Norsk Survival Forum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 24 Nov 2017, 02:07

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 7 innlegg ] 
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 21 Nov 2014, 01:46 
Avlogget

Dette er en liten "guide" til hva som finnes av kartdata åpent tilgjengelig på nettet. Det finnes enormt med informasjon, og mange vil kunne lære mye de ikke visste om sitt nærområde. Kart er dessuten ganske spennende, og kan være nyttig å ha kunnskap om i mange sammenhenger.

Dataene kommer hovedsakelig fra forskjellige offentlige instanser og derfor vil funksjonalitet, innhold og brukervennlighet vil variere mye. De fleste løsningene viser data fra en del andre instanser også, dette er de samme dataene hentet fra samme servere som hos kilden, men de kan variere noe i presantasjon. Husk at dette er offentlige data og at noe vil være gjort upresist med vilje, ofte av sikkerhetshensyn. De fleste løsningene har en info-knapp som kan brukes på et punkt eller en figur og normalt vil gi informasjon om presisjon. Eksempler på dette er info om rødlistede arter, disse er ofte et punkt enten kun på kommune, hvor lokaliteten ligger innenfor en radius fra punktet, eller så er det en forsinkelse på opptil flere år fra registrering til dataene blir synlig for allmenheten.

Jeg har så langt som mulig testet alle løsningene presentert her på en kraftig stasjonær PC med linux og firefox, samt en treg gammel bærbar med windows vista og chrome. Hvis jeg opplevde problemer har jeg notert det i beskrivelsen, men prøv selv uansett!

Guiden er lagt opp med et lite avsnitt per instans, og følger omtrent dette oppsettet selv om det vil variere noe:
Navn på instans/kilde:
Kort beskrivelse av innhold
Lenke
Kort beskrivelse/vurdering av kartløsning og innhold

Norges geologiske undersøkelse:
Hovedvekt på geologisk informasjon: rasfare, grunnfjell, grunnvann, sedimenter osv.
Arealis
Avansert løsning som kan være krevende for både bruker og pc. Svært mye info tilgjengelig fra et godt utvalg kilder. Bra til å planlegge kjøp av eiendom.
Granada
Grunnvann og brønner. Også tiljengelig fra Arealis.

Skog og landskap:
Enkle og velfungerende kartløsninger. Veldig bra for å planlegge kjøp av eiendom.
Kilden - til arealinformasjon
Informasjon om skog, vegetasjon og beite.
Gårdskart
Søk på kommune-, gårds- og bruksnummer.

Norges vassdrags- og energidirektorat:
Enkel men kan oppleves litt rotete.
NVE Atlas
Mye info relatert til vassdrag, flomsoner, avrenning og energiinstallasjoner. Data fra mange andre kilder også.

Miljødirektoratet:
Avansert kartløsning men med enkel søkefunksjon. Silverlight-basert, jeg opplevde noen små problemer på test-laptop og fikk ikke testet på stasjonæren. Bør fungere bra på mer moderne windows-maskiner.
Naturbase
Informasjon hovedsakelig relatert til natur og miljø, verneområder og truede arter.

Kartverket:
Enkle kartløsninger, svært brukevennlige men lite avanserte muligheter.
Norge i bilder
Norges offisielle side for flyfoto. Tiljengeligeoppløsning og kvalitet varierer, men byer og en del tettbygde strøk vil ofte ha høyoppløselige ortofoto (flyfoto som brukes til å lage kart, tatt rett ovenfra med lite fordreininger og perspektivfeil).
Norgeskart
Topografiske kart, de samme som brukes som bakrunnskart i de fleste andre kartløsninger. Viser også rasterkart som de fleste kjenner fra papirkartene.
Historiske kart
Mest for morro, skannede orginaler av gamle kart. Kan lastes ned i høy oppløsning, få utskrift på lerrett (fotobutikk) og heng på veggen?

Jeg tar forbehold om skrivefeil og at opplevelsen kan variere avhengig av forkunnskap og PC/programvare. Om folk har problemer så er jeg behjelpelig med support, men sjekk hjelpen kartløsningene har innebygd før du spør. Jeg tar gjerne imot forslag til andre sider eller typer kart/data dere ønsker å se, infrmasjon dere synes skal være med osv... Jeg vil fortsette å oppdatere dette innlegget basert på tilbakemeldinger og om jeg kommer på ting som mangler, ingen vits i å lage rot med ting ingen trenger. Dette er altså bare en start for å komme i gang, det vil komme mer ettervert. Lykke til med utforskingen!

Sist endret av Asparges den 21 Nov 2014, 08:08, endret 3 ganger.

Topp

InnleggSkrevet: 21 Nov 2014, 07:45 
Avlogget
Brukerens avatar

Flott!

Her er forslag til en ressurs til som er utarbeidet av NGU:
G R A N A D A
Nasjonal grunnvannsdatabase http://geo.ngu.no/kart/granada/
Sitat:
Databasen gir informasjon om brønner og grunnvannsressurser, samt tilgjengelige vannkvalitetsdata og rapporter.
Du kan velge mellom flere standardkart i "Kart"-fanen.
Få informasjon om brønn eller grunnvannsressurs ved å trykke på "i"-knappen i "Verktøy"-fanen.
...Forskrift om oppgaveplikt ved brønnboring og grunnvannsundersøkelser trådte i kraft 1. januar 1997 og omfatter rapporteringsplikt til NGU.
...Totalt er det anslått å eksistere mellom 175 000 og 225 000 brønner i Norge, mens det per 1.10.2012 er registrert opp mot 65 000 brønner i databasen.

Topp

InnleggSkrevet: 21 Nov 2014, 08:05 
Avlogget

I fanen "skift karttjeneste" i arealis kan du bytte til Granada ;) Men jeg går gjerne med på at det ikke er så veldig innlysende, så jeg tar med lenken likevel :)

Når det gjelder brønner så har det vel vert frivillig registrering for entreprenørene siden tidlig 80-tall om jeg ikke husker feil, så fra da av er registreringen bedre selv om noen entreprenører var litt late.

Edit: Fikset et par lenker i samme slengen, var et par som hadde tulla seg til for meg. Skrik ut om det skulle oppstå problemer ikjen :)

Topp

InnleggSkrevet: 21 Nov 2014, 19:29 
Avlogget

https://kommunekart.com

Jeg synes den er veldig fin, får frem informasjon om eiendommer med få klikk..
All informasjon fra kommunalt"register", areal, antall bygninger med mer..

Hver enkelt kommune har på sine hjemmesider tilgang til GIS-karttjenesten.
GIS Web Insyn..
Viser endel Kommunal informasjon..
Her er foreksempel hva som kommer opp når jeg trykker på mitt eget fjøs... (X=fjernet info)

Sitat:
Bygningsnummer 18XXXXXXX
Bygningstype
Hus for dyr, fôrlager, strølager, landbrukssilo, høy-/korntørke
Bygningsstatus
Bygning er tatt i bruk
matrikkel-id 17XXXXXXXXX
Informasjon
Data hentet fra Matrikkelen 02.01.12
Areal ca. 255 m²

Liker de "Lokale" kartløsningene best for detaljer og informasjon.
"Google Maps" er ikke brukbart til stort. ;)

Topp

InnleggSkrevet: 21 Nov 2014, 23:36 
Avlogget

Se eiendom er jo også et bra sted å finne informasjon om tomter/eiendom. Det skal være informasjon som er lagret i matrikkelen som ligger der.
http://www.seeiendom.no

Topp

InnleggSkrevet: 28 Nov 2014, 23:21 
Avlogget

Beklager sent svar, jeg har vertbortreist på grunn av et dødsfall i familien.

Kidbot: Avventer med å ta med denne, jeg gjorde tre testsøk i forskjellige kommuner og fylker og fikk ingen info da de ikke er med. Det meste av infoen finnes i adre mer komplette løsninger.

Skogtroll: Takk, legger det til når teknologien samarbeider bedre. Akkurat nå savner jeg "rediger"-knappen i første inlegg :?

Topp

InnleggSkrevet: 29 Nov 2014, 14:11 
Avlogget
Brukerens avatar

Flott arbeid!
Jeg har snust litt rundt på disse kartløsningene nå de siste dagene.
Kommer godt med karttypene jeg allerede har over nærområdet.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 7 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: