Norsk Survival Forum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 24 Nov 2017, 07:18

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 22 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: RIS
InnleggSkrevet: 17 Sep 2012, 09:24 
Avlogget

Sticky Tread denne vær så snill.

http://asiatenmat.no/index.php?page=shop.browse&category_id=19&option=com_virtuemart&Itemid=56

Til nå har jeg kjøpt inn diverse typer ris, men jeg føler jeg har litt for lite kunnskap om hvilke typer som er sunnest & gir mest energi. Og ikke minst, hvilke er best å langtidslagre?

Jeg linker over en av sjapper i Bergensområdet. De har en del forskjellige typer ris fra forskjellige verdensdeler. Personlig er jeg litt dodgy til ris fra Mexico, Kina og India. Risen fra thailand og vietnam føles mer riktig!

Sist endret av Gullars den 22 Mar 2013, 14:08, endret 1 gang

Topp

Innleggets emne: Re: RIS
InnleggSkrevet: 17 Sep 2012, 18:53 
Avlogget

Jeg handlet inn 60 kg brun ris og over 100 kg hvit ris (jasmin). Men så leste jeg et sted her i mat og vann avdelingen at brun ris inneholder for mye fett til å kunne langtidslagres. Og hvit ris er visst "bare" tomme kalorier :cry:

Veldig synd hvis det stemmer at brun ris har begrenset holdbarhet og kjøper ikke inn mer brun ris på en stund. Jeg får hendene fulle med å spise opp det jeg har.

Topp

InnleggSkrevet: 17 Sep 2012, 19:37 
Avlogget

Brun ris kan nok ikke langtidslagres, men så fremt jeg husker rett, er holdbarhetsdatoen to år. Jeg personlig har som regel mellom fem og ti kilo brun ris i huset, men har litt problemer med rotasjonen. I huset mitt har jeg per nu 250 kilo hvit ris, for det meste x-tra men også noe basmati. Et samarbeidsprosjekt mellom Equaliator og meg. Jeg er ikke direkte misfornøyd med all den risen, men jeg regner den som vomfyll og tilbehør. For ganske riktig, den er ganske næringsfattig. Men den har, på grunn av mulighetene for langtidslagring, en naturlig plass i preppeverden føler jeg.

Håper veldig på at det kommer en del gode oppskrifter på risretter her, for rotasjonens skyld kan jeg nesten ikke basere meg på risengrynsgrøt heller! :mrgreen:

Fortis cadere, cedere non potest
Growing your own food is like printing your own money. Ron Finley.

Topp

InnleggSkrevet: 17 Sep 2012, 21:21 
Avlogget
Brukerens avatar

Vil du ha både lang lagringstid og høyt næringsinnhold, så er parboiled ris løsningen. Men den koster vesentlig mer en hvit ris.

Ellers så er basmati en mer aromatisk ristype som jeg liker godt. Men den er noe dyrere enn jasminris.

Forøvrig så er bygg-gryn noe dere bør prøve som alternativ til ris.

Topp

InnleggSkrevet: 17 Sep 2012, 21:33 
Avlogget

Bamse om du ser den siden jeg har linket. Kan du vise meg hvilken av dem du hadde valgt ut? Samme med Bønne tråden.

Sist endret av Gullars den 22 Mar 2013, 14:08, endret 1 gang

Topp

InnleggSkrevet: 18 Sep 2012, 17:30 
Avlogget
Brukerens avatar

Gullars skrev:
Bamse om du ser den siden jeg har linket. Kan du vise meg hvilken av dem du hadde valgt ut? Samme med Bønne tråden.

Av de slagene de har i linken over kan jeg bare huske QRice og vagt ane at jeg har vært borti Silver Spoon. Begge har i så fall OK jasmineris.
Men til daglig bruk ville jeg valgt basmatiris pga overlegen smak. Denne ligger gjerne på rundt 30 kr per kg.

Hvilket slag er best? Ikke godt å si rett og slett. Men jeg ville i alle fall valgt 5 kg sekk av det slaget som er pakket lufttett. Klem på posen og sjekk at den ikke lekker luft. Noen typer har en innerpose av tynn plast og en søm i toppen som går gjennom begge, mens de lufttette er sveist i toppen. Gå for dem. Åpne og lukt, kok opp og smak. Velg så den du liker best er det eneste jeg kan si. Prøv også X-tra fra COOP, den er prismessig fullt på høyde om du liker den.

Mer om ris: http://www.foodsubs.com/Rice.html

Topp

InnleggSkrevet: 24 Aug 2013, 10:24 
Avlogget

Frosset ris, må den tørkes før den pakkes i mylar? Jeg har stappa ris i fryseren nå for så å legge i mylar bags.. Leser på nett at mange mener det er unødvendig. Men uansett, ville være dumt å åpne den om 20-30 år å finne at alt var ødelagt. Tar knekken på egg først som sist.

Topp

InnleggSkrevet: 25 Aug 2013, 13:23 
Avlogget

vandreren skrev:
Jeg handlet inn 60 kg brun ris og over 100 kg hvit ris (jasmin). Men så leste jeg et sted her i mat og vann avdelingen at brun ris inneholder for mye fett til å kunne langtidslagres. Og hvit ris er visst "bare" tomme kalorier :cry:

Veldig synd hvis det stemmer at brun ris har begrenset holdbarhet og kjøper ikke inn mer brun ris på en stund. Jeg får hendene fulle med å spise opp det jeg har.

Det beste er om du finner ut hvor mye brun ris du bruker i løpet av året. og ganger det med to slik at du ikke ender opp med å må kaste dine investeringer.
Ikke glem....

"Store what you eat, and eat what you store."

Topp

InnleggSkrevet: 10 Aug 2014, 14:50 
Avlogget

Beklager necroen her.. Men; hvilke erfaringer har folk med first price risen? Kan den langtidslagres uten tav av det lille den har av kvalitet? Ser x-tra blir nevnt, det er vel noe i samme gate?

Og nå bruker jeg 5L olden kanner til lagring av den risen jeg har, holder dette, eller burde jeg ha tykkere plastkanner? Evt. vannkanner fra biltema/clas ohlson?

Topp

InnleggSkrevet: 10 Aug 2014, 17:57 
Avlogget
Brukerens avatar

ja. riktignok er PET-plasten i plastflasker ment for mat, men skal du langtidslagre mat bør du ha tjukkere HDPE, dvs. at det står et 2-tall inne i resirkuleringstrekanten på undersiden.

Bilde

Topp

InnleggSkrevet: 10 Aug 2014, 18:06 
Avlogget
Brukerens avatar

det går også an med tønner i PP eller PE, f.eks, disse luksustønnene fra witre.no

http://www.witre.no/tonner-med-forsegli ... iewSize=30
http://www.witre.no/tonner-med-stor-apn ... M112M.html

mer om dette her:

http://modernsurvivalblog.com/preps/saf ... and-drink/

Topp

InnleggSkrevet: 10 Aug 2014, 19:56 
Avlogget

Draugjeger skrev:

Jeg har anskaffet en del av disse http://www.witre.no/tonner-med-stor-apn ... M112M.html og er veldig fornøyd.

Topp

InnleggSkrevet: 11 Aug 2014, 04:29 
Avlogget

Høres bra ut!

Hva anbefaller dere at disse vaskes/renses med før bruk?

Topp

InnleggSkrevet: 11 Aug 2014, 13:34 
Avlogget
Brukerens avatar

ville tro at en mild kaustisk soda-oppløsning ville være det som i allefall legger igjen minst smak, men er usikker på hvordan den reagerer med HDPE/PP. Uansett legger du vel en mylarpose på innsiden til risen, så spørsmålet er hvor mye som trengs.

Topp

InnleggSkrevet: 13 Aug 2014, 22:29 
Avlogget

Et kjappt spørsmål til; så lenge man bruker tykk nok mylar så trenger man vel ikke food grade plastic bøtter/tønner? Bøttene/tønnene er vel kun for utvendig beskyttelse?

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 22 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: