Bamse Brakar skrev:
Egg i lake kan som du skriver kanskje forlenge holdbarheten en del. Men det får eventuelt vente til egg blir en sesongvare for min del. Altså når egg ikke lenger produseres i fabrikker med kunstig lys og klima. Da vil hønene igjen legge langt færre egg om vinteren. For lager ville jeg satset på tørket eggepulver av bare eggehviten, ikke hele egget. Dette er et produkt som brukes i matindustrien, men som ikke akkurat er så lett å få tak i Joker og Kiwi. Dermed er også forpakningene og prisene litt høyere enn på en vanlig 10-pakning med egg. Men jeg tipper Frøyatro kan gi oss et tips om hvor vi kan få kjøpt slike.

Spørsmålet er bare om det er pulver av hele egg eller bare eggehviter. Forskjellen ligger i fettinnholdet og dermed mulig lagringstid. (Eller om det er brukt stooore mengder av BHT eller lignende.) .
Nå ser jeg ikke hvorfor opphøret av eggfabrikker skulle bli avgjørende for eggmangel vinterstid, det er faktisk ganske lett og utvide sesongen langt utover vinteren med godt for og et skikkelig hønsehus. Hvis du at på til klarer lys og varme biten selv, (jeg har lampe og varmelampe, og hønsa legger egg vinter som sommer) og har høns som er gode eggleggere bør man få egg året rundt. Riktignok vil det være færre egg vinterstid som regel, men det vil fortsatt være egg. Dernest er egg noe som holder seg overraskende lenge i naturlig form.
http://www.matprat.no/nyttig-a-vite/opp ... seg-lenge/ Det kan uansett være lurt og sjekke om eggene er gode eller dårlig: Fyll en beholder med vann. Kakk et av eggene og legg det forsiktig ned i vannet. Flyter egget er det dårlig, synker det til bunns er det fortsatt bra.
Kilde
http://mattips.org/holdbarhet-pa-egg/#ixzz24f1f0aKsSå for et vanlig vinterlager og man har vært fremsynt nok til å enten holde høns selv eller stimulere til et sunnere, mer selvhjulpent hønsehold, skal det ikke være noen problemer med egg gjennom vinteren. Ellers husker jeg et gryende norsk industrieventyr som innvolverte egg på lake til industribruk, men jeg husker dessverre ikke mye detaljer om holdbarhet, eller detaljer i det store og det hele...
Og ja, jeg kunne ha henvist til en viss blogg som selger slikt, og er man interessert finner man den sikkert. Men, om jeg har lagt min elsk på den bloggen aldri så mye: Jeg ser ingen grunn til og kjøpe frysetørkede egg med mindre man har lyst på egg som tåler årevis på lager. Personlig tror jeg de fleste vil ha mer nytte og trivsel av og starte med sin egen flokk høner.