Norsk Survival Forum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 18 Nov 2017, 23:43

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 19 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Jordkjeller
InnleggSkrevet: 03 Nov 2012, 23:47 
Avlogget

Tenkte dette kanskje var av interesse for noen:
http://www.ekojordkallaren.se/docs/main.htm
http://www.connect.no/Hagelag/Asker/Jor ... 943%29.pdf

Topp

Innleggets emne: Re: Jordkjeller
InnleggSkrevet: 04 Nov 2012, 09:49 
Avlogget
Brukerens avatar

Den siste linken, heftet fra krigens dager med forskjellige varianter av potetkjellere, er jo rett og slett et funn! :!:

Når det gjelder ferdige modulløsninger så har vi enda en svensk variant med et par norske forhandlere:
http://www.jordkallare.se/
Bilde

Topp

InnleggSkrevet: 04 Nov 2012, 11:07 
Avlogget

Her var det muligheter til å få gjort et lite gjennomført prosjekt... spennede. Og ikke minst rimeligere og mer langsiktig/preppo en å bygge "kjølerom" i huset. Nedturen er jo at man må gå ut for å hente ting da...
Men, har noen nyttige erfaringer med slike jordkjellere? noe mer man bør tenke på?

Topp

InnleggSkrevet: 04 Nov 2012, 14:45 
Avlogget

Mus! :D

Topp

InnleggSkrevet: 05 Nov 2012, 02:08 
Avlogget

Utrolig fine! :D
Tror dere det vil være mest økonomisk å lage enn sånn eller å ominnrede en totalt fuktig drittkjeller til et bra lager?

Topp

InnleggSkrevet: 05 Nov 2012, 07:29 
Avlogget

Etter å ha renovert hus i omtrent hele år... jeg har litt trua på den plastkjellern du graver ned i hagen ja.

Topp

InnleggSkrevet: 05 Nov 2012, 16:30 
Avlogget

Filbert skrev:
Etter å ha renovert hus i omtrent hele år... jeg har litt trua på den plastkjellern du graver ned i hagen ja.

Tenkte meg det, ja :lol:
Vi har til og med drenert rundt hele huset, men den kjelleren altså.... Ikke noe å ha poteter i for å si det sånn...

Topp

InnleggSkrevet: 05 Nov 2012, 17:09 
Avlogget

Det dumme med den husrenoveringen er at jeg ogsåå er blakk... har forbanna lyst på en sånn plastkjeller, og har også begynt å tenke på en til et BOL....

Topp

InnleggSkrevet: 05 Nov 2012, 17:30 
Avlogget

Jeg har også litt lyst på en til mitt BOL, men er litt teit å begynne der når jeg tross alt er en nyprepper uten kjøkkenhage foreløbig! :lol:
Men om de derimot kunne brukes som anneks til hytta i mellomtiden så er det jo en annen ting ;)

Topp

InnleggSkrevet: 05 Nov 2012, 18:18 
Avlogget

Tulla skrev:
Filbert skrev:

Tenkte meg det, ja :lol:
Vi har til og med drenert rundt hele huset, men den kjelleren altså.... Ikke noe å ha poteter i for å si det sånn...

Her må jeg nesten spørre om dere fikk drenert skikkelig? Hvis det fortsatt kommer vann inn så kan det tyde på at vannet ikke dreneres som det burde. Noe som i verste fall betyr at dere må grave opp alt på nytt igjen... Jeg vil anbefale dere og forsøke og få en gratis befaring om mulig fra fagfolk. Hvis dere kjenner noen så er det veldig bra.

Jeg og noen venner grov selv ut dreneringen rundt huset mitt. Men på grunn av at jeg ikke gravde helt ut i friluft kom det fortsatt vann inn i kjelleren. Men etter at jeg grov og ledet drensrøret helt ut, har kjelleren vært tørr og fin siden. :)

Gjør Det Selv bladet kan sikkert også gi noen tips, og du kan jo høre med biblioteket om de har noen bøker om emnet. Det kan også hende at de har gjør det selv magasinene til utlåns, i alle fall har mitt lokale bibliotek det.

Fortis cadere, cedere non potest
Growing your own food is like printing your own money. Ron Finley.

Topp

InnleggSkrevet: 08 Nov 2012, 21:15 
Avlogget

Problemet er nok litt verre. Det har med hvordan tomten vår er. Selve dreneringen er nok bra, men det er en del fjell osv som gjør det vanskelig for vannet å renne vekk. Det er veldig fuktig rundt oss.
Så vi må antageligvis sprenge for å få det helt tørt...

Topp

InnleggSkrevet: 09 Nov 2012, 22:25 
Avlogget

Det er nok god prepping å få fikset det...

Topp

InnleggSkrevet: 22 Nov 2012, 18:57 
Avlogget

Tulla skrev:
Problemet er nok litt verre. Det har med hvordan tomten vår er. Selve dreneringen er nok bra, men det er en del fjell osv som gjør det vanskelig for vannet å renne vekk. Det er veldig fuktig rundt oss.
Så vi må antageligvis sprenge for å få det helt tørt...

Enig med Filbert, jeg tror det er et av de beste forberedelsene du kan gjøre. Du vil øke verdien på huset, noe som aldri er dumt. Du vil få et sted til hvor du kan oppbevare ting, og plass er alltid et problem. Hvis det er slik at dreneringen er gravd rundt huset, så er det muligheter for at alt dere trenger og gjøre er å sørge for at vannet renner et sted. Men tatt i betraktning av at det er spådd og bli mer nedbør i Norge i fremtiden, er i alle fall jeg glad for at dreneringen på huset mitt fungerer nå. :)

Fortis cadere, cedere non potest
Growing your own food is like printing your own money. Ron Finley.

Topp

InnleggSkrevet: 31 Jan 2014, 00:29 
Avlogget

Gammel tråd, som til og med har sporet av, men jeg fant en god gammel bok fra krigens dager om hvordan jordkjellere bør bygges. Dette er skrevet for norske forhold og den gangen alle var preppere, så dette er nok relevant informasjon!

http://www.connect.no/Hagelag/Asker/Jordkjeller_(Bygging_av_potetkjeller_1943).pdf

Topp

InnleggSkrevet: 13 Okt 2014, 09:07 
Avlogget

Er det noen her inne som har erfaring med slike jordkjellere i glassfiber?
Vi holder på med husbygging og jeg ser muligheten for å grave ned en slik på tomta.
http://www.villmarksbad.no/jordkjeller

Vi ønsker å benytte den til lagring av potet og andre grønnsaker som vi tenker å prøve å dyrke selv.
I tillegg ser jeg for meg å bygge opp et kornlager, og det hadde vært gøy å kommet igang med ølbrygging og benytte jordkjelleren som lager for dette.
Ellers så blir det lager for andre matvarer som hermetikk og annet som bør stå mørkt og kjølig.

Det jeg lurer på er om man bør vite noe ang lagring i slike jordkjellere.
Feks om korn og poteter kan lagres sammen, med tanke på temperatur og luftfuktighet.
Eller krever disse forskjellige lagringsforhold?

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 19 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: