Norsk Survival Forum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 20 Nov 2017, 11:23

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 19 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Re: Frysetørket mat.
InnleggSkrevet: 05 Des 2015, 19:54 
Avlogget

Bamse Brakar skrev:
Kjøtt og melkeprodukter kan man ikke importere fra USA. Grønnsaker er derimot OK.

Er du sikker på det? Jeg har kjøpt store mengder Beef Jerky for meg selv, venner og familie 2-3 ganger i året i over 10 år.
Jeg har aldri hatt noe problemer med det. Står også på tollpapirene at det er kjøtt.

Topp

InnleggSkrevet: 05 Des 2015, 23:10 
Avlogget
Brukerens avatar

West skrev:
Bamse Brakar skrev:
Kjøtt og melkeprodukter kan man ikke importere fra USA. Grønnsaker er derimot OK.

Er du sikker på det? Jeg har kjøpt store mengder Beef Jerky for meg selv, venner og familie 2-3 ganger i året i over 10 år.
Jeg har aldri hatt noe problemer med det. Står også på tollpapirene at det er kjøtt.
Ja, jeg er ganske så sikker på at jeg har forstått lovverket rett. En annen sak er håndhevingen av de reglene som gjelder. For eksempel har jeg lagt merke til at om jeg er uheldig og trykker for hardt på gasspedalen er det ikke alltid jeg blir stoppet av hyggelige tjenestemenn….  :D

Men fra spøk til alvor. Min erfaring er at det oftere glipper når det er andre enn Posten Norge AS står for distribusjonen, og da via post i butikk, ikke Bring. Når pakken må hentes på postkontor eller i butikk, så kreves det inn toll og avgifter presis etter regelverket. Men om man får levert på døren, så er jeg ofte nødt til å ta kontakt med tollvesenet selv for å få betalt inn det jeg skal. 8-)

Når det gjelder kjøtt- og melkeprodukter fra land utenfor EU/EØS, så har jeg absolutt null erfaring i og med at jeg har vært klar over disse reglene og aldri har prøvd å kjøpe disse tingene utenfor EØS.

Her er reglene som gjelder for kjøtt- og melkeprodukter:

Sitat:
Handle kjøt, melk, ost og andre matvarer
Det er ei kvote på til saman 10 kilo kjøt, kjøtvarer, ost og fôrvarer når du reiser til Noreg frå eit anna EØS-land.
Denne grensa på 10 kilo gjeld ikkje hunde- og kattemat, berre anna dyrefôr.
Ut over kvota er det verdigrensa som avgjer kor mykje matvarer du kan handle utan å betale norske avgifter.
Dersom du skal ta med deg kjøt, kjøtvarer eller mjølk, ost og andre mjølkeprodukt, skal desse vere handla innanfor EØS. Frå land utanfor EØS er det ikkje tillate for privatpersonar å ta med seg slike varer utan særleg løyve.
http://toll.no/no/handle-i-utlandet/kjo ... -matvarer/
Og:
Sitat:
Av hensyn til dyrehelsen i Norge og resten av EU/EØS-området er det forbudt for privatpersoner å ta med seg kjøtt, kjøttprodukter, melk og meieriprodukter fra tredjestater (land utenfor EU/EØS). Forbudet gjelder også mottak av postforsendelser.
Dette betyr at varer som tas med eller sendes som pakke fra land utenfor EU ikke skal inneholde kjøtt, melk eller produkter av disse. Dette gjelder uansett bearbeidingsgrad, også for hermetikk, og uansett mengde. Postforsendelser til Norge med slike produkter beslaglegges og destrueres av Tollvesenet.
http://www.mattilsynet.no/mat_og_vann/import_av_mat/privat_import_av_mat/
Så om du har importert Beef Jerky privat, vil jeg anta at tollen prioriterer sine ressurser inn mot helt andre produkter enn harmløs saker som dette.

Topp

InnleggSkrevet: 07 Des 2015, 10:05 
Avlogget

Det har du nok rett i da.
Har sikkert bare vært heldig.

Topp

InnleggSkrevet: 07 Des 2015, 23:56 
Avlogget

West skrev:
Bamse Brakar skrev:

Samme her. Har handlet mat på nettet siden tidlig på 90-tallet og bare en gang har jeg fått spørsmål fra tollmyndighetene og da gikk det greit etter jeg snakket med dem. Handler beef jerky og fysetørret mat flere ganger i året.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 19 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: