Norsk Survival Forum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 18 Nov 2017, 23:43

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 19 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: gode priser på hermetik?
InnleggSkrevet: 04 Des 2012, 04:34 
Avlogget
Brukerens avatar

Noen butikker som har salg, har tenkt til å kjøpe litt hermetik mat som kan oppbevares over lang tid.
Hadde vært supert om noen kunne si ifra hvis de har noen butikker de besøker som har gode priser på dette!
:D

Topp

InnleggSkrevet: 04 Des 2012, 18:07 
Avlogget
Brukerens avatar

Jeg skal også handle hermetikk nå. Lageret mitt skal bestå av middager for fire i minimum en måned.
Tørrvarene skal lagres på loftet, og hermetikken i kjelleren.
Noe er å få på EuroPris, ellers så blir det vel Rema 1000.
Firmaet StorCash har også mye bra matvarer i store kvanta. De selger kun til de som har med
seg et firmakort (men det kan du kanskje låne av noen?).

Topp

InnleggSkrevet: 04 Des 2012, 18:25 
Avlogget

Liker selv x-tra ganske godt, eventuelt angelmark (økomerket til COOP) når jeg er spandabel. Denne tråden skulle være et godt sted og lete forresten:
viewtopic.php?f=10&t=29

Fortis cadere, cedere non potest
Growing your own food is like printing your own money. Ron Finley.

Topp

InnleggSkrevet: 27 Jan 2016, 00:04 
Avlogget

Noen som vet hvor en kan kjøpe Snurring billig? Tok en runde i Trondheim sist helg og fant disse prisene: Coop Obs kr 36,20, Rema kr 35,00, Kiwi kr 36,00, Bunnpris kr 38,90

Topp

InnleggSkrevet: 07 Apr 2016, 22:50 
Avlogget

kroken skrev:
Noen som vet hvor en kan kjøpe Snurring billig? Tok en runde i Trondheim sist helg og fant disse prisene: Coop Obs kr 36,20, Rema kr 35,00, Kiwi kr 36,00, Bunnpris kr 38,90

Svarer på mitt eget innlegg: kr 27,80 for Snurring på Rema ved City Syd i Trondheim i dag.

Topp

InnleggSkrevet: 08 Apr 2016, 07:48 
Avlogget
Brukerens avatar

Litt mer hermetikk hadde vært tingen ja. Synes det er vanskelig å finne noe som vi bruker på det jevne, utenom bønner/moste tomater og sånn.

Topp

InnleggSkrevet: 09 Apr 2016, 08:59 
Avlogget
Brukerens avatar

helt enig, vikingkong. vi spiser ikke hermetiske ferdigretter, så "hermetikkprepping" blir vanskelig, utenom å ha tomater, mais, bønner og sånt, da. en løsning er å kjøpe en "all american pressure canner" og lage hermetikken selv. http://www.amazon.com/gp/aw/d/B00004S88 ... ure+cooker

Topp

InnleggSkrevet: 10 Apr 2016, 14:41 
Avlogget
Brukerens avatar

Ja, det er et problem å finne middagsretter som aksepteres av familien for vanlige hverdagsmiddager. Vesterålens fiskeboller går an av og til. Men det er jo ikke fullverdig middag i seg selv. I tillegg trengs grønnsaker og poteter. Det samme gjelder f.eks. Joikakaker. Hos oss må det ikke bli for ofte..... Men som nødløsning når tiden og fantasien er mangelvare, aksepteres det en sjelden gang hos oss.

Disse spagettirettene, lapskaus og suppevarianter, som i seg selv kunne vært hele middager sammen med litt brød, er ikke populære i heimen. Til nød kan de aksepteres på hytta, men helst ikke. Så derfor har jeg lært meg å begrense den slags meget sterkt. Men jeg har noe på lur. Men siden jeg spesielt av miljømessige årsaker mener at alt man har på lager skal roteres, dvs brukes og ikke kastes, så må jeg begrense mengdene.

For å gjøre det litt lettere gjør jeg slik: Jeg vurderer hvor ofte det er mulig å få tilgivelse for å servere rett A til middag. Dersom fiskeboller går hver X mnd, så tar jeg hvor lang holdbarhet nye bokser har og deler på X mnd. Da vet jeg hvor mange det kan være i lageret. Dersom noe har "Best før" på 5 år og aksepteres servert en gang hvert halvår, så blir regnestykket slik: 60 mnd : 6= 10 Da vet jeg at det maksimalt kan være 10 stk på lager. Om noe går hver tredje måned blir det: 60 : 3= 20 stk. (Denne diskusjonen om "Best før" vs "Giftig etter" har vi andre tråder som diskuterer.) Men det sier seg selv at noe som er så upopulært at det bare til nød kan aksepteres, trengs det litt jernvilje og planlegging til for å få rotert. Så det som jeg presentere som nødløsning pga dårlig tid, ikke egentlig er det, bare at jeg ser mitt snitt til å få brukt noe likevel.

Et tips til å gjøre dette lettere er å legge vekt på tilbehøret når man server slike lagerhermetikk. Eller man kan bruke hermetikken som base sammen med friske råvarer. F.eks. trøndersodd spritet opp med ferske grønsaker og nybakt brød rett fra ovnen.

Topp

InnleggSkrevet: 11 Apr 2016, 13:06 
Avlogget
Brukerens avatar

Tusen takk, BB. Dette var gode tanker.

Topp

InnleggSkrevet: 12 Apr 2016, 07:54 
Avlogget
Brukerens avatar

Jeg ville bare minne om at hermetikk ikke bare er det man finner i blikkbokser, det er også mye i glass med skrukork. Riktignok ikke så mye som er en fullverdig rett i seg selv, men som servert med ris, pasta eller brød og spritet litt opp med det man har for hånden, kan bli en utmerket og lettvint middag.

Ellers så vil jeg slå et slag for frysetørket (evt egentørket) mat av typen Real og tilsvarende. Disse synes jeg det er mye lettere å rotere fordi vi faktisk bruker mye av dem ute på tur. Men i en krisesituasjon kan de fungere utmerket også på hjemmebane. Men jeg har ennå til gode å servere noe sånt til middag hjemme. :lol:

Topp

InnleggSkrevet: 12 Apr 2016, 09:12 
Avlogget
Brukerens avatar

Draugjeger skrev:
helt enig, vikingkong. vi spiser ikke hermetiske ferdigretter, så "hermetikkprepping" blir vanskelig, utenom å ha tomater, mais, bønner og sånt, da. en løsning er å kjøpe en "all american pressure canner" og lage hermetikken selv. http://www.amazon.com/gp/aw/d/B00004S88 ... ure+cooker

Ja dette er jo et tilbakevende tema for oss som leser "utenlandske" prepper-sider, videoer på youtube osv. Er det noen her som har erfaring med "amerikansk" hermetisering? (og ikke som her med plommer/syltetøy osv).

Går det an å bruke tradisjonelle norgesglass til dette?

Er dette litt sånn "basic"-variant:
http://nrk.no/nyheter/distrikt/nrk_hedm ... 23195.html

:?: :)

Tilleggsspørsmål, om noen vet: Hva er forskjellen på å koke glassene i en vanlig gryte - og en trykk-koker?

Topp

InnleggSkrevet: 12 Apr 2016, 17:57 
Avlogget
Brukerens avatar

VikingKong skrev:
....
Er det noen her som har erfaring med "amerikansk" hermetisering? (og ikke som her med plommer/syltetøy osv).
Går det an å bruke tradisjonelle norgesglass til dette?
Er dette litt sånn "basic"-variant:
http://nrk.no/nyheter/distrikt/nrk_hedm ... 23195.html
:?: :)
Tilleggsspørsmål, om noen vet: Hva er forskjellen på å koke glassene i en vanlig gryte - og en trykk-koker?

Jeg har ingen erfaring med hermetisering under trykk. Men jeg er overbevist om at vanlige norgesglass er sterke nok til å tåle å brukes i trykkoker. Husk at lokket ikke er skrudd fast under selve trykkokingen. Dermed blir trykket inni glasset like stort som inni trykkokeren. Ingen belastning, glasset trenger bare å tåle over 120 grader.

Den saken fra NRK er jo interessant og som regel går vel den slags greit. Problemet er bare at er man uheldig og har sporer fra en botulismevariant i glasset, så får de et ideelt vekstmedium å boltre seg i under lagring. Det blir litt russisk rulett rett og slett.

Forskjellen på å koke i vanlig gryte og trykkoker er rett og slett at det er fysisk umulig å få temperaturen i maten over 100 grader i en vanlig gryte. Den trenger over 120 grader i en viss tid for å ta knekken på de farligste bakteriene og sporene deres. Derfor trykkoker altså.

De aller nyeste og beste europeiske trykkokerne skal visstnok klare opp i mot, og kanskje over 120, dersom de kjøres på turbo. D.v.s. over maks-markeringen. Men de er fortsatt håpløst upraktisk små til at det monner å bruke dem til hermetisering av grønnsaker og kjøtt. Ja, de kan kanskje brukes til «Proof-of- concept», men ikke mer. Prøv bare å se hvor mange norgesglass man får plass til under lokket på en stor kjele. Det blir i alle fall for lite og tregt for meg.

Se ellers denne tråden:
viewtopic.php?f=44&t=861&p=13446&hilit=trykkoker#p13446

Topp

InnleggSkrevet: 17 Apr 2016, 07:54 
Avlogget
Brukerens avatar

i tillegg til at overtrykket vel sprenger basilusker...eller?

Topp

InnleggSkrevet: 17 Apr 2016, 11:13 
Avlogget
Brukerens avatar

Overtrykket er mellom innsiden av kjelen i forhold til utsiden. Jeg vil anta at hele basilusken befinner seg enten på innsiden eller utsiden, så overtrykket bør ikke spille noen stor rolle. ;) Men det det høye trykket gjør, er å øke vannets kokepunkt. Dermed oppnår man høyere temperatur. Så langt jeg kan forstå det, er det altså den høye temperaturen, ikke trykket i seg selv, som dreper bakterier og sporer.

Når trykket tar liv så er det gjerne ved raske trykkfall. Som for eksempel når en dykker går svært raskt opp fra store dyp, eller du drar en dypvannsfisk kjapt opp når du fisker. Da utvider gasser løst i vevet seg og danner gassbobler som kan være dødelige.

Det renner meg i hu at jeg har hørt om trykkammer behandling av bakterieinfeksjoner på sykehus i det siste. Men så vidt jeg kan skjønne er virkningsmekanismen der at man puster inn rent, eller i alle fall mere oksygen enn 21%, under trykk. Da blir oksygenkonsentrasjonen i blodet, og dermed vevet vesentlig høyere enn normalt. Og rent oksygen er merkelig nok ganske akutt giftig for mennesker på dybder dypere enn ca 7 meter. Og enkelte bakterier er langt mer følsomme enn vi mennesker. Men da er det i og for seg ikke trykket som tar livet av bakteriene, men den høye konsentrasjonen av oksygen.

Oksygenet i vanlig luft blir tilsvarende giftig først på langt større dyp, kanskje rundt 80 meter. Men da er allerede nitrogen et stort problem. Man kan jo ikke helt utelukke at bakterier som er spesielt følsomme for oksygen vil få problemer langt før det, men jeg tror nok det er varmen som er utslagsgivende i trykkokeren. Der er trykket på det høyeste tilsvarende i underkant av 10 meters dybde.

Topp

InnleggSkrevet: 17 Apr 2016, 18:38 
Avlogget

Bamse Brakar skrev:

Oksygenet i vanlig luft blir tilsvarende giftig først på langt større dyp, kanskje rundt 80 meter. Men da er allerede nitrogen et stort problem. Man kan jo ikke helt utelukke at bakterier som er spesielt følsomme for oksygen vil få problemer langt før det, men jeg tror nok det er varmen som er utslagsgivende i trykkokeren. Der er trykket på det høyeste tilsvarende i underkant av 10 meters dybde.

Trykkokeren må klare seg med den gassen den alt har og klarer å produsere selv for å danne overtrykk. I den stiger trykket fordi det dannes store mengder vanndamp, vann i gassform. Mengden oksygen endres svært lite(vektmessig), bare helt marginalt fordi det nok er litt oksygen løst i væsken. Oksygenets partialtrykk blir derfor tilnærmet konstant mens den prosentvise volummengden oksygen i gassen i trykkokeren faller radikalt fordi det blir så mye mer vanndamp. Bakteriene er derfor ikke utsatt for mer oksygen enn normalt.

Ved dykking til store dyp med vanlig luft, er derimot volumforholdet mellom gassene uendret fordi det ikke tilføres noen annen gass enn den som alt er i luften. Oksygenets partialtrykk stiger derfor jevnt nedover. På 80 meter er mengden/vekten luft man får i seg 9 ganger større enn på overflaten. Det vil si at luften er seig som sirup for å overdrive litt. Da vil både vi og bakteriene utsettes for langt farligere konsentrasjon av oksygen. Men altså ikke i trykkokeren. Der er det vanndampen som tar stort sett hele økningen. Til dypdykking brukes det spesialblandinger av forskjellige gasser. Felles for dem er lavt innhold av oksygen og nitrogen tror jeg.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 19 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: