Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 16 Sep 2019, 10:23

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 19 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 17 Jun 2019, 22:36 
Avlogget

Candiru skrev:
Jeg er enig i at elastisk gasbind er bedre i bruk enn annet gasbind. Det er bare dette med datostemplet på elastisk gasbind. Jeg har begge deler, men har kjøpt gasbind som ikke er elastisk, etter å ha kastet elastisk gasbind som har gått ut på dato.

Smertestillende tror jeg ville gått for bare ibuprofen. Hvis man skulle velge bare en.

Dersom du ikke kan lagre vann, så holder nok koking og vannrense middel for 72 timer. Men den beste løsningen er nok filter. Koking er det dårligste alternativet.

Kart og kompass. -Jeg ville tatt med en gradskive og tatt kursen ut fra kartets meridianlinjer. De sistnevnte kan strekes opp på norske kart. Ville anbefalt Brunton key compass eller noe sånt til vanlige folk.

Parafinlampe er ikke nødvendig etter mitt syn. Stearinlys er heller ikke nødvendig. Hvis du absolutt må ha slike ting, kan du gi en beskrivelse av hvordan man lager en hjemmelaget oljelampe. En har sannsynligvis noe matolje på kjøkkenet.

1: Godt poeng med datostempling på gasbind. Jeg legger det med som en fotnote i boka.

2: Hvorfor ibuprofen som førstepri?

3: Godt poeng at filter egentlig er det enkleste alternativet. Tipper koking er anbefalt fra myndighetenes side siden det også gir varme og kan brukes til matlaging. :)

4: Tenker du da kompass med gradskive? Vet selv hvordan jeg bruker kart og kompass, men skjønte ikke helt hva du mente med å ta ut kursen med meridianlinjene?

5: Enig i at parafinlampe ikke egentlig er å anbefale - også med tanke på brannsikkerhet.

Takk for innspill!

Topp

InnleggSkrevet: 17 Jun 2019, 22:40 
Avlogget

Dypedal skrev:
Hvis man først skal tenke krise: Hva med å sikre at husstanden besitter minst ett kokeredskap av skikkelig stål eller jern (samme om det er gryte/panne eller wok). Altså, minst ett som tåler bål og åpen flamme om det trengs, og som kan skrubbes og skrapes rent i det uendelige uten å gå i stykker. Kjenner litt for mange som bare har non-stick og emaljerte praktgreier, gjerne spesialtilpasset husets eneste ovn... Når jeg nevner dette for venner i Afrika ler de seg i hjel over hvor absurd vår del av verden er.... :lol:

Hilsen en eier av mange emaljerte og non-stick greier, men heldigvis også altenativ av det varige slaget.

Vet ikke om dette er bom i forhold til ditt prosjekt. Ville bare nevne det.

Haha, godt poeng! Tar det med i boka. :)

Topp

InnleggSkrevet: 17 Jun 2019, 22:47 
Avlogget

gurr skrev:
Her var det grundig og detaljert, jeg ser for meg for de som bor slik at det ikke er noe alternativ til vannklossett så er det viktig å ta vare på spillvann, brukt vaskevann og kanskje urin etc selv om det stinker, rett og slett for å ha noe å skylle ned med.

Det å få tømt vannrør er nok bortimot umulig mange steder. Hos oss (enebolig) kommer vannrøret opp av kjellergulvet, går gjennom en rørstump, deretter vannmåler med tilbakeslagsventil etc så det å få tømt dette blir ikke lett.

Man må i det minste være rimelig netthendt, ha en del verktøy, tid og tørre å bryte plombene. :?

Forøvrig så er brannberedskap superviktig siden man kanskje ikke har noe brannvesen, så det å velge riktig kokeutstyr, og å kunne bruke det er rett og slett livsviktig.

Erfaring i friluftsliv er jo en grei løsning, propan-kokeapparat funker for de fleste uten problemer. Jeg går nok for bensinprimus hos oss, men den er jeg vant til å bruke. Jeg har en meget gammel som ligner på denne: https://www.bikester.no/coleman-2-flamm ... 34922.html

Det må forøvrig da bemerkes at det finnes et begrep: "Coleman-face" som beskriver et ansikt hvor skjegg og øyebryn er svidd bort, så også her må det øves :D

Utgangspunktet til DSB er at både strøm og vann forsvinner, men sånn jeg har forstått det, vil det fortsatt være mulig å skylle ting ned i do, så lenge du har vann.

Har strøket delen med å tømme rør for vann. Det var et tips fra en utenlandsk beredskapbok, men etter å ha snakket med Rørleggerforeningen, fikk jeg vite at det å tømme rørene sjelden anbefales, siden det like gjerne kan gjøre at gamle pakninger tørker ut, og at du dermed får flere lekasjer enn om du bare lot ting være. Forsøk heller å holde rørene varme, var deres råd. :)

Godt poeng med brannberedskap! Har tydeliggjort det enda mer i boka nå.

Når det gjelder kokeapparat anbefaler jeg folk å bruke det de er mest komfortable med, men gass er jo veldig enkelt og greit for de fleste, da. Coleman var er bra tips, forøvrig! :)

Sist endret av Hooloovoo den 17 Jun 2019, 22:53, endret 1 gang

Topp

InnleggSkrevet: 17 Jun 2019, 22:50 
Avlogget

Candiru skrev:
Angående dette med ved til koking. Hvis du bor i by, og kjøper ferdig oppkappet ved, så trenger du ikke en liten øks. Det finnes måter å koke på, som eliminerer behovet for å regulere varmen. De kokeplaten jeg har vært borti på toppen av små vedovner, bruker dessuten svært lang tid på å smelte snø og å koke opp vann. Selv med god fyr i ovnen.

Hm, godt poeng. Du tenker at dersom du har en ovn, og får fyr på den, vil du uansett bruke en del tid på å få det til å koke, og at det dermed blir unødvendig å måtte tenke på stor eller liten ved? Tror egentlig du har rett der, altså. Måtte isåfall være for å lage oppfyringsved, men det kan du jo spikke. :)

Takk for innspill!

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 19 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet