Norsk Survival Forum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 22 Nov 2017, 14:34

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 9 innlegg ] 
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 15 Mar 2012, 19:14 
Avlogget

http://www.thefoodguys.com/foodcalc.html

Åpne, skriv inn hvor mange i husstanden. Calculate!

Det blir oppgitt i LBS / pounds.

http://www.manuelsweb.com/kg_lbs.htm kan feks bruke denne til å regne om!

http://www.convertunits.com/from/lbs/to/kg Eller denne til å regne om!

Hvor nøyaktig denne er kan kanskje diskuteres. Men det er et greit utgangspunkt. Skader ikke å ha mer enn det listen foreslår!

Brukbart?

Sist endret av Gullars den 22 Mar 2013, 01:51, endret 1 gang

Topp

InnleggSkrevet: 15 Mar 2012, 20:02 
Avlogget
Brukerens avatar

Det skulle bli rundt 200 kg per person over 7 år.

Merk at det er er laktovegetabilsk kosthold det legges opp til. I Norge tilsettes det ikke like mye D-vitamin i mat som i USA. Derfor vil jeg tro det trengs en D-vitaminkilde hos oss, i praksis tran. Det er en del vitamin B12 i melkeprodukter, men det kan kanskje være litt lite her så langt jeg kan se i farta.

Men dette gir jo en hvis pekepinn om omfanget av utfordringen. F.eks. er det tydelig at en god del av frukt og grønt i eksemplet er tørket. I Norge må man tørke selv, evt hermetisere med amerikansk type trykk-koker(de europeiske har ikke høyt nok trykk). Alternativt må man ha en potetkjeller eller uvanlig kjølig kjeller for å kunne oppbevare fersk frukt og grønnsaker over tid.

Å kjøpe hermetisk frukt og grønt blir en utfordring. Både å finne, kostnadsmessig og ikke minst plasskrevende.

Som sagt en utfordring - og det liker vi! Ikke sant? 8-)

Topp

InnleggSkrevet: 22 Mar 2012, 10:31 
Avlogget

Nå kan jo man lagre litt andre ting enn liste tilsier, men er en grei oversikt over mengden man vil trenge.

Har planer om å plukke meg ihjel på blåbær kommende sesong.

Viktig med en utfordring. Synes uansett det greit å få på papir hva og mengde man kan ta utgangspunkt i!

Sist endret av Gullars den 22 Mar 2013, 01:54, endret 1 gang

Topp

InnleggSkrevet: 22 Mar 2012, 15:04 
Avlogget

Hei Gullars, Har du peiling på om Kreklingbær har noen særlig nytteverdi, Antioksidanter/vitaminer??
Har avsindige bærmengder der jeg ferdes om sommeren og jeg lager mye syltetøy av det.

Topp

InnleggSkrevet: 22 Mar 2012, 18:41 
Avlogget

Krekling er uhyre sunt, men jeg husker ikke nøyaktig sammensetning av stoffer. Jeg mener å huske at den konkurerer med blåbæra om antioksidanter, men sikker er jeg ikke. Plukk så mye dere kan!

Fortis cadere, cedere non potest
Growing your own food is like printing your own money. Ron Finley.

Topp

InnleggSkrevet: 22 Mar 2012, 19:13 
Avlogget
Brukerens avatar

Skauen skrev:
Hei Gullars, Har du peiling på om Kreklingbær har noen særlig nytteverdi, Antioksidanter/vitaminer??
Har avsindige bærmengder der jeg ferdes om sommeren og jeg lager mye syltetøy av det.

Samlet har de litt mer antioksydanter enn blåbær, men av disse er det lite C-vitamin. Næringsinnholdet forøvrig tror jeg ikke har vært analysert. Neppe særlig mye kalorier.

Her er tre linker: Helse i hvert bær
Hvilke antioksidanter de inneholder Hovedvekt på andre deler av planten.
Urtekildens planteleksikon

Topp

InnleggSkrevet: 25 Mai 2012, 21:38 
Avlogget

Som bamse er inne på. D-vitamin er viktig. Selv samler og deydrerer jeg løvetannblader tidlig på våren, for løvetann inneholder en del gratis D-vitamin. Det mange kanskje ikke vet er at løvetann også inneholder mer A-vitamin enn det er i eksempelvis gulerøtter Også smaker unge løvetannblader digg.

Topp

InnleggSkrevet: 26 Mai 2012, 09:54 
Avlogget
Brukerens avatar

Først velkommen Nettvenninnen! Jeg har lest det du har postet så langt og ser fram til mange fruktbare diskusjoner. Har dessverre ikke tid til å skrive så mye nå.

Men når det gjelder løvetann og vitamin D så lurer jeg på om det bare var en skrivefeil, dvs at du mente vitamin C??? Søker man på nettet kan man alltids finne at noen har påstått at løvetann også inneholder vitamin D, men det blir ikke nødvendigvis riktig av den grunn. Så vidt jeg vet er det kun en kilde til vitamin D som ikke er fra dyreriket, og det er fra enkelte typer sopp. For ekempel kantarell.

Her er en link til meget pålitelig informasjon om næringsinnholdet i løvetann: http://ndb.nal.usda.gov/ndb/foods/show/ ... =Dandelion

Topp

InnleggSkrevet: 03 Jun 2012, 10:35 
Avlogget

Bamse Brakar skrev:
Først velkommen Nettvenninnen! Jeg har lest det du har postet så langt og ser fram til mange fruktbare diskusjoner. Har dessverre ikke tid til å skrive så mye nå.

Men når det gjelder løvetann og vitamin D så lurer jeg på om det bare var en skrivefeil, dvs at du mente vitamin C??? Søker man på nettet kan man alltids finne at noen har påstått at løvetann også inneholder vitamin D, men det blir ikke nødvendigvis riktig av den grunn. Så vidt jeg vet er det kun en kilde til vitamin D som ikke er fra dyreriket, og det er fra enkelte typer sopp. For ekempel kantarell.

Her er en link til meget pålitelig informasjon om næringsinnholdet i løvetann: http://ndb.nal.usda.gov/ndb/foods/show/ ... =Dandelion

Joda, det er D-vitamin i løvetann :) Men dog i moderate mengder (regner jeg med). Selv baserer jeg meg på ekte D-vitamin fra Sverige der verdiene er mye høyere enn i Norge. Men i krisetider er løvetann en av få D-vitaminkilder.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 9 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: