Draugjeger skrev:
Hva med å bygge en kjeller utenfor kjelleren, med betongtak, drenering etc. men med dør inne fra kjelleren, f.eks bak et skap eller noe? eneste problemet blir vel lufting. Og byggemelding, da. Om du bygger forskalingen selv burde det ikke være noe problem. tror ærlig talt at norge er fullt av sånne kjellere.
Jeg har tenkt på et sånt rom selv, jeg! En stormkjeller rett utenfor kjelleren, med dør, eller gang innenfra. Kan gå rett forbi rørene til dreneringsgrøften vår, så jeg kan jo koble på toalett og vann, og. Hadde vært veldig kult, men hvordan i alle dager får jeg mannen min med på det? Da må jeg jo ha en god nok grunn til å gjøre det. Ikke bare "hvis zombiene kommer"!
Min tanke var da at dette kunne brukes som anneks og gjesterom. Ja, gjestene som sover der vil få vite om det, men det er så klart bare familie eller folk jeg stoler veldig på. Som gjesterom har rommet en verdi i seg selv, og det å få sove i et hemmelig rom, er sikkert noe som hadde vært kjempegøy.
Når det gjelder luft, så MÅ man ha ventilering. Hull i bakken kan bli lufttomme, og det er en dødsfelle. Man må ha noe som går opp, og noe som driver luften rundt. Men kan ikke dette gå opp i f.eks et hundehus, eller noe sånt? Noe dekor man har i hagen? Lekehus til barna? Eller et "hus" som hagenissene "bor" i?

Men, foreløbig ligger et slikt år i hvertfall 5-6 år frem i tid for min del. Men drømme, det kan en jo!