Norsk Survival Forum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 19 Nov 2017, 06:53

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 17 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Hemmelige rom
InnleggSkrevet: 31 Okt 2015, 13:41 
Avlogget
Brukerens avatar

Hemmelige rom vil jo alle ha, men det kan være komplisert å bygge inn et allerede eksisterende hus. En løsning er å lage falsk bakvegg i et skap, falsk bunn i skuffer, etc. om man vil ha noenlunde rask tilgang på det som er i rommet.

Om man derimot vil gjemme noe litt mer permanent, som en cache for SHTF, kan man ta opp gulvplanker og legge sakene ned i rommene mellom takbjelkene. Det kan kanskje være lurt å skru gulvplankene fast til løse biter med 2x4, så det blir som en lem som kan tas opp og festes med 4 skruer.

Topp

Innleggets emne: Re: Hemmelige rom
InnleggSkrevet: 31 Okt 2015, 15:40 
Avlogget

Jeg tenker det er greit å ha en ytre cache for å alltid kunne ha tilgang til den. I tillegg kan det være greit å ha det litt utenfor boligen da man ikke vet om boligen er en trygg base til enhver tid.

Topp

InnleggSkrevet: 01 Nov 2015, 01:01 
Avlogget

Det å ha en ytre cache er lurt, tilfelle det skjer noe med huset eller man må ut av en grunn.

Men det skal mye til, og jeg vil jobbe veldig hardt for at behovet for å forlate huset ikke kommer.

Si det kommer noen som man ikke klarer å holde tilbake, har man da skjult store deler av lageret, så tar de det de finner og stikker, og ikke kommer tilbake.
Da kan man gå inn i de skjulte lagrene og fortsatt klare seg.

Og for å ikke snakke om at det er jo Batman kult å ha skjulte rom 8-)

Topp

InnleggSkrevet: 01 Nov 2015, 09:51 
Avlogget

Jeg har og et par skuffer skjult i et skap som er fyllt med forsvarsutstyr og diverse survivalutstyr. Det er kjempegreit :D

Topp

InnleggSkrevet: 01 Nov 2015, 14:57 
Avlogget

Mr I skrev:
Jeg har og et par skuffer skjult i et skap som er fyllt med forsvarsutstyr og diverse survivalutstyr. Det er kjempegreit :D

Hvordan er det å komme til dette utstyret?
Tenker at forsvars utstyret er noe du ønsker å raskt kunne få tak i.

Sist endret av mcnabux den 01 Nov 2015, 20:23, endret 1 gang

Topp

InnleggSkrevet: 01 Nov 2015, 19:00 
Avlogget

http://thechive.com/2015/08/27/young-co ... 16-photos/

Topp

InnleggSkrevet: 21 Nov 2015, 00:12 
Avlogget

Ganske hissig på å få bygd ett fundament til kjeller med en trapp som legges på en slik måte at det ikke er bare å gå rett ned, ett slags lem eller noe inne på ett "kott". Kan kanskje oppfattes litt fritzl-aktig muligens..

Topp

InnleggSkrevet: 21 Nov 2015, 13:52 
Avlogget

hugthemtrees skrev:
Ganske hissig på å få bygd ett fundament til kjeller med en trapp som legges på en slik måte at det ikke er bare å gå rett ned, ett slags lem eller noe inne på ett "kott". Kan kanskje oppfattes litt fritzl-aktig muligens..

Hva mener du egentlig med fundament til kjeller, vil du ha en etasje til under kjelleren din? Det blir dyrt, tror jeg. Hva med å bygge terrasse ut fra huset og skjult kjeller under terrassen? Eller bare skjule en del av den kjelleren du har, late som det er kjeller under bare halve huset og gjemme resten?

Topp

InnleggSkrevet: 22 Nov 2015, 09:34 
Avlogget

Nei, egentlig bare en vanlig kjeller. Men lagt opp slikt at man kan verken se det fra utsiden av huset, eller inne.

Topp

InnleggSkrevet: 24 Nov 2015, 16:27 
Avlogget
Brukerens avatar

Hva med å bygge en kjeller utenfor kjelleren, med betongtak, drenering etc. men med dør inne fra kjelleren, f.eks bak et skap eller noe? eneste problemet blir vel lufting. Og byggemelding, da. Om du bygger forskalingen selv burde det ikke være noe problem. tror ærlig talt at norge er fullt av sånne kjellere.

Topp

InnleggSkrevet: 24 Nov 2015, 23:39 
Avlogget

Draugjeger skrev:
Hva med å bygge en kjeller utenfor kjelleren, med betongtak, drenering etc. men med dør inne fra kjelleren, f.eks bak et skap eller noe? eneste problemet blir vel lufting. Og byggemelding, da. Om du bygger forskalingen selv burde det ikke være noe problem. tror ærlig talt at norge er fullt av sånne kjellere.

Jeg har tenkt på et sånt rom selv, jeg! En stormkjeller rett utenfor kjelleren, med dør, eller gang innenfra. Kan gå rett forbi rørene til dreneringsgrøften vår, så jeg kan jo koble på toalett og vann, og. Hadde vært veldig kult, men hvordan i alle dager får jeg mannen min med på det? Da må jeg jo ha en god nok grunn til å gjøre det. Ikke bare "hvis zombiene kommer"! :lol:

Min tanke var da at dette kunne brukes som anneks og gjesterom. Ja, gjestene som sover der vil få vite om det, men det er så klart bare familie eller folk jeg stoler veldig på. Som gjesterom har rommet en verdi i seg selv, og det å få sove i et hemmelig rom, er sikkert noe som hadde vært kjempegøy.

Når det gjelder luft, så MÅ man ha ventilering. Hull i bakken kan bli lufttomme, og det er en dødsfelle. Man må ha noe som går opp, og noe som driver luften rundt. Men kan ikke dette gå opp i f.eks et hundehus, eller noe sånt? Noe dekor man har i hagen? Lekehus til barna? Eller et "hus" som hagenissene "bor" i? :)

Men, foreløbig ligger et slikt år i hvertfall 5-6 år frem i tid for min del. Men drømme, det kan en jo!

Topp

InnleggSkrevet: 28 Nov 2015, 01:09 
Avlogget

Tulla skrev:
men hvordan i alle dager får jeg mannen min med på det? Da må jeg jo ha en god nok grunn til å gjøre det. Ikke bare "hvis zombiene kommer"! :lol:

hehe..... :lol:
hemmeligheten er å få han til å komme på en grunn selv..... 8-)

Kanskje er det sånn at du må "breie" deg, slik at han trenger mer plass.....smiler uskyldig.

Genial ide med kjeller utenfor kjelleren og med lufting opp i et hundehus eller no'

Topp

InnleggSkrevet: 01 Des 2015, 21:00 
Avlogget

Draugjeger skrev:

Mange muligheter. Om det blir slikt jeg ønsker, står jeg rimelig åpen med tanke på utforming av bolig.. Jeg er relativt keen også på å få bygget ett våpenrom, og da må jo dette eventuelt sjekkes ut av lokal pd og godkjennes før bruk..

Topp

InnleggSkrevet: 02 Des 2015, 14:42 
Avlogget

Tausa skrev:
Tulla skrev:
men hvordan i alle dager får jeg mannen min med på det? Da må jeg jo ha en god nok grunn til å gjøre det. Ikke bare "hvis zombiene kommer"! :lol:

hehe..... :lol:
hemmeligheten er å få han til å komme på en grunn selv..... 8-)

Kanskje er det sånn at du må "breie" deg, slik at han trenger mer plass.....smiler uskyldig.

Genial ide med kjeller utenfor kjelleren og med lufting opp i et hundehus eller no'

Hehe, ja, jeg må prøve å få ham til å få lyst på et slikt rom selv :P. Dessverre synes han nok at jeg er litt smågal allerede, så jeg er litt usikker på akkurat den. Kanskje jeg kan få rommet til å være for noe spesielt som han liker, som til et av hobbyprosjektene hans :D

Topp

InnleggSkrevet: 07 Des 2015, 10:52 
Avlogget

Det er veldig lett. Si du trenger et rom til "julepynt" :D

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 17 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet