Draugjeger skrev:
Scenarier
Om vi tar utgangspunkt i de scenariene DSB har satt opp, samt tar med Oil Peak, krig i europa og hel eller delvis økonomisk kollaps er det lettere å få litt rammeverk i skrivingen.
Det hadde kanskje vært greit om hvert scenarie blir fulgt opp med forslag til forberedelser.
Det var en god og edruelig ide! Men hvorfor ikke dra den litt lenger? Jeg har en meget sterk og begrunnet mistanke om at scenarioene i DSB’s Nasjonalt risikobilde 2013 er valgt ut i fra at de skal være håndterbare, ikke bare mulige. I forordet blir disse hendelsene beskrevet som noe som har skjedd i virkeligheten, bare ikke i Norge. Dermed er de per definisjon mulige. Men DSB har IKKE valgt de verste scenarioene som faktisk har skjedd, til og med i historisk tid.
Et eksempel er at når de ser på «romvær», så velger de 100-års-solstormen a la 1921, ikke Carrington-hendelsen fra 1859. Den sistnevnte antas det kan hende hvert 500. år. Og så sent som i 2012 hadde solen faktisk et koronamasse-utbrudd (engelsk: coronal mass ejection, CME) av samme størrelse. Heldigvis var det ikke rettet mot jorden. Men hva om vi tar utgangspunkt i et slikt? Tilsvarende gjelder for flere av de andre scenariene. Vulkanutbruddet er langt fra det verst tenkelige fra Island.
Samtidig er det svært viktig å beholde en viss bakkekontakt så dette ikke bare blir latterlig. Det samme må gjelde for hvordan disse tingene framstilles. Dersom scenarioene ikke har et solid vitenskapelig fundament, men utarter til noe i retning av hva en konspirasjonsteoretiker ville vært stolt av, har vi tapt.
Kanskje det beste vil være BÅDE å ta utgangspunkt i DSB’s scenarioer OG å dra dem litt lenger som til Carrington-hendelsen?
Jeg kunne for øvrig tatt utfordringen med romværet og islandske vulkaner. Men dette må bli et langtidsprosjekt dersom det skal bli bra.
Og jeg ser også for meg at det kan bli tøft å redigere det. Kravet til kvalitet kan det nesten ikke fires på ettersom dette vil få et slags halvoffisielt stempel ved at det ikke står for et enkelt medlems regning, men i tilfelle blir et felles forumprosjekt. Jeg ser derfor for meg minst like høye krav som det vil være til «Faktaguidene». Men selvsagt kan enkeltmedlemmer skrive om sine personlige scenarioer i egne tråder uavhengig av et slikt fellesprosjekt. Og slike tråder vil helt sikkert bli en viktig inspirasjonskilde for prosjektet.
Ja, ikke bare det. Scenarioene kan kanskje være det første som kommer på plass. Og så kan det være fritt fram å starte ordinære tråder på vanlig plass i forumet basert på disse. De kan i sin tur kan være en del av grunnlaget, om ikke annet i form av inspirasjon, til prepperdelen som skal følge scenariobeskrivelsene etter hvert.