Norsk Survival Forum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 22 Nov 2017, 14:50

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 43 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Re: Beste kjøtthermetikk
InnleggSkrevet: 08 Nov 2012, 17:06 
Avlogget
Brukerens avatar

I utgangspunktet vil jeg bare si at kjøtt inneholder få stoffer som vi ikke kan få nok av fra andre kilder. Kjøtt er absolutt ikke nødvendig pga proteinene. Dessuten er det viktig å skille på daglig kost og det som evt ville gjelde i en helt ekstrem situasjon, type sivilisasjonsødeleggende asteroide bare for å nevne noe helt ekstremt – og lite sannsynlig, heldigvis. Med dagens norske kosthold er det vel bare vitamin B12, og kanskje riboflavin, som virkelig ville blitt savnet dersom man sluttet helt med kjøtt. Men med fisk på menyen kan man utmerket godt få dekket B12 derfra.

I dagens situasjon er det vel derfor mer snakk om å bli lurt til å tro at man spiser kjøtt, når man egentlig spiser et blandingsprodukt som mer består av andre ting enn kjøtt, vesentlig billigere ingredienser enn kjøtt. Og selv om det finnes magre pølser, så er det lurt å begrense pølsespisingen slik vi lever i dag.

Men så er det dette med å ha et lager som er rustet til også å kunne fungere i de lite sannsynlige, men mulige skikkelig ille krisene. Da er selvfølgelig næringsverdi viktig, men man skal ikke undervurdere betydningen av det å kunne opprettholde en slags normalitet også. Siden de færreste av oss er vegetarianere, blir det derfor viktig å ha noe som kan minne om kjøtt der. I en slik situasjon betyr ikke fettinnholdet nødvendigvis noe negativt, snarere tvert om. Vi trenger fett, og da ikke bare flerumettet som jeg ofte anbefaler i form av rapsolje. Hermetiske pølser kan da være en god kilde så lenge man ikke prøver å leve på pølser alene. Da blir det mer spørsmål om å finne noe man liker og ikke ha på lager mer enn at man klarer å rotere det uten å spise det for ofte. F.eks. dersom man synes det er greit med hermetiske pølser en gang hver tredje måned i dagens situasjon og de har 5 års holdbarhet, så er det maksimale man kan ha på lager 20 bokser. Da vil det rekke langt i en krise. Og sånn kan man tenke om annen hermetikk også.

Personlig har jeg ikke noe erfaring med hermetiske pølser annet enn som del av disse spagettirettene på boks. Men dem får jeg ikke resten av familien til å spise. Så for oss blir det mer bogskinke som inneholder minst 60-70 prosent kjøtt, eller corned beef som er et nesten helt rent kjøttprodukt.

Det som er helt sikkert er at om slaktere som Rosenberg på Fetsund begynner å selge pølsene sine på boks, da vil jeg bli en hyppigere kunde der igjen. De nye eierne begynner å få dreis på faget og er snart på høyde med Rosenberg selv.

Topp

InnleggSkrevet: 08 Nov 2012, 21:10 
Avlogget

Informativt innlegg Bamse!
God idè regne ut hvor ofte man gidder å spise noe og så lagre det i forhold til det :))

Topp

InnleggSkrevet: 20 Nov 2012, 16:25 
Avlogget

Jeg er pølsemaker 22 år i faget.
First Price pølser er like bra som Gilde eller noen andre pølser, det eneste man ikke skal kjøpe er når det står MUK.
Det er strenge regler for hva man kan ha i pølser eller farseprodukter, det skiller lite i innholdet, smaken er forskjellig krydderet gjør forskjell.
Gilde som har nesten alt av dyr må levere til alle som vil ha. Enten du kjøper de aller billigste kjøttvarene er alle slaktet oss GILDE.
GILDE bruker akkurat de samme produktene som sine konkurrenter.
Koteletter som blir solgt som First Price og andre billigmerker er akkurat det samme som Gilde. Det samme gjelder alt av storfekjøtt.
Det som en pølsemaker ikke får av beinet på dyret havner i en maskin, maskin knuser da beinet sammen med kjøttet som sitter på beinet. MUK er egentlig bein malt opp så det ser ut som kjøtt.

Kjøtt i boksemat er det dårligste kjøttet man kan få. Urent kjøtt er det som blir puttet i boksmaten. Nødslakt eller når en slaktebil har veltet og kjøttet har ligget på bakken blir det kalt urent, det kjøttet skal ikke komme i kontakt med det kjøttet vi har i fabrikken.

Når det er sagt så er det kjøttet som man finner i boksematen ikke farlig ettersom det blir kokt i flere timer det vil da fjerne alt som heter bakterier og nesten all smak, derfor må boksematen kryddres mye.
Det finnes unntak, bogskinke f.eks. er ikke urent og er rent kjøtt, MEN også der brukes kjøtt som ikke kan bukes andre steder nemlig purke.
Purke har levd noen år, smaken er da ikke så god, dermed havner også det i boksemat.

Topp

InnleggSkrevet: 20 Nov 2012, 18:01 
Avlogget

Det er jo fint vi kan bruke det kjøttet som ikke er det beste også. Dumt å kaste det, liksom.
Men det med MUK- er det egentlig noe problem å spise oppmalt bein? Er det noe galt med det?
Jeg spør fordi jeg ikke vet, ikke for å være sarkastisk eller noe, altså :)

Angående pølsene så er det helt klart forskjell i smak på dem. Kjøper mye First Price osv, men jeg kjenner stor forskjell på pølsene. Konsistens og krydder etc. Men er ikke alltid et dyreste som er best :)

Topp

InnleggSkrevet: 20 Nov 2012, 18:22 
Avlogget

@Viking77:

Siden du tydeligvis har et ben (eller to) innenfor bransjen, kanskje du kan svare på noen spørsmål:
Hvorfor er det så lite god kjøtthermetikk? Er det vanskelig å hermetisere hele kjøttstykker, eller finnes det bare ikke noe marked for kvalitetshermetikk?

Hvis det er det siste som er forklaringen, finnes det andre land der man f.eks. kan finne hermetisk kyllingfilet eller gode hermetiske pølser?

Topp

InnleggSkrevet: 20 Nov 2012, 18:27 
Avlogget

Det er flott at kjøtt ikke blir kastet men blir brukt i boksemat, som er helt trygt å spise.

MUK er ikke bra, jobbet med det på 1990 tallet, det ble lagt ned et straksforbud med bruk av storfebein.
Det kom da fram at kugalskap kan smitte over til mennesker, mennesker som blir smittet utvikler da Crautzfeldt-jacob symtomer ligner på alzheimer og tar mange år før det utvikler seg.
Kugalskap er ikke påvist her i Norge men i andre land har mennesker død av den sykdommen og mange flere har fått alzheimer men ikke påvist som smitte av Crautzfeldt-jacob ettersom smitte til sykdom er lang.

Topp

InnleggSkrevet: 20 Nov 2012, 18:45 
Avlogget

mimir skrev:
@Viking77:

Siden du tydeligvis har et ben (eller to) innenfor bransjen, kanskje du kan svare på noen spørsmål:
Hvorfor er det så lite god kjøtthermetikk? Er det vanskelig å hermetisere hele kjøttstykker, eller finnes det bare ikke noe marked for kvalitetshermetikk?

Hvis det er det siste som er forklaringen, finnes det andre land der man f.eks. kan finne hermetisk kyllingfilet eller gode hermetiske pølser?

Problemet med hermetikk er at nesten all smak forsvinner under koking i mange timer og for at varene holde seg i årevis må man bruke salt og krydder for å få fram smak på produktet.
Kvalitetshermetikk er like mye en smaks sak ettersom hermetikk lages på samme måte bare at innholdet er forskellig.
Hermetisere hele kjøttstykker? der er jeg ikke helt sikker, har aldrig vært borti noe sånt spørsmål før :)
Da tenker jeg at salt kommer man ikke utenom med hele kjøttstykker, da sitter man igjen med saltet kjøtt.

Topp

InnleggSkrevet: 20 Nov 2012, 23:02 
Avlogget

Selv så bygger jeg opp et lager av dehydrert kjøtt også. Så langt har jeg dehydrert røket/saltet svinekam, kyllingfilet og spekeskinke. Bf aner jeg ikke noe om. Skjærer smått og tørrsteker disse før dehydrering. Regner med at fettinnholdet her er i stor grad bestemmende for holdbarheten. Rotasjon er ikke problem, både godt som snacks og som suppe/gryte ingrediens.[/quote]

Jeg har tenkt å prøve å tørke kjøtt.
Kunne du fortalt en nybegynner som meg, hvordan du gjør det. Og hvordan du pakker det?

Topp

InnleggSkrevet: 20 Nov 2012, 23:43 
Avlogget

Tausa skrev:
Selv så bygger jeg opp et lager av dehydrert kjøtt også. Så langt har jeg dehydrert røket/saltet svinekam, kyllingfilet og spekeskinke. Bf aner jeg ikke noe om. Skjærer smått og tørrsteker disse før dehydrering. Regner med at fettinnholdet her er i stor grad bestemmende for holdbarheten. Rotasjon er ikke problem, både godt som snacks og som suppe/gryte ingrediens.

Spekemat er evigvarende så lenge det henger tørt og kaldt, ikke under 0.
Selv om spekematen etter hvert får et lag grønt har det ingen betydning for kvaliteten, det er bare å skarpe av.
Spekemat som ligger forringer sin kvalitet og holdbarhet.

Det er riktig det du skriver om fett, mer fett bedre kvalitet på speket/saltet kjøtt, men ikke for mye for fett kan det harskne.
Man må nesten ha med salt når man skal lage tørket kjøtt ellers vil holdbarheten bare være noen dager.

Det ser ut som du er godt i gang, det er fullt mulig å lage spekemat/saltet kjøtt selv bare man har en kald og mørk bod.
Oppskrifter skal jeg ikke prøve meg på ettersom det finnes hundrevis av måter å gjøre det på.

Sist endret av viking77 den 20 Nov 2012, 23:59, endret 1 gang

Topp

InnleggSkrevet: 20 Nov 2012, 23:53 
Avlogget

Tausa skrev:
Selv så bygger jeg opp et lager av dehydrert kjøtt også. Så langt har jeg dehydrert røket/saltet svinekam, kyllingfilet og spekeskinke. Bf aner jeg ikke noe om. Skjærer smått og tørrsteker disse før dehydrering. Regner med at fettinnholdet her er i stor grad bestemmende for holdbarheten. Rotasjon er ikke problem, både godt som snacks og som suppe/gryte ingrediens.

Jeg har tenkt å prøve å tørke kjøtt.
Kunne du fortalt en nybegynner som meg, hvordan du gjør det. Og hvordan du pakker det?[/quote]

Har til min store skam ikke dehydrator enda, men det står definitivt på lista mi. Derfor kan jeg bare si hva jeg har sett andre gjøre, og det er og skjære vekk fett på. f.eks svinekam og spekeskinke. Men dette kan du lese mer om i de og rehydreringstråden som finner her et eller annet sted. :)

Fortis cadere, cedere non potest
Growing your own food is like printing your own money. Ron Finley.

Topp

InnleggSkrevet: 21 Nov 2012, 18:54 
Avlogget

Takk skal du ha Frøyatro :)

Jeg har bestilt en mattørker.... så nå er jeg på jakt etter gode råd og veiledning.
Er ny her, og sliter litt med å finne ut av de ulike trådene, og hvor jeg finner ting.
Så bær over med meg om jeg får postet ting på feil steder og sånn. :oops:

Topp

InnleggSkrevet: 21 Nov 2012, 18:58 
Avlogget

Tausa skrev:
Takk skal du ha Frøyatro :)

Jeg har bestilt en mattørker.... så nå er jeg på jakt etter gode råd og veiledning.
Er ny her, og sliter litt med å finne ut av de ulike trådene, og hvor jeg finner ting.
Så bær over med meg om jeg får postet ting på feil steder og sånn. :oops:

Forumet har virkelig vokst ja, og det blir vanskeligere og vanskeligere og finne frem, men søkemotoren er gjerne et greit førstevalg. Det at en og annen post havner på villstrå er ikke noe problem, men jeg tror definitivt du vil ha nytte av tråden her. :)
viewtopic.php?f=5&t=221&hilit=de+og+rehydrering

Fortis cadere, cedere non potest
Growing your own food is like printing your own money. Ron Finley.

Topp

InnleggSkrevet: 22 Nov 2012, 01:16 
Avlogget

Tusen takk for tipset Frøyatro.
Nyttig, nyttig, nyttig :P
Nettvenninne ser ut til å ha stor kunnskap om dette :)

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 43 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
POWERED_BY
phpBB.no - Norsk phpBB-support