Norsk Survival Forum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 19 Nov 2017, 06:52

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 19 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 24 Jan 2015, 18:01 
Avlogget
Brukerens avatar

BOL=Bug Out Location

Det brukes en god del forkortelser og begreper på nettsider som våre. Hva de enkelte legger i disse varier som regel stort. Så også for BOL. Det eneste det er noenlunde enighet om er at en BOL er et annet sted enn din vanlige bolig. Skjønt en bobil/campingvogn parkert på tomta nok kan fungere utmerket som BOL om huset blir ubeboelig pga brann eller at stormen har veltet tuntreet over taket.

Det har blitt skrevet en god del om det å begi seg i veg hjemmefra, Bug Out, og utstyr til å ha med seg på vegen, BOB. Men alle turer av det slaget bør ha et mål og mening, synes nå jeg da. Jeg har sjekket at vi faktisk ikke har noen generell post viet til BOL, altså målet for ferden, så hva regner du som din(e) BOL-er? Og hva skal til for at du forlater hjemmet til fordel for ditt BOL?

Topp

InnleggSkrevet: 24 Jan 2015, 23:39 
Avlogget

må være ærlig å si at jeg har nok en BIL (bug in location) om det er rett term.
hva som skal til for at jeg forlater det?
døden. om noen tar det med makt, må jeg ta det tilbake. brenner huset og tilhørende bygg ned,
da flytter jeg inn i naustet, og bygger alt opp igjen visa verca.
Når så mye forberedelser gjøres på denne plassen må kun noe som fjærner alt fra
plassen være årsak til å flytte.

Er derfor viktig å vite hvordan området kan tas tilbake med makt.
(noe som igjen viser deg svakheter med området)

Topp

InnleggSkrevet: 25 Jan 2015, 16:03 
Avlogget
Brukerens avatar

Dersom vi av en eller annen grunn skulle bli tvunget til å forlate hjemmet for kortere eller lengre tid har vi mange alternativer. De fleste situasjoner jeg kan tenke meg er ganske så udramatiske i den forstand at jeg forventer at resten av samfunnet er upåvirket og intakt. Dermed er til og med innlosjering på nærmeste hotell aktuelt.

Men om det dreier seg om mer alvorlige situasjoner, så har vi fortsatt en rekke alternativer i rimelig marsjavstand. De jeg tenker på er hos familie eller nære venner som har god nok plass til å innlosjere oss for en kortere eller lengre periode. Vi har ikke gjort konkrete avtaler av typen “om TSHTF så kan vi komme til dere eller dere til oss”. Men jeg vet at dette er folk som vil stille opp for oss dersom det er behov for det. Hovedutfordringen er at ingen av dem er erklærte preppere, slik at forholdene ikke er optimale sett fra et prepperperspektiv. Men mye av det de står for er slikt som er gunstig sett fra et mitt ståsted. Og om vi kan kjøre og får med oss en del vesentlig utrustning kan det hjelpe på. Men ettersom noen av de mulige lokalitetene er gårdsbruk, så er det ikke nødvendigvis så ille.

Mange ser på et BOL som et sted som står tomt i påvente av at man skal få bruk for det. Vi har da et slikt sted også, men hytta er ikke særlig godt egnet til langtidsopphold. Å dra dit vil i mange henseende være som å male seg inn i et hjørne. Det er lite vi får gjort der som bedrer sjansene våre framover i tilfelle “situasjonen” er langvarig. Da er det bedre å være et sted hvor man kan jobbe og slite litt for å stå enda bedre rustet framover. Dessuten er den for langt unna til at det er praktisk å sette kursen dit om man ikke kan kjøre. Det tror jeg imidlertid vi stort sett vil ha mulighet for slik som vår kjørerute dit er. Så for klart avgrensede situasjoner kan den være grei. For eksempel om karantene er aktuelt. Skjønt det skal vi nok få til hjemme også.

Hva skal til for at vi forlater hjemmet? Det må i praksis være fordi det blir ubeboelig for eksempel på grunn av brann. Flom og ras tror jeg ikke vi er utsatt for. Huset er plassert litt utenfor landets mest urbane strøk og i nærhet til utmerkede jordbruksområder. Men det er likevel ikke langt til store byområder. Marsjavstand for å si det slik, eller meget grei pendleravstand. Jeg kan godt tenke meg at byfolk med leilighet på Majorstua eller Grünerløkka i en slik situasjon som vi snakker om her, vil se på vårt område som et ideelt sted å være. Og jeg kan godt forstå hvorfor svært mange urbane preppere er svært opptatt av BOL!

Topp

InnleggSkrevet: 25 Jan 2015, 16:48 
Avlogget
Brukerens avatar

Nå bor jeg på hybel, så da er det gården hjemme som er planen å dra til om det skulle skje noe. Planen er at jeg skal overta gården, å begynne igjen med dyr etter en ti års opphold fra mor og far. Så da er planen at alle tre stølstomtene skal ha minst bygg, der et hovedhus skal være med seng, ovn, utedo og et sted å hente drikevann. Alle tre tomtene er innenfor grei gåavstand, den lengste maks en times gange om sommeren, vinter enda kortere tid. Men som JKHoem sa, jeg ville aldri gitt bort gården frivillig, flytte fra gården ville bare hvert for en liten stund.

Topp

InnleggSkrevet: 26 Jan 2015, 09:01 
Avlogget

Vi har også hytte vi kan dra til. Mesteparten av nettverket har ikke mer plass enn oss, men det er nok mulig å få til noe for en periode. Jeg får prøve å skaffe meg nye venner med gård da. :lol: Når jeg tenker etter så er det et par som bor på et tidligere småbruk, men det er ikke mye jord der lenger. Det er mer å regne som en enebolig på stor tomt. Og låven var falleferdig og farlig så den rev de straks de overtok.

Topp

InnleggSkrevet: 26 Jan 2015, 20:32 
Avlogget

Per i dag bor jeg på hybel, men håper å kunne oppgradere meg litt uta av byen i løpet av et års tid. I utgangspunktet planlegger jeg å bli her så lenge som mulig ved en krise, jeg anser det som å reise bort som en siste utvei.

Når det kommer til BOL har jeg ikke noe dedikert, men jeg er så heldig at jeg har familie jeg kan reise til og de fleste av dem har et rom eller to til overs om jeg må bo der en stund. Hytta til foreldrene mine har jeg nøkkel til og kan bruke når jeg vil, men den ligger ugunstig til i forhold til her jeg bor. Familien har også et feriehus i syd-Frankrike om jeg skulle måtte flykte fra landet (ikke noe jeg ser som særlig sannsylig), og huset til min bestefar lengre nord i frankrike står også tomt siden han har flyttet til leilighet.

Topp

InnleggSkrevet: 28 Jan 2015, 21:59 
Avlogget

har ei hytte som ligger passe øde til. det er bra jakt og fiske muligheter i nærheten. eneste problemet er at det ikke er noe vann der. Har tent å grave etter vann å lage en brønn.

Topp

InnleggSkrevet: 27 Des 2015, 02:00 
Avlogget

Jeg har hytte på fjellet som jeg anser som min BOL. Ulempen er at det er ca. 2t kjøretur hjemmefra.

På hytta har jeg et bra lager med hermetikk, frysetørket mat, ris og annen mat. Vann får vi fra "oppkomme" et par hundre meter fra hytta. Har ved til flere måneder. Har også solceller, batteri og aggregat. Har tidligere bare hatt bensin nok til noen timer kjøring med aggregat men har i høst kjøpt to jerrikanner på 25L som jeg har bensin på. Har i tillegg fire 11kg gassflasker, hvorav to brukes til komfyr, vannvarmer, kjøleskap og ovn og to flasker i reserve.

Til sommeren planlegger jeg å bygge/grave jordkjeller til lager av mat og solcellebatterier. Hvis noen har tips til hvordan en sånn kjeller skal lages så del gjerne! I utgangspunktet tenker jeg grave et hull i bakken, legge drenersingsrør og bygge en mur av Leca. jeg tenker bygge en utstyrsbod oppå med luke i gulvet og trapp ned til kjelleren.

Topp

InnleggSkrevet: 27 Des 2015, 20:53 
Avlogget

Problemet med BOL som er langt unna, er at ingen passer på det.
Om noe skjer, så vil mange hytter være plyndret når man kommer til BOLet.
Hva gjør man da, når jeg har vært der og hjulpet deg med å fjerne alt som var der :D
Langt til fjells eller på noen øyer i Norge, spiller ingen rolle.
I Norge finnes det mennesker over alt, uansett hvor man går vil man møte på folk.
Nordmenn liker å gå tur.

Topp

InnleggSkrevet: 28 Des 2015, 15:08 
Avlogget

Hvis "Tyskarane kjem!", at man må forlate hus og hjem har jeg ikke noen bestemt sted, men mange muligheter.

Fra slekt rundt om i landet til ufrivillig friluftsliv/finne en hytte.

Topp

InnleggSkrevet: 28 Des 2015, 21:05 
Avlogget

Kan ikke se for meg noe scenario hvor jeg ville forlate huset.

Topp

InnleggSkrevet: 28 Des 2015, 22:35 
Avlogget

Har selv en liten hytte med ved og vann. Men mer sannsylig er det at jeg drar med folk i familien til en annen hytte. Da er det to muligheter som er aktuelle. Begge disse hyttene er store nok til alle som sannsynligvis vil komme. Min hytte ligger i nærheten av den ene av disse to hyttene. Det er ikke helt umulig å gå til fots til min egen hytte. Men det kommer til å ta meg en tre dagers tid. Den nærmeste hytta tar det ca fem timer å gå til.

Men dersom jeg drar kommer det mest sannsynlig til å bli med bil. Deretter sykkel osv.

Forresten så ligger ingen av disse hyttene i skjul. Min egen hytte ligger i et område som er en del brukt til turgåing/ skigåing. Så selv om det er en halv times gange på traktorvei/ i skog så ligger den ikke anonymt til.

Men matlageret mitt er hjemme....

Topp

InnleggSkrevet: 29 Des 2015, 01:23 
Avlogget

Candiru skrev:
Har selv en liten hytte med ved og vann. Men mer sannsylig er det at jeg drar med folk i familien til en annen hytte. Da er det to muligheter som er aktuelle. Begge disse hyttene er store nok til alle som sannsynligvis vil komme. Min hytte ligger i nærheten av den ene av disse to hyttene. Det er ikke helt umulig å gå til fots til min egen hytte. Men det kommer til å ta meg en tre dagers tid. Den nærmeste hytta tar det ca fem timer å gå til.

Men dersom jeg drar kommer det mest sannsynlig til å bli med bil. Deretter sykkel osv.

Forresten så ligger ingen av disse hyttene i skjul. Min egen hytte ligger i et område som er en del brukt til turgåing/ skigåing. Så selv om det er en halv times gange på traktorvei/ i skog så ligger den ikke anonymt til.

Men matlageret mitt er hjemme....

Du skriver at du vil dra til en annen hytte. Mener du en annen hytte som du disponerer eller vil du okkupere en annens hytte?

Topp

InnleggSkrevet: 29 Des 2015, 10:51 
Avlogget

Mest sannsynlig er det at jeg og alle de nærmeste slektningene mine, drar til en hytte som er eid av noen i familien. Der vil alle sannsynligvis være velkommen.

Topp

InnleggSkrevet: 30 Des 2015, 18:45 
Avlogget

Har tilgang til hytte som ikke har innlagt vann eller koblet til strømnettet. Vi har jo et aggregat som vi bruker til å lade batterier osv.

Jeg tenker det dersom strømnettet svikter fullstendig så kan det være greit å ha en hytte som er gammeldags.

Desverre så er det ikke mulig å sette opp en vindmølle og solcellepanel er det ikke nok sol for.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 19 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: