Har vært på en spennende forelesning her om dagen, og tenkte at dette kanskje kunne være et tema for nsf. Har du livsløpsstandard i boligen din? Tenkte du på det når du kjøpte den? Hva må til for at du skal kunne bo i huset ditt med nedsatt gangfunksjon eller i rullestol?
Og kanskje du tenker det er helt urelevant fordi zombiene kommer før nyttår, eller at "det ikke skjer deg". Men det vet du jo ikke? Vi blir stadig flere eldre, og fremtidens eldre vil i mye større grad enn i dag måtte bo hjemme med nedsatt funksjonsgrad.
Jeg ser ihvertfall hvor lite kompatibelt huset mitt er mot livsløpsstandard. Det er riktignok et moderne bad som tilbygg på det gamle huset, heldigvis. Badet er universelt utformet(relativt; som all universell utforming er) og tilfredstiller livsløpsstandard krav; men uten et eneste soverom i første etasje hadde det vært relativt ugreit om jeg kom utfor en ulykke og måtte bruke krykker eller rullestol her, selv i en begrenset periode.
Sitat:
Livsløpsstandard
"Det betyr at man også kan klare seg med midlertidige eller permanente bevegelseshemninger."
"De viktigste kravene for bolig med livsløpsstandard er:
Trinnfri atkomst til boligens inngang
Stue, kjøkken, ett soverom, bad (med mulighet for klesvask) og privat uteplass skal være på inngangsplanet, uten trinn eller trapper imellom
I disse rommene skal det være mulig å snu en rullestol (fri golvplass mellom møbler, vegger o.l., minst en sirkel med diameter 1,5 m)
Dører mellom rommene skal ha minst 80 cm fri åpning (90 cm karmbredde), og skal ha maks 20 mm høye terskler. Døra må også ha litt fri plass til siden for låskarmen."