Norsk Survival Forum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 22 Nov 2017, 14:38

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 44 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3  Neste
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 08 Apr 2012, 23:02 
Avlogget
Brukerens avatar

Da har jeg fått tatt noen bilder av nødmaten vi snakket om tidligere i tråden. Pakken på bildet består av 8 "kakeblokker", og nettovekten på disse er 230g. Energimengden oppgis til å være 1040 kcal-4350 kj. Aner ikke hva "minerals" er for noe, men det er sikkert bra for kroppen :) Pakkene mine begynner å bli litt gamle, så det er ikke sikkert at blokkene gir full uttelling lenger.

Vedlegg:
div 019 (640x480).jpg
div 019 (640x480).jpg [ 144.17 KiB | Vist 2287 ganger ]
div 016 (640x480).jpg
div 016 (640x480).jpg [ 174.46 KiB | Vist 2287 ganger ]
div 013 (640x480).jpg
div 013 (640x480).jpg [ 182.96 KiB | Vist 2287 ganger ]
Topp

InnleggSkrevet: 10 Apr 2012, 16:22 
Avlogget
Brukerens avatar

Oj, et lite millisekund trodde jeg det var bilde av mine egne mylarpakkede godsaker. Det neste milisekundet var jeg inne på at du hadde pakket noe eksakt i samme størrelse som en eske/kartong for å kamuflere hva det egentlig var. Å kamuflere kan være greit for å unngå for mange spørsmål om venner og bekjente skulle få et uforvarende glimt av lagervarene. Eller når el-verk og feier er på sine obligatoriske befaringer……

Har googlet litt og funnet at dette firmaet nå produserer to slike produkter, BP-5 og BP-100. Og ut i fra dette tror jeg det dreier seg om forløperen til BP-5. Dersom innholdet ikke er alt for mye endret, betyr det at dette er fullverdig mat, men kanskje litt lavt i jerninnhold. Det er ment å supplere lokal mat, men kan også brukes alene. Men den som går direkte fra vårt overflodssamfunn til kun dette, vil nok raskt bli matlei….. Amerikanerne snakker om ”food-fatigue”, og dette er uten tvil selveste kongen av food-fatigue. Men slik jeg ser det er litt matleihet bare av det gode for de fleste av oss. Det skader ikke om det synes også på survivalistene at det er krisetider – om eller når de faktisk skulle komme også til oss. :lol:

Tipper du er bra fornøyd med å ha skaffet deg noen slike. Dagens produkter oppgis å ha en holdbarhet på 5 år, men det er ganske sikkert et meget konservativt anslag. Mon tro om det finnes noe marked for disse utenom nødhjelp? For eksempel som mat for pol-ekspedisjoner eller lignende.

Topp

InnleggSkrevet: 20 Aug 2012, 22:41 
Avlogget

Jeg ble gjort oppmerksom på Soyabønner her om dagen, og har så lest litt mer om dem. http://nhi.no/livsstil/kosthold/diverse ... 20520.html

Jeg må si jeg vurderer sterkt og gå til innkjøp av en ti kilo i alle fall, om ikke mer... Noen tanker rundt soyabønner som et suplement til annen mat som kan lagres? Virker jo som en smart ide? :?

Fortis cadere, cedere non potest
Growing your own food is like printing your own money. Ron Finley.

Topp

InnleggSkrevet: 23 Aug 2012, 16:29 
Avlogget
Brukerens avatar

Ja, det er sikkert en god ide forutsatt at du virkelig klarer å innpasse dem i kostholdet da. Kanskje det er en ide å prøve seg litt fram før en eventuelt kaster bort penger på noe som ikke blir spist? Soya er jo mye brukt i vegetarkretser som ”kjøtterstatning”. Før Vegeta ble lagt ned spiste jeg nok mange kilo soyabiff og lignende der. Smakte riktig godt også.

På grunn av det høye fettinnholdet er holdbarheten betydelig kortere enn for andre belgvekster og korn. Så et lager av soyabønner må roteres i løpet av 8-10 år. Dess lenger du lagrer dem, dess dårligere blir den helsegevinsten du antagelig er opptatt av. Rett nok har soya mange fordeler, men ved langtidslagring vil denne helsegevinsten på et eller annet tidspunkt bli spist opp av de skadelige effektene av harskt fett.

Og jeg minner bare nok en gang om at harskningsprosessen starter fra dag en. Til å begynne med har levende celler, og til en viss grad døde også, forsvarsmekanismer som uskadeliggjør noen av disse stoffene i en viss utstrekning. Men etter hvert blir dette forsvarsverket brukt opp og prosessen skyter fart. Nesen er ikke alltid noe sikkert instrument for å vurdere tilstanden. Dels fordi konsentrasjonen må over et visst nivå for å kunne luktes, dels fordi ikke alle harskningsproduktene lukter like sterkt og dels fordi ikke alle er like godt utrustet med en følsom nok luktesans av forskjellige grunner.

Et spesielt problem ved langtidslagring er at harskning som foregår uten oksygen, ofte ikke produserer like mye lukt som harskning med oksygen til stede. De kjemiske prosessene er ulike, men harskningsproduktene er like skadelige.

Dette dreier seg altså ikke bare om lukt og smak, men om at maten blir helsefarlig i store nok mengder. Det er ikke for ingen ting at vi brekker oss av smaken og lukten av skikkelig harsk mat. Og selv om noe ikke er så ille at man kaster opp, betyr ikke det at alt er greit. Selv om man ikke blir akutt syk og dør innen 24 timer, så betyr heller ikke det at noe ikke er skadelig. I en planleggings og forberedelsessituasjon bør man ikke legge opp til å skape problemer for seg selv. Man bør heller etter beste evne prøve å styre unna det som kan skape problemer og gjøre sitt beste for å unngå det man vet er ugunstig. Og merk dere at harskningsproduktene er både skadelige i seg selv og ved at de ødelegger andre næringsstoffer i maten.

Ordtaket ”liten tue kan velte stort lass” er kanskje passende her. Dersom man etter 15-20 år omsider havner i en situasjon hvor man vil trenge matlageret for å overleve, er det jo synd om man året etter er så svekket på grunn av kvaliteten på nevnte lager at man bukker under for en influensa eller lungebetennelse som man med litt bedre ernæring fint ville overlevd.

Det samme gjelder dersom man er flink og roterer matlageret, men hele tiden spiser mat som er noen år over ”Best før”. Man blir kanskje ikke direkte syk av det, men helsemessig blir man kanskje litt mindre robust og dårligere i stand til å takle annen sykdom og stress.

Dersom man først mener at det er viktig med et matlager i tilfelle krise, grenser det etter min mening mot logisk brist, eller i det minste vilje til å ta unødig risiko, å blande inn argumenter om at i en krisesituasjon er det viktigere med kalorier og vommfyll enn de tingene jeg har diskutert over. For det forutsetter at det ikke hadde vært mulig å unngå å ende opp med et matlager fullt av harsk mat og tomme kalorier. Vi er ikke i en slik situasjon enda og dermed kan vi planlegge for heller ikke å komme dit så lett. Det er viktig med begge deler. Først når det viser seg at det IKKE var nok med 3-6-12 måneders lager (eller hva dere synes er passe lenge), er tiden kommet for slike argumenter. DA må vi nøye oss med det som er å få tak i uavhengig av om det er sunt eller ikke.

Topp

InnleggSkrevet: 23 Aug 2012, 19:02 
Avlogget

Tusen takk for godt svar Bamse! Hvis du har noen flere tips om lagring så tar jeg gjerne i mot det. :) Når det kommer til bruk, så har jeg allerede spurt meg rundt blant vegetarvennene mine om tips. For jeg kan levende se for meg at soyabønnene blir liggende i lageret på grunn av for lite kunnskap fra min side. Dette er en del nettsider jeg er blitt sendt til hittil, til glede for andre.
http://www.justhungry.com/milking-soy-bean-part-2-tofu http://www.bryannaclarkgrogan.com/page/page/1999382.htm
http://www.soyconnection.com/recipes/index.php
http://extension.agron.iastate.edu/soyb ... ducts.html

Når det kommer til dette med hvit ris, vomfyll og næringstoffer er jeg litt enig med begge parter. Men man kan også argumentere for at hvis det kun er vomfyll man er ute etter, er det kanskje billigst og lagre mose og lav? Som Bamse mener jeg at man bør få til et variert og sunt lager. Mangelsykdommer er ikke sunt, og selv om jeg ikke har hatt det sunneste kostholdet selv heller, så synes jeg at jeg har et mer fullverdig liv når kostholdet mitt består av mer enn bare grandiosa. ;) En ting er tross alt og overleve i dagens samfunn, men noe helt annet blir det jo hvis man ser for seg scenarioer hvor det blir mye tungt fysisk arbeid, mye frysing, og andre utfordringer. Da gjelder det og være godt forberedt på mange måter.

Fortis cadere, cedere non potest
Growing your own food is like printing your own money. Ron Finley.

Topp

InnleggSkrevet: 24 Aug 2012, 20:09 
Avlogget

Bamse Brakar skrev:
Dersom man først mener at det er viktig med et matlager i tilfelle krise, grenser det etter min mening mot logisk brist, eller i det minste vilje til å ta unødig risiko, å blande inn argumenter om at i en krisesituasjon er det viktigere med kalorier og vommfyll enn de tingene jeg har diskutert over.

Regner med at denne var rettet mot meg Bamse, siden jeg så langt ikke finner andre innlegg om vommfyll. At du betrakter min praksis og meninger som risikosport, har jeg ingen problemer med. Derimot så ønsker jeg gjerne at du påviser den logiske bristen. Det er ikke første gangen du imøtekommer mine argumenter med denne karakteristikken, men jeg håper for en redelig debatts skyld, at det er den siste.

Det jeg kan se at du kan oppleve som en logisk brist, er det at jeg nå lagrer mat, uten at maten nødvendigvis er den mest optimale "sunne" utfra et kostholdsperspektiv. Ut fra hva jeg har skrevet om emnet, også skrevet med en ydmykhet ift hvorvidt det jeg videreformiddler faktisk er sant, så ser jeg ingen logiske brister. Med god vilje kan jeg se et paradoks (en tilsynelatende motsigelse), men husk at det også er en del av paradoksenes natur at motsigelsen er tilsynelatende og ikke reel.

Siden du igjen benytter begrepet "logisk brist", uten å vise til hvor bristen er og siden jeg selv ikke kan finne den, så går jeg utfra at du blander sammen "logisk brist" med argumentativ divergens. I argumentativ divergens, så er det slik at ikke all argumentasjon går i samme rettning, i motsettning til argumentativ konvergens. Det er ingen sammenheng mellom divergens og konvergens og logikk! Dette til tross for at i daglig oppfattning så knyttes divergens gjerne til fantasi og intuisjon, mens konvergens knyttes til logikk og fakta. Selv om det oppfattes slik, så er det ikke slik.

For å illustrere dette så vil jeg benytte et eksempel. Dersom det er slik, at man prepper bare matvarer som er sunne og riktige, og anser det som det eneste riktige, så bør også dette gjennspeile andre deler av livet. Vi kan vel være enige om at sansynligheten for behov av våre preppetiltak bør spille inn? Siden du er så nøysommelig med hva du aksepterer som gangbar matlagring, så bør du, om du kjører bil kjøre Audi Q3, Chevrolet Aveo, Ford Focus, Merchedes B-klasse eller Volvo V60. Dette fordi disse bilene er kåret til "de mest sikkre bilene". Jeg går utfra at du vil se det som ironisk om du har et krisematlager for fremtiden og dør i morgen i en bilulykke du kunne overlevd, dersom du hadde en annen bil? Det er faktisk mulig å ville forflytte seg med bil, å ville forflytte seg så trygt som mulig og alikevel kjøre en annen biltype. Dette har ingenting med logisk brist å gjøre, men derimot divergens. Det kan være andre faktorer som spiller inn, fx økonomi. Personlig (om man utelukker eldre i terminalfase), så har jeg kjent fler som har gått bort i bilulykker, enn av feilernæring.

Om dette stemmer, så blander du rett og slett sammen "logisk brist" med det som i dagligtale kalles "evnen til å ha to tanker i hodet, på en gang". Divergens gir også den fordelen at det gir bredere perspektiv og flere valgmuligheter enn konvergens, men sørgelig nok er ingen av tankesettene "mest logisk".

Du skriver svært mye bra, spesielt om matlagring, og jeg setter stor pris på å lese dine lærerrike innlegg. Jeg har lest, lært og blitt svært fascinert av det du skriver om harskning av fett. Som du skriver, og jeg tror deg på, så starter harskningsprossesen øyeblikkelig. Det kunne være interesant å vite hvordan du ser på lagring av fett. Er det slik at du ikke lagrer fett overhode, klarer du å rotere alt kontinuerlig eller hvordan gjør du det?

Sannhet er også et svært flyktig fenomen. Det som er rett form for hjerte/lunge kompresjon i dag, er slettes ikke det samme som det var for 10 år siden, og sansynligvis ikke det samme som det vil være om 10 år fra nå. Jeg vil anta at mye av det samme gjelder "sanheter" rundt hyllelivet til hermetikk. Jeg antar at dagens bestfør merkning ikke ene og alene dreier seg om en nyvunnen forståelse om harskning? Hvorfor finnes det samme på frukthermetikken da? Vi har en best før dato på egg, pga EU direktiver, men betrakter du det som en sanhet at egg over best før datoen bør kasseres? For meg høres det i såfall mer ut som kjøpmannens våte drømm, enn fornuft.

En som er mett, kan tenke på alt, men en som er sulten, kan bare tenke på en ting. Dette kombinert med hvor lett det er å lagre, og hvor billig det er å kjøpe, har ført til at jeg ser på tomme kalorier som fornuftig invistering. Prisen muliggjør også det å gjemme og glemme noe som kan spises senere. 50 kg hvit ris koster knappe 500 kr, lagret i vindunker vil det si ca 600 kr. Omtrent som et par gode vinflasker vil jeg anta.

Jeg er enig i at dersom man ene og alene baserer sitt kosthold på tomme kalorier og harskt fett, så ber man om trøbbel, men jeg kan ikke se at jeg anbefaller det noe sted. Av det som er hermetisk så forsøker jeg å ha en balanse mellom grønt/kjøtt/frukt, i tillegg lagrer jeg mye annet. Hvit sukker lagrer jeg mye av. I forhold til dagens ernæringssannheter er vel den nærmest som selvmord å regne. Gjennom de siste års avisskriving så er det nærmest like farlig som alkohol, narkotika og sigaretter. Alikevel tror jeg at det vil bli svært nyttig. Både på grunn av sitt lagringspotensiale, i konservering, for å forhindre matleihet og som en god tilgang til kjapp energi. Er da det å la vær å hamstre hvitt sukker fornuftig? Sikkert om du i steden kan lagre honning. Jeg vil anta at den prismessige ratioen mellom sukker og honning er ca 1:6, så jeg fortsetter å hamstre de begge, selv om det blir mest hvitt sukker.

Frøyatro nevner det å lagre lav som et alternativ til lagring av lite effektiv føde. Personlig har jeg vært inne på tanken, men har slått det fra meg. Dette pga manglende lagringskapasitet og tidseffektivitet sett opp mot næringsverdi. Det jeg derimot har gjort er å lagre kaustisk soda, slik at jeg slipper å produsere askelut for å tilberede lav. Lav kommer også til å bli en del av kostholdet lenge før den siste og harskeste hermetikkboksen åpnes. Mange alternativer gir mange muligheter. Derimot lagrer jeg mye fra hagen. Med tid og stunder kommer nok alt fra røtter av mynteplanter til tørkede skiver av sommerepler til å måtte vike plassen for viktigere og riktigere matvarer. Kaste de kommer jeg nok ikke til å gjøre, men jeg får grave det ned i tønner.

Som Bamse skrev, så kan liten tue velte stort lass. Derfor istemmer jeg at det å bare lagre tomme kalorier og kjapp energi er nok lite fornuftig. For å gi en balanse i debatten før prepping i det hele dreier seg om kun ernæringsfysiologi, så hiver jeg på et sitat;
"Noen mennesker studerer hele livet, og når de dør har de lært seg alt unntat det å tenke".

Jeg håper moderatorene finner dette på linje med trådens tema. Om ikke ser jeg gjerne at det skilles ut i en tråd som kalles: "Viktigheten av å ha et ernæringsmessig "riktig" matlager".

Topp

InnleggSkrevet: 24 Aug 2012, 20:35 
Avlogget

Lagre fett? Jeg tenkte å spise både Crusoe & Bamse! Straight to the smoker! :mrgreen:

Kan fett problemet løses med å lagre oliveolje? Spesielt i min lokale innvandrerbutikk ser jeg at man kan kjøpe større beholdere med olivenolje i slike metalldunker. Kan disse hjelpe på?

Burde man da i teorien kunne leve på olivenolje over ris & bønner?

Andre ting jeg ser har brukbart med fett er egg med 10.2 g fett og avokado 23,5 g fett. Egg vet jeg du kan legge i lake. Advokado er jeg dog ikke sikker på.

Sist endret av Gullars den 22 Mar 2013, 13:40, endret 1 gang

Topp

InnleggSkrevet: 24 Aug 2012, 22:28 
Avlogget

Jeg synes det er fornuftig å forberede seg på noen katastrofer, men ikke alle. Jeg forbereder meg ikke på full atomkrig, kometnedslag i nærheten eller gal mann med automatvåpen i kinosalen. Derimot forbereder meg på:
1) dramatiske, men relativt kortvarige katastrofer av typen pandemi/ karantene, terror, flom eller kjemiske ulykker.
2) mindre dramatiske, men mer langvarige katastrofer av typen depresjon, hyperinflasjon, transportstreik/handelsblokade, oljekrise eller globalt uår.

Vi (= jeg + kone + barn) vil greie oss fint gjennom en hard vinter og vår på matlageret. Vi vil deretter ha nok kalorier til å klare oss enda et par år, men vil da være avhengig av supplementer for at det ikke skal gå ut over helsa. Supplementene blir det vi kan dyrke/ produsere/ finne i naturen (mest om sommeren og høsten) pluss det vi kan kjøpe eller bytte til oss. Hvis vi i løpet av et par år ikke finner en måte å skaffe nok mat, går det galt.

Derfor består vårt matlager av mange kalorier, en del proteiner og dessverre temmelig tynt med vitaminer:
1) Varer med tilnærmet ubegrenset holdbarhet (f.eks. sukker, salt og MSG)
2) Varer med lang holdbarhet som lett kan roteres (f.eks. ris og pasta)
3) Varer med lang/middels holdbarhet, men som det ikke frister å rotere i gode tider (særlig hermetikk)
4) Varer som gjør livet hyggeligere eller som er gode byttemidler (f.eks. kaffe og alkohol).

Lageret av gruppe 3) er fremdeles litt tynt, fordi rotasjonen vil gå lettere hvis ikke alt er kjøpt samtidig. Jeg planlegger å ha det komplett i løpet av et par år. Lageret av gruppe 4) er også beskjedent fordi det har lavere prioritet og er dyrere.

Topp

InnleggSkrevet: 25 Aug 2012, 00:23 
Avlogget

Om du spiser meg Gullars, så trenger du neppe å tenke på hverken fettinnhold eller metthetsfølelse de nærmeste døgna :lol: Tipper jeg metter langt fler enn hva det er mulig å gjøre med noen fisker og noen brød ;)

Forøverig synes jeg at Mimir ( hei på deg) legger frem en strategi som minner mye om min egen. Jeg ser vel egentlig for meg både fler og mer dramatiske scenarioer enn han, men i hovedsak virker det som våre praksiser er ganske like.

Forøverig er jeg om mulig enda mer opptatt av proaktive strategier for å brødfø familien enn matlagring. Det å utvikle eiendommen til et "micro småbruk" vil nok bety mer enn matlageret dersom vi snakker om en langvarig krise. Det å gradere krisene fra 3 - 12 mnd. Og forberede for det, tror jeg at vi snart kan klare uansett. Dette også uten å pådra oss mangelsykdommer.

Med fare for å benytte for mange anekdotiske eksempler, så hadde jeg engang en kjæreste hvis kosthold bare bestod av spagetti og smør. Når det var fest, så stekte hun en nakkekottlet ved siden av. Med et kosttilskudd fra gotterier klarte hun å komme seg gjennom studenttilværelsen med gode resultater. En kompis levde stort sett av potetgull, speilegg og stekt biff. Egga og biffen ble lagt på brødskiver, potetgull ble inntatt forann tv'n. Drikke til var cola. Han spiste dog mer og variert kost; pølse i brød, hamburgere mm. ble også inntatt. Samtidig var han soldat og fotballspiller. En seig ----- som det var flaut å være på tur med. Om han sanset at jeg var sliten, så tilbød han seg å bære min sekk med :oops: Han burde sikkert spist sunnere, men ikke si det til ham. Da ville jeg følt meg enda mer ydmyket enn jeg gjorde når tilbudet om å ta over sekken gjorde meg :oops:

Topp

InnleggSkrevet: 25 Aug 2012, 11:38 
Avlogget
Brukerens avatar

Crusoe: Du har åpenbart litt ømme tær. Så vidt jeg kan se har du ikke bidratt i denne tråden engang før du følte at det dreide seg om deg. Logisk brist, unødig risiko, paradoks, divergens, konvergens. Who cares? Ikke jeg i alle fall! For jeg er sikker på at de fleste er i stand til å forstå hva jeg mente. Kanskje du burde lese innlegget en gang til. Da ser du at utgangspunktet er fett og langtidslagring. Og tråden har tittelen: ”Hvordan overleve kun på mat fra lageret”.

Gullars: Spise meg? Å nei, ta ikke meg, men bi litt, så kommer den store Bukken Bruse, han er mye, mye større og feitere enn meg."

Mimir: Ja, helt enig i at noen scenarior gir det ikke mening i å prøve å forberede seg på. De to punktene på listen din over hva du forbereder deg på ville jeg supplert med et punkt nr 3: Enda mer av punkt 2. Altså en nedadgående spiral hvor situasjonen forverres år for år uten at vi noensinne kommer tilbake til utgangspunktet. Du later til å være svært mye bedre rustet enn de fleste Mimir. Og sammensetningen din av lageret ser ut til å være godt gjennomtenkt i og med at du ser svakhetene og vet at du behøver å supplere fra andre kilder etter en tid.

Denne tråden heter altså ”Hvordan overleve kun på mat fra lageret”. Men bortsett fra i svært korte perioder tror også jeg at slike lagre nok for det meste vil være supplement til mat annet steds fra. Og i den første posten i tråden har jeg faktisk en ”disclaimer” hvor jeg sier akkurat det. Men tråden var ment å være en spore til refleksjon rundt hvordan man kan sette sammen et lager som både er holdbart og mer ernæringsmessig fornuftig enn det de fleste ferske preppere ender opp med. Og det ville jeg gjøre ved å sette ting på spissen. Når en har lest noen år på internasjonale fora rundt disse tingene, er det tydelig at svært mange som får øynene opp for behovet for å preppe gjør det etter skippertaksprinsipper. Resultatet blir da ofte ensidig og lite gjennomtenkt. Og ikke minst finnes det mange lagre rundt om i verden som er hundgamle fordi de ikke har blitt rotert.

I den første posten viser jeg hva et ensidig lager bestående av bare bønner, ris og korn egentlig gir av næring og hva det mangler:
viewtopic.php?f=5&t=49&start=0#p281 Tro det eller ei, men det er mange som er overbevist om at det går an å leve på slikt uten at det går ut over helsa.

Og i denne posten viser jeg hvor lite som skal til for å oppnå en betydelig forbedring.
viewtopic.php?f=5&t=49&start=0#p345

Anekdotiske historier om folk som har klart seg på ensidig kost har svært begrenset verdi. Det finnes historier om folk som har overlevd å hoppe ut av fly uten fallskjerm også. Og det finnes sikkert en og annen røyker som har passert 100 uten at det motbeviser at røyking er usunt. Så jeg velger å stole på hva hundre år med forskning rundt kosthold og helse har ført til.

Topp

InnleggSkrevet: 25 Aug 2012, 12:43 
Avlogget

Bamse: har du en kommentar til egg og olivenolje innlegget mitt?

Sist endret av Gullars den 22 Mar 2013, 13:40, endret 2 ganger.

Topp

InnleggSkrevet: 25 Aug 2012, 17:02 
Avlogget
Brukerens avatar

Gullars skrev:
Bamse: har du en kommentar til egg og olivenolje innlegget mitt?

Ja, beklager at jeg glemte det i farten.

Personlig holder jeg meg hovedsakelig til rapsolje som ”lagerolje”. Årsaken er at den inneholder svært mye av de flerumettede essensielle fettsyrene linolsyre(omega 6) og linolensyre(omega 3). Den sistnevnte er ofte den vi får minst av og som det er vanskeligst å få gjennom et vegetarisk kosthold. I olivenolje er det lite av disse og desto mer av enumettede fettsyrer. Det er absolutt sunt nok det også, men i en mangelsituasjon er det de essensielle fettsyrene, dvs de kroppen ikke kan lage selv, som får forrang. Men i det daglige går det også med en del kaldpresset ekstra virgin olivenolje o.a. for eksempel. For øvrig er dette kortkjedede omega 3 og 6-fettsyrer og ikke de langkjedede ”fiskeoljene” som de fleste tenker på når man snakker om omega 3 og 6.

Det finnes også andre planteoljer som inneholder mye flerumettede fettsyrer, men få av disse har noe særlig av linolensyre. Unntaket er linfrøolje, men den oksyderer ekstremt raskt, så holdbarheten er ikke særlig god. Valnøttolje har mer flerumettet fett og omtrent like mye av denne omega 3 oljen som raps er så bra på. Men generelt kan man også si at dess mer flerumettet fett og dess mindre raffinert, dess kortere lagringstid. Jeg har altså valgt et kompromiss for lageret ved at det der stort sett er raffinert rapsolje. Raffinerte oljer har også høyere røykpunkt, dvs den temperaturen de begynner å ose, og egner seg derfor bedre til steking. Men det er andre faktorer som spiller inn der også.

Ellers så er disse metalldunkene definitivt bedre enn mer eller mindre gjennomsiktige plastflasker. Men også glassflasker går greit dersom de lagres mørkt. Men skal man få lengre holdbarhet enn det som står på flasken, må man ty til noen tvilsomme triks. Som for eksempel å tilsette Butylated HydroxyToluene (BHT). Selv foretrekker jeg den ulempen og kostnaden det er å kassere olje som er gått ut på dato før jeg har rukket å rullere lageret, eller bruke den til andre ting. Alternativ bruk av matolje utgått på dato

Egg i lake kan som du skriver kanskje forlenge holdbarheten en del. Men det får eventuelt vente til egg blir en sesongvare for min del. Altså når egg ikke lenger produseres i fabrikker med kunstig lys og klima. Da vil hønene igjen legge langt færre egg om vinteren. For lager ville jeg satset på tørket eggepulver av bare eggehviten, ikke hele egget. Dette er et produkt som brukes i matindustrien, men som ikke akkurat er så lett å få tak i Joker og Kiwi. Dermed er også forpakningene og prisene litt høyere enn på en vanlig 10-pakning med egg. Men jeg tipper Frøyatro kan gi oss et tips om hvor vi kan få kjøpt slike. :D Spørsmålet er bare om det er pulver av hele egg eller bare eggehviter. Forskjellen ligger i fettinnholdet og dermed mulig lagringstid. (Eller om det er brukt stooore mengder av BHT eller lignende.)

Når det gjelder kombinasjonen ris, bønner og olivenolje sammenlignet med det første eksemplet i denne tråden, bønner, hvete og ris, så vil du rett nok få bedring mht essensielle fettsyrer, annet fett og vitamin E, men du ville mistet så mye annet at det ikke ville være snakk om noen forbedring. Dessuten ville bønner og ris kunne holdt seg i 30 år uten rullering, mens olivenoljen ville vært fullstendig ubrukelig etter noen år.

Topp

InnleggSkrevet: 25 Aug 2012, 17:42 
Avlogget

Bamse jeg har en utfordring til deg:

Om du ville satt sammen et "standard " frokost , lunch og middag kombinasjon av ting som kan lagres. Samtidig som man får i seg nok kalorier for å jobbe + næringsstoffer vitaminer og mineraler for å holde oss frisk og rask. Dette av varer som kan lagres over tid.

Hva vil du kjørt i sammen da?

Nå er ikke det så morro å spise det samme hver dag, men det er en helt annen ting igjen.

Sist endret av Gullars den 22 Mar 2013, 13:37, endret 1 gang

Topp

InnleggSkrevet: 25 Aug 2012, 17:44 
Avlogget

Eg ser at du er en lærd person når det gjelder mat, Bamse Brakar. Du har skrevet utrolig mye bra om næring og innholdsverdi i de forskellige matene. Eg har lært en hel del av innleggene dine.Du har beskrevet en del ting som eg ikke har tenkt over. Personlig regner eg med at 5-7 år lager bør holde. Min tankegang er at hvis tingene (samfunnet) ikke har stabilsert seg etter 3 år med kaos,så må vi nok tilbake til gamlemåten, altså dyrke,fiske,jakte og lagre som de gjorde for lenge,lenge siden. Vi kommer til å bli nødt til å lære de gamle metodene som våre forfedre(og mødre)brukte.Av den grunn holder vi på å sjekke mulighetene vi har på eiendommen vår til å drive "micro-bruk" og det som det innebærer. Eg ser ikke for meg at krisen vil vare så lenge,men man vet aldri.
Ellers fant eg en program på matportale som kan fortelle en hel del om næringsinnhold i de forskjellige matene.Den kan lastes ned gratis fra denne siden: http://www.matportalen.no/verktoy/mat_pa_data/

Topp

InnleggSkrevet: 25 Aug 2012, 22:14 
Avlogget

Når det gjelder å skulle overleve på matlager ALENE, stiller jeg meg litt tvilende til å skulle overleve på lagret mat i mer enn ca et år. Dersom det skulle bli bomstopp på muligheten til å skulle kjøpe eller bytte til seg mat må en vel nødvendigvis komme opp med an alternativ strategi til å kjøpe?
Det mest logiske her blir å dyrke, jakte, sanke eller fiske maten sin, og det vil igjen si at en bør ha en mulighet til å få til dette enten ved hjelp av jaktvåpen av div. slag, fiskeredskaper eller frø inkl. redskaper og plass til å dyrke mat.
Det jeg vil fram til er at en dugaleg frø samling bør være en del av ett godt matlager, og da er korn ett godt alternativ.

Gode forslag til kornsorter som kan dyrkes og lagres i Norge?

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 44 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
POWERED_BY
phpBB.no - Norsk phpBB-support