Norsk Survival Forum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 19 Nov 2017, 06:50

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 18 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 24 Mai 2012, 08:43 
Avlogget

Har hatt så mange timer med spaden at jeg setter opp hva jeg liker av redskaper og mener er nødvendig om du vil klare deg selv. Å grave styrker kropp og sjel, men pass deg for belastningsskader.
Et råd er å planlegge jobben, dumt å måtte flytte noe to ganger.

Legger inn noen linker fra Fiskars, som har bra kvalitet. Du får det du betaler for. Noen av kinaredskapene er ikke så verst. Men du merker forskjellen ofte på at de er tjukke og tunge i godset. Merker med en gang forskjellen.

Spade. En bør ha en annleggspade (event en stikkspade), en smalere stikkspade (hagespade) og en skuffe (alu er best til snø.... men tåler lite). Har ødelagt en mengde spader og de fleste knekker i vår-snøen. Skaftet er det svake punkt, men om du studerer annleggspaden forstår du hvorfor denne holder langt lenger. Du sliter også ut spaden i bladet etter mange år, men da har du spadd mye. De tynnslitte spadene er de beste i hard snø....
Biltema har en stikkspade som overrasket meg positivt, men pass på å velge en som ser bra ut i treverket.

Krafse må du ha! Kjøp Fiskars og du har den lenge, Blir mindre etter noen år, men holder lenge om du passer på den. Fiskars selger noen jubileumspakker nå. Har sett de på Coop og FK. Tror det er 349,- for en medium stikkspade og en krafse. Er billig.

Krafsebrett: Det må alle ha, letter arbeidet og er fint til å bære masser i og fylle trilleboren med. Fiskars sitt er flott, men synes de billige kinabrettene er like bra (nesten). Tåler mange år med graving, ryker som regel av at du kjører over de :oops:
http://nor-no.fiskars.com/Produkter/Jor ... rafsebrett

Hakke dobbler (ikke bevist påstand) hastigheten i harde masser som aur. Svake punkt er skaftet når du treffer dårlig, glassfiber er bedre.

Slegge, kjøp en på 5-6 kilo om du vil slå stor stein. Etter noen år med slegga leser du steinen og da tar du livet av de mest usannsynelig store steinene. Noen er umulige uansett, så da må du bore og kile. Men dette har ikke jeg drevet med.
Glassfiber er nok bedre, ikke prøvd.

Spett, kjøp et stor og et lite. De små er fine å jobbe med, men av og til trenger du et tyngre. Flytter stor stein med spett, sikkert flere tonn. Men tar tid og krefter! Steibukk har jeg brukt litt, men i dag er vel gravemaskinen et bedre valg...

Trillebor... kommer langt med de selvbyggerborene som selges. Monter har Fiskars til 649,- og FK har Trallnor til 699,-
Har begge, holder en knapp på Trallnor. Bedre hjul (større) og bedre dekk.

Annet, jernrive (Fiskars er bedre en tunge kinagreier) og plastriver....
Gafler og kultivator.... slagkrafse er også fint i grøfta.
Jobber ikke på Fiskars, så er det sagt! 8-) Dette var standardutrustningen, sikkert noe jeg mangler! Noen som har andre redskaper som de liker?

Sist endret av Lagopus den 24 Mai 2012, 10:17, endret 1 gang

Topp

InnleggSkrevet: 24 Mai 2012, 10:01 
Avlogget

Først og fremst vil jeg si tusen takk for en utfyllende post. Jeg ser at jeg har glemt utstyr som må på listen. Selv forsøker jeg å finne en del verktøy på loppemarked. Jeg ser jeg glipper litt utenom tema etter jeg hadde skrevet innlegget mitt så tilgi meg for å hoppe litt utenom grøten.

Jeg har prøvd Fiskar sine Rydningssakser. De har litt forskjellige typer og lengder så man må nesten se hva man liker. Det skal sies at disse betyr at man kan gjøre en del arbeid i det stille om man under en situasjon ikke ønsker å tiltrekke oppmerksomhet.

Morfar har hat en Fiskars trillebår i sikkert 20 år nå. Funker fremdeles veldig godt.

http://nor-no.fiskars.com/Produkter/Beskjaering/Rydningssaks

Ellers vil jeg legge til ting som knebeskyttere om man skal kravle rundt for å unngå "elektrikker knær", og ved motorsag arbeid vil jeg anbefale hørselsvern og øyebeskyttelse. Selv har jeg fått lære dette på den sure måten da jeg ble blind på venstre øyet som guttunge. Ellers så har jeg alt for mange venner som ikke en gang er 30 som sier " hæ hæ " hele tiden. Verneutstyr ser kanskje ikke så kult ut, men det lønner seg i lengden.

Sist endret av Gullars den 22 Mar 2013, 02:29, endret 1 gang

Topp

InnleggSkrevet: 24 Mai 2012, 10:15 
Avlogget

Godt poeng med øye og ørebeskyttelse. Bruker hørselvern selv ved slegge og hakke. Øyevern når jeg slår med slegge. Blir fort litt kuttskader her og der av steinspruten.....
Greinsaks er viktig ja....og såg en test nettopp på nett tror jeg og der vant Grow modellen som er billigmerket til Europris. Faktisk så er det 25% på alt Grow på Eropris denne uka. Har både trykksprøyte og vanningssutstyr i merket Grow og det er helt ok.

Endret: Jobber ikke på Europris heller :)

Topp

InnleggSkrevet: 24 Mai 2012, 13:51 
Avlogget
Brukerens avatar

Og til alle som ikke jobber med disse redskapen til daglig vil jeg anbefale å ha på noen gode arbeidshansker. Jeg får ihvertfall fort noen blemmer med avreven hud dersom jeg finner frem hakken og jobber en stund med denne uten hansker. I en SHTF-situasjon vil jeg ikke risikere å få noen infeksjoner i noe så "uskyldig" som en vannblemme ;)

Topp

InnleggSkrevet: 24 Mai 2012, 19:53 
Avlogget

Anbefaler et par skikkelige murerbøtter også. Og så en slik lang skaftet spade. Og gode arbeidshansker: Er det noen som kan anbefale et godt merke? Har prøvd meg på en del, og de som har funket best for meg er Fiskar sine hansker. Meen, jeg har klart og slite dem ut i løpet av en vinter også...

Fortis cadere, cedere non potest
Growing your own food is like printing your own money. Ron Finley.

Topp

InnleggSkrevet: 24 Mai 2012, 20:48 
Avlogget
Brukerens avatar

Takk for flott oversikt!

Jeg kan hake av en del der, men har også noen huller som må tettes.

Topp

InnleggSkrevet: 02 Jun 2012, 09:40 
Avlogget

Hei og takk til den/de som tok initiativet til å starte et norskt prepperforum :D Mitt første innlegg i forbifarten og vil bare skryte litt av min tyske infanterispade fra annen verdenskrig. En slik må du ha i tilfeller der det ikke er aktuelt å ta med seg hele redskapsboden. De vil ikke kaput, like uunnværlig som en god øks og kniv ut på feks lengre turer i skog og mark.

Ellers ble bærebrett allerede nevnt. Kjempeanvendelig sak der hvor det ikke finnes- eller der trilebår ikke kan brukes. Bærebrett kan en forresten enkelt lage selv av feks plankebiter eller greiner. Men det beste synes jeg er å gå oppforbakke med fullesset bærebrett, det er rene mirakelkuren for vond rygg av en eller annen grunn.

Topp

InnleggSkrevet: 24 Jun 2012, 16:05 
Avlogget
Brukerens avatar

Fiskars store PowerGear rydningssaks som avbildet ovenfor et utrolig god.
I vår brukte jeg en slik til å tynne flere mål tettvokst med seljekratt, og ble overrasket over hvor lett og effektivt det gikk unna. Tar lett greiner og stammer på opptil 5 cm.

Topp

InnleggSkrevet: 18 Jul 2012, 12:50 
Avlogget

Kan også skrive under på at saksa fra fiskars er et godt valg. Noe -helt- annet enn saksene fra "da jeg var liten".

Topp

InnleggSkrevet: 25 Nov 2012, 16:12 
Avlogget
Brukerens avatar

I beredskapssammenheng har jeg Biltema sin sammenleggbare (meget billig og god) spade og Fiskars campingøks i bilen.
Ellers har jeg "tyngre" grave og hoggeutstyr i kjelleren.

Vedlegg:
Fiskars campingøks.png
Fiskars campingøks.png [ 11.38 KiB | Vist 3542 ganger ]
Biltema Spade.jpeg
Biltema Spade.jpeg [ 9.14 KiB | Vist 3542 ganger ]

InnleggSkrevet: 26 Nov 2012, 09:08 
Avlogget

En liten kommentar til valg av skaftmateriale.
Jeg styrer så langt det lar seg gjøre unna glassfiber. Ikke fordi det nødvendigvis er dårligere, men fordi det ofte er mye mye verre å skjefte om dersom skaftet ryker. Ofte er det ikke mulig å skjefte om i det heletatt.
Ha alltid et utvalg tørre skaftemner liggende til de forskjellige redskapene. Jeg er alltid på utkikk etter gode skaftemner, og sager villig vekk med meg et emne om jeg finner det.
Jeg foretrekker bjørk, rogn, selje (riveskaft) og hegg, mest fordi dette er de mest egnede treslagene som vokser der jeg vokste opp. Lag så rene snittflater i endene på emnet som mulig, smør på kvistlakk eller fortynnet vannbasert trelim på snittflatene og heng opp til tørk på dertil egnet sted (med barken/neveren på).
Med litt trening skjefter du om ei slegge eller øks i en fei.
Ha også alltid liggende noen kiler i tre og/eller metall for å kile fast skaftet i øyet.

Topp

InnleggSkrevet: 26 Nov 2012, 23:02 
Avlogget

Jeg har en trillebåre jeg liker pga at balanse er det ikke alle forunt å ha.
Da er denne typen kjekk....

Vedlegg:
Filkommentar: Denne er på 100 liter, men det finnes større også på Jula.no
Trillebår1.jpg
Trillebår1.jpg [ 37.98 KiB | Vist 3507 ganger ]
Topp

InnleggSkrevet: 27 Nov 2012, 16:39 
Avlogget
Brukerens avatar

Veldig bra trillebåre! Sånn skal de være!

Topp

InnleggSkrevet: 10 Des 2012, 23:39 
Avlogget

Jeg vill ha hatt en stubbebryter: http://www.ostlendingen.no/nyheter/symb ... -1.5710110

Det har jeg selv brukt en masse når jeg har ryddet støa på hytta, og det er enormt nyttig.

Hvis steinene er så store at de ikke lar seg flytte, er det en ide med en kraftig borhammer, og et aggregat som kan drifte den, hvis du ikke har innlagt strøm der du jobber (slik jeg ikke har). Bor hull fra 20 mm og opp (gjetter på diameteren, men dette står nok i bruksanvisningen), og spreng med Trollkraft. (Masse som utvider seg når den stivner.)

En annen løsning til å få bukt med enorme steiner, er rett og slett å sprenge dem på gamlemåten: Tenn et bål på eller ved siden av steinen, la steinen på så høy temperatur som mulig, og hell iskald vann på. Bruk beskyttelsesbriller for sikkerhets skyld, men jeg har aldri opplevd at det kommet steinbiter fykende. Fjellet bare sprekker.

Jeg har også brukt kjettingtalje, men det er veldig knotete, og det er lett å få sand i talja.

Topp

InnleggSkrevet: 11 Des 2012, 16:07 
Avlogget

Petromax skrev:

Dette ledet meg inn på denne siden.
Mye "lækkert" her inne. :idea:
http://digitaltmuseum.no/info/owners/NSK

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 18 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet