Norsk Survival Forum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 20 Nov 2017, 11:34

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 25 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Re: Bønner
InnleggSkrevet: 03 Apr 2014, 19:32 
Avlogget
Brukerens avatar

i fjor dyrket vi tre sorter bønner. "Haricots verts", dvs klassiske grønne bønner. ganske stor avling, lite jobb og siden buskene er så lave trenger de ikke noe særlig støtte. Dernest satte vi bondebønner, men det viste seg å være...ikke så lurt. riktignok gav de helt enormt mye bønner, men siden de må skrelles før de kan spises var det helt utrolig mye jobb med dem (med mindre man finner en lur måte å få av skallet på. Tilslutt dyrket vi rosenbønner, som har superfine blomster, gir grei avling og som må bindes opp.

til neste år blir det bare haricots verts og rosenbønner. (og sukkererter, da)

Topp

InnleggSkrevet: 05 Apr 2014, 11:38 
Avlogget
Brukerens avatar

Jeg har nok vært for utydelig på hva som er mitt mål når det gjelder dyrkning av bønner i framtiden. Det jeg ønsker er ikke noe i retning snittebønner, spiselige umodne skolmer, men modne bønner som kan tørkes og spises i løpet av vinter og vår fram til neste avling. Altså bønner som kan erstatte de tørkede bønnene vi kjøper i butikken og som kan brukes til neste års dyrkning. Og da bønner som er så herdige at de ikke legger beslag på de aller luneste og beste vokseplassene, kall det gjerne frilandsbønner. Og så må de selvfølgelig kunne gi garantert moden og stor avling i et normalår. Fordi jeg har trodd at dette har vært vanskelig, har jeg merkelig nok ikke forsøkt å dyrke bønner for det formålet ennå, men bare holdt meg til snittebønner i lite omfang. Men kanskje det er på tide å endre på det i år.

Draugjeger, Fossegrim og evt andre, tror dere jeg vil bli fornøyd med "Haricots verts", rosenbønner eller noen andre ut i fra det jeg skrev over her? I så fall må jeg prøve noen av dem i år. Det hadde absolutt vært å foretrekke om det finnes sorter som ikke er så arbeidskrevende som bondebønner.

Angående skallet på bondebønner så skal det visstnok være lettere å fjerne om man forveller dem et par-tre minutter i kokende vann. Men det høres uansett ut som en himla jobb. Det dreier seg altså ikke om skolmen, men et tynt skall rundt selve bønnen.

Topp

InnleggSkrevet: 05 Apr 2014, 21:57 
Avlogget
Brukerens avatar

du kan godt la rosenbønnene stå til de får faktiske bønner med skall. lett å dyrke, gir grei avling og kan spises under hele dyrkningsperioden.

Topp

InnleggSkrevet: 06 Apr 2014, 11:21 
Avlogget
Brukerens avatar

Takk for rådet! Da tenker jeg det blir et lite felt med rosenbønner og et med åkerbønner. Jeg fant en god dyrkningsveiledning på sistnevnte her: http://www.lr.no/fagartikler/17136/ Snowbird, Columbo, Paloma virker som gode sorter å prøve seg på. Men så spørs det om de bare selges i storsekk til bønder og ikke i små nusselige poser til oss andre. Jeg får se hva jeg klarer å finne.

Grunnen til at jeg er så fokusert på at det skal være mulig å sanke spiredyktige modne frø fra det jeg dyrker, er at jeg ønsker å være selvforsynt med frø i en krisesituasjon. Da kan det bli vanskelig å kjøpe det man trenger. Derfor blir det helt feil for meg å drive med sorter som bare unntaksvis klarer å få fram modne frø i vårt klima når de stelles og dulles med. Som hobbydyrker nå, og eventuelt småskala og arbeidsintensivt i framtiden, er det klart at vi kan få ting til som yrkesbønder ikke kan klare i dag. Derfor er det vel verdt forsøket å tøye grensene for hva man kan få til. Men likevel vil jeg at mitt sortsutvalg skal være så robust at ingen sorter skal gå ut bare fordi vi får dårlig vær et år. (Eller egentlig to-tre på rad, en frøreserve må man alltid ha.) Her er litt interessant stoff om «belgvekster til modning» beregnet på yrkesbønder: http://www.agropub.no/id/7468.1

Topp

InnleggSkrevet: 06 Apr 2014, 13:22 
Avlogget

Et tips for å få fram frø er å ha mulighet for å flytte planter over i drivhus og forlenge vekstsesongen. Gulrøtter, roer og annet toårig kan få det andre året i drivhus for å være sikker på at det blir frø.

Topp

InnleggSkrevet: 16 Mai 2014, 18:24 
Avlogget
Brukerens avatar

Ser at bønner, særlig de fra Eldorado er billigere, helt nede i 4 kr stk men er de særlig holdbare?

http://4.bp.blogspot.com/-LUEov3ssD6Q/U ... 0pesto.jpg

Ser også at masse grønnsaker kommer i slik innpakkning, altså papp med et slaks mylar lag på.

http://dyrevennlig.org/files/3812/8375/ ... s_sunt.jpg

Om ikke langtidslagring, kanskje som en billig kortidsløsning over noen månder.
Fordelen er at disse er my enklere å frakte med seg. Kan jeg få noen synspunkter og erfaringer her?

Vet av erfaring at vi har hatt slike i huset i flere månder.

Topp

InnleggSkrevet: 16 Mai 2014, 18:42 
Avlogget

Bønner og sånt skal være tørket. Hermetikk er forbrukere, ikke for preppere. Finn en innvandrer-butikk og kjøp to kilo tørre til samme prisen som to bokser hermetiske.
Bilde
Bilde

Topp

InnleggSkrevet: 16 Mai 2014, 19:54 
Avlogget
Brukerens avatar

Lagre de på vakum krukker da?
Mener jeg so en tråd om det, de selger sånne vakum lokk på tupperware parties.
Muttern dreiv av med det en stund.

So forøvrig over over hermetikk lagret.
Har bønner som går ut i 2017.
Mener fortsatt dette er en grei løsning på kort sikt, hvis man husker på å rotere de.

Er det en isboks på øverste bilde?!

Topp

InnleggSkrevet: 08 Jul 2016, 20:25 
Avlogget

Hvor lenge kan bønner lagres i mylar? Er det bare å kjøpe tørkede bønner for lagring eller er det noe ekstra som må gjøres?

Topp

InnleggSkrevet: 09 Jul 2016, 11:11 
Avlogget
Brukerens avatar

Tørre bønner kan lagres LENGE i mylar med oksygenabsorbere. Men det er jo en god ide å rotere uansett. Det som vil skje er at noe av vitamininnholdet vil reduseres over tid. Men sannsynligvis langt saktere enn for hermetiske bønner. Med denne lagringsmetoden har du alt tatt hånd om lys, fuktighet og oksygen. Da er det bare temperatur igjen. Har du en kjølig kjeller er du i mål, hvis ikke er du likevel godt dekket.

Gamle bønner kan trenge noe lengre koketid enn årsgamle. Det kan hjelpe med litt eddik i bløtleggings og kokevann har jeg hørt. Men nå bruker jeg eddik og ofte forskjellige krydder uansett, så jeg kan ikke si noe om samme batch ville trengt enda flere minutter uten eddik. Ja, og så koker jeg stort sett alltid slikt noe i trykkoker.
Litt bakepulver i bløtleggingsvannet kan også hjelpe for gamle bønner. Om de har blitt lagret svært lenge, kan det til slutt bli vanskelig å få dem rehydrert, visstnok. Men selv da vil de kunne brukes som mat i en nødsituasjon. I så fall kan de knuses og males til mel.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 25 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: