Norsk Survival Forum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 23 Nov 2017, 20:49

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 7 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Livsløpsstandard
InnleggSkrevet: 29 Okt 2014, 19:55 
Avlogget
Brukerens avatar

Har vært på en spennende forelesning her om dagen, og tenkte at dette kanskje kunne være et tema for nsf. Har du livsløpsstandard i boligen din? Tenkte du på det når du kjøpte den? Hva må til for at du skal kunne bo i huset ditt med nedsatt gangfunksjon eller i rullestol?
Og kanskje du tenker det er helt urelevant fordi zombiene kommer før nyttår, eller at "det ikke skjer deg". Men det vet du jo ikke? Vi blir stadig flere eldre, og fremtidens eldre vil i mye større grad enn i dag måtte bo hjemme med nedsatt funksjonsgrad.

Jeg ser ihvertfall hvor lite kompatibelt huset mitt er mot livsløpsstandard. Det er riktignok et moderne bad som tilbygg på det gamle huset, heldigvis. Badet er universelt utformet(relativt; som all universell utforming er) og tilfredstiller livsløpsstandard krav; men uten et eneste soverom i første etasje hadde det vært relativt ugreit om jeg kom utfor en ulykke og måtte bruke krykker eller rullestol her, selv i en begrenset periode.

Sitat:
Livsløpsstandard

"Det betyr at man også kan klare seg med midlertidige eller permanente bevegelseshemninger."

"De viktigste kravene for bolig med livsløpsstandard er:
Trinnfri atkomst til boligens inngang
Stue, kjøkken, ett soverom, bad (med mulighet for klesvask) og privat uteplass skal være på inngangsplanet, uten trinn eller trapper imellom
I disse rommene skal det være mulig å snu en rullestol (fri golvplass mellom møbler, vegger o.l., minst en sirkel med diameter 1,5 m)
Dører mellom rommene skal ha minst 80 cm fri åpning (90 cm karmbredde), og skal ha maks 20 mm høye terskler. Døra må også ha litt fri plass til siden for låskarmen."

Topp

Innleggets emne: Re: Livsløpsstandard
InnleggSkrevet: 29 Okt 2014, 20:06 
Avlogget

Jeg bor i et hus med livsløpsstandard men jeg er langt fra fornøyd likevel :) Det er alltid mange ting som kan forbedres med et hus.
Drømmen min er et plusshus som produserer egen strøm, på den måten vil jeg kunne være selvforsynt med strøm om strømnettet skulle vært nede.

Topp

InnleggSkrevet: 29 Okt 2014, 23:13 
Avlogget

Livsløpsstandard er den "nye" kravet...

På 70tallet var vel kravet at man måtte ha minst X antall soverom eller noe slikt for å tilfredstille for lån...

Huset vårt er ikke livsløp, bygget på 50'tallet.
Digger å bo her, skulle jeg ende opp i en rullestol, så ville jeg uansett flyttet, kan ikke ha småbruk på landet da..

Regner med vi flytter før vi blir "gamle" uansett.

Livsløpsstandard er ikke viktig for meg, kan alltids flytte...
Mye annet som betyr så mye mer... :)

Topp

InnleggSkrevet: 30 Okt 2014, 09:48 
Avlogget

Vi holder på med husbygging nå, og har livsløpstandard i det nye huset. Etter å ha bladd i diverse huskataloger så vet jeg ikke om det er krav til dette da det er mange hus som er tegnet uten livsløpstandard. Men dette kravet er gjerne noe bankene og spesielt Husbanken legger seg opp i dersom man søker lån der.

Vi tenker at vi kommer til å bo i huset så lenge vi lever, og da er det utenkelig å bygge uten soverom, bad, kjøkken og stue i hovedplanet.

En annen ting som forundrer meg litt, er kravet til hvor man skal kunne snu med rullestol. Disse ringene er tegnet inn overalt, men jeg tenker at det kan vel ikke være problem å måtte trille et par meter frem for å snu rullestolen.

Topp

InnleggSkrevet: 30 Okt 2014, 15:45 
Avlogget
Brukerens avatar

Bilde

Tenker du rundinger som dette Skogtroll? Her er det ihvertfall mulighet til å snu i hvert rom som teller, og det vil jeg si er relativt kjekt? Eller er det andre type markeringer, bredde for bruk av rullestol/rullator eller lignende?

Topp

InnleggSkrevet: 30 Okt 2014, 17:01 
Avlogget

Det er de jeg tenker på ja.
Som du ser på bildet så er badet helt i grenseland, da dusj-sonen krysser sirkelen til rullestolen.
For å ta hensyn til dette kreves det da at man har dusjvegger som kan slåes innover for å gi nok plass til rullestolen.
Et dusjkabinett vil ta for mye plass, og muligens skape problemer for byggekontrollen.

Men for all del, det må jo ikke være slik at man må ut av badet for å snu. Det virker bare som det skal være mulig å snu nesten hvor som helst.

Topp

InnleggSkrevet: 30 Okt 2014, 17:48 
Avlogget

Mange "slipper unna" å faktisk ha et soverom i 1.egt, med å ha planlagt hvor de kan sette opp en lettvegg å kalle det et soverom i første egt.
Oftest en del av stua.

Så det er sagt, jeg har ingenting mot livsløpstandarden, det er et fint krav egentlig.

Jeg tar det bare som en selvfølge at vi må flytte om helsa krever det... :)

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 7 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: