Norsk Survival Forum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 18 Nov 2017, 23:43

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 43 innlegg ]  Gå til side 1, 2, 3  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Beste kjøtthermetikk
InnleggSkrevet: 19 Okt 2012, 14:29 
Avlogget

Jeg har enda ikke kommet til det punktet da jeg må begynne å spise kjøtthermetikk som nærmer seg "best før" datoen, men det vil skje i 2013, og jeg ser ikke egentlig frem til det. Løsningen blir vel hytteturer, der det kan forsvares med at det er en lettvint middag. Hermetisk frukt og grønnsaker er lettere å bruke som dessert/ middagstilbehør.

Jeg har derfor begynt å tenke mer på hva slags kjøtt- eller fiskehermetikk jeg bør lagre. Tunfisk ser ut til å være en OK løsning, og endel kjøttkakevarianter virker også greie. Men mye av det andre ser ut til å være malt kjøtt av tvilsom kvalitet (varianter av spam og muck/pink slime). Er det noen som har gode forslag til kvalitetshermetikk? Pris er en faktor, men jeg bygger opp lageret langsomt, så det er ikke avgjørende. Lagringstid/utløpsdato er viktigere.

- Er kyllingfilet en mulighet, og hvor finner man eventuelt det? Er det lettere å finne over svenskegrensen (avstanden er overkommelig)?
- Jeg kunne godt tenke meg hermetiske pølser hvis de er av akseptabel smak/kvalitet, men har ikke funnet noen som frister særlig.
- Hva med fiskekaker? Jeg finner mye billige fiskeboller, men mistenker at fiskeinnholdet er minimalt.

Andre tips/tanker?

Topp

Innleggets emne: Re: Beste kjøtthermetikk
InnleggSkrevet: 19 Okt 2012, 22:35 
Avlogget

vesterålens fiskeboller(grønn og hvit boks) er gode synes jeg, blitt foret på dem siden barndommen.
finnes det fiskeboller som ikke er på hermetikk da?

ellers er det bogskinke og joikakaker, det går i her i gården.
prøvde trondhjems kjøttboller en gang, jeg syntes de var ekle(mye verre enn de som er i sodd'en fra samme produsent)

Topp

InnleggSkrevet: 19 Okt 2012, 22:39 
Avlogget

Fiskebollene til COOP Xtra synes jeg er best, men direkte godt er det ikke...

Ellers er snurring bra preppemat, mye næring og lang holdbarhet. Fant en del pølsehermetikk over grensen til Sverige, men også innvandrersjapper har gjerne halal pølse av både storfe og kylling. Smaken der er grei nok synes jeg.

Ellers er cowboygryta ikke helt dum heller synes jeg.

Fortis cadere, cedere non potest
Growing your own food is like printing your own money. Ron Finley.

Topp

InnleggSkrevet: 20 Okt 2012, 14:21 
Avlogget

Mitt synspunkt er at om det er et "slit" å spise maten fra spiskammerset, så har man handlet feil mat i børjan... :?:

Topp

InnleggSkrevet: 20 Okt 2012, 14:26 
Avlogget

Takk for svarene så langt.

Steffen:
- Du har rett i at fiskeboller er typisk hermetikk. Men jeg hadde et håp om at det fantes hermetiske fiskekaker (som jeg tror har et større fiskeinnhold). Jeg skal passe på å teste Vesterålens.
- Joikakaker er min favoritthermetikk også.
- Bogskinke har jeg endel av. Den smaker bra sammen med litt tilbehør, men det jeg har funnet har temmelig kort levetid (ca. 2 år).

Frøyatro:
- Ja, Cowboygryta er OK.
- Jeg husker at jeg likte Snurring som gutt, men var litt skuffet da jeg testet den igjen. Jeg har et par bokser av den i BOB-en (sammen med en Turistproviant, noen Rett-i-koppen, noen sjokolader og kakao/energi-drikke i pulverform).
- Jeg tar en tur på Grønland og ser om jeg finner hermetiske pølser.

Da gjenstår et hovedspørsmål: Vet noen om man kan finne hermetisk kyllingfilet (eller annet rent kjøtt) i Norge/Sverige?

Topp

InnleggSkrevet: 20 Okt 2012, 14:46 
Avlogget

VeT|Us:

Jeg ser ditt poeng, men er ikke helt enig. Jeg har ikke funnet kjøtthermetikk som det frister å spise daglig. Det er et luksusproblem som henger sammen med at i dagens Norge er ferskt og godt kjøtt lett tilgjengelig. Likevel virker det fornuftig å bygge opp et variert hermetikklager. Det er mye som smaker godt når man er sulten.

Men naturligvis: Hvis svarene på denne tråden gir gode ideer, vil jeg tilpasse hermetikkinnkjøpene. Mest lovende virker hermetiske pølser fra innvandrerbutikker. Jeg vil følge opp det, men tviler ærlig talt på at jeg vil foretrekke dem fremfor ferske pølser.

Forøvrig har jeg vurdert hvor mye av proteinbehovet som kan dekkes av mat fra dypfryseren, men det blir etterhvert tema for en annen diskusjonstråd.

Topp

InnleggSkrevet: 20 Okt 2012, 15:45 
Avlogget

det er kanske litt på siden av det du søker, men siden du ikke spesifikt har utelukket den så nevner jeg den i forbifarten.

har du prøvd den kyllinggreia fra samme produsent som bogskinka, de står som regel på siden av hverandre i butikken.
har ikke prøvd den selv, så jeg vet ikke om det er filet.
de koster omtrent det samme pr boks, men kyllingen er kun 190g kontra bogskinken som er 325g

Topp

InnleggSkrevet: 20 Okt 2012, 17:23 
Avlogget

Makrell i tomat blir vel det som har mest fisk i seg blant hermetikk, i alle fall innbiller jeg meg at den er sunnere enn tunfisken. Men jeg har enda ikke funnet hermetiske fiskekaker, og jeg er tilbøyelig og tro at jeg ville ha funnet dem hvis det var lett tilgjengelig. Hvis du vil ha hermetiserte kyllingfileeter frykter jeg for at du må hermetisere dem selv.

Fortis cadere, cedere non potest
Growing your own food is like printing your own money. Ron Finley.

Topp

InnleggSkrevet: 20 Okt 2012, 17:30 
Avlogget

Steffen:
Fint at du nevner det! Jeg har sett boksene sammen med bogskinken (det er som regel en tredje variant også). Jeg har regnet med at de er av samme kvalitet (altså ikke hele kjøttstykker), og har valgt bogskinken nettopp på grunn av vekt/pris-forholdet, men jeg skal ta en nærmere titt neste gang. Hvis kvaliteten faktisk er bedre, vil jeg begynne å plukke med endel av kyllingboksene.

Topp

InnleggSkrevet: 20 Okt 2012, 17:46 
Avlogget

Frøyatro:
Du har nok rett angående makrell i tomat i forhold til tunfisk på grunn av vitamininnholdet. Men når det gjelder proteiner tror jeg tunfisk kommer ut på topp. Personlig foretrekker jeg tunfisken på grunn av smak og pris, men resten av familien foretrekker makrell.

Det er mulig at det har vært nevnt her på forumet, men jeg bruker i blant denne siden for å sjekke næringsinnhold: http://www.næringsinnhold.no/. Jeg har tatt noen få stikkprøver, og sammenliknet med andre lister. Mitt foreløpige inntrykk er at de er ganske pålitelige.

Topp

InnleggSkrevet: 20 Okt 2012, 19:40 
Avlogget

Protein og fett delen av lageret er også noe jeg jobber med. Er helt enig i at ønsket rotasjon kan by på problemer i dagens overflod og kjøpefest samfunn. Om best før datoen på hermetikk er gangbar standard som bør følges blir drøftet annet sted på forumet. Det er også mye info om dette på nettet ellers. Les også om fett og harskning om du vil vite mer og gjøre deg opp en mening. Dersom du har katt, hund, gris eller høner (eller jerv, løver og en haug andre dyr :lol: ), så om ikke du selv ønsker å spise hermetikken som er utgått på dato, så kan den benyttes som dyrefor. (selvsagt blir det unødvendig dyr(t) for, men det bør ikke kastes).

Mitt eget innkjøpsmønster, ser vel nogenlunde slik ut:

Fisk:
Fiskeboller (både billige og dyrere, ingen favoritt hos meg, men resten av familien setter pris på det. Pris er fra 10,- firstprice og oppover. Best før (bf) mars 2016).
Makrell i tomat. (intet problem å rotere). Svært variert pris og bf midten av 2015.
Tunfisk er også greit å rotere. Fra 5 kr boksen. Relativt kort bf, ut 2014.
Sardiner er greit i rotasjon. Kjøper disse i en svensk/tyrkisk butikk. Finnes i et stort mangfold av oljer og krydder. Gir 7 (sek.) pr boks og har holdbarhet frem til midten av 2016.
Det finnes jo også et uttal andre varianter, kippers, laks osv., men dette er de jeg selv vet at vi har grei rotasjon på.

Kjøtt:
Snurring har jo grei holdbarhet, frem til midten av 2018. Prisen er vel drøye 30 kr, og det er ikke problem med rotasjon. Bare varmet synes jeg det er litt høgg, men godt stekt, med speilegg og rødbeter, så er det nesten snadder. (turistproviant er vel mer eller mindre samme greia, bare dobbelt så dyrt og med langt kortere bf. Har alikevel en en dagligsekken pga størrelsen).
Leverpostei går greit å rotere. Bf midten av 2017.
Corned beef er greit å rotere. Blir vel sett på som slintrete blanding av storfe kjøtt og fett. Overraskende godt stekt sammen med potetbiter eller som base for nødsuppe. Kjøper disse i Sverige for 22,- (sek) boksen. Bf midten av 2017.
Coctail pølser. Greit å rotere, brukes stort sett bare til frokoster med egg og bacon om vi har gjester. Kjøper disse i Danmark. Koster vel ca 15-20,- (dk) for 3 bokser. Små bokser, men har bf midten av 2017.

Jeg var en tur i Tyskland på seinsommeren og der var det et stort utvalg å få kjøpt. Handlet en del både av rent kjøtt og gulasj (Gullars? ;) ). Av rent kjøtt kjøpte jeg kylling, kalkun, svin og storfe. Det var i bokser fra 300- 500 g og prisen lå mellom 2-4€. Bf varierte, men frem til midten av 2016.
Har også kjøpt halal kylling lunchkorv i Sverige, men har ikke testet den enda. Er den spiselig, så er den svært prisgunstig (Frøyatro kjøpte vel en stor boks, usikker på vekt, men koster fra 33,- (sek) for de store boksene). Bf for midten av 2015. Rotasjon aner jeg ikke noe om, men jeg synes ikke de ser nevneverdig appetittelige ut. Kanskje Frøyatro kan bidra?

Blandingsprodukter:
Lapskaus på boks. Pris fra 20,- firstprice til 28,- Trondheims. Grei rotasjon på Trondheims, duger som varm at på jobben, firstprice...Bf 2015.
Div. Asiatiske supper med kjøtt. Innkjøpt i Danmark, svært billige på Lidl/Aldi, fra 5/5-10/12 (dk) pr boks, avhengig av størrelse. Går i en nødvending, men ikke favorittmat (har. Ikke smakt alle typene enda). Bf tidlig 2016.

Det som skal testes er Bullens pilsnerkorv. Svensk nostalgisk slager, så vidt jeg har forstått. Pølser på boks, som varmes i egen kraft. Pris er avhengig av størrelse på boks, tror det er ca 30-40,- (sek) for en stor boks. Vet verken smak eller bf.

Selv så bygger jeg opp et lager av dehydrert kjøtt også. Så langt har jeg dehydrert røket/saltet svinekam, kyllingfilet og spekeskinke. Bf aner jeg ikke noe om. Skjærer smått og tørrsteker disse før dehydrering. Regner med at fettinnholdet her er i stor grad bestemmende for holdbarheten. Rotasjon er ikke problem, både godt som snacks og som suppe/gryte ingrediens.

Topp

InnleggSkrevet: 21 Okt 2012, 10:46 
Avlogget
Brukerens avatar

Dersom vi tolker "kjøtthermetikk" i vid forstand som hermetikk med animalske produkter, så er det en ting ingen har nevnt ennå: Torskerogn

Kun 40 gram dekker dagsbehovet for vitamin D og to dagsdoser av B12. I tillegg er det betydelige mengder av noen andre vitaminer også. Proteinene er komplette og det er vesentlig fra disse kaloriene kommer fra. Det er lite fett i torskerogn, men det som er har en gunstig sammensetning. Dersom man i tillegg steker den i rapsolje på moderat temperatur, blir den enda gunstigere fettmessig.

Det er i hovedsak to merker som dominerer: Kong Oskar og Sunnmøre. Den første ligger på ca 45 kr for 400 gram, den andre ca 28 kr for samme mengde. Best før er ca 5 år fra produksjonsdato. Men dette er et produkt som kan bli stående ganske lenge i enkelte butikkhyller, så sjekk dato og vær kritisk.

Fra tidligere har jeg ikke vært særlig begeistret for torskerogn fra boks. Det har nok å gjøre med at jeg har vært vant til den ferske sorten. Men jeg har nå kjøpt en del rogn på boks og skal forsøke å fase den inn i familiens kost.

Topp

InnleggSkrevet: 23 Okt 2012, 11:52 
Avlogget

Jeg har nå vært en tur i en halal-butikk i Sverige og handlet litt kjøtthermetikk - mest for testing.

På kvitteringen står blant annet:
"Robertsalam 850g - 26 SEK"
"Farm Kyckling Lunch korv 800g 24 SEK"
"Kyckling korv - 19 SEK"
"Cocktail korv - 52 SEK"
Verken kyllingpølsene eller cocktailpølsene hadde vekt oppgitt på kvitteringen, så jeg må sjekke boksene når jeg kommer hjem.

I løpet av kommende helg skal jeg teste noen varer for å se om det smaker OK. Jeg er faktisk ganske spent. Men Harry-rabatten var i grunnen nok til at jeg antakelig vil ta flere turer, selv om smaken bare skulle være "akseptabel".

Topp

InnleggSkrevet: 23 Okt 2012, 14:31 
Avlogget

Jeg har heller aldri vært begeistret for torskerogn på boks (og det er ikke fordi jeg er vant til ferske saker). Likevel er det jo mye mat som smaker godt i den rette settingen. Aller viktigst er naturligvis matlysten, men tilbehør og tilberedning betyr også mye. Min egen tilberedning blir ytterst primitiv, men kona er ganske flink.

Kanskje burde vi opprette en "gode oppskrifter med kjøtthermetikk" tråd? Jeg tenker da på oppskrifter som hjelper til med rotasjonen av lageret, og ser ikke noe problem om de skulle inneholde ingredienser som kan være vanskelig tilgjengelige i en SHTF situasjon.

Topp

InnleggSkrevet: 23 Okt 2012, 15:16 
Avlogget
Brukerens avatar

mimir skrev:
Steffen:
Fint at du nevner det! Jeg har sett boksene sammen med bogskinken (det er som regel en tredje variant også). Jeg har regnet med at de er av samme kvalitet (altså ikke hele kjøttstykker), og har valgt bogskinken nettopp på grunn av vekt/pris-forholdet, men jeg skal ta en nærmere titt neste gang. Hvis kvaliteten faktisk er bedre, vil jeg begynne å plukke med endel av kyllingboksene.

Prøvde en kyllingboks en gang og ble ikke imponert. Innholdet er som du sier ikke hele kyllingstykker, men en sammenkokt kladd og kjent som MUK(Mekanisk utbeinet kjøtt). Denne informasjonen skal stå på innholdsfortegnelse. Finnes det en variant med hele kjøttstykker skulle jeg gjerne ha prøvesmaket denne.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 43 innlegg ]  Gå til side 1, 2, 3  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: