Norsk Survival Forum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 19 Nov 2017, 16:13

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 3 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Vitaminer
InnleggSkrevet: 26 Nov 2012, 12:09 
Avlogget

Som nevnt i tråden om å leve kun fra lageret, virker det nesten meningsløst å preppe for dommedagsscenarier der man i mer enn ca. et halvt år kun skal leve av matlageret. Likevel er det jo kjekt å ha mest mulig dekket, og jeg vil gjerne høre hva andre tror/vet/mener om følgende:

- Hvor mye av vitamininnholdet bevares i hermetisk/tørket frukt og grønt?
- Hva kan man regne med å finne i den norske naturen (og hva av dette er tilgjengelig om vinteren)?
- Hvilke planter i kjøkkenhagen vil gi det viktigste vitamintilskuddet?
- Hva kan lagres i pille- eller pulverform? Er f.eks. C-vitaminpiller nyttig?

Beklager hvis jeg har oversett info om dette i en annen tråd.

Topp

Innleggets emne: Re: Vitaminer
InnleggSkrevet: 26 Nov 2012, 21:45 
Avlogget
Brukerens avatar

mimir skrev:
Som nevnt i tråden om å leve kun fra lageret, virker det nesten meningsløst å preppe for dommedagsscenarier der man i mer enn ca. et halvt år kun skal leve av matlageret.

Det er da ikke håpløst. Bare gørr kjedelig. Tråden »Overleve kun på mat fra lageret?» tar utgangspunkt i de vanlige «lagervarene» som stadig nevnes i internasjonale fora. Så utvider jeg med noen få matvarer i denne posten.
Selv om dette er fryktelig ensformig, så er alle mineraler og vitaminer dekket med ett unntak: Vitamin D. Men selv det kan løses ved å reservere makrell i tomat for vinterhalvåret.
Men legg merke til at det er en åpen kolonne med overskrift NycoPlus Multi. Det er multi mineral- og vitamintabletter. Det kan være greit å ha noen slike stukket unna uansett for påkommende tilfeller. Og hos oss vil vi nok gå for slike i tilfelle vi noen gang ender opp med et så ekstremt ensformig kosthold.
mimir skrev:
Likevel er det jo kjekt å ha mest mulig dekket, og jeg vil gjerne høre hva andre tror/vet/mener om følgende:
- Hvor mye av vitamininnholdet bevares i hermetisk/tørket frukt og grønt?

Det varierer nok ganske mye fordi de enkelte vitaminene ødelegges av forskjellige ting. Noen tåler varme, men ødelegges av oksygen, løses i vann, andre tåler ikke sure eller basiske miljø. Her er en oversikt.
Som du forstår er det en ganske så komplisert oppgave å holde oversikt over dette. Den eneste praktiske tilnærmingen blir vel å spise mest mulig ferskt, så lite varmebehandlet som mulig og oppbevare så godt som det lar seg gjøre ellers. Konservere, tørke/hermetisere/sylte, så raskt og skånsomt som mulig osv.

mimir skrev:
- Hva kan man regne med å finne i den norske naturen (og hva av dette er tilgjengelig om vinteren)?

Vanskelig å svare utfyllende på dette gitt. Ut over det selvfølgelige som bær og nøtter for dem som bor slik til. Og så kan jeg jo foreslå nyspirt bjørkeløv for vitamin C. Det samme gjelder unge furuskudd på våren. Kok opp vann og trekk ut som te. Løvetann og brennesle er spiselig. Et bjørkeris i vinduskarmen kan man jo selv drive fram fra januar. Innerbarken av alm spesielt, ble brukt til barkebrød. Kantarell som har fått litt sol på kroppen inneholder litt vitamin D. Nevnte jeg elg? ;)

mimir skrev:
- Hvilke planter i kjøkkenhagen vil gi det viktigste vitamintilskuddet?

Skal du bare ha en plante i kjøkkenhagen, så bør det være grønnkål! Den er helt utrolig rik på vitaminer og mineraler. Ellers så foreslå jeg et utvalg av norske matplanter i denne tråden: «Å overleve kun på selvdyrket mat»
mimir skrev:
- Hva kan lagres i pille- eller pulverform? Er f.eks. C-vitaminpiller nyttig?

Beklager hvis jeg har oversett info om dette i en annen tråd.

Rimelige multi vitamineralpiller er en god livsforsikring for tider med dårligere tilgang på variert og fersk mat av alle slag enn det vi har i dag.

Topp

Innleggets emne: Re: Vitaminer
InnleggSkrevet: 29 Des 2012, 21:47 
Avlogget

Takk, Bamse

Når jeg skriver at jeg synes det er meningsløst å preppe for scenarier der man skal overleve svært lenge på bare matlageret, tenker jeg ikke bare på maten, men like mye på de tilhørende forholdene (av type radioaktivitet og fimbulvinter).

Jeg har ikke den store troen på vitaminpiller, men jeg handlet likevel noen bokser C-vitaminer i dag. De var relativt dyre (45NOK for 90 stk), er det noen gode tips om hvor de kan kjøpes billigere?

Jeg var også litt skuffet over best-før datoen (september 2014). Er dette villedende kort, eller avhenger det av sammensetning/pilletype?

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 3 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: