Norsk Survival Forum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 20 Nov 2017, 11:32

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 5 innlegg ] 
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 05 Okt 2012, 10:57 
Avlogget

Jeg har i over et år samlet på tomme syltetøyglass, peanøttsmørglass og alt mulig annet hjemme. Har en stor kasse full av glass, pluss at det står tomme glass overalt på kjøkkenet. Har egentlig samlet dem for å ha tørkede urter i, men ser nå at det er alt for mange glass i forhold til urtene.

Så lurer jeg på: Hva kan jeg egentlig bruke dem til når det gjelder langtidslagring av mat og andre nyttige ting?

Har malt noen med glassmaling og planlegger å bruke dem som telyslamper, men vil ikke gjøre det med alle. ;) Har også tenkt at jeg kan bruke noen til å pakke hjemmelagede julegaver i. Fløtekarameller og slikt. Bruker også noen til selvplukket, dehydrert sopp.

Lokkene er for det meste uskadet.

Ser mange her inne kjøper glass ala norgesglass på clas ohlsson - er det kun slike jeg må satse på hvis jeg skal hermetisere mat? Dette er kanskje et dumt spørsmål, men jeg er hermetiserings- og langtidslagringsnovise... Enn så lenge. På kunnskapsjakt!

Topp

InnleggSkrevet: 05 Okt 2012, 20:03 
Avlogget
Brukerens avatar

Takket være Bamse Brakar har jeg oppdaget en snedig liten sak kalt pump and seal food saver, denne vil nok fungere på glassene dine! Du kan søke den opp på google eller lete litt her inne, så finner du den og kan lese mer om hva den gjør, men kort sagt lager den et vakuum i glasset slik at du kan lagre både tørket og fersk mat lenger, og samtidig gjenbruke gamle syltetøyglass :) Har dessverre bare telefonen å være online med for øyeblikket så jeg får ikke linket til den. :oops:

Topp

InnleggSkrevet: 07 Okt 2012, 17:52 
Avlogget
Brukerens avatar

Dere som lager saft og sånt, kan man bruke om igjen de vinflaskene med skrukork?

Topp

InnleggSkrevet: 08 Okt 2012, 09:00 
Avlogget

Jeg bruker i allefall tomme syltetøyglass om igjen til sylting av bær og frukt. Har ikke hatt noe problemer så langt, men jeg passer på å pare rett glass med rett lokk, og sjekke lokkene og glassene før bruk for å forsikre meg om at det ikke er skader i lokket eller slått skall av glasset.

Topp

InnleggSkrevet: 08 Okt 2012, 10:57 
Avlogget

Takk for innspill. En dame jeg kjenner tipset meg også om å vaske syltetøyglass og lokk, og deretter "steke" alt i en langpanne i stekeovnen på 120 grader rett før man skal bruke dem. Det skulle sterilisere dem ganske greit, og da er det mindre sjanse for at maten blir ødelagt.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 5 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: