Norsk Survival Forum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 18 Nov 2017, 13:59

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 43 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Re: Beste kjøtthermetikk
InnleggSkrevet: 25 Okt 2012, 16:22 
Avlogget

Hei!

Vedrørende fiskeboller - Vesteraalens har akkurat bygd om og fått nytt produksjonsutstyr som gjør at fiskebollene skal inneholde 80% fisk - det er jo bra for å være et ferdigprodukt: http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/nordland/1.8087329

Topp

InnleggSkrevet: 25 Okt 2012, 16:38 
Avlogget
Brukerens avatar

Velkommen, Hildr og takk for linken!

Det var vel muligens både en god og dårlig nyhet å finne der. At vår favoritt går fra 60 til 80 % fisk er jo bra. Men dette er muligens ikke like positivt:
Sitat:
Fiskebollesjefen er overbevist om at de små, hvite vil overleve hundre år til.

– Men neppe som hermetikk. Med nytt produksjonsutstyr vil vi kunne ta i bruk plastemballasje, sier Wold.

Dagens hermetikk stempler de med BF 3 år fram i tid. Hva det blir dersom de går over til plastemballasje kan vi jo bare lure på.

Topp

InnleggSkrevet: 25 Okt 2012, 18:52 
Avlogget

Hei, takk for det! :)

Ja, det gamle stålet kjenner vi og vet holder lenge. Plastikk er både mer miljøfarlig (for mennesker også) og har trolig dårligere holdbarhet. Vi får undersøke det der nærmere.

Topp

InnleggSkrevet: 25 Okt 2012, 20:18 
Avlogget

Dette med og fase ut hermetikkbokser i metall til fordel for disse plastsakene er dessverrre en trend i tiden. Jeg leste i handelsnytt tror jeg det heter, men er usikker. I alle fall, fagavisen så og si for handelsnæringen at det var en villet politikk fra flere butikk kjeder og gå bort i fra metallboksene til fordel for de lettere og billigere plastsakene, som nok ikke er like holdbare som våre velkjente varer. Dessverre.

Fortis cadere, cedere non potest
Growing your own food is like printing your own money. Ron Finley.

Topp

InnleggSkrevet: 28 Okt 2012, 21:35 
Avlogget

På Rema (og sikkert de fleste andre dagligvaresjapper) har de Kippers i olje. Hele røkte sildefileter i olje. Leter man litt i hyllene kan amn finne bokser med BF helt til 2017.
Godt og både fett og proteinrikt.

Topp

InnleggSkrevet: 28 Okt 2012, 22:37 
Avlogget
Brukerens avatar

Gjallarhorn skrev:
På Rema (og sikkert de fleste andre dagligvaresjapper) har de Kippers i olje. Hele røkte sildefileter i olje. Leter man litt i hyllene kan amn finne bokser med BF helt til 2017.
Godt og både fett og proteinrikt.

Fredag lette jeg etter Kippers på en Kiwi med godt utvalg uten å finne noen. Måtte nøye meg med brisling i solsikkeolje. Får prøve på Rema i morgen.

Topp

InnleggSkrevet: 29 Okt 2012, 09:53 
Avlogget

Tror de Rema har heter Bornholms eller noe i den duren.
Blå "makrell-i-tomat" type bokser, bare hakket større.

Topp

InnleggSkrevet: 29 Okt 2012, 21:47 
Avlogget
Brukerens avatar

Gjallarhorn skrev:
Tror de Rema har heter Bornholms eller noe i den duren.
Blå "makrell-i-tomat" type bokser, bare hakket større.

Fant dem på Rema 1000 ja. Og på en av kjedene med litt større utvalg fant jeg Bornholms Peberkippers også. Herlig!

Det er bra at det ikke bare finnes kjølevarer, men også hermetiske varianter for dem som ikke vil spise makrell i tomat hele tiden.

Topp

InnleggSkrevet: 29 Okt 2012, 22:13 
Avlogget

Jeg er glad i spaghetti a la Napoli. Usunt og dårlig kvalitet, men er da både fett, proteiner og karbohydrater til nødstilfeller. Er egentlig den enste hermetikken jeg synes er god så rotasjon er null problem. Men dessverre har de aller fleste butikker sluttet med den. Buhu! Kjøpte opp alt Kiwibutikken min hadde- men nå har jeg spist opp det meste :(.
Spaghetti a la capri smaker blærk. Den beste var egentlig den gamle spaghetti Rimini med både kjøttboller og pølser, men den finnes heller ikke lengre. Kanskje man bør lære seg å hermetisere selv :)

Topp

InnleggSkrevet: 01 Nov 2012, 02:10 
Avlogget

Vi har jo før snakket varmt om kjøtthermetikk fra innvandrersjapper. Kanskje har vi gjort en feil?
http://www.osloby.no/nyheter/Kjottbutik ... 32924.html

Forhåpentligvis er hermetikken tryggere enn ferskvaredisken...

Topp

InnleggSkrevet: 07 Nov 2012, 14:14 
Avlogget

Jeg var innom Meny idag og fant Kippers i olje og Kippers i tomatsaus.
Kippers i olje hadde BF medio 2016, mens Kippers i tomatsaus hadde BF medio 2014. Produsenten var Bornholms.
Kostet ca 23kr for en boks, jeg tok en med for å teste til lunsj (kippers i olje).

Hadde lave forventninger, men dette var faktisk godt!

Topp

InnleggSkrevet: 07 Nov 2012, 14:20 
Avlogget

Nå har jeg også prøvd cowboygryta og den var god! Dessverre likte ikke guttungen den, men i en krisesituasjon hadde det sikkert gått ned :)
Er de der hermetiske pølsene man får kjøpt i utlandet noe å samle på?

Topp

InnleggSkrevet: 07 Nov 2012, 18:47 
Avlogget

Jeg kjøper pølsene mest for å ha variasjon, jeg tror ikke det er mye næring der. Men vomfyll og kos er det nok. Om du liker smaken eller ikke er jo et godt spørsmål. Du får også kjøpt hermetisk pølse i Norge, men stort sett storfe og kalkun i en stor pølse. Se litt på innvandrerbutikkene. Jeg anbefaler deg og prøvesmake før du fyller opp et stort lager i alle fall! :)

Topp

InnleggSkrevet: 07 Nov 2012, 19:23 
Avlogget

Sitat:
jeg tror ikke det er mye næring der. Men vomfyll og kos er det nok.

Pølser (hermetiske eller ikke) er ingen viktig kilde til karbohydrater, vitaminer eller antioksidanter. Men har du noen grunn til å tvile på at det er mye fett og en god del proteiner i dem?

Topp

InnleggSkrevet: 07 Nov 2012, 23:51 
Avlogget

mimir skrev:
Sitat:
jeg tror ikke det er mye næring der. Men vomfyll og kos er det nok.

Pølser (hermetiske eller ikke) er ingen viktig kilde til karbohydrater, vitaminer eller antioksidanter. Men har du noen grunn til å tvile på at det er mye fett og en god del proteiner i dem?

Vel, jeg må si at det bygger mye på fordommer. Mot pølseindustrien generelt, og mot hermetikkindustrien som sådan. Så hermetiske pølser... vel. Men grove kjøtt pølser, som meråkermørren, er nok sunnere enn wienerpølsene til first price.

Men, så over til mine faktiske observasjoner. Jeg har bare funnet en hermetikkboks for pølser som opplyser om næringsinnholdet. Det er al raii sine beef hotdog, og der er det foråvidt mye karbohydrater, fett og proteiner som du sier. Og jeg regner med at andre pølseprodukter fra samme selskap inneholder omtrent det samme, så lenge det er storfe i alle fall.

Derimot er det mer fett og proteiner i corned beef. Det samme gjelder for leverpostei, som også har mer energi enn pølsene. For ikke å snakke om andre viktige næringstoffer. Også snurringen har mer fett, og bare ett gram mindre proteiner pr hundre gram enn pølsene. Jeg ble overrasket over at pølsene faktisk inneholdt mer proteiner og fett enn hakkabøffene. Og det er soleklart mer enn i cowboygryta, men til gjengjeld har den siste mer fiber som også er viktig.

Konklusjon: Jeg har ikke grunnlag for å påstå at pølsene ikke inneholder særlig mye næringstoffer. Men som den pessimisten jeg er, velger jeg her og gå ut i fra at det ikke er mye næring inntill jeg får bevis for det, noe som er vanskelig siden jeg ikke finner ut hvor mye proteiner, fett og annet det er oppi. Det er i alle fall mest storfe/fjørfe kjøtt, og det er da enda noe. Så jeg tror det lønner seg og kjøpe ting som corned beef, og snurring, ernæringsmessig.

Men jeg skulle likt og høre om Bamse har noen synspunkter? Beklager og gå til deg nok en gang, men du er bare for flink i dette faget Bamse! :)

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 43 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
POWERED_BY
phpBB.no - Norsk phpBB-support