Norsk Survival Forum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 22 Nov 2017, 14:36

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 7 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Holdbarhet på SR og MRE
InnleggSkrevet: 05 Jun 2013, 09:28 
Avlogget

Hei. Jeg har rødde i matstasjet mitt og fant mange pakker drytech og amerikanske Mre`s. Vil jo ikke kaste mer enn nødvendig, men vil ikke bli matforgiftet heller. Er det noen som har erfaring med hvor lenge en kan tro disse holder seg? Noen ganger er det vanskelig å tolke fra stempling om det er pakkestempel eller best før.

Anyone?

Topp

Innleggets emne: Re: Holdbarhet på SR og MRE
InnleggSkrevet: 05 Jun 2013, 09:45 
Avlogget

tja... jeg daua jo ikke av den 13 år gamle drytechen jeg spiste på turen sist :D

Topp

InnleggSkrevet: 05 Jun 2013, 09:52 
Avlogget

Bra du overlevde Filbert, men jeg er mer kritisk til amerikanernes vakuumpakkede tuna og beancasserole. :-)

Topp

InnleggSkrevet: 25 Jul 2013, 08:28 
Avlogget
Brukerens avatar

tipper at om det ikke har gått høl i pakka, at den ikke har ligget i sola i ukevis eller i et fuktig høl i bakken eller at det lukter begravelse når du åpner, så er den ok. Det som dreper deg er botulisme, og da må det vel jordbakterier til?

Topp

InnleggSkrevet: 26 Jul 2013, 01:24 
Avlogget

Bekreftet, dog litt uformelt at 15-20 år gammel real turmat funker helt fint. Info fra real sine folk, men de kan ikke gå ut med dette pga standardiserte regler for merking.

Ellers spiste jeg død-mann-på-boks i hele barndommen, hver helg når vi var i skauen, og den husker jeg var over 30 år gammel når vi spise den, like fin... eller dvs, vi merket ingenting..

Topp

InnleggSkrevet: 03 Aug 2013, 19:21 
Avlogget
Brukerens avatar

De gamle "død mann på boks"-måltidene har folk spist etter 30 år, uten at det er noe galt med dem.
Ser også at folk mener drytech holder seg, så jeg tror så lenge ting er vakuumpakket og tørket/hermetisert så kan det oppbevares veldig lenge. Det er nok en viss holdbarhet på smak, dog. Tror 30 år gammel hermetikk smaker rimelig mye av metall, og veldig lite mat.

Topp

InnleggSkrevet: 04 Aug 2013, 10:06 
Avlogget
Brukerens avatar

Norseman skrev:
Hei. Jeg har rødde i matstasjet mitt og fant mange pakker drytech og amerikanske Mre`s. Vil jo ikke kaste mer enn nødvendig, men vil ikke bli matforgiftet heller. Er det noen som har erfaring med hvor lenge en kan tro disse holder seg? Noen ganger er det vanskelig å tolke fra stempling om det er pakkestempel eller best før.

Anyone?

Så lenge pakkene er hele og tørre er risikoen for matforgiftning ikke særlig større enn da de var nye. Bakterier kan ikke formere seg i så tørr mat uansett. Men det kan skje en kjemisk nedbryting av næringsstoffene over tid. Disse prosessene går fortere når det er oksygen eller fuktighet til stede. Lys og varme setter også fortgang i prosessene.

Ingen materialer er 100% tette, selv ikke den tykkeste mylarpose. Så om de oppbevares under vann vil det over noen tiår, eller 100, sive inn noen vannmolekyler i ny og ned. Og oppbevart i luft noen oksygenmolekyler. Men dette har ingen praktisk betydning.

Men uansett vil næringsstoffene forringes og fett vil harskne. Fett er imidlertid sannsynligvis herdet og/eller fylt opp med kjemiske stoffer for å forsinke harskningen, så en porsjon eller ti vil ikke gjøre deg akutt syk. Like lite som en pose "Kongen av Danmark" vil gjøre deg syk. Men prøver du å leve et år på Kongen av Danmark vil du få problemer etter hvert. Det samme vil du få om du prøver å leve utelukkende av eldgammel mat - men det vil ta tid.

Smak er underordnet i denne sammenhengen, men den vil selvfølgelig ikke være som da denne MRE-en var ny, tipper jeg.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 7 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: