å feile i virkeligheten. Heldigvis så er han der og kan dytte meg i riktig retning. :lol:
Og så må en bare hoppe uti det og prøve. Men det er kostbart så en burde være sikker før en tar det steget. :)
Jeg skal starte med det rimeligste jeg har funnet ut så langt, vaktler. tar lite plass og økonomiske, og de produserer 1,5 egg i døgnet. i ca 1 og et halvt år før produksjonen går ned, dvs hvis du lar de få hvile om vinteren så kan du ha de i 2 år før man økonomisk sett må bruke de til suppe ;) Jeg håper å få til å ruge de ut og ale opp selv også slik at jeg får en grei sirkel i det. Men jeg har aldri gjort det før så blir spennende. :D
Leker med tanken på å ha ei geit i løpestreng i hagen. kjempe fine vaktbikkjer :lol: Men det tror jeg ikke jeg får med gubbis og naboene på :lol:

Topp

InnleggSkrevet: 22 Nov 2015, 22:51 
Avlogget

Er formålet ditt å produsere mer enn dere selv bruker på gården, og å kunne selge overskuddet for å tjene ekte penger? I så fall må du finne deg mange bein å stå på, og utnytte de mulighetene som finnes for både produksjonstilskudd og innovasjonsmidler til å bygge opp egne varer fra gården. Hvis gården ligger en plass der det bor mye folk kan du tjene bedre på andelslandbruk enn på å produsere for samvirke eller matkjedene.

Hvis du tjener pengene dine andre steder er det nok mange ideer å hente her for småskala jordbruk - høns, kjøttkaniner, grønnsakhager, bær og frukt... Det er en del medlemmer her som er hagebrukere i større eller mindre skala.

Topp

InnleggSkrevet: 22 Nov 2015, 23:23 
Avlogget
Brukerens avatar

Ja for oss blir det å få i gang såpass at vi tjener og klarer oss.
Og at jeg må sjonglere med mye, den er jeg forberedt på. Også all papirrullingen med tilskudd etc, (det blir gubbis sitt oppdrag)
Det er derfor vi sjekker opp litt annerledes ting å drive med som ikke koster skjorta i oppstarten, som f.eks vaktler.
Men jeg kjenner det skal svi på lommeboka å få godkjenning av mattilsynet på div ting som skal selges etterhvert, som egg, slakt, få det godkjent økologisk etc. (de fem årene i karenstid kommer til å bli kjedelig å vente på)
Men det går seg vel til når produksjonen øker og fått igang salget. Jeg kommer til å være veldig på div. resturanger, hoteller etc. hvor en kansje kan få til en leveringsavtale, og selvfølgelig på lokale markeder. Og forhåpentlig får man inn et produkt hos hotell/resturanger så kansje de vil kjøpe flere ting.
Det meste går på hvor mye en klarer å få solgt og hvor god jobb en gjør på markedsføringen.
Jeg går ikke i denne fella f.eks: " ja nå har jeg fått vaktler og de har lagt masse egg, men ingen kommer å kjøper"
Men har man et bra produkt som blir bra markedsført så håper jeg at det vil selge greit. Forhåpentligvis j@velig bra :lol:
For det blir tøft, men jeg må prøve og ikke rulle rundt og gi opp før en har gjort seg en erfaring på det. ;)

Topp

InnleggSkrevet: 02 Des 2015, 12:13 
Avlogget

Jeg tror også at "mange bein å stå på" er veien å gå å hvis du ikke skal investere en masse i oppstart. Man kan f eks ha litt forskjellige sysler som passer til forskjellige tider av året, f eks salg av juletrær til jul, salg av ved om vinteren. Bor du på et sted som er turistbasert, kan du finne på ting som guidede turer, evt fiskeguide, åpen gård etc.

Det går også an å undersøke om kommunen er interessert i å ha et tilbud til f eks psykisk/fysisk utviklingshemmede, ved at de får komme ut på gården f eks en dag i uka og tilbringe litt tid med dyra. Vet at de gjør det enkelte steder. Det er både fint & sunt for de som får komme, og litt stønad fra kommunen er jo ikke å forakte. Det samme kan man jo foreslå for skolene i nærområdet, og lage et opplegg som passer.

Hvis man ikke har noe imot å ha folk innpå seg og inn på tunet, så kan man jo vurdere gårdsbutikk også. Du slipper unna en del av mattilsynets krav hvis du selger direkte til kunde og ikke gjennom et mellomledd og til butikk. Har ikke linken til lover og regler om dette akkurat her, men bare å søke om det på lovdata så står det der. I en gårdsbutikk kan du jo selge og markedsføre vakteleggene dine, og det andre dere produserer på gården. Du kan jo vurdere bakevarer også, og gjerne bakt med ingredienser dere produserer selv, det er veldig populært. Og så serverer du hjemmelagd syltetøy ved siden av, og selger dem saft og honning når de går ;-)

Jeg mener å huske at du slipper unna en del av kravene fra mattilsynet hvis du selger gjennom kun ett ledd også. Altså leverer direkte til butikk som igjen selger til kunde. Men sjekk det i tilfelle opp, for er som sagt ikke helt sikker på hvordan det var, det der. "Kortreist mat" og "frittgående hjemmelagd" har ihvertfall aldri vært mer i vinden enn det er nå. Min erfaring er at folk har vært villig til å betale en god del mer for å få skikkelig hjemmelagde produkter, folk begynner vel å bli ops på alle tilsetningsstoffene i den masseproduserte maten, og vil ha "rene" produkter (driver litt med frukt/bær/sylting/saft for salg selv).

Vel, det var noen ideer fra meg :-)

Topp

InnleggSkrevet: 02 Des 2015, 22:16 
Avlogget

En fremgangsrik amerikansk bonde ved navn Joel Salatin har gjort gården sin til milionbedrift ved å gå mot strømmen. Han bruker ikke kraftfôr, ikke kunstgjødsel og er for at dyr skal få være nettopp dyr, liker dyret å rote i jorda så brukes det til det osv.

Han har gjort rotasjon av dyr til vitenskap, det ligger en del om fyren på YouTube.

Han sier at direktesalg til konsument er det mest lønnsomme, da spesielt om man videreforedler til ett eller flere ferdige produkter og ideelt om man dyrker/forer opp det man lager produktet av.

Det er om å ha så mange ben å stå på som mulig, alt kan ikke feile samtidig!

Småbønder kan ikke konkurrere med storbønder og selge til oppkjøpere, de må hoppe over alle mellomleddene for at de skal kunne tjene noe.

Mvh Harrybonde

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 7 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet