Norsk Survival Forum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 24 Nov 2017, 07:19

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 25 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Bønner
InnleggSkrevet: 17 Sep 2012, 09:20 
Avlogget

STICKY TREAD denne vær så snill.

http://asiatenmat.no/index.php?option=com_virtuemart&Itemid=56&category_id=62&page=shop.browse&limitstart=0&limit=50

Jeg planlegger å kjøpe inn et større parti med bønner. Men hvilke? Jeg har lokal butikk som selger mye bra, men hva kjøper man?

Hvilken type er best å lagre, og hvilke gir mest energi?

Sist endret av Gullars den 22 Mar 2013, 14:08, endret 1 gang

Topp

Innleggets emne: Re: Bønner
InnleggSkrevet: 17 Sep 2012, 21:17 
Avlogget
Brukerens avatar

Det blir egentlig smak og behag. Rett nok er det i følge næringsmiddeltabellene noe forkskjell på de enkelte bønnetypene, men alle har noe positivt ved seg på en eller flere måter. Jeg har en mistanke om at forskjellene til en viss grad like gjerne kan skyldes jordsmonnet der de er dyrket som noe ved selve bønnesorten. Så mitt råd er å kjøpe et variert utvalg og ikke satse alt på et slag.

Topp

InnleggSkrevet: 17 Sep 2012, 22:47 
Avlogget

Personling synes jeg tomatbønner er en slager. Av tørre bønner er nyrebønner ganske bra, de bruker jeg gjerne i kjøttdeigretter for å drøye kjøttet. Brekkbønner er det jeg foretrekker når jeg skal dyrke, da det hittill virker som om det er det som vil gro hos meg. Men mer eksperimentering følger neste år.

Fortis cadere, cedere non potest
Growing your own food is like printing your own money. Ron Finley.

Topp

InnleggSkrevet: 18 Sep 2012, 17:07 
Avlogget
Brukerens avatar

Gullars skrev:
Bamse om du ser den siden jeg har linket. Kan du vise meg hvilken av dem du hadde valgt ut? Samme med Bønne tråden.

Ang. linken: Jeg ville styrt unna alt som ikke er tørket. Dessuten er favabønner, eller hestebønner, noe som kan skape problemer for enkelte. Så spesielt du som har afrikanere i familien kan vel like godt holde deg unna dem med mindre du positivt vet at disse tåler dem. http://en.wikipedia.org/wiki/Vicia_faba#Health_issues
En god ”bønnelink” er denne: http://www.foodsubs.com/Beans.html Fin oversikt med bilder av svært mange av de forskjellige slagene som finnes.

Ellers så er det eneste merket jeg kjenner igjen der ”TRS”. Så de vet jeg er bra. Dersom jeg for eksempel skulle kjøpt 10 kg kunne handlelisten sett slik ut:
2x2 kg røde kindneybønner fra TRS
2x0,5 kg Rosecoco beans, også kjent som borlotti bean/cranberry bean
1x2 kg Alubia beans, også kjent som Cannellini beans, hvite kidneybønner
1x2 kg Black eye beans
Og da mangler det en kilo og siden de ikke har TRS’s tørre sorte bønner i dette utvalget, ender jeg opp med 3x0,4 kg Thai Food King - Black bean

Det som er med bønner er at de må bløtlegges før koking med mindre både du og dine nærmeste omgivelser har meget høyterskel for promping. Dermed krever bønner litt planlegging. Linser derimot, trenger ikke bløtlegging og har omtrent samme næringsverdi (kanskje litt mindre kalsium). Så jeg ville slengt på en pakke TRS grønne/røde linser i tillegg.

Når det gjelder pris, bør ikke den ligge mye over 25 kr/kg for røde bønner eller opp mot 30 for de dyreste av de andre.
Andre greie merker er Sunrise og TAT, men det er kanskje viktigere at selve butikken ikke er for obskur og har rimelig god omsetning slik at varene ikke blir liggende lenge. Finner du levende eller døde dyr i noe av det du kjøper, så skygg unna. Slikt vil du ikke ha i huset. Skjønt med mylar og oksygenabsorbere dør slikt noe rimelig raskt vil jeg tro.

Topp

InnleggSkrevet: 18 Sep 2012, 18:48 
Avlogget
Brukerens avatar

Ved nærmere ettertanke; sleng med en pose mungbønner også. De er fine til spiring. Bare pass på at de er hele, ikke splittede uten skall.

Topp

InnleggSkrevet: 07 Feb 2013, 17:52 
Avlogget

Bamse Brakar skrev:
Ved nærmere ettertanke; sleng med en pose mungbønner også. De er fine til spiring. Bare pass på at de er hele, ikke splittede uten skall.

Ikke er de bare fine,men alt som spirer er fantasktisk sundt.
Mungbønnespirer kan brukes til utrolig mange retter.
Gode er de også.
Min personlig favoritt er brune bønner.

Topp

InnleggSkrevet: 30 Mar 2014, 20:05 
Avlogget
Brukerens avatar

Ok, sitter her med en bok når jeg kom over denne tråden.
så da kan jeg notere over det som sto i den.
Hvor bra og hvor mye som stemmer... :?
men satser på at det er sann info.

Norsk bokforlag, Røyse
"Frisk av mat" av Georg D. Pamplona-Roger
ISBN 978-82-7007-268-2

Hvite Bønner næringsinnhold pr 100 g tørre bønner.

Energi 333kcal= 1395 kj
Proteiner 23.4 g
Krbohydrater 45.1 g
Fiber 15.2 g
Vitamin A ----
Vitamin B1 0,437 mg (Milligram)
Vitamin B2 0,146 mg
Niacin 5,10 mg NE ( milligram niacinekvivalenter)
Vitamin B6 0,318 mg
Folsyre 388 mikrogram
vitamin B12 -------
Vitamin C -------
Vitamin E 0,530 mg @TE (milligram alfa-tokoferolekvivalenter)
Kalsium 240 mg
fosfor 301 mg
Magnesium 190 mg
jern 10,4 mg
kalium 1795 mg
sink 3,67 mg
totalt fett 0,850 g
mettet fett 0,219 g
kolesterol -------
natrium 16,0 mg

Bønner blir ofte kalt for de fattiges kjøtt pga Proteiner er det næringstoffet det er mest av i bønner.

bare litt av det som sto der kan skrive mer, om det er ønsket.

Topp

InnleggSkrevet: 30 Mar 2014, 20:30 
Avlogget
Brukerens avatar

Er det lurt å så bønnene i drivhus, eller går det fint ute? Bor øverst i Hallingdal, så det er ikke syden året rundt ;)

Topp

InnleggSkrevet: 30 Mar 2014, 20:41 
Avlogget
Brukerens avatar

Fiskeren873 skrev:
Er det lurt å så bønnene i drivhus, eller går det fint ute? Bor øverst i Hallingdal, så det er ikke syden året rundt ;)

helt ærlig... jeg aner ikke.. :shock: helt grønn på å dyrke bønner :mrgreen:
tror det er forskjellig type bønner å få som passer til forskjellig vekstsoner..
Jeg ville sjekket en av de trådene om grønnsakshage, kansje det står no der.
jeg lurer på om det går an å dyrke lima bønner og nyrebønner i norsk klima.. nammis.

Topp

InnleggSkrevet: 30 Mar 2014, 21:21 
Avlogget
Brukerens avatar

i boka står det at..:

Hvite bønner kan brukes i mange forskjellige retter.
den myke konsitensen gjør den veldig egnet til pureer.
Det står koketid her også, men jeg regner med at det er fra tørkede varianter som har vannet ut før koking kansje?
Koketid: 1 og en halv til 2 timer.

Brune bønner:
har mer intens smak, men ikke så kraftig som kidney bønner.
koketid 1 time.

Svarte bønner:
mild smak kan minne om champignon, brukt i stuinger og blandes med ris.
koketid 1 og en half time.

Svart øyebønner:
kjennetegnes ved en sort flekk som har gitt dem navnet, det er bønnene med det tynneste skallet av alle bønner.
koketid halvtime til 1 time.

Pintobønner:
mye brukt i italiensk mat.
koketid 1 og en halv til 2 timer.

røde kidney bønner (nyrebønner):
har en myk konsistens og kraftig smak (nammis)
går godt sammen med chilipepper, salater og ris.
koketid 1 og en halv time.

Limabønner:
Store, flat form medmyk og kremaktig konsistens, mild smak.
(dette var den typen vi brukte når vi skulle introdusere barna for å bli vant med bønner, de elsker den)
koketid 1 til 1 og en halv time.

på koketid så er jo hermetiske mye kjappere å lage til. de på pappboks er jo også ganske ofte ferdige så de kan brukes med en gang bare skylle de i kaldt vann først.

Bønner er i tillegg til å være næringsrike også de som gir veldig bra metthetsfølelse i lang tid.
fiberet i bønnene er med på å forebygge forstoppelse og på å senke kolesterolnivået i kroppen,
for gravide er bønner en god kilde til folsyre.
Når det gjelder jern er ikke bønner det beste. siden det dreier seg om det som heter ikke-hemjern er det viktig med tilskudd av c-vitamin for å bedre opptaket. (drypp over noen dråper sitron, smaker bedre også )

Bønner har en beskyttende virkning på huden og slimhinner fordi det er en god kilde på to vitaminer som fører til en sunn ytre hud:
Niacin og pantotensyre.
(Niacin kalles også for faktor PP eller vitamin B3)
Niacin er aktivt involvert i kjemiske reaksjoner som finner sted i cellene.
Mangel på det vitaminet kan føre til sykdommen Pellagra, de tre d'ene: Dermatitt, Diaré, og Demens.
selv om denne mangelsykdommen ikke er vanlig i vår tid, finnes det lettere mangler som utrykker seg gjennom hudreaksjoner som sprukken eller skjellete hud.

Pantotensyre spiller også en rolle i cellenes stoffskifte.
mangel på dette B-vitaminet fører til hudplager og ømfintelig hår.
bønner inneholder 0,732 mg/100g, mer enn dobbelt så mye som i kjøtt.

På grunn av dette anbefales bruk av bønner, ved eksem, kløe, tørr hud, hudallergier og alminnelig dermatitt.

det er visst bevist at bønner har en positiv virkning på hårrøttene, og anbefales ved håravfall, ømfintelig hår, seborré (sterk talgproduksjon) og flass.

kolesterol:
å spise bønner regelmessig er en god måte å holde kolesterolnivået på et akseptabelt nivå.
et eksperiment utført i USA, ble det vist at ved å spise 120 bønner daglig i tre uker reduserte kolesterol og triglyseridnivået med 10 %
Det er mulig at nedgangen i kolesterolet skyldes bønnenes høye innhold av fiber, (6,3%)
som binder kolesterol og forløpere til kolesterol (gallesalter) i tarmen og sørger for at de skilles ut gjennom avføringen.

Cellulosen i bønnene gjør de til et godt middel mot forstoppelse og virker forebyggende på divertikulose og kreft i tykktarm og endetarm.

bønner er gunstige for personer med høyt blodtrykk, ettersom de inneholder lite natrium og mye kalium.

Belgfrukten inneholder mer enn 10,4 mg jern pr 100 g.
dette er høyere enn innholdet i kjøtt og spinat, som begge inneholder om lag 3 mg/100g.
I tillegg til de andre næringsmessige egenskapene i bønner gjør dette at de er svært velegnet ved anemi og underernæring.

som sagt dette er ren avskrift fra boken jeg nevnte tidligere og kan ikke gå god for nevnte eksperimenter og påstander.
Men det virker bra info.

Siden bønner ikke inneholder stort av aminosyren metionin, så for å veie opp for denne mangelen, er det nok å kombinere bønner med metioninrike matvarer som:
-Korn (hvete, ris, mais, havre osv.)
-sesamfrø/solsikkekjerner
-ølgjær

Topp

InnleggSkrevet: 30 Mar 2014, 23:07 
Avlogget

jeg liker bønner...
og skal man preppe bønner er det nok lurt å ha litt forkjellige - så man ikek blir så lei...

Topp

InnleggSkrevet: 02 Apr 2014, 21:47 
Avlogget
Brukerens avatar

Gror bønner år etter år, eller må man plante nye bønner for hver gang?

Topp

InnleggSkrevet: 02 Apr 2014, 22:18 
Avlogget
Brukerens avatar

Dersom vi snakker om å dyrke bønner fram til modne frø som man kan få til å spire neste år, så er det i praksis åkerbønner vi snakker om. Det dyrkes litt av dem rundt Oslofjorden. De er ettårige. Kanskje kan man få andre sorter modne i små mengder og med stor ressursbruk også, men det gjøres ikke kommersielt så vidt jeg vet.

Topp

InnleggSkrevet: 02 Apr 2014, 23:13 
Avlogget

Det er ikke bare åkerbønne/hestebønne som kan dyrkes her i nord. Min mor har en minst tjue år gammel stamme av prydbønner, som er blitt plantet på nytt og på nytt av bønner som var høstet året før. De vokser fra bønner, plantet utendørs sent på våren og klatrer etter tråder ved en sørvendt vegg.

Dette er en rase under Phaseolus coccineus, jeg aner ikke hvilken. Arten er kalt "Runner Bean" eller "Oregon Lima Bean". Den er spiselig etter koking (som bryter ned giften som finnes i en masse bønnearter inkludert røde kidneybønner), men jeg har ikke prøvd den i mat. For gjøre et forsøk til høsten... Søk opp prydbønner på Hagepraten, der er det mange treff.

Topp

InnleggSkrevet: 03 Apr 2014, 08:52 
Avlogget
Brukerens avatar

Det er helt sikkert både morsomt og spennende , i tillegg til et vakkert skue, å gjøre slik som moren din gjør. Men det store spørsmålet i preppersammenheng er om det blir noe særlig matauk ut av det.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 25 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: