Norsk Survival Forum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 18 Nov 2017, 14:05

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 5 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Lagring av frukt og grønnt
InnleggSkrevet: 28 Mai 2013, 15:33 
Avlogget

Dette kan være en start på dette temaet.

http://postharvest.ucdavis.edu/produce_ ... shProduce/

Topp

InnleggSkrevet: 28 Mai 2013, 15:42 
Avlogget

Her er litt mer info.

http://myplasticfreelife.com/2010/05/ho ... t-plastic/

Topp

InnleggSkrevet: 09 Des 2015, 18:12 
Avlogget

Hvis man ønsker å lagre frukt og grønsaker, er den beste måten å TØRKE det. Ellers holder det seg fint noen mndr i en kjeller, og helst en jordkjeller. Siden jeg ikke har det,så blir det tørking og vakuumpakking som gjelder for meg :-)

Topp

InnleggSkrevet: 09 Des 2015, 23:22 
Avlogget

Epler kan lagres lenge i en mørk og kjølig kjeller, om man har rett sort. Min far var lur da han plantet frukttrærne sine en gang i tiden: han har 7-8 sorter epler, med forskjellig modningstider og langringsegenskaper, så han har "ferske" epler fra hagen hele året. Når den tidligste sorten blir moden på sommeren så er den mest holbare sorten fortsatt spiselig fra kassene i kjelleren. Alle sortene har forskjellig holdbarhet og spises i rekkefølge fra minst holdbar til mest holdbar, og skaper samtidig varasjon over tid så man går aldrig lei av en sort (de som holder lengst er ikke de beste).

Rotgrønnsaker kan også lagres lenge i kjeller om man har greie sorter, poteter, gullerøtter, løk, jordskokk, gressgar og kålrot holder i månedsvis og sikkert mange andre også. I gamle dager hadde de lagringsmotoder som er ukjent for de fleste i dag, men leser man seg opp litt mistenker jeg at veldig mye kan lagres veldig lenge i "fersk" tilstand. Hvis man dyrker selv så holder det lenge å lagre ting et år av gangen, siden man uansett får nytt neste år. Frø holder lenge og tar minimalt med plass, bra bonus det!

Det enkle er ofte det beste, synes nå jeg :P

Topp

InnleggSkrevet: 10 Des 2015, 02:44 
Avlogget

Gammel kunnskap, dette lærte jeg av bestefar:
Trekasser fylt med torvmose. Legg et moselag i bunnen, så legger du på gulrøtter og så et nytt moselag oppå. Dette holder etter min erfaring fram til april i en jordkjeller eller på et kjølerom. Fuktigheten i mosen gjør at grønnsakene ikke tørker ut, og i tillegg har torvmose gode antiseptiske egenskaper. Mosen skal være fuktig men ikke våt, tenk oppvridd gulvfille. Den samme metoden kan nok fungere for andre rotgrønnsaker som for eksempel rødbeter og neper?

Hvis gulrøttene skal brukes rå etter lang lagring kan det hjelpe å legge dem i kaldt vann i noen timer for å gjøre dem litt sprøere.

Jordskokk kan fint høstes fra jorda hele vinteren, så lenge du klarer å grave dem opp. Det samme gjelder grønnkål, den kan stå i åkeren og høstes til jul.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 5 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: