Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 19 Sep 2018, 04:34

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 110 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Re: Prepperboka
InnleggSkrevet: 28 Mar 2014, 20:36 
Avlogget
Brukerens avatar

gode idéer all around.

Bamse Brakar:
en forutsetning får være at det er mulig å forberede seg på hendelsen. F.eks. et nytt Storeggaras ville vært fullstendig ødeleggende for norge, på alle plan. Så DSB + litt ekstra salt, da.

Ekstremvær
Flom
Fjellskred
Influensapandemier
Skogbrann
Solstorm
Vulkanutbrudd
Farlige stoffer
Skipsulykker
Atomulykker
Offshoreulykker
Terrorangrep
Sikkerhetspolitiske kriser
Cyberangrep

OG så får vi ta med økomisk kollaps (på noen av de måtene det kan hende), oil peak...hmm...noen fler?

Topp

InnleggSkrevet: 28 Mar 2014, 20:37 
Avlogget
Brukerens avatar

EMP da?

Topp

InnleggSkrevet: 28 Mar 2014, 20:39 
Avlogget
Brukerens avatar

går under solstorm

Topp

InnleggSkrevet: 28 Mar 2014, 20:45 
Avlogget
Brukerens avatar

Draugjeger skrev:
går under solstorm

Åja, selvfølgelig ;)

Topp

InnleggSkrevet: 28 Mar 2014, 21:36 
Avlogget

Draugjeger skrev:
gode idéer all around.

Bamse Brakar:
en forutsetning får være at det er mulig å forberede seg på hendelsen. F.eks. et nytt Storeggaras ville vært fullstendig ødeleggende for norge, på alle plan. Så DSB + litt ekstra salt, da.

Ekstremvær
Flom
Fjellskred
Influensapandemier
Skogbrann
Solstorm
Vulkanutbrudd
Farlige stoffer
Skipsulykker
Atomulykker
Offshoreulykker
Terrorangrep
Cyberangrep

OG så får vi ta med økomisk kollaps (på noen av de måtene det kan hende), oil peak...hmm...noen fler?

Vær og Klima
    Ekstremvær
    Flom
    Fjellskred
    Skogbrann
    Vulkanutbrudd (inkludert konsekvenser ved aske-stopp)
    Solstorm
    Akutt luftforurensning
    Mindre akutte men like alvorlige endringer i klima

Sykdom og smitte
    Influensapandemier
    Svineinfluensaer
    Generelt om virus (komplekst tema, så selv om vi har senarioer rundt det så burde vi fått med litt opplysende tekst)
    Generelt om bakterielt (komplekst tema, så selv om vi har senarioer rundt det så burde vi fått med litt opplysende tekst)
    Generelt om luftbåren smitte (komplekst tema, så selv om vi har senarioer rundt det så burde vi fått med litt opplysende tekst)
    Generelt om dråpesmitte (komplekst tema, så selv om vi har senarioer rundt det så burde vi fått med litt opplysende tekst)

Ulykker
    Farlige stoffer
    Skipsulykker
    Atomulykker
    Offshoreulykker

Krig og terror
    Terrorangrep
    Cyberangrep
    Råtne regjeringer
    Menneskapt EMP (sees under ett med solstormer)

Økonomisk
    Peak oil
    Peak andre råvarer
    Brå økonomiske fall
    Langvarige økonomiske nedgangstider
    Skifter i global økonomi
    Mafia

Topp

InnleggSkrevet: 29 Mar 2014, 10:07 
Avlogget
Brukerens avatar

Vi må snart bestemme oss for hvem som skal skrive hva.

Topp

InnleggSkrevet: 29 Mar 2014, 12:11 
Avlogget

Vær og klima bør også innbefatte snøskred. Sykdom og smitte bør også omfatte hygiene og smitteforebygging.
Når det gjelder ulykker og farlige stoffer kan denne f.eks deles inn i TIC (Toxic Industrial Chemicals) og ROTA (Release Other Than Attack - radioaktive utslipp som ikke stammer fra atomangrep). Jeg ser organisert kriminalitet er nevnt, men bare det alene kan jo utgjøre et litterært verk i seg selv så omfattende som det kan være, med alt fra omreisende innbruddsbander til kontohacking og id-tyveri. Noen tanker rundt den problemstillingen, at kategoriene blir veldig omfattende? Bør noen kanskje brytes ytterligere ned?

Topp

InnleggSkrevet: 29 Mar 2014, 15:13 
Avlogget
Brukerens avatar

Tambarskjelve skrev:
Vær og klima bør også innbefatte snøskred. Sykdom og smitte bør også omfatte hygiene og smitteforebygging.
Når det gjelder ulykker og farlige stoffer kan denne f.eks deles inn i TIC (Toxic Industrial Chemicals) og ROTA (Release Other Than Attack - radioaktive utslipp som ikke stammer fra atomangrep). Jeg ser organisert kriminalitet er nevnt, men bare det alene kan jo utgjøre et litterært verk i seg selv så omfattende som det kan være, med alt fra omreisende innbruddsbander til kontohacking og id-tyveri. Noen tanker rundt den problemstillingen, at kategoriene blir veldig omfattende? Bør noen kanskje brytes ytterligere ned?

Når man skal skrive bok er det vist ikke bare, bare. Kommer til å bli MANGE kapitler :)

Topp

InnleggSkrevet: 29 Mar 2014, 15:41 
Avlogget

vi snakker straks om et opplsagsverk tror jeg...

Topp

InnleggSkrevet: 29 Mar 2014, 15:52 
Avlogget
Brukerens avatar

Filbert skrev:
vi snakker straks om et opplsagsverk tror jeg...

Ja det vil bli nødvendig. Så må man ha flere tema, med underkapitler, f.eks Naturkatastrofer er tema, skred er kapittel.

Topp

InnleggSkrevet: 29 Mar 2014, 16:25 
Avlogget
Brukerens avatar

Det er i grunnen bare å sette i gang og starte tråder som dere selv synes vil passe i en slik «bok»(i den del av forumet som passer).

Men når vi eventuelt kommer dit hen at noe skal settes sammen, er det kanskje ikke slik at alt kommer med. Vi har dessuten allerede i dag helt sikkert flere tråder som med bare litt bearbeiding kunne gå inn i et slikt «bokprosjekt». Bearbeiding av type slette avsporinger og knytte sammen innlegg som alt er der, kutte i noen og utdype andre. Eller bare rett og slett skrive oppsummering av hele tråder.

Sånn i farten er det helt sikkert mulig å få noe ut av trådene om alternativ kraftproduksjon, amatørradio, vask og renhold uten strøm, lagring med mylar og oksygenabsorbere, korn- og mel tråden, leve på matlager og så videre. Så den som verker etter å komme i gang vil jeg oppfordre til ikke å vente, men gripe fatt i det man selv føler er mest interessant og produsere noen flere gode tråder her og nå. Kanskje vil noen av dem kunne brukes. Og om ikke, så blir det sikkert interessante diskusjoner som fører oss videre uansett.

Apropos oppslagsverk, så er det kanskje nettopp det dette forumet kan bli. Men informasjonsverdien av de forskjellige trådene varierer sterkt. Så en tenkt innholdsfortegnelse kunne ha linker som førte til relevante eksisterende tråder. Altså en slags «Wiki-bok» som ble nevnt et sted, bare at det gjøres innenfor forumet, i alle fall inntil vi har et ferdig produkt.

Topp

InnleggSkrevet: 29 Mar 2014, 16:31 
Avlogget
Brukerens avatar

Dette minner meg forresten om nok et forsømt prosjekt, NSF's beste. En bearbeiding av de trådene Fossegrim har foreslått, kunne for eksempel passet inn i en slik sammenheng som vi diskuterer her.

Topp

InnleggSkrevet: 08 Jan 2017, 21:37 
Avlogget

Når kjem boka?

Topp

InnleggSkrevet: 09 Jan 2017, 08:11 
Avlogget
Brukerens avatar

Når noen skriver den....

Topp

InnleggSkrevet: 22 Feb 2017, 13:39 
Avlogget
Brukerens avatar

Å skrive en bok om et såpass stort tema krever både mye energi, tid og ansvar, og det kan nok vøre vanskelig å finne riktig sted å begynne.

Vil det være mulig å realisere en form for www.norsksurvivalwiki.com?

Medlemmer fra NSF kan godkjennes til å bli skribenter på NSW, og dermed bidra til å starte et oppslagsverk/leksikon for alt med survival/homesteading/prepping++ og alle aspekter rundt det.

Medlemmene på NSF ser ut til å besitte utrolig mye aktuell informasjon, og som det nevnes er det såpass mange forumposter på dette forumet som med litt bearbeidelse/oppsummering kan egne seg godt både i bok og på wiki.

Et forslag for å dekke kostnadene ved et wiki, er å innføre noe så kjedelig som annonser for ikke-innloggede.

TL;DR: Jeg stemmer på www.norsksurvivalwiki.com!

One day...

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 110 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Neste

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
POWERED_BY
phpBB.no - Norsk phpBB-support