Norsk Survival Forum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 18 Nov 2017, 14:07

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 38 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3  Neste
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 20 Des 2012, 01:04 
Avlogget

Apropo jakt i krisetider: viewtopic.php?f=6&t=50 Elgjakt i krisetider diskuterer noe av problemstillingen rundt dette, og er vel verdt lesingen.

Ellers har jeg samme innstilling som Gullars, jakt, fiske, hytteraiding, matdyrking, alt som ikke er i lageret mitt er ren bonus. Får jeg en torsk på kroken så er det fint og flott, men når jeg regner hvor lenge jeg kan klare meg går jeg ut i fra at jeg ikke får tak i mat utenfra. Selv om planen selvsagt er og suplementere utenfra.

Ellers skulle jeg vel klart meg tre måneders tid jeg også, men målet er å øke lageret etterhvert. Jeg har enda plass til å utvide, men har prioritert andre prepps, som sparekontoen, oppussing, og lys.

Fortis cadere, cedere non potest
Growing your own food is like printing your own money. Ron Finley.

Topp

InnleggSkrevet: 20 Des 2012, 01:16 
Avlogget

Jeg har nok lager for 6 mnd.

Vi er noen venner i nærområdet som vurderer å leie oss et lager sammen.
Det er foreløpig på pratestadiet, men alle er positive til det.
Og finner vi et egnet lokale er stemningen at vi bare slår oss sammen og gjør det.

Topp

InnleggSkrevet: 20 Des 2012, 01:16 
Avlogget

Klarer nok 6 drøye mnd. med mat og 1 mnd. med vann uten å åpne utgangsdøra for familien på fire. Har både brønn og bekk ved huset, men vannet må nok renses svært god. Bekk med friskt vann snaue km unna. Jobber javnt og trutt med å klare minst ett år med mat.

Topp

InnleggSkrevet: 21 Des 2012, 00:14 
Avlogget

Hvordan planlegger du å rense vannet?

Topp

InnleggSkrevet: 21 Des 2012, 01:19 
Avlogget

Har lagret en del aktivt kull og klor, så koking og kullfiltrering vil være første alternativ. Når jeg blir tom for aktivt kull, så vil jeg jeg lage filtre av trekull, sand og mose. Vannrensning er helt klart noe jeg bør preppe mer i forhold til.

Topp

InnleggSkrevet: 21 Des 2012, 09:41 
Avlogget

Crusoe skrev:
Har lagret en del aktivt kull og klor, så koking og kullfiltrering vil være første alternativ. Når jeg blir tom for aktivt kull, så vil jeg jeg lage filtre av trekull, sand og mose. Vannrensning er helt klart noe jeg bør preppe mer i forhold til.

Og hva gjør du når du går tom for Koroin?

viewtopic.php?f=5&t=133&p=6424#p6424

Topp

InnleggSkrevet: 21 Des 2012, 21:19 
Avlogget

Hårek skrev:
Crusoe skrev:

Og hva gjør du når du går tom for Koroin?

viewtopic.php?f=5&t=133&p=6424#p6424

Den dagen vann blir vanskelig å drikke, da har man et stort problem.
Har vært i land der det nesten ikke finnes rent vann. Selv om man drikker vann som ikke er helt rent, kan man få mave vondt en periode men man dør ikke av det.
Det skal svært mye til at det skal bli mangel på vann i Norge.

Topp

InnleggSkrevet: 21 Des 2012, 21:44 
Avlogget

Jeg har visst ikke oversikt over hvor lenge lagret mitt rekker, jeg.. Det er ikke veldig stort så jeg tipper egentlig at vi bare klarer oss et par uker på det. Tre uker, kanskje om vi tar med det i de vanlige skapene og er litt nøysomme.
Men vi har også en stor fryser og den er i et kott ute i gangen så om strømmen går om vinteren så vil det være minusgrader der tilsvarende utetemperaturen. Er kuldegrader på kottet og vindfanget hele vinteren :).
Om det skjer om sommeren vil fryseren ryke, men da har vi flere muligheter i skogen og på tomta. Har bittelitt grønnsaker og har planer om å dyrke mer.
Dersom krisa virkelig trår til så tenker jeg at den gamle hesten vår blir kjøtt for en god stund. Evt kan byttes i forskjellige varer. De to unge vil jeg nok beholde ut vinteren for det har jeg høy på lager til.

Har etterhvert planer om å få høner igjen også. De er jo en fornybar ressurs, hehe. Egg hver dag :)

Kjenner og er god venn med en bonde som jeg nok kan få kjøpt litt korn av også. Selv om det skulle være krise så har jeg så godt forhold til ham at det skulle kunne la seg gjøre. Særlig om jeg kan bytte med f.eks egg eller noe.

Topp

InnleggSkrevet: 22 Des 2012, 00:49 
Avlogget

Tulla skrev:

Har etterhvert planer om å få høner igjen også. De er jo en fornybar ressurs, hehe. Egg hver dag :)

Kjenner og er god venn med en bonde som jeg nok kan få kjøpt litt korn av også. Selv om det skulle være krise så har jeg så godt forhold til ham at det skulle kunne la seg gjøre. Særlig om jeg kan bytte med f.eks egg eller noe.

Håper virkelig du får tak i noen høner, det er trivelige dyr. Om du er så heldig at du kjenner en kornbonde kan du jo foreslå at spillkornet hans kanskje kommer til nytte? Jeg bytter egg mot korn (og ved) med en av naboene mine, og det fungerer fint for oss begge. I tillegg er det en del kornaks som blir stående igjen i ytterkantene på åkrer, så det blir da også et og annet kornneket om man bare orker.

Kan dere slakte (ikke minst avlive) et så stort dyr som en hest? Det kan kanskje være en fordel å prioritere hjemmeslakte kunnskaper, slik at dyret dør smertefritt, og minst mulig kjøtt går til spille? Bare en tanke, men jeg berømmer deg for at du ser på hestekjøtt som mat! Hestekjøtt er virkelig godt kjøtt, og jeg synes det er ekstra trivelig at en hestejente tenker i de baner. Kudos til deg! :)

Topp

InnleggSkrevet: 22 Des 2012, 03:26 
Avlogget

Viking77, et stort problem(?), er vel grunnlaget for ett forum som dette :lol: For egen del, så har jeg vel en snau km til en bekk jeg anser som relativt trygg. Det vil si at i dag er jeg allerede forberedt til å benytte bekken som kilde til tørsteslukker uten å bekymre meg om kvaliteten på vannet.

Desverre er det slikt på det østlandske lavlandet at de fleste bekker og åer, ligger tett opptil dyrkbar mark. Det gir jo gode muligheter for spisbare vekster, men trolig trenger både planter og vannn en rensning før de inntas. Et så næringsrikt utgangspunkt vil være en drømmesuppe for mickroorganismer man nødvendigvis ikke ønsker å innta.

Det finnes flere måter å gjøre suppa drikkbbar på, fra destilering til filtrering. Siden filtrering er for min del langt mindre energikrevende enn destilering, så ønsker jeg å være forberedt på det.

Jeg har selv en brønn på tomta og knappe 20 m til nærmeste bekk, uten at jeg på noe måte ønsker å drikke vann fra disse kildene.

På den andre siden så virker det som om regnvann kommer hyppigere enn skeggveksten her i landet, så det å samle regnvann er kanskje mer fornuftig enn å preppe for vannrensning :lol:

Topp

InnleggSkrevet: 22 Des 2012, 15:31 
Avlogget

Inne i byene kan man jo også spørre seg hvor sunt elver og vann innenfor bygrensen er. Særlig etter at titusenvis av mennesker har begynt og drikke av vannet, og muligens også brukt det som toalett/søppelplass. Litt skeptisk kan man si.

Regnvann er nok en god løsning, det er jo tørke en gang i blant i dette landet vårt også. Da kan det være kjekt med noen vanntønner, om ikke annet får man jo vannet kjøkkenhagen om det blir vannrasjonering.

Topp

InnleggSkrevet: 22 Des 2012, 20:37 
Avlogget

Frøyatro skrev:
Tulla skrev:

Håper virkelig du får tak i noen høner, det er trivelige dyr. Om du er så heldig at du kjenner en kornbonde kan du jo foreslå at spillkornet hans kanskje kommer til nytte? Jeg bytter egg mot korn (og ved) med en av naboene mine, og det fungerer fint for oss begge. I tillegg er det en del kornaks som blir stående igjen i ytterkantene på åkrer, så det blir da også et og annet kornneket om man bare orker.

Kan dere slakte (ikke minst avlive) et så stort dyr som en hest? Det kan kanskje være en fordel å prioritere hjemmeslakte kunnskaper, slik at dyret dør smertefritt, og minst mulig kjøtt går til spille? Bare en tanke, men jeg berømmer deg for at du ser på hestekjøtt som mat! Hestekjøtt er virkelig godt kjøtt, og jeg synes det er ekstra trivelig at en hestejente tenker i de baner. Kudos til deg! :)

Slaktekunnskapene er nok ikke så store her. Må nok be jegernaboen om hjelp til avlivningen i hvertfall. Er det krise så er det krise. Da er hest mat også. Men slik det er i dag så spiser jeg lite hestekjøtt da hestekjøtt absolutt ikke er sunt for mennesker. Hestebiff er likevel veldig godt og mørt.
De fleste hestejenter tenker at de aldri i verden ville spist hestekjøtt, men jeg tenker at det er bedre å spise et dyr som har hatt det fint hele livet sitt enn et dyr som har lidd slik mange av produksjonsdyrene gjør i dag.

Topp

InnleggSkrevet: 01 Sep 2013, 20:21 
Avlogget

Har nok poteter & rotfrukt i hagen og plenty med fisk i sjøen, så tipper jeg kunne ha klart meg på akkurat samme måte som våre forfedre klarte seg for 100 år siden.

Topp

InnleggSkrevet: 21 Sep 2013, 20:29 
Avlogget

Tja. Noen måneder, vil jeg tro. Har ikke testet. Det burde jeg kanskje.

Topp

InnleggSkrevet: 21 Sep 2013, 21:00 
Avlogget

Oi! Ja, vi er mange og ville vel overlevd 1 mnd på det vi har, kansje 2. Men vi hadde trolig blitt sjuke og underernærte da utvalget er for smalt. Jobber med saken, men håper vi har et par år til å forberede oss på før noe skitt dukker opp :/

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 38 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
POWERED_BY
phpBB.no - Norsk phpBB-support