Norsk Survival Forum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 18 Nov 2017, 23:43

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 22 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Lagring av mat over tid
InnleggSkrevet: 30 Mar 2013, 00:20 
Avlogget

Som andre her er jeg interessert i å lage et lager med mat som en forsikring mot dårlige tider. Jeg har undersøkt dette over litt tid og har lært en del om dette, men skulle gjerne få samlet disse tankene på et sted. Planen min er å begrense antall forskjellige varer som lagres da det forenkler ting ganske mye, og skal helst bruk så lite plass som mulig.

Kort tid - Ferdigmat
Det blir nok en del bokser med mat som en reserve til kortere ting som oppstår (streik, dårlig privatøkonomi, osv). Bokser bruker en del plass, så det er begrenset hvor mye man kan ha over lengre tid. Jeg ser for meg et lite lager med 1 til 3 mnd med mat, men litt av hvert (bønner, kjøttkaker, frukt, grønt, osv). Posemat, til tross for at den bruker mindre plass enn bokser, er ikke noe jeg bruker ellers, med unntak av tørr potetmos, som jeg har pleid å ha liggende fra før.

Lang tid - Råvarer
Korn, mel og diverse andre råvarer har jeg tenkt å ha til en eventuell lengre nødsituasjon. Det er nok lurt med forskjellige typer, men for å være litt praktisk er tanken å lagre mest hvetekorn. Dette skal visst være sunt, enklest til lagring, og mange bruksområder (kokt til supper, frokostblanding, kvernet til brød...). Jeg har tenkt å lagre kornet i lufttette beholdere, men uten mylarposer da jeg tenker at det blir overdrevent lufttetthet med både og. Burde jeg likevel brukt mylarposer? Er disse greie beholdere? Hvor kan man kjøpe ferdig behandlet korn (lav fuktighet, og klar til lagring), utenom http://nye-tider.no? Finnes det noen form for fuktighetsfjerning (slik som med silicaposene i esker med elektronikk) som man kan putte i beholderen sammen med oksygenabsorbere? Hvor er det anbefalt å kjøpe mylarposer og oksygenabsorbere fra?

Ellers har jeg tenkt å ha litt havre, basmati ris (leste at den gir mest næring) og varierte tørre bønner i tilsvarende beholdere. Lagring av disse er vel lik som med korn. Pasta og andre 'ferdige' kornprodukter virker unødvendig og inneholder mye luft som gjør det til inneffektiv lagring, så jeg utelukker disse.

Ellers blir det en del peanøttsmør (fett samt mye protiener) og litt honning på lager. Det jeg da mangler slik jeg ser det er frukt og grønt. Det er lang holbarhet som er målet her, så det er dehydrert frukt og grønt som er målet. Hva finnes på markedet, og hvor kan det evt. kjøpes?

Dersom det er viktige ting (matvarer) som jeg ikke har tatt med, gjerne si fra. Jeg er i planleggingsfasen, og vil gjerne ha ting klartlagt så bra som mulig.

Topp

Innleggets emne: Re: Lagring av mat over tid
InnleggSkrevet: 30 Mar 2013, 13:05 
Avlogget

joebush skrev:
Lang tid - Råvarer
Korn, mel og diverse andre råvarer har jeg tenkt å ha til en eventuell lengre nødsituasjon. Det er nok lurt med forskjellige typer, men for å være litt praktisk er tanken å lagre mest hvetekorn. Dette skal visst være sunt, enklest til lagring, og mange bruksområder (kokt til supper, frokostblanding, kvernet til brød...). Jeg har tenkt å lagre kornet i lufttette beholdere, men uten mylarposer da jeg tenker at det blir overdrevent lufttetthet med både og. Burde jeg likevel brukt mylarposer? Er disse greie beholdere? Hvor kan man kjøpe ferdig behandlet korn (lav fuktighet, og klar til lagring), utenom http://nye-tider.no? Finnes det noen form for fuktighetsfjerning (slik som med silicaposene i esker med elektronikk) som man kan putte i beholderen sammen med oksygenabsorbere? Hvor er det anbefalt å kjøpe mylarposer og oksygenabsorbere fra?

Her finner du forskjellig utstyr som kan være til hjelp for deg.
F.eks http://nye-tider.no sitt korn er ikke tørket til 10% vanninhold eller lavere som regnes for idèell i langtidslagringssammenheng.

Topp

InnleggSkrevet: 30 Mar 2013, 14:01 
Avlogget

Sitat:
Her finner du forskjellig utstyr som kan være til hjelp for deg.
F.eks http://nye-tider.no sitt korn er ikke tørket til 10% vanninhold eller lavere som regnes for idèell i langtidslagringssammenheng.

Hvor? Ser ut som om du glemte en link.

Ja, har lest det i andre tråder. et er derfor jeg ber om andre kornkilder enn [url]nye-tider.no[/url].

Topp

InnleggSkrevet: 30 Mar 2013, 14:12 
Avlogget

joebush skrev:
Ja, har lest det i andre tråder. et er derfor jeg ber om andre kornkilder enn [url]nye-tider.no[/url].

For å si det på denne måten....
Sifra hvis du finner slike leverandører i Norge.
Har lett i ca 10 år etter en leverandør som leverer skikkelig tørket korn for langtidslagring...
Det finnes iallefall ingen i Østfold....

Topp

InnleggSkrevet: 30 Mar 2013, 15:51 
Avlogget
Brukerens avatar

Velkommen som nytt medlem. Skriv gjerne litt om deg selv i presentasjonstråden.
joebush skrev:
Jeg har tenkt å lagre kornet i lufttette beholdere, men uten mylarposer da jeg tenker at det blir overdrevent lufttetthet med både og. Burde jeg likevel brukt mylarposer?
Lufttette beholdere er ofte ikke så lufttette som en skulle tro. Dessuten er den luften som er i beholderen når den forsegles full av oksygen. Mylarposer i kombinasjon med oksygenabsorbere fjerner oksygenet som er i beholderen og hindrer at det kommer nytt oksygen inn. Nødvendig? Det gir bedre holdbarhet enn noen annen praktisk metode for oss privatfolk. Men her er det ofte snakk om god, bedre, best og hva som er godt nok. Ellers anbefaler jeg deg å bruke søkefunksjonen i forumet. Les gjerne der og er det ting du lurer på, så gjenoppliv gjerne de postene som er mest aktuell. På den måten får vi samlet relevant stoff der det passer best.
joebush skrev:
Er disse greie beholdere?
Ja, de er blant de bedre. Men ikke nødvendigvis de billigste.
joebush skrev:
Hvor kan man kjøpe ferdig behandlet korn (lav fuktighet, og klar til lagring), utenom http://nye-tider.no?
Som Hårek sier, fortell oss straks om du kommer over noen som leverer korn med lavere fuktighetsprosent enn 10. Men i motsetning til Hårek er jeg fornøyd med 13% eller lavere. Moderate mengder korn er det også fullt mulig å tørke til bedre fuktprosent selv. Jeg har beskrevet hvordan annet sted i forumet.
joebush skrev:
Finnes det noen form for fuktighetsfjerning (slik som med silicaposene i esker med elektronikk) som man kan putte i beholderen sammen med oksygenabsorbere?
I praksis NEI. Jeg tror jeg har diskutert hvorfor et annet sted. Kanskje du kan søke deg fram til det?
joebush skrev:
Hvor er det anbefalt å kjøpe mylarposer og oksygenabsorbere fra?

Dette er også skrevet om annet sted her, men Sorbent Systems og den engelske filialen av Mormonerkirken er gode steder å begynne.
joebush skrev:
Ellers har jeg tenkt å ha litt havre, basmati ris (leste at den gir mest næring) og varierte tørre bønner i tilsvarende beholdere. Lagring av disse er vel lik som med korn.
Vedr. basmatiris vs annen ris, i praksis jasmin. Antar du mener polert, hvit ris i begge tilfeller. Ved å ta en kjapp titt på næringsinnhold i Næringsmiddeltabellen, fant jeg følgende om forskjellene på disse to:
Bamatiris har litt mer fett, protein, kalium og fosfor. Vesentlig mer tiamin, niacin, magnesium og kopper. Men vesentlig MINDRE vitamin B6 og litt mindre folat. Ditte må tas med en stort forbehold ettersom dyrkningssted i mange tilfelle er viktigere enn en tilfeldig analyse gjengitt i Næringsmiddeltabellen.

Imidlertid er PRISEN vesentlig høyere på basmati. OG for alle typer hvit, polert ris gjelder at de inneholder LITE VITAMINER OG MINERALER. Dersom du er interessert i høy næringsverdi kombinert med gode lagringsegenskaper, er det parboiled ris som gjelder. I Norge omtales denne oftest som hurtigris. Den typen ris har vesentlig mere vitaminer enn polert, hvit ris. Den inneholder pga produksjonsprosessen også ofte en betydelig mengde kalsium, som ellers bare finnes i ubetydelige mengder i ris. Brun, upolert ris har enda mer, men den egner seg dårlig til langtidslagring. Det samme gjelder hel havre.
joebush skrev:

Det jeg da mangler slik jeg ser det er frukt og grønt. Det er lang holbarhet som er målet her, så det er dehydrert frukt og grønt som er målet. Hva finnes på markedet, og hvor kan det evt. kjøpes?

Store matprodusenter kan kjøpe i bulk fra internasjonale (og nasjonale???)produsenter av tørkede råstoffer. Ellers har vi jo rosiner, svisker, aprikoser, potetmos. Og i innvandrerbutikker slikt som tørket sopp, chili, o.l. Dessverre er ofte annen tørket frukt kandisert, dvs tilsatt store mengder sukker. Det er nok ikke for ingenting tråden om tørking har blitt ganske så stor her inne.
joebush skrev:
Dersom det er viktige ting (matvarer) som jeg ikke har tatt med, gjerne si fra. Jeg er i planleggingsfasen, og vil gjerne ha ting klartlagt så bra som mulig.
Jeg vil anbefale deg å lese postene under «Mat og vann» grundig. Håper du finner noe der. Og nok en gang, spør gjerne om ting du lurer på i relevant tråder, sa Bamse Brakar fra sin plass i solveggen.

Topp

InnleggSkrevet: 01 Jun 2014, 21:35 
Avlogget

Litt usikker på hvor jeg skulle legge denne, så værsågod å flytt :-)

Fant denne linken om næringsinnhold i forskjellige typer ris

http://www.side2.no/2557858.html

Interessant lesning

Topp

InnleggSkrevet: 03 Aug 2014, 12:35 
Avlogget
Brukerens avatar

Hva med å rake fisk? Da holder den seg lenge :)

Topp

InnleggSkrevet: 03 Aug 2014, 21:51 
Avlogget

Bruker anledningen til å spørre om hva du/dere planlegger å ha på brødskiva, må tåle lang lagring slik at det er mulig å ha et 6 mnd lager å rotere på.
Leverpostei og makrell i tomat er selvskrevne, men sliter med å finne andre typer pålegg med samme gode lagrings egenskaper...

Topp

InnleggSkrevet: 07 Aug 2014, 23:30 
Avlogget

syltetøy har bra lagring, og honing omtrent evig... gos spekskinke holder også lenge AFAIK

Topp

InnleggSkrevet: 08 Aug 2014, 16:52 
Avlogget

'Ha på brødskiva', sier dere - men hvor får dere brødskiva fra? :)

I accept the rules that you feel necessary to your freedom. I'm free no matter what rules surround me. If I find them tolerable, I tolerate them; if I find them too obnoxious, I break them. I'm free because I know that I'm morally responsible for all I do

Topp

InnleggSkrevet: 09 Aug 2014, 00:16 
Avlogget

fra jerngryta, som har stått på ovenen, fylt med mel fra kornkverna ;)

Topp

InnleggSkrevet: 09 Aug 2014, 07:50 
Avlogget

Filbert skrev:

Stemmer det :D
(Starter med ferdigmalt mel fra matboden da, så får vi så kornet til våren om det blir nødvendig :mrgreen:

Syltetøy hadde jeg ikke tenkt på gitt, men igjen, vi bruker svært lite av det til daglig, så blir vrient å få rotert det.

Topp

InnleggSkrevet: 10 Aug 2014, 14:29 
Avlogget

Kjellz skrev:
Filbert skrev:

Stemmer det :D
(Starter med ferdigmalt mel fra matboden da, så får vi så kornet til våren om det blir nødvendig :mrgreen:

Syltetøy hadde jeg ikke tenkt på gitt, men igjen, vi bruker svært lite av det til daglig, så blir vrient å få rotert det.

Syltetøyet kan stå i romtemperatur i ganske mange tiår uten problemer(Har lest oppimot 100år), så rotering trenger du ikke bekymre deg så mye over. Bare pass på at det er glass og ikke plastikk. Burde ikke være noen fare sånn rent helsemessig, men andre smaker og lukter kan trenge seg gjennom plasten.

Topp

InnleggSkrevet: 05 Sep 2016, 19:32 
Avlogget

Er potetmosposer som kjøpes egnet for langtidslagring dersom de pakkes om i mylar med oksygenabsorber?
Og eventuelt hvor lenge vil det være greit å lagre det? 5, 10, 20år..

Topp

InnleggSkrevet: 06 Sep 2016, 10:13 
Avlogget

NB
Jeg har nå begynt å gå litt igjennom hermetikke og slikt som jeg lagret i den glade preppingens start tid. Har opplevd at det har gått hulle på en del av de boksene med hermetisert frukt. Dvs fruktcoctail, halve pærer osv. OG det ser ut som det er pga innholdet, ikke pga skader osv. Ikke skjedd med noen annen hermetikk.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 22 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: