Norsk Survival Forum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 22 Nov 2017, 14:46

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 19 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Re: Jordkjeller
InnleggSkrevet: 13 Okt 2014, 11:48 
Avlogget

Poteter og andre rotgrønnsaker som rødbeter, gulrøtter og kålrot kan gjerne ha et forholdsvis fuktig miljø, og frostfritt. Jordkjellere er veldig bra til dette. Jeg tror at jordkjelleren vil være for fuktig for alt det andre du nevnte, kanskje med unntak av ferdig øl på flaske og til gjæring av pils og andre typer undergjæret øl.

Korn og malt må ha det så tørt som mulig, men det kan gjerne være kaldt. Dette er varer som tradisjonelt ble oppbevart i stabbur over bakken, med god lufting. Skal du lagre korn under bakken er du nødt til å pakke det tett i mylar og spann, så det er nok enklere å ha det innendørs et sted. Hermetikk bør også stå tørt, boksene ruster ganske fort i fuktig miljø.

Topp

InnleggSkrevet: 13 Okt 2014, 12:24 
Avlogget

Ja da ser jeg at det kan bli vanskelig å oppbevare korn sammen med grønnsaker.
Hermetikk vil nok gjerne holde seg dersom det blir plassert i tette plastkasser.
Men hvordan får man riktig luftfuktighet til poteter og grønnsaker i en jordkjeller av glassfiber?
Dersom man er avhengig av luftfukter etc for å få riktige forhold mister kjelleren litt av hensikten mtp at den skal være uavhengig eksterne ting for å lagre mat.

Alternativet er vel å bygge en jordkjeller på "gammel" måte, men det virker jo enklere å grave ned en slik i glassfiber.
I tillegg til at den er lettere å holde ren og unngå mus og slikt.

Topp

InnleggSkrevet: 04 Nov 2014, 14:33 
Avlogget

Til info så har jeg nå vært i kontakt med leverandør av jordkjeller i glassfiber. De forteller at det er åpen bunn på disse, så jordkjelleren vil ha riktig luftfuktighet slik andre jordkjellere har.
Da blir det gjerne bestilling til våren :)

Topp

InnleggSkrevet: 02 Sep 2015, 12:57 
Avlogget

Skogtroll skrev:
Til info så har jeg nå vært i kontakt med leverandør av jordkjeller i glassfiber. De forteller at det er åpen bunn på disse, så jordkjelleren vil ha riktig luftfuktighet slik andre jordkjellere har.
Da blir det gjerne bestilling til våren :)

Fikk du bestilt I vår?? ☺

Har foresten vurdert jordkjellet med rom innafor der igjen x)
Skal bli spennende å se hvor dypt jeg kommer Før jeg møterom fjell når jeg får tid til å grave :mrgreen:

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 19 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: