Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 17 Sep 2019, 04:14

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 19 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 27 Mai 2019, 22:02 
Avlogget

Hei!
Som nevnt i andre poster jobber jeg med en beredskapsbok som kommer på Kagge Forlag en gang i løpet av høsten. Der har jeg forsøkt å lage en fullverdig guide til en god 72-timers beredskap som tar høyde for både det DSB og Røde Kors anbefaler, samt alt jeg synes de har glemt.

Siden dette blir en viktig del av boka, håper jeg lista ikke spres utenfor dette forumet, ihvertfall ikke uten at man spør først. Men tenkte det var fint å høre om det er noe smart dere synes jeg har glemt. :)

SJEKKLISTE FOR TING SOM ER KJEKT Å HA SOM DEL AV 72 TIMERS BEREDSKAP

Enkel beredskap
At du har bestemt deg for at du på ett eller annet vis skal klare å håndtere en katastrofe
Ta en prat med den eller dem du ønsker å oppholde deg sammen med i en krisesituasjon
At alle voksne i hjemmet ved hvordan å skru av strøm og hovedvannkran

Komfortberedskap
Litt Kontanter *
Armbåndsur med mer enn 72 timer batterilevetid
Analog klokke for å ha i oppholdsrommet
Brettspill
Bøker

* For eksempel noen hundrelapper og litt veksel. Kommer litt an på hvor mye tid du har tenkt å bruke på shopping i en krisesituasjon.

SJEKKLISTE LYS OG VARME

Enkel beredskap:
Campinglykt med litt mildt lys som kan lyse opp hovedrommet
Lyskilde du kan sette fra deg (gjerne batteridrevet)
Lommelykt i skuffa til alle barn, som de vet hvordan de skrur på*
Gaffateip – til alt som eventuelt må festes.
Fyrstikker eller lighter
Ved, gass- eller parafinovn til oppvarming
Én eller to vedsekker ekstra
Velg ett eller flere rom som skal holdes varme ved en krise
Vit hvor du finner gaffateip, så du enklere kan justere teppene så de dekker fint rundt bordet.
Varme klær
Sovepose
Minst ett pledd eller teppe
Stearinlys, telys eller kubbelys
Lommelykt eller hodelykt med ekstra batterier
Parafinlampe

Komfortberedskap
Ute- og inne-termometer for å kunne se utviklingen i temperatur
En varmekilde du kan bruke til å både koke vann og tilberede mat på
Solcellepanel og batteripakke, så du kan bruke strøm som normalt
Veden som er kappet opp i små biter (gjør det lettere å regulere varmen dersom du skal tilberede mat. Ha gjerne en liten øks for å kunne kløyve ved til dette formålet).
Til vedfyring: Ved av typen bjørk, bøk eller eik, siden disse gir mest varme per vedkubbe.
Strømaggregat som går på diesel eller bensin, så kan du for eksempel koble til varmeovner og kjøleskap **

Sjekkliste for deg som ikke har mulighet for ved, gass eller parafinovn:
Tre pakker med telys***
Nok tepper til å gjøre om stuebordet til en hytte.
En plan for hvordan å komme deg til noen som har varme.
En avtale med dem som har varme om at det er greit at du kommer.

*Hvis barnet er stort nok til å kunne bli redd for at det ikke får til å skru på lyset.
** Desto renere stearin eller olje telysene brenner, desto mindre sot dersom du velger å plassere lyset under stuebordet. Men pass da på å lufte.
** Men siden også et aggregat kan gå i stykker, bør dette ses på som en bonus heller enn en hovedløsning på beredskapen. NB: Produserer CO2, så ikke ha det stående innendørs! Skjøteledning anbefales.

SJEKKLISTE VANN FOR 72 TIMER

Enkel beredskap
9 liter vann per person (kan være mange små vannflasker eller en større ferdigfylt vanndunk du finner i butikken).
Finn ut omtrent hvor rørene går i hjemmet ditt
Sørg for å vite hvor hovedvannkrana er, og hvordan du skrur den av

Komfortberedskap
20 liter vann per person
Vanndunker i hardplast* med tappekran og stort skrulokk**
Legg inn i kalenderen en fast dato for å skifte ut vann og rense beholderne en gang i året eller halvåret ***
En saftblanding du liker
Kaffe/te og det du trenger for å tilberede den uten tilgang på strøm

Dersom du ikke kan lagre vann permanent:
Vannrensetabletter
Bøtte du kan tenke deg å hente vann i

* Størrelsen vanndunken(e) bør tilpasses til hva du synes er praktisk å bære - det er bedre med flere små enn én kjempestor.
** Så blir den lettere å fylle, og lettere å rengjøre
*** Hvor hyppig du skifter handler om hvor mye plast-smak vannet får. Det er ikke noe farlig, det bare smaker vondt. Men det er også fint å få sjekket at det ikke har vært noen lekasjer, eller at det mot formodning skal ha blitt dårlig.

SJEKKLISTE MAT FOR 72 TIMER

Enkel beredskap
Et kokeapparat - Primus, multifuel eller vedfyrt ovn med koketopp
Fyrstikker eller lighter for å tenne kokeapparatet
Mat med til sammen 6 000 kalorier per voksne person. For eksempel:
2 pakker havregryn per person
2 pakker knekkebrød per person
3 pakker middagshermetikk eller tørrmat per person
3 bokser pålegg med lang holdbarhet *
Kjeks du liker
Boksåpner (enten til egen eller andres hermetikk)

Komfortberedskap
Egen vanndunk dedikert til kjøkkenet (gjerne merket med «Kjøkken»)
Oppskrifter på gode retter som du vet du kan tilberede på beredskapskjøkkenet
Noen poser nøtter eller tørket frukt
Sjokolade eller annet holdbart godteri

Helst av typer du liker.
* For eksempel makrell i tomat, sild eller tilsvarende

SJEKKLISTE FOR LEGEMIDLER OG FØRSTEHJELP
Enkel beredskap
Standard førstehjelpspakke som du vet hva inneholder og hvor den ligger
Et medisinskap eller medisinskrin å ha ting i
Dersom du er avhengig av medisiner: Ha tilstrekkelig for 72 timer uten påfyll
Jod-tabletter for gravide, ammende og barn under 18 år
Medisiner du er avhengig av
Sørg for at du har tatt et førstehjelpskurs de siste tre årene
Dersom du har bil: Nok drivstoff eller strøm på bilen til å kunne kjøre til nærmeste sykehus
Medisiner:
- Smertestillende og betennelsesdempende - Ibumetin/ibuprofen
- Febernedsettende - Paracetamol
- Imodium - Stanser løs mage, men kan også. Men les pakningsvedlegget.
Trekant-tørkler.
- Kan brukes til alt. Hodebandasjer, brystbandasje, kan brukes til å forbinde med, og som fatle*. «Vi som jobber med førstehjehjelp elsker trekanttørkler“.
Sportsteip
- Kan brukes til nesten alt. Kan rives begge veier, og holder. Tåler også
- Teiper du hælene med to striper på hælen - kan brukes både forebyggende og etter at du har fått gnagsår, evt legge en liten kompress under
Desinfiserende middel er en enkel måte å ikke bruke vann på
- Antibac tar ikke bort skitten, men det tar knekken på bakteriene.
Plaster
- Vanlig tekstilplaster som man klipper opp, så det er lett å tilpasse etter behov
Kompresser
- Non wowen - verken papir eller tekstil. Setter seg litt mindre fast i sår enn gammeldags
Bandasje
- Elastiske bind er gjerne bedre enn gasbind
En bandasjesaks eller ihvertfall en god tekstilsaks
Burn gel mot brannskader, men også stikk og andre hevelser.

Komfortberedskap
Livsnødvendig medisin for venner og familie som teoretisk sett kan være på besøk.
Antihistamin (Zyrtec eller tilsvarende reseptfri allergimedisin)***
Kurs for situasjoner du ikke vanligvis befinner deg i, som for eksempel livredning i vann **

* Spør om bruk av trekanttørkler på førstehjelpskurset du har meldt deg på.
** Dersom du skal hoppe uti og redde noen som drukner, er det veldig kjekt å ha et kurs i hvordan du gjør det. Folk som holder på å drukne vil nemlig forsøke å dytte deg ned under vann dersom du ikke møter dem på rett måte.
*** Dette kan redusere allergireaksjoner hos deg selv eller andre. Det forebygger også fyllesjuke dersom du har trodd verden skulle gå under og festet for hardt før kontrabeskjeden kommer.

SJEKKLISTE HYGIENE I 72 TIMER

Enkel beredskap:
Plan for håndvask på kjøkken og do
Plan for lagring av mat uten kjøleskap
4 ruller dopapir *
1 tørkerull
1 pakker våtservietter til kjøkken
1 pakke våtservietter to do (gjerne intimvask-servietter)
1 flaske desinfeksjonsmiddel (antibac)
1 tørkehåndkler til bad
1 tørkehåndkle til kjøkken**
2 kjøkkenkluter
Et par behagelige vaskehansker
En flaske klorin eller klorin-våtservietter
En rull søppelsekker eller tilsvarende søppelposer

For de som trenger det:
Bind og tamponger
Bleier

Komfortberedskap
En dedikert bøtte du kan bruke til å skylle ned i do med
6 tørkehåndkler eller tørkeruller til bad bad og kjøkken, så du kan skifte daglig
Engangshansker
Kjølebag og kjøleelementer
Klor-engangskluter
Støvmaske/gassmaske
Vernedrakt/beskyttelsesdress***
1 kilo salt (eller mer) til salting av fersk mat for å øke holdbarheten

* Hvis du skulle få bruk for fire ruller dopapir på 72 timer kommer du til å takke deg selv for at du hadde for mange, og ikke for få. Om du alltid har for mye dopapir på grunn av ivrige barn som har solgt til en god inntekt, kan dette vise seg å være noe du verdsetter i en krisesituasjon.
** For full oversikt over forskjellen på kjøkkenhånduk/ kopptue/kjøkkenhåndkle/tørkeklut/kjøkkenklut, se boken Norske Standarder: En endelig avslutning på meningsløse diskusjoner, s XX.
*** Dersom du er veldig bekymret for biologisk krigføring eller helt vanlig barnehagepest.

SJEKKLISTE FOR KOMMUNIKASJONSBEREDSKAP

Enkel beredskap
Batteridrevet DAB-radio
Avtale med dine nærmeste om hva dere gjør i tilfelle en krisesituasjon hvor dere ikke får tak i hverandre
Notater med viktige mobil- og fasttelefonnummer og adresser til familie og venner
Liste over hvem du ønsker å kontakte i en nødistuasjon
Ekstra batteripakke (Powerbank) til mobiltelefoner (oppladet)
Pinne til å ta ut SIM-kortet
Mobillader til bil *
Denne boka

Komfortberedskap
Oppslagstavle
Notatblokk til å kunne legge igjen skriftlige beskjeder
Kart over nærområde i tilfelle evakuering
Kopi av pass og andre viktige dokumenter

* Om du så ikke har bil selv, er det fint å kunne låne strøm fra bilbatteriet til noen andre sin bil.

HUSKELISTE VED EVAKUERING
Sjekk at alle vinduer er lukket
Kontakt en rørlegger og finn ut hvor rørene i huset ditt går, og hvordan du tømmer dem for vann før en evakuering
1 liter frostveske

Innhold i beredskapssekk (som du eventuelt kan være basis tursekk til vanlig)
Sekk eller bag (sekk er bedre å bære) på 25-30 liter
Vannbeholder med minst et par liter vann (gjerne fylt, men husk at du må kunne bære sekken)
Vannfilter eller vannrensetabletter
Mat som tåler romtemperatur
Søtsaker som gir energi
Stormkjøkken
Drivstoff til stormkjøkken (gass, bensin, etc)
Fyrstikker, lighter eller tilsvarende fyrtøy
Sovepose
Liggeunderlag
Lommelykt med batteri
DAB-radio du kan lade med sveiv
Antibac
Våtserivetter
Enkelt førstehjelpsskrin
Kniv, evt multitool med kniv og en liten sag
Regntette klær
Klesbytte
Kart og kompass
Telefon og adresseliste
Litt kontanter *
Oppladbart batteri til mobiltelefon
Noe du personlig er avhengig av for å ha det bra **

Dersom du tenker det er relevant for der du bor:
Telt
Presenning
Solid, tynt tau (gjerne 3-6 mm)
Fyrtøy (Vanntette fyrstikker)
Klesskift (Gjerne pakket inn i plast)
Sovepose

* Se det første først, side XX.
** For noen kan det være en flaske vin, for andre er det en bamse.

Topp

InnleggSkrevet: 28 Mai 2019, 14:11 
Avlogget

Jeg er enig i at elastisk gasbind er bedre i bruk enn annet gasbind. Det er bare dette med datostemplet på elastisk gasbind. Jeg har begge deler, men har kjøpt gasbind som ikke er elastisk, etter å ha kastet elastisk gasbind som har gått ut på dato.

Smertestillende tror jeg ville gått for bare ibuprofen. Hvis man skulle velge bare en.

Dersom du ikke kan lagre vann, så holder nok koking og vannrense middel for 72 timer. Men den beste løsningen er nok filter. Koking er det dårligste alternativet.

Kart og kompass. -Jeg ville tatt med en gradskive og tatt kursen ut fra kartets meridianlinjer. De sistnevnte kan strekes opp på norske kart. Ville anbefalt Brunton key compass eller noe sånt til vanlige folk.

Parafinlampe er ikke nødvendig etter mitt syn. Stearinlys er heller ikke nødvendig. Hvis du absolutt må ha slike ting, kan du gi en beskrivelse av hvordan man lager en hjemmelaget oljelampe. En har sannsynligvis noe matolje på kjøkkenet.

Topp

InnleggSkrevet: 28 Mai 2019, 15:52 
Avlogget

Når det gjelder multitool, eller kanskje heller flerfunksjons lommekniv, så er sagen ikke så viktig. Altså med mindre du er fysisk svak. Tørt trevirke som sagen på et multiverktøy kapper over kan lett knekkes. Friskt trevirke som sagen kapper over, kan lett skjæres med knivbladet.

Det eneste sagen er kjekk til er "bushcraft" prosjekter. Eller kanskje utstyrsreparasjon, dersom du skulle ha noe som er relevant....

Topp

InnleggSkrevet: 28 Mai 2019, 18:39 
Avlogget
Brukerens avatar

Hvis man først skal tenke krise: Hva med å sikre at husstanden besitter minst ett kokeredskap av skikkelig stål eller jern (samme om det er gryte/panne eller wok). Altså, minst ett som tåler bål og åpen flamme om det trengs, og som kan skrubbes og skrapes rent i det uendelige uten å gå i stykker. Kjenner litt for mange som bare har non-stick og emaljerte praktgreier, gjerne spesialtilpasset husets eneste ovn... Når jeg nevner dette for venner i Afrika ler de seg i hjel over hvor absurd vår del av verden er.... :lol:

Hilsen en eier av mange emaljerte og non-stick greier, men heldigvis også altenativ av det varige slaget.

Vet ikke om dette er bom i forhold til ditt prosjekt. Ville bare nevne det.

Topp

InnleggSkrevet: 29 Mai 2019, 18:05 
Avlogget

Angående dette med ved til koking. Hvis du bor i by, og kjøper ferdig oppkappet ved, så trenger du ikke en liten øks. Det finnes måter å koke på, som eliminerer behovet for å regulere varmen. De kokeplaten jeg har vært borti på toppen av små vedovner, bruker dessuten svært lang tid på å smelte snø og å koke opp vann. Selv med god fyr i ovnen.

Topp

InnleggSkrevet: 30 Mai 2019, 17:17 
Avlogget

Her var det grundig og detaljert, jeg ser for meg for de som bor slik at det ikke er noe alternativ til vannklossett så er det viktig å ta vare på spillvann, brukt vaskevann og kanskje urin etc selv om det stinker, rett og slett for å ha noe å skylle ned med.

Det å få tømt vannrør er nok bortimot umulig mange steder. Hos oss (enebolig) kommer vannrøret opp av kjellergulvet, går gjennom en rørstump, deretter vannmåler med tilbakeslagsventil etc så det å få tømt dette blir ikke lett.

Man må i det minste være rimelig netthendt, ha en del verktøy, tid og tørre å bryte plombene. :?

Forøvrig så er brannberedskap superviktig siden man kanskje ikke har noe brannvesen, så det å velge riktig kokeutstyr, og å kunne bruke det er rett og slett livsviktig.

Erfaring i friluftsliv er jo en grei løsning, propan-kokeapparat funker for de fleste uten problemer. Jeg går nok for bensinprimus hos oss, men den er jeg vant til å bruke. Jeg har en meget gammel som ligner på denne: https://www.bikester.no/coleman-2-flamm ... 34922.html

Det må forøvrig da bemerkes at det finnes et begrep: "Coleman-face" som beskriver et ansikt hvor skjegg og øyebryn er svidd bort, så også her må det øves :D

Topp

InnleggSkrevet: 31 Mai 2019, 17:59 
Avlogget

Jeg husker for noen år siden det var ett norsk frima som drev på med ett slik filter sugerør. Dette var tenkt som nødhjelp i Afrika når parasitter etc var en fare i drikkevannet.

Noen som vet hvor en får tak i slike filter sugerør? Det hadde vært topp å hatt liggende.

Topp

InnleggSkrevet: 31 Mai 2019, 19:56 
Avlogget

Devilen skrev:
Jeg husker for noen år siden det var ett norsk frima som drev på med ett slik filter sugerør. Dette var tenkt som nødhjelp i Afrika når parasitter etc var en fare i drikkevannet.

Noen som vet hvor en får tak i slike filter sugerør? Det hadde vært topp å hatt liggende.

Lifestraw du tenker på? :)

https://www.fjellsport.no/lifestraw-personal-vannfilter.html?q=lifestr

Topp

InnleggSkrevet: 04 Jun 2019, 20:39 
Avlogget

Takk for gode innspill her! Andre ting jeg mangler eller burde tenkt på? :)

Topp

InnleggSkrevet: 05 Jun 2019, 20:02 
Avlogget

Det måtte være den kjenskp vi har til kokeapparater som står seg ihjel. Spritbrennere er unntaket så lenge man har sprit med nok brennverdi, (rødsprit i lukket flaske holder minst 20 år)
Alle mer kompliserte brenner har pakninger og andre deler som trenger vedlikehold...

Topp

InnleggSkrevet: 07 Jun 2019, 16:05 
Avlogget

Kan et kokeapparat stå seg ihjel? Hvilke typer da? Og på hvilken måte kan de gå i stykker ved fravær av bruk? :)

Topp

InnleggSkrevet: 07 Jun 2019, 20:48 
Avlogget

Dypedal skrev:
Hvis man først skal tenke krise: Hva med å sikre at husstanden besitter minst ett kokeredskap av skikkelig stål eller jern (samme om det er gryte/panne eller wok). Altså, minst ett som tåler bål og åpen flamme om det trengs, og som kan skrubbes og skrapes rent i det uendelige uten å gå i stykker. Kjenner litt for mange som bare har non-stick og emaljerte praktgreier, gjerne spesialtilpasset husets eneste ovn... Når jeg nevner dette for venner i Afrika ler de seg i hjel over hvor absurd vår del av verden er.... :lol:

Hilsen en eier av mange emaljerte og non-stick greier, men heldigvis også altenativ av det varige slaget.

Vet ikke om dette er bom i forhold til ditt prosjekt. Ville bare nevne det.

Dette er et veldig godt poeng! Skal se om jeg får fletta det inn under mat-kapitlet. :)

Og ja: Det er jo egentlig en pussig problemstilling :P

Topp

InnleggSkrevet: 10 Jun 2019, 20:26 
Avlogget

Hooloovoo skrev:
Kan et kokeapparat stå seg ihjel? Hvilke typer da? Og på hvilken måte kan de gå i stykker ved fravær av bruk? :)

Dessverre, en del primus-typer for både gass og flytende brensel har pakninger som tørker inn og blir sprø. Dette forhindres ofte av vedlikehold som er del av vanlig bruk, smøring av ulike typer, og at ting blir beveget på så de ikke setter seg fast.

Pakninger for parafin etc. har lett for å svelle hvis man en gang har forsøkt seg med alkohol som drivstoff.

Det er litt vanskelig å peke ut hvilke apparater som er mest driftsikre, men et spritkjøkken er grovt sett en blikkboks med sprit som brenner, det skal mye til før det går istykker.

De gamle blå-boks gassbrennerene hvor man punkterte boksen har jeg testet etter at jeg har funnet slike som ikke har vært brukt på flere tiår og de har virket bra uten lekkasjer.

Ikke bra hvis det ikke virker når krisen kommer, anbefaler minst en årlig kontroll. Motsatsen er jo ting som blir reparert istykker, ingen grunn til å reparere noe som virker.

Her kandu drukne i info....om du orker: https://www.fjellforum.no/forums/forum/ ... okesystem/
Det finnes også engelskspråklige forum som: https://classiccampstoves.com/ og https://www.colemancollectorsforum.com/

Jeg vil ikke gi noe spesielt råd om hva som er best, for det avhenger av behovet, bruken, og den tekniske interessen.

Mange går for forsvarets løsning Optimus 111, andre stormkjøkken, gass eller bensinbrennere.

Multifuel er også noe som fenger, men da får man som regel et hoveddrivstoff som funker bra, og andre som bare går brukbart. Veldig ofte er hoveddrivstoffet alkylatbensin.

Har man gassgrill så er kanskje et propankokeapparat greit å ha for hjemmebruk, mange griller har også kokebluss på siden, og da er jo problemet løst så lenge man har gass.

Topp

InnleggSkrevet: 11 Jun 2019, 18:26 
Avlogget

@Hooloovoo: Kunne du tenke deg å slå av en prat?

(Se: denne tråden for mer info)

Topp

InnleggSkrevet: 17 Jun 2019, 21:59 
Avlogget

Candiru skrev:
Når det gjelder multitool, eller kanskje heller flerfunksjons lommekniv, så er sagen ikke så viktig. Altså med mindre du er fysisk svak. Tørt trevirke som sagen på et multiverktøy kapper over kan lett knekkes. Friskt trevirke som sagen kapper over, kan lett skjæres med knivbladet.

Det eneste sagen er kjekk til er "bushcraft" prosjekter. Eller kanskje utstyrsreparasjon, dersom du skulle ha noe som er relevant....

Hm. Ja - du har nok rett, men jeg tenker at dette skal være en guide for flest mulig folk, og da kan det jo også være folk som er mer fysisk svake. I tillegg er gjerne sagene på multitools ekstremt effektive om du skal sage av for eksempel greiner som er 2-4 cm tykke. Men jeg skal tenke litt på det. :)

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 19 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: