Norsk Survival Forum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 20 Nov 2017, 11:28

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 30 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Re: Generell holdbarhet
InnleggSkrevet: 02 Okt 2013, 23:41 
Avlogget

hva med tørrmat? ris, paste bønner etc pent vakumpakket.

Topp

InnleggSkrevet: 03 Okt 2013, 08:00 
Avlogget
Brukerens avatar

• Temperatur
• Lys
• Oksygen
• Fuktighet

Og i tillegg:

• Beskyttelse mot skadedyr

Dersom du ikke har mulighet for lagring inne, så må du bare kompromisse best mulig ut i fra faktorene over.

Tørrvarer generelt tåler å fryse og tines dersom de er tørre nok og beskyttes mot de øvrige tingene. Med tørre nok tenker jeg på faren for utvikling av kondens. Det vil si at det dannes rim eller vanndråper/hinne på overflaten ved temperaturendringer. Dette er for eksempel grunnen til at plastdunker med korn ikke bør lagres rett på et kaldt kjellergulv, dvs et gulv som har vesentlig lavere temperatur og bedre varmeledningsevne enn lufta rundt. Da vil den lokale fuktigheten i maten, kornet i dette tilfelle, kunne bli så høy at sopp/mugg kan utvikle seg selv om gjennomsnittsfuktigheten i kornet er under 13%.

At temperaturen på sommeren kan bli høy er jo ikke gunstig, men dersom alternativet er å ikke ha denne maten i det hele tatt, er vel kanskje ikke valget så vanskelig.

Lys og oksygen/luft er lettere å takle. Det er bare å bruke luft- og lystett emballasje. Mylarposer er et sikkert valg der.

Skadedyr: Det kan kanskje for noen være et større problem. Mus kan gnage seg gjennom omtrent hva det skulle være om motivasjonen er stor nok. Så feller og det å prøve å gjøre det så vanskelig som mulig å komme seg inn er et must. I alle fall om man ikke er så heldig som vi er ved å bo i et område hvor annet hvert hus har minst en katt. De andre har bikkjer.

Topp

InnleggSkrevet: 03 Okt 2013, 08:04 
Avlogget

Det var nettopp lagring av mylar pakket, oxygenfjærnet tørrvarer jeg tenkte mest på...
Men en annen løsning har jo så langt vært å rydde bedre i kjelleren og fått bedre plass der :|
Men det høres altså ut som om man bør tenke en jordkjeller ja... av noe slag- Tenker litt på at det kan være greit å ha lager flere steder en bare i huset.

Topp

InnleggSkrevet: 03 Okt 2013, 21:52 
Avlogget

Jeg har fordelt mitt lager på tre steder.
I ulike bygninger, men i nærheten av hverandre. På det ene stedet er det rett og slett utrygt for mus.

I fjor kom jeg på den ideen at i stedet for å lagre mylarbagen i plastkasser (som jeg bruker på de andre to stedene) er alle mylarposene lagt i gamle blikkspann/store kakebokser. Jeg var på flere loppemarked og kjøpte mange bokser/spann der. Fikk dem omtrent gratis :) ... og det liker vi jo :mrgreen:

Topp

InnleggSkrevet: 04 Okt 2013, 08:26 
Avlogget

blikbokser med mylar var jo en glimrende tanke. Jeg måtte jo selv henge opp KÅHNHBG* baggene våre i låven slik at musa ikke fikk tak i dem etter at det var besøk der de var lagret først.

KÅHNHBG*
Kjekt Å Ha Når Huset Brenner Opp Greier.

(minner meg på at jeg bør kopiere pass og andre viktige papirer å legge i dem... fanken når skal jeg få tid.

Topp

InnleggSkrevet: 15 Okt 2013, 09:26 
Avlogget

Dette med fukt og lagring av ,,,det meste ; jeg bygger kun i "stabburstil" med god lufting under når jeg setter opp mindre hytter o.l. Innbiller meg (!) av jeg slipper mye kondens fra bakken og syns at lufta inne i disse hyttene er bedre enn i en jordkjeller (har bare bygget en 15 m2 hytte så langt ;) ... Men, nå kan jeg jo ikke å bygge jordkjeller heller ,,, ennå !

Topp

InnleggSkrevet: 23 Sep 2014, 09:32 
Avlogget

Hei,

I går satt jeg med naboen min(pensjonist) og diskuterete forberedelser. Den dagen hadde han testet noen brislinger i seneps saus han hadde fått fra sin mor. Det var fra ca 1965. Han kunne berette at de ikke smaket noe særlig godt men det ga næring. Han lurte på om jeg ville prøve og jeg takket ja. Boksen han åpnet var brislingene i olivenolje(han var ikke sikker på hva hver enkelt boks var pakket med). Spiste disse 50 år gamle brislingene og de smakte faktisk godt!!!! Så midt tips til alle er at brisling i olivenolje varer utrolig lenge, så det kommer jeg til å kjøpe fra nå av!!

Hilsen
Roy

Gargoyle skrev:
Hei

Kunne noen som har peiling laget en oversiktlig liste over holdbarheten til forskjellige produkter er greit å ha liggende, som feks ris, vann, bensin, boksmat, pasta, hermetisk pålegg, batterier, ammo, gassbokser osv

Har søkt så vidt gjennom forumet, men bare funnet sporadiske poster. Det hadde vært flott med en skikkelig oversikt.

Håper på positiv respons

Takker

(beklager om denne ikke havnet i rett kategori, moderator kan godt flytte den om ønskelig)

Topp

InnleggSkrevet: 24 Sep 2014, 09:07 
Avlogget
Brukerens avatar

Holy moly! Hermetikk fra 1965?!

Bilder mann, bilder :mrgreen:

Topp

InnleggSkrevet: 29 Sep 2014, 09:54 
Avlogget

Hei VikingKong

De så ut som vanlige sardiner :D Har en boks til som jeg skal åpne ved en passende anledning. Skal se om jeg ikke tar noen bilder da

Roy

VikingKong skrev:
Holy moly! Hermetikk fra 1965?!

Bilder mann, bilder :mrgreen:

Topp

InnleggSkrevet: 18 Jul 2016, 19:34 
Avlogget

Det står i tråden at havregryn kan lagres i 30 år. Er dette da i mylar med oksygenabsorber?

Topp

InnleggSkrevet: 19 Jul 2016, 20:45 
Avlogget
Brukerens avatar

Ascension skrev:
Det står i tråden at havregryn kan lagres i 30 år. Er dette da i mylar med oksygenabsorber?
Du sikter nok til dette innlegget:
Mantaray skrev:
Kjapt sakset fra LDS sine websider:

Hvete 30 år+
Hvit ris 30 år+
Mais 30 år+
Sukker 30 år+
Pintobønner 30 år
Havregryn 30 år
Pasta 30 år
Potetflak 30 år
Epleskiver 30 år
Fettfri tørrmelk 20 år
Gulrot 20 år

Dette er selvfølgelig tall for mat i tørket/dehydrert form - og lagret på riktig vis.
Det står pintobønner, men antar lagringstid gjelder alle typer bønner og erter hvor det kun er bønnen (og ikke sammen med belgen) som lagres.
Selv om sukker står oppført med 30 år, holder det seg evig. Eneste problemet er at det kan klumpe seg litt hvis det står fuktig. Samme gjelder for salt, som også er evigvarende.
Og siden dette er LDS, altså Mormonerne som vi gjerne sier, så er det enten mylar, hermetikkbokser eller glass med tett lokk. (Ja, hermetikkbokser kan brukes til tørrvarer også.) I alle tilfellene med oksygenabsorbere og kjølig, mørk lagring.

Men jeg ville ikke satset på lagring av havregryn så lenge. Om de både har foretatt kjemiske analyser og smakspanel for å komme fram til så lang holdbarhet, vet jeg ikke. Men problemet med havre i forhold til de andre kornslagene våre, er det høye fettinnholdet. Det gjør holdbarheten vesentlig kortere på samme måte som med brun ris. At havregryn i det hele tatt er spiselige ut over noen få måneder, kommer av varmebehandlingen som til en viss grad stabiliserer fettet i grynene. Noe lignende gjøres med vanlig sammalt mel. Også det varmebehandles for å forlenge holdbarheten. Hvorvidt de amerikanske havregrynene er tilsatt noe ekstra konserveringsmiddel, eller bare har fått samme behandling som de norske, vet jeg ikke.

De som har kornkvern kan jo prøve å ha litt nymalt mel over på et tett glass og sette det bort et halvt års tid. Ta så å sammenlign lukten av dette med nykvernet mel, eller butikkjøpt sammalt som er like gammelt. Det er lukten av harskt fett man da vil kjenne.

Topp

InnleggSkrevet: 20 Jul 2016, 07:44 
Avlogget

Når det gjelder vann, kan det holde seg i årevis tror jeg. Vi er en gjeng som jakter hjort på ei øy i Ryfylke , og bor der i ei primitiv lita koie der vi henter vann i bekken drøyt hundre meter fra bua vår. Og da vi dro fra bua etter endt sesong for ett år siden ble en vannkanne stående igjen på kjøkkenbenken. Da vi kom inn sist høst brukte vi dette vannet første morgenen til kaffe og det var ingen usmak. Smakte på det først for å være sikker. Der spiste vi forresten den siste boksen med RSP jeg hadde for kanskje ett par år siden. Akkurat den boksen var produsert en gang på 70 tallert. Og den hadde da vært frossen og tint igjen mange ganger , for den hadde vært lagret i bua en hel vinter. Tror mange ting kan lagres lenge.

Topp

InnleggSkrevet: 20 Jul 2016, 19:06 
Avlogget

Bamse Brakar skrev:
Men jeg ville ikke satset på lagring av havregryn så lenge. Om de både har foretatt kjemiske analyser og smakspanel for å komme fram til så lang holdbarhet, vet jeg ikke. Men problemet med havre i forhold til de andre kornslagene våre, er det høye fettinnholdet. Det gjør holdbarheten vesentlig kortere på samme måte som med brun ris. At havregryn i det hele tatt er spiselige ut over noen få måneder, kommer av varmebehandlingen som til en viss grad stabiliserer fettet i grynene. Noe lignende gjøres med vanlig sammalt mel. Også det varmebehandles for å forlenge holdbarheten. Hvorvidt de amerikanske havregrynene er tilsatt noe ekstra konserveringsmiddel, eller bare har fått samme behandling som de norske, vet jeg ikke.

Hvor lenge ville du lagret havregryn? pakken fra butikken holder ca et år, men med riktig lagring burde det være mulig å lagre lenger. Eller er havre (korn) bedre å lagre lenge?

Topp

InnleggSkrevet: 20 Jul 2016, 23:58 
Avlogget
Brukerens avatar

Ascension skrev:
Hvor lenge ville du lagret havregryn? pakken fra butikken holder ca et år, men med riktig lagring burde det være mulig å lagre lenger. Eller er havre (korn) bedre å lagre lenge?
Jeg lagrer ikke havregryn ut over det vi klarer å rotere innen best før datoene. Havregryn har nok lengre holdbarhet enn hele korn pga denne varmebehandlingen de har vært gjennom, vil jeg tro. På grunn av det høye fettinnholdet har havre i likhet med ubehandlet ris, brun ris, kort holdbarhet før så mye av fettet harskner at de blir uspiselige for andre enn de SVÆRT sultne. Men siden jeg ikke planlegger for å måtte spise harsk mat, uansett hvor sulten jeg blir, langtidslagrer jeg ikke havre eller havregryn.

Men vi har altså så pass mye at vi har til havregrøt, hjemmelagde frokostblandinger, div. brød, grove pannekaker og så videre. Om vi ikke skulle få fylt opp lageret etter hvert som vi tømmer det, lager vi enkelt gryn av de andre kornslagene vi har. Til det bruker vi en "flaker". Den brukes forøvrig jevnt og trutt ellers også.

Topp

InnleggSkrevet: 22 Jul 2016, 17:15 
Avlogget

Takk Bamse,
Da er det nok best å ha havregryn som kan roteres. For lengre lagring får jeg finne 3-4 kornsorter som jeg kan lage god frokostblanding av.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 30 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: