Norsk Survival Forum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 19 Nov 2017, 16:13

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 38 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 23 Mar 2014, 22:12 
Avlogget
Brukerens avatar

Sjanten skrev:
Hvordan tror dere artsmangfoldet i skogene vil kunne bli påvirket av en samfunnskollaps? Si at all elektrisitet forsvinner for ett år eller mer (noen tror at det vil ta minst tre år å gjenoppbygge infrastruktur for elektrisitetsforsyning etter en alvorlig solstorm), hva vil skje med bestandene av vilt i skogen?

Min teori er at bestandene med hjortevilt, samt de fleste bestander av store husdyr vil være utryddet i løpet av de første to-årene, mens man fortsatt vil kunne fiske, jakte fugl samt annet småvilt som gnagere i årevis uten at man klarer å knekke bestandene. Men kanskje dette også er for pessimistisk?

Jeg vet at det er mange steder i landet hvor b.la hjort er for mye av. Men det vil nok bli mindre jakt på rovdyr, som gjør at bestanden av annet småvilt blir fort borte.
Husdyr tror jeg kan være lurt å ha da, det er nok ikke så mange som vil prøve seg mot bønder under en katastrofe, DET kan bli et skikkelig undergangscenario.

Topp

InnleggSkrevet: 26 Mar 2014, 11:53 
Avlogget

Bygger sakte men sikkert opp igjen matlageret etter mellarve-angrep i det fulleste kjøkkenskapet i fjor høst. Etter det har jeg pakket alt inn i egne brødposer. :roll:

Topp

InnleggSkrevet: 27 Mar 2014, 23:39 
Avlogget
Brukerens avatar

Tenkte på å kjøpe noen store poser med mel og havregryn. Vet noen om priser? Skal ikke ha noe spesielt, bare vanlig. Eventuelt om hvor man kan bestille fra.

Topp

InnleggSkrevet: 29 Mar 2014, 01:19 
Avlogget

Hvor lenge man klarer seg uten å handle mat?

Er ikke det bare å prøve? La være å handle mat i en uke, to uker, en måned, tre måneder. Det er adskillig bedre å gjøre det NÅ, når du kan løpe til butikken så snart du oppdager at det er noe du mangler, enn å vente til det ikke er noen butikk å løpe til!

Det er bare sunn fornuft å teste ut forberedelsene i praksis. På samme måte som det er lurt at man en gang imellom slår hovedsikringene på null og tester ut hvor lenge husholdningen klarer seg uten strøm. Eller stenger hovedvannkrana for å teste et liv uten vann. Å ta en slik "krise-uke" en gang i året (legg alternativene i en hatt - stømsvikt, vannsvikt, matsvikt, ... - i en hatt, trekk lodd på en fredagskveld og gjennomfør det fram til neste søndagskveld ni dager senere) kan være en interessat øvelse. Erfaring viser at det kommer masse nytt på plass etter at man gjennomfører en slik uke, nær sag uanset hva det er man later som at svikter.

Jada, det kan hende at man opplever f.eks. å bli syke av vannet, som ikke var desinfisert skikkelig. Men det er langt bedre at det skjer når det finnes et helsevesen til å ta seg av det enn når det ikke finnes noe fungerende helsevesen. Eller: Det er mye bedre å oppdage hva man mangler av matvarer mens det enda er å få kjøpt i butikkene. Godt å innse hvilke apparater som ikke virker uten strøm.

Hvis du har unger som absolutt ikke aksepterer å leve en uke uten strøm, eller uten vann, eller uten fersk mat fra Rema, da vil du ha et j*** problem den dagen en reell situasjon intreffer. Så gjør det til en sport, en lek, en måte å vise fram for seg selv (og verden) på, at "Dette er noe vi klarer, noe vi behersker!". En flott holdning å ta med seg ut på villmarksturer, også.

Årlige, eller halvårlige, krise-uker burde være like selvsagte som årlige brannøvelser i hjemmet. (Det er vel et lite problem at heller ikke branøvelser i hjemmet er så vanlige...). Enkelte øvelser er egnet for utvidelse ut over en uke, f.eks. det å bare spise mat lagret i huset, men det endrer ikke prinsippet: Kjør praktiske øvelser, slik at du VET hvor lenge det holder før du går på veggene.

Topp

InnleggSkrevet: 29 Mar 2014, 01:45 
Avlogget

Mine prinsipper:
Jeg lagrer ingen mat som jeg ikke kommer til å spise opp om ingenting skjer.
Ingen mat er noen spesielt "nødlager" som jeg ikke vil bruke av. Ingenitng foreldes.

For hvert slag mat har jeg rimelig oversikt over mitt konsum på tiden fra innkjøp til "Best før"-dato.
For hvert slag mat har jeg rimelig oversikt over typisk tild fra innkjøp til "Best før"-dato.
Når beholdningen faller under halvdelen av konsumet fra innkjøp til "Best før"-dato, supplerer jeg med minst tilsrvarende megde.

Maten jeg spiser holder set alltid innenfor "Best før", så lenge det er mulig å etterfylle lagrene.
Lagrene fornyes kontinuerlig.
Hvis lagrene ikke kan etterfylles, vil naturligvis konsumet gradvis dreie mot varer som har svært lang "Best før"-periode.
Jeg tolker "Best før" med sunt bondevett, tar ikke alt for god fisk (f.eks. at salt har en "Best før"-dato to år fram i tida!).

Hovedpienget mitt er at ingenting får lov til å ligge på noe lager og ruste/råtne/surne. Alt hører med i det naturlige "kretsløpet" (dvs. forbruket), og skal være så "ferskt" at vi kan akseptere det som fullgodt under normale omstendigheter. Hvis det da under eksepsjonelle omstendigheter blir liggende noe lengre - la gå. Men først da! Så lenge forholdene er normale skal også matlageret være en del av den normale matlager-sirkulasjonen.

Topp

InnleggSkrevet: 29 Mar 2014, 13:01 
Avlogget
Brukerens avatar

j b skrev:
Jeg tolker "Best før" med sunt bondevett, tar ikke alt for god fisk (f.eks. at salt har en "Best før"-dato to år fram i tida!).

Hovedpienget mitt er at ingenting får lov til å ligge på noe lager og ruste/råtne/surne. Alt hører med i det naturlige "kretsløpet" (dvs. forbruket), og skal være så "ferskt" at vi kan akseptere det som fullgodt under normale omstendigheter. Hvis det da under eksepsjonelle omstendigheter blir liggende noe lengre - la gå. Men først da! Så lenge forholdene er normale skal også matlageret være en del av den normale matlager-sirkulasjonen.
Den leveregelen har jeg sansen for. Det betyr at du slipper smakløs mat med lavere innhold av viktige næringsstoffer. Når tidene blir trange gir det bedre odds for at helsen din er så god at du for eksempel slipper å bli syk når andre blir det.

Topp

InnleggSkrevet: 29 Mar 2014, 13:14 
Avlogget
Brukerens avatar

j b skrev:
Mine prinsipper:
Jeg lagrer ingen mat som jeg ikke kommer til å spise opp om ingenting skjer.
Ingen mat er noen spesielt "nødlager" som jeg ikke vil bruke av. Ingenitng foreldes.

For hvert slag mat har jeg rimelig oversikt over mitt konsum på tiden fra innkjøp til "Best før"-dato.
For hvert slag mat har jeg rimelig oversikt over typisk tild fra innkjøp til "Best før"-dato.
Når beholdningen faller under halvdelen av konsumet fra innkjøp til "Best før"-dato, supplerer jeg med minst tilsrvarende megde.

Maten jeg spiser holder set alltid innenfor "Best før", så lenge det er mulig å etterfylle lagrene.
Lagrene fornyes kontinuerlig.
Hvis lagrene ikke kan etterfylles, vil naturligvis konsumet gradvis dreie mot varer som har svært lang "Best før"-periode.

Bare sånn at jeg har forstått det. Du har viss mye mat i heimen din, så fyller du på etter hvert som det blir tomt av det forksjellige, sånn at det da alltid er fersk mat? Det er veldig god leveregel :mrgreen:

Topp

InnleggSkrevet: 13 Apr 2014, 22:04 
Avlogget

Slik som det er nå med to fulle frysere skulle jeg nok klart meg bortimot en måned med det jeg har. Men jeg vet jo at en krise som gjør at mat ikke er å få tak i også fort kan ikludere strømbrudd. Og da er saken annerledes. Men jeg har ett dedikert nødlager som nok kan fø oss to i vårt hjem bortimot to uker. Snakker vi om en situasjon der det tar lenger tid før ett kriseapparat i myndighetsregi begynner å fungere, så snakker vi om ett undergangscenario. Og det tenker jeg ikke å lagre mat med tanke på. I en slik situasjon er det mye viktigere med hva man mestrer , enn hva man har i kjelleren...

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 38 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
POWERED_BY
phpBB.no - Norsk phpBB-support