Norsk Survival Forum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 19 Nov 2017, 16:10

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 44 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 26 Aug 2012, 16:06 
Avlogget

Bamse Brakar skrev:
Egg i lake kan som du skriver kanskje forlenge holdbarheten en del. Men det får eventuelt vente til egg blir en sesongvare for min del. Altså når egg ikke lenger produseres i fabrikker med kunstig lys og klima. Da vil hønene igjen legge langt færre egg om vinteren. For lager ville jeg satset på tørket eggepulver av bare eggehviten, ikke hele egget. Dette er et produkt som brukes i matindustrien, men som ikke akkurat er så lett å få tak i Joker og Kiwi. Dermed er også forpakningene og prisene litt høyere enn på en vanlig 10-pakning med egg. Men jeg tipper Frøyatro kan gi oss et tips om hvor vi kan få kjøpt slike. :D Spørsmålet er bare om det er pulver av hele egg eller bare eggehviter. Forskjellen ligger i fettinnholdet og dermed mulig lagringstid. (Eller om det er brukt stooore mengder av BHT eller lignende.) .

Nå ser jeg ikke hvorfor opphøret av eggfabrikker skulle bli avgjørende for eggmangel vinterstid, det er faktisk ganske lett og utvide sesongen langt utover vinteren med godt for og et skikkelig hønsehus. Hvis du at på til klarer lys og varme biten selv, (jeg har lampe og varmelampe, og hønsa legger egg vinter som sommer) og har høns som er gode eggleggere bør man få egg året rundt. Riktignok vil det være færre egg vinterstid som regel, men det vil fortsatt være egg. Dernest er egg noe som holder seg overraskende lenge i naturlig form. http://www.matprat.no/nyttig-a-vite/opp ... seg-lenge/

Det kan uansett være lurt og sjekke om eggene er gode eller dårlig: Fyll en beholder med vann. Kakk et av eggene og legg det forsiktig ned i vannet. Flyter egget er det dårlig, synker det til bunns er det fortsatt bra.
Kilde http://mattips.org/holdbarhet-pa-egg/#ixzz24f1f0aKs

Så for et vanlig vinterlager og man har vært fremsynt nok til å enten holde høns selv eller stimulere til et sunnere, mer selvhjulpent hønsehold, skal det ikke være noen problemer med egg gjennom vinteren. Ellers husker jeg et gryende norsk industrieventyr som innvolverte egg på lake til industribruk, men jeg husker dessverre ikke mye detaljer om holdbarhet, eller detaljer i det store og det hele...

Og ja, jeg kunne ha henvist til en viss blogg som selger slikt, og er man interessert finner man den sikkert. Men, om jeg har lagt min elsk på den bloggen aldri så mye: Jeg ser ingen grunn til og kjøpe frysetørkede egg med mindre man har lyst på egg som tåler årevis på lager. Personlig tror jeg de fleste vil ha mer nytte og trivsel av og starte med sin egen flokk høner. ;)

Fortis cadere, cedere non potest
Growing your own food is like printing your own money. Ron Finley.

Topp

InnleggSkrevet: 26 Aug 2012, 23:42 
Avlogget
Brukerens avatar

jokalle skrev:
Eg ser at du er en lærd person når det gjelder mat, Bamse Brakar. Du har skrevet utrolig mye bra om næring og innholdsverdi i de forskellige matene. Eg har lært en hel del av innleggene dine.Du har beskrevet en del ting som eg ikke har tenkt over. Personlig regner eg med at 5-7 år lager bør holde. Min tankegang er at hvis tingene (samfunnet) ikke har stabilsert seg etter 3 år med kaos,så må vi nok tilbake til gamlemåten, altså dyrke,fiske,jakte og lagre som de gjorde for lenge,lenge siden. Vi kommer til å bli nødt til å lære de gamle metodene som våre forfedre(og mødre)brukte.Av den grunn holder vi på å sjekke mulighetene vi har på eiendommen vår til å drive "micro-bruk" og det som det innebærer. Eg ser ikke for meg at krisen vil vare så lenge,men man vet aldri.
Ellers fant eg en program på matportale som kan fortelle en hel del om næringsinnhold i de forskjellige matene.Den kan lastes ned gratis fra denne siden: http://www.matportalen.no/verktoy/mat_pa_data/

Takk for hyggelig tilbakemelding! Det viser at jeg har oppnådd noe av det jeg ønsker ved å bidra i et slikt forum som dette. Nemlig et lite bidrag som kanskje kan føre til at noen kommer bedre ut av det på andre siden av de harde tidene jeg er overbevist om vil komme, dessverre.

Topp

InnleggSkrevet: 26 Aug 2012, 23:48 
Avlogget
Brukerens avatar

ulja skrev:
Når det gjelder å skulle overleve på matlager ALENE, stiller jeg meg litt tvilende til å skulle overleve på lagret mat i mer enn ca et år. Dersom det skulle bli bomstopp på muligheten til å skulle kjøpe eller bytte til seg mat må en vel nødvendigvis komme opp med an alternativ strategi til å kjøpe?
Det mest logiske her blir å dyrke, jakte, sanke eller fiske maten sin, og det vil igjen si at en bør ha en mulighet til å få til dette enten ved hjelp av jaktvåpen av div. slag, fiskeredskaper eller frø inkl. redskaper og plass til å dyrke mat.
Det jeg vil fram til er at en dugaleg frø samling bør være en del av ett godt matlager, og da er korn ett godt alternativ.

Gode forslag til kornsorter som kan dyrkes og lagres i Norge?

Da vil jeg anbefale deg følgende tråder: Å overleve kun av selvdyrket mat, Elgjakt i krisetider og En liten advarsel vedrørende frø.

Ang hvilke kornarter: Sjekk ut hva økologiske bønder rundt der du bor dyrker. Det er gjerne sorter som er motstandsdyktige i forhold til det klima du har og de sykdommer som er vanlig der. Det hjelper lite å sjekke hva tradisjonelle bønder dyrker, for de driver og sprøyter mot alt som er ille for at kornet i det hele tatt skal overleve helt til innhøstingen. Sprøyting med stråforkortere og mot sykdom er stort sett grunnen til disse traktorsporene du kan se i åkrene på denne tiden.

Hvete: Vanligste økologiske sorten er Zebra. Høy motstandskraft og rimelig god avling. Men den er ikke blant de beste på proteinkvalitet, dvs at den er noe vanskeligere å bake med enn mer moderne sorter. Men den ville jeg satset på likevel. I alle fall inntil jeg hadde råd til å mislykkes med en avling. Noen bruker for øvrig enda eldre sorter.

Rug: Danko

Spelt og Emmer er det også vanlig at øko-bønder dyrker. Problemet med disse er imidlertid lav avling i kilo. Det er gamle sorter som ikke gir så mange kilo per mål. De er også mer følsomme for legde i disse regntunge tider på grunn av lang strålengde. Men de er superbe i smak og næringsinnhold! Jeg ville imidlertid ikke dyrket slike når det står om livet å få til en god avling.

Bygg: Gå for en nakenbyggart. Vanlig gammel bygg har i likhet med havre, spelt og emmer et skall som må fjernes før den er egnet for menneskemat. Det er trælsomt om en driver småskala! Men ganske greit om det er dyrefor en dyrker. Men det er det jo ikke…..

Topp

InnleggSkrevet: 26 Aug 2012, 23:51 
Avlogget
Brukerens avatar

Gullars skrev:
Bamse jeg har en utfordring til deg:

Om du ville satt sammen et "standard " frokost , lunch og middag kombinasjon av ting som kan lagres. Samtidig som man får i seg nok kalorier for å jobbe + næringsstoffer vitaminer og mineraler for å holde oss frisk og rask. Dette av varer som kan lagres over tid.

Hva vil du kjørt i sammen da?

Nå er ikke det så morro å spise det samme hver dag, men det er en helt annen ting igjen.

Jeg har i grunnen aldri tenkt så konkret som ned på enkeltmåltid i preppingen. Det blir litt som mange amerikanere gjør som teller ”servings”. I motsetning til dem har jeg mer tenkt et rimelig kaloribehov per dag x personer jeg prepper for x ønsket periode. Og selvfølgelig en sammensetning som gir et rimelig innhold av vitaminer, mineraler og så videre. Så får dagens ønsker og omstendigheter for øvrig bestemme dagens meny dersom det noen gang skulle bli skikkelig alvor. En ”serving” må jo variere med så mange faktorer uansett, mens et gjennomsnittelig kaloribehov gitt aktivitetsnivå er lettere å anslå.

Men det er en morsom utfordring! Men gi meg litt tid. Det exel-programmet som jeg har hentet ut eksemplene i begynnelsen av denne tråden fra, ligger der klar for å lekes litt med. Bare jeg legger inn litt mer rådata i ark nr. 1, er det klart til å leke leken du ber meg om også. Så hvorfor ikke en ukemeny med litt variasjon? Det var ganske morsomt å komponere den 1000 grams matpakken på Swedish Survivalist Forum som jeg har nevnt i en annen tråd.

Topp

InnleggSkrevet: 27 Aug 2012, 08:19 
Avlogget

Jeg skal sjekke ut den matpakken!

En ukesmeny er enda bedre. Det er jo fort til at man spiser for lite eller alt for mye og dermed blir man enten svakere eller matlageret forsvinner mye raskere enn det man anslo!

Sist endret av Gullars den 22 Mar 2013, 13:38, endret 1 gang

Topp

InnleggSkrevet: 02 Nov 2012, 22:26 
Avlogget
Brukerens avatar

for de med mye hermetikk; http://foodstoragemadeeasy.net/fsme/docs/shelfplan.pdf

Topp

InnleggSkrevet: 03 Nov 2012, 13:46 
Avlogget
Brukerens avatar

Draugjeger skrev:

Jeg har lagd en slik etter egne mål. Det er en god ide, men den tar stor plass i forhold til hva man får "ladet" den med.

Topp

InnleggSkrevet: 03 Nov 2012, 15:32 
Avlogget

Lagring av egg:

En av de på "doomesday preppers" smurte eggene inn med matolje og hadde dem i 9mnd uten at de ble gamle.
Selv har vi hatt høner og jeg har inntrykk av at egg kan holde veldig lenge. Selv om noen av dem blir dårlige så er det mange som holder.

Topp

InnleggSkrevet: 04 Nov 2012, 01:21 
Avlogget

Draugjeger skrev:

snasent...

Topp

InnleggSkrevet: 25 Nov 2012, 19:17 
Avlogget

Bamse Brakar skrev:
Ja, det er sikkert en god ide forutsatt at du virkelig klarer å innpasse dem i kostholdet da. Kanskje det er en ide å prøve seg litt fram før en eventuelt kaster bort penger på noe som ikke blir spist? Soya er jo mye brukt i vegetarkretser som ”kjøtterstatning”. Før Vegeta ble lagt ned spiste jeg nok mange kilo soyabiff og lignende der. Smakte riktig godt også.

Nå blir det nok snart soyabønner på meg tenker jeg! Om jeg ikke får spist det på annet vis, så fungerer jo soyamelk helt fint i baking, og jeg har allerede fått tilsagn på en soyamelk maskin. Så da var det problemet løst!

Fortis cadere, cedere non potest
Growing your own food is like printing your own money. Ron Finley.

Topp

InnleggSkrevet: 17 Des 2012, 00:42 
Avlogget

Kom over denne siden om surdeig.

http://www.surdeig.no/2009/04/bygg-et-s ... nalsymbol/

Topp

InnleggSkrevet: 17 Des 2012, 00:47 
Avlogget

Frøyatro skrev:
Nå blir det nok snart soyabønner på meg tenker jeg! Om jeg ikke får spist det på annet vis, så fungerer jo soyamelk helt fint i baking, og jeg har allerede fått tilsagn på en soyamelk maskin. Så da var det problemet løst!

Kan dette være til nytte?

http://en.wikipedia.org/wiki/Okara_(food)

Topp

InnleggSkrevet: 19 Des 2012, 18:25 
Avlogget

amerikansk , men mykje god info http://www.youtube.com/watch?v=TZkqp7VR-zM

Topp

InnleggSkrevet: 21 Des 2012, 15:17 
Avlogget

Glemte du å pakke boksåpneren?

http://www.youtube.com/watch?v=mw0UF6N1m8E

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 44 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
POWERED_BY
phpBB.no - Norsk phpBB-support