Norsk Survival Forum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 18 Nov 2017, 14:01

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 4 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Mat og holdbarhet???
InnleggSkrevet: 24 Mar 2014, 15:47 
Avlogget

Jeg ser at mange her har store matlager osv, og når man skal lage seg et matlager for familien til 1 års bruk, hva slags mat lagrer dere og hva med dato stempling?

Nå har jeg ca 2 mnd med mat som vi greit klarer å rulere når ting blir/begynner å bli gammelt. Men om man har 1 års lager så er det jo mye som må gå dårlig?

Har sett i USA at de selger mye frystørket mat som har en datostempling i evig tid omtrent.
Er det mulig å kjøpe slik mat i Norge eller noe lignende?
Ser etter mat som kan ligge lenge på hylla uten rullering og masse flytting til riktige temperaturer osv.

Jeg prepper ikke på fulltid for å si det sånn, har familie og barn som krever sitt og noen hobbyer, så gidder ikke sitte i timesvis å skrive matlister om hva som går ut når og hva som skal ruleres osv., men jeg liker å ha den sikkerheten for i tilfelle noe skulle skje, men jeg liker å kunne legge det på loftet/kjeller så jeg slipper å se på det og tenke på det hele tiden.

Er ganske fersk på dette så setter pris tips fra dere med litt erfaring med lagring av mat :-)

Tips og triks ønskes! :-)

Topp

Innleggets emne: Re: Mat og holdbarhet???
InnleggSkrevet: 24 Mar 2014, 17:03 
Avlogget
Brukerens avatar

Det skal finnes forskjellige typer tråder for dette fra før av, mener jeg. ;)

Topp

InnleggSkrevet: 24 Mar 2014, 19:34 
Avlogget

Styr unna det amerikanske "wise foods" og lignende med 25 års garanti og lignende. Bare bøff. Hermetikk er ellers greit for en del år. Men søk litt på forumet for mer info ;)

Topp

InnleggSkrevet: 25 Mar 2014, 08:13 
Avlogget
Brukerens avatar

Har du tenkt på å få tak i et fenalår, eller annen spekemat, så vakumere det og fryse det ned. Det skal holde en stund det. Vi hadde et fem år gammelt speket reinsdyrlår, i fryseren. Smakte like bra :) Om det begynner å bli hard, kok suppe på kjøttet, så lager du kraft på låret. Foresten en vakummaskin er veldig lur og ha, kan vakumere det meste.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 4 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: