Norsk Survival Forum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 22 Nov 2017, 14:45

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 7 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Temperaturforskjeller?
InnleggSkrevet: 02 Jan 2014, 00:50 
Avlogget

Lager en ny tråd siden jeg ikke finner det jeg lurer på. Hadde jeg hatt hytte på fjellet så hadde jeg nok også visst svaret.. :oops:

Tåler hermetikk og annen mat å lagres der det er store temperaturforskjeller, altså der det fryser om vinteren og kan bli ganske varmt om sommeren? Hvor finner jeg evt mer info om dette?

Topp

Innleggets emne: Re: Temperaturforskjeller?
InnleggSkrevet: 02 Jan 2014, 08:49 
Avlogget
Brukerens avatar

mener å huske at "kaldt og mørkt" gjelder alle slags matvarer. Konstant lav temperatur er sikkert å fortrekke, men tror det går utover kvaliteten, snarere enn at maten blir farlig på noen måte.

Topp

InnleggSkrevet: 02 Jan 2014, 10:16 
Avlogget

Hva er "ganske varmt"? På hytta vår har vi noe hermetikk i kjøkkenskapet temperatur varierer fra -10 til +25 avhengig av årstid og bruk av hytta. Så langt har ingenting tatt merkbar skade av det, og flere bokser er spist årevis etter datoen. Tubeost, kaviar, ketchup og sennep, matoljer, ++++ har også vist seg å holde skremmende lenge, selv etter åpning. Syltetøy og lignende på glass ser ut til å tåle frost bra, øl på flaske ikke noe særlig. På boks tåler ølen mer, men kan også sprekke... Halvstekte brød og bruddstykker klarer seg bra, men holder uansett ikke mye over datoen.
Det vår det jeg kom på i farta, kommer tilbake om jeg kommer på mer. Dette er mine observasjoner på familiens hytte, YMMV og så videre....

Topp

InnleggSkrevet: 02 Jan 2014, 13:57 
Avlogget

Takk for svar :)
Ja, "mørkt og kjølig" føles tryggest. Men det var slike temperaturer du Asparges nevner jeg tenkte på. Har lurt litt på hvordan dere som har BOL gjør mtp matvarer.
Korn og lignende, vil det evt bli fuktig og mugne etter å ha blitt tint opp?

Topp

InnleggSkrevet: 02 Jan 2014, 17:26 
Avlogget

Mel og havregryn oppbevarer vi i posen enten i gammeldagse blikkbokser med lokk/ kakebokser eller med en ekstra godt lukket frysepose utenpå. Aldri hatt problemer med det, men så er det forbruksvarer som ikke blir liggende mer enn et år eller to. Hvordan det er med langtidslagring vet jeg ikke. Regner med det går greit om fukten holdes ute.

Topp

InnleggSkrevet: 02 Jan 2014, 21:29 
Avlogget
Brukerens avatar

med tørrvarer er det nok evt. kondensering som blir problemet, dvs. at lufta inne i pakken med f.eks. mel er varmere og fuktigere enn lufta utenfor. fuktigheten vil da kondensere på overflaten av posen og danne grunnlag for mugg.

jeg deler en hytte sammen med slektninger som ikke alltid er så flinke til å spise opp maten de har hatt med, så det er mange bokser som er blitt stående til enormt langt over dato. har spist noen av dem (som regel ved et uhell) og vanligvis mest bitt meg merke i at farge/konsistens har fått svi av overlagring, men ikke så mye annet.

tørrvarer mister mest spenst eller smak.

Topp

InnleggSkrevet: 12 Jan 2014, 14:47 
Avlogget
Brukerens avatar

Som skrevet over er problemet med tørrvarer og frost knyttet til kondens.

Når det gjelder hermetikk er det faren for at vannet i boksen skal utvide seg så mye når det fryser at det fører til små eller store sprekker i forseglingen. Men husk at det ikke er 100 prosent vann i disse boksene og det er bare vannet som utvider seg ved kulde. Alle andre stoffer krymper(ørlite). Dessuten er det ofte mye salt i hermetikk. Sjøvann med ca 3,5% salt fryser f.eks. først ved omtrent 2 grader minus. Og det skulle ikke forbause meg om også andre stoffer i hermetikken kan virke som «frostvæske». Summa sumarum skal det mye til for at hermetikkbokser sprekker i kulda. Og har man mulighet til å lagre dem f.eks. i et lite kjellerrom under kjøkkenet slik som vi har, så skjer det i praksis ikke. Pass på å isolere slike rom godt, også oppover.

Men har hermetikken frosset så se etter rester av innhold som har blitt presset ut langs skjøten. Er det noe der og boksen har stått varmt etter at skaden oppstod, så ville jeg kassert den. Men om jeg oppdaget dette i vinterferien mens boksen fortsatt var frosset, så ville jeg ikke ha betenkeligheter med å bruke innholdet. Det er også en ørliten sjanse for at slike sprekker er så små at de ikke synes. Bakterier kan imidlertid i TEORIEN komme seg inn. Men sørger man for skikkelig hygiene i lageret, er det vel større sjanse for å få en meteor i hodet tenker jeg, med andre ord ikke eksisterende.

Mattilsynet har for øvrig følgende betraktninger om dette: http://www.matportalen.no/matsmitte_og_ ... et_og_tint
Sitat:
Formålet med å ha mat emballert i ein fysisk tett og bestandig emballasje (hermetikk) er å hindre mikrobiell forureining og aktivitet produksjon og lagring. Varmebehandlinga som kvar enkelt boks blir utsett for under produksjonen, sikrar at det heller ikkje skjer noko inni boksen etter at han er send ut på marknaden.

Så vel kuldegrader som rustdanningar vil over tid kunne føre til at emballasjen blir degradert og det blir fare for lekkasjar, noko som gjer at innhaldet ikkje lenger er trygt å ete. Men det skal ganske mykje kulde til før innhaldet blir så utvida at det skaper ørsmå sprekker i boksen. Du vil tru sjå rustskadane først. Dei moderate kuldegradene som måtte komme innandørs i hytta i vinterhalvåret, vil neppe ha innverknad på innhaldet i boksen. Heller ikkje eventuell påfølgjande tining, så lenge boksen er tett.

Vi vil heller gi det rådet å sjekke bruksdatoen som er prega inn på boksen. Den er ført opp som "best før utgangen av ..." (månad og år) og er eit godt haldepunkt for om det er på tide å fornye proviantlageret. Når det gjeld frysing og opptining fleire gonger, bør du vere meir varsam med hermetisk ”kjøttmat” enn med boksar fylte med grønsaker, frukt og bær. Skulle det gå gale, er konsekvensane gjerne størst dersom ein bruker den typen hermetikk.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 7 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: