Norsk Survival Forum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 19 Nov 2017, 06:55

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 18 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 30 Nov 2014, 15:18 
Avlogget

I år har det vært godt med gnagere her på Sørlandet, og i den forbindelse kan det nok være en god idé å ta en sjekk rundt omkring i byggverk og ikke minst utstyr... :?

Jeg har nå akkurat kommet meg opp i campingvogna, og den har vannbåren varme som kan fyres på både 230V (2kW) og gass (6,3kW Primus). Det sier seg jo selv at vil man ha det raskt varmt, så fyrer man opp Primus'en, og i fjor vinter, så brukte den Primus'en ca. 20 minutter å få temp'en opp fra litt under null til ca. +21 - men nå, så har den brukt over en time på å fyre opp fra +2 til +16... :shock:

(Så til poenget;)
Gass brenner jo ganske rent, og avgassene lukter lite - men nå, så stinker det - tja... 'Svidde, Karbonbaserte Livsformer' ut av eksosen til Primus'en når jeg fyrer... :mrgreen:
Så jeg har en kraftig mistanke om at det er en mus eller flere som har krøpet inn i luftinntaket til Primus'en, og laget et rede; så her må det nok en operasjon til... ;) Primus'en fungerer jo, men det er dårlig effekt; det er jo 3 dyser man kan slå av og på der, og det virker som at diverse musetilbehør har tettet to av de...

Så snart det slutter å regne, så finner jeg frem skrujernet og tar meg en kikk. Rapport følger. :geek:

I accept the rules that you feel necessary to your freedom. I'm free no matter what rules surround me. If I find them tolerable, I tolerate them; if I find them too obnoxious, I break them. I'm free because I know that I'm morally responsible for all I do

Topp

InnleggSkrevet: 30 Nov 2014, 16:52 
Avlogget

Fikk letta på avgass-røret til Primus'en, og det gitteret som sitter på toppen av brenneren var dekt av muselort!!! :lol: (det svarte i midten rett under avgass-røret som står litt på skrå. Det gull-fargede der er gitteret, hvor avgassene kommer opp gjennom.)
Vedlegg:
Lort.jpg
Lort.jpg [ 78.35 KiB | Vist 2936 ganger ]

Røstede Muselorter, noen?! :mrgreen:

Det ble en seriøs forbedring i effekten når jeg fjernet lorten. ;)

I accept the rules that you feel necessary to your freedom. I'm free no matter what rules surround me. If I find them tolerable, I tolerate them; if I find them too obnoxious, I break them. I'm free because I know that I'm morally responsible for all I do

Topp

InnleggSkrevet: 30 Nov 2014, 18:19 
Avlogget

Lurt å ha noen feller liggende ja! For ikke så mange år siden flytta en mus inn i bilen til fattern mens vi var på ferie. Ingen skader, men han skvatt litt da han satte seg inn og musa pilte avgårde under setet...

Topp

InnleggSkrevet: 01 Des 2014, 00:38 
Avlogget
Brukerens avatar

Er så glad for at jeg fikk trumfet gjennom å ha pelias avtale på gården.
Når vi flyttet inn så løp musene jevnlig over kjøkkenbenken og flytta inn i sofaer og det som var.
Etter avtale med de om åtestasjoner rundt om kring så ser jeg ikke snurten av de. Bare funnet død mus i kjelleren etter at de har prøvd seg på stasjonene.
Vi har 40-45 stasjoner rundt på gården og avtalen er på 60 (tror jeg det ble) de resterende har vi hos svigers oppi bakken for da fikk vi en rabatt Deal m de på pelias om det.
Så kommer de å sjekker stasjonene jevnlig og gir oss beskjed om hvordan situasjonen ligger ann.
Deilig å slippe tenke på og så får man igjen for det via forsikringen også.
Nå har vi hatt den avtalen i en god del år og det fungerer hos oss.
Det tar rotter også. (Rottene her er på størrelser med huskatter) :shock:

Topp

InnleggSkrevet: 01 Des 2014, 00:47 
Avlogget
Brukerens avatar

Hver gang jeg er på hytta prøver jeg å fjerne mest mulig smuler og matbiter fra gulv og benker, slik at det ikke skal være attraktivt for mus å overvintre der inne.
All reservematen min har jeg pakket i plastposer inne i aluminiumsbokser, som jeg håper de ikke klarer å gnage seg gjennom..

Topp

InnleggSkrevet: 01 Des 2014, 00:54 
Avlogget
Brukerens avatar

Gruer meg litt til hvordan det blir når vi starter opp m høns og andre dyr.
Men er vel metoder på hvordan forebygge da også.
Noen som har no erfaringer der?

Topp

InnleggSkrevet: 01 Des 2014, 07:48 
Avlogget

En katt eller tre rundt huset/på gården burde jo hjelpe på å holde musebestanden under kontroll. :) Dog; vi har 3 katter hjemme, og selv om de er veldig flinke til å fange mus - 3-5 om dagen pr. katt på det meste - så begynte de etterhvert å ta med levende mus inn og slapp de løs der, for at vi mennesker skulle lære å fange de... :roll:

Heldigvis, så har jeg en liten hund som elsker å 'ta rotta på' de musene kattene bringer inn... :mrgreen:

Topp

InnleggSkrevet: 01 Des 2014, 08:33 
Avlogget

Vi har tatt en tur hver helg for å sjekke musefellene. Har ni stykker inne og rundt huset har vi plassert i passelig avstand, drenrør kappet i 10 cm med en blomstertråd tredd rundt med et stykke klerat i midten. Det funker supert. Har nesten ikke hatt mus i fellene de siste tre ukene. I går fant vi bare en. Så ingen muselort inne i huset.

Topp

InnleggSkrevet: 04 Des 2014, 20:35 
Avlogget

Musenetting foran innsig burde gå, da kommer de seg ikkje inn.

Ja det blir mye mus av å ha kaniner og høns, om skadedyret får mulighet til å komme til matskålen. Har vel tatt rundt 100 mus her siden august, bruker felle med mais i, det funker svært godt.

Topp

InnleggSkrevet: 05 Des 2014, 23:44 
Avlogget
Brukerens avatar

Jeger skrev:
Musenetting foran innsig burde gå, da kommer de seg ikkje inn.

Ja det blir mye mus av å ha kaniner og høns, om skadedyret får mulighet til å komme til matskålen. Har vel tatt rundt 100 mus her siden august, bruker felle med mais i, det funker svært godt.

Jeg vurderer å sette hønsehusene (ja husene, blir en del høns etterhvert :lol: ) på "søyler" slik at det er hevet opp fra bakken og luke i gulvet til å kunne sette henger fra firhjulingen under og bare måkke skit ned der når vi rengjør (letter arbeidet og tidsbruken).
Og så sette netting rundt til luftegård, med skjerming mot nordsiden. satser på mest frittgående for å ha de i avgrensede flokker i frukthage (blir store områder som vil bli delt opp slik at de kan rullere på hvor de leter opp litt snadder mat selv, lager netting tuneller for å forflytte de mellom områdene) Men må nok se på og planlegge hvordan vi kan sikre foringen litt fra "snylterne".
Har hørt at man lar nettingen gå et godt stykke ned i bakken rundt bur, og noen tipser om no lignende rundt nyplanting hvis man har vånd i området for å beskytte de spede nye trærna. Dette er også noe vi må se på og vurdere når vi skal begynne plantingen.
Vi skal ta et prøvefelt for å lære oss litt først og finne ut hvilke sorter frukt vi skal satse på, så da kan vi teste litt hvordan og hvilke metoder som funker best for trærna.

Topp

InnleggSkrevet: 16 Des 2014, 19:08 
Avlogget

Effektiv musefelle.

Ved å bruke f.eks en bøtte med vann. Hvor du på toppen av bøtta har en pinne med ei tom plastflaske (halvliter)
Hvor man lager en adkomst for musa på en side, og har en godbit på den andre siden, slik at musa må ballansere
på flaska for å komme til godbiten.

Flaska spinner rundt og musa faller ned i vannet og fella er klar for neste mus.
Bilde

Fakta:

Musa kan å svømme, så den vil først slite seg ut før den drukner i vannet.
Så det er stort sett et spørsmål om samvittighet.
Det er også bevist at drukning påfører dyret stress.
(Men igjen, har ikke bare en gang gått meg på en levende mus fanget i musefella.)

Topp

InnleggSkrevet: 16 Des 2014, 21:11 
Avlogget

Som jeger synes jeg utmattelse og drukning av dyr med viten vilje er forkastelig, faktisk rett ut dyreplageri.

Hjemme hos meg selv kjører jeg samme krav som dyrevelferdsloven og villtloven stiller til andre dyr.
Momentant død med slagfeller og 24timers tilsyn til musefellene. (Det er ikke store kravet og det er da lett å følge?)
Ja det hender det er levende mus i musefellene, derfor må man se etter fellene minst hver dag.

Mus er ikke mindre verd en andre skapninger, selv om norske lover ikke beskytter dem, selv om de er et skadedyr uten like.
Alt av studier og forskning tyder på at mus føler smerte svært godt, smarte er de også.

http://www.vetinst.no/layout/set/print/ ... ter-og-mus

Topp

InnleggSkrevet: 16 Des 2014, 22:25 
Avlogget
Brukerens avatar

jeg tenker bare at man nå har utviklet en aldeles fantastisk musefelle gjennom tusenvis av år, som attpåtil er koselig.

hva med en katt?

Topp

InnleggSkrevet: 17 Des 2014, 01:48 
Avlogget

Jeg har fått 2 mus i musefellene mine i garasjen. Jeg tror jeg må aktivere 4 nye musefeller igjen. Jeg tror de musefellene knekker de ganske hardt og momentant. Det er ikke gøy å måtte drepe dyr, men smågnagere kan gjøre store ødeleggelser.

Topp

InnleggSkrevet: 17 Des 2014, 09:12 
Avlogget
Brukerens avatar

Ja ikke kjekt å drepe dyr, men det er en del av verden det også, dessverre. Viktig for meg at det skjer momentant. Imidlertid er nok våre musefeller (2 stk med 4 bein hver...) IKKE så opptatt av akkurat det... Så lite kjekt å se på kattene som liker å plage musene til døde.

Men på den andre side er de jo gode "musefeller" da. :) Burde kanskje sette ut noen feller i kjelleren, for sikkerhets skyld....?

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 18 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: