Norsk Survival Forum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 20 Nov 2017, 11:26

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 58 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 02 Okt 2014, 21:52 
Avlogget

Som byttevare er jeg redd tobakk er mindre viktig i dag enn det var for tjueår siden - i hvert fall i form av sigaretter. Andelen røykere er lav, men det er mange som bruker snus her i landet. Jeg ville heller hatt et tårn med general porsjon ennen kartong lucky strike om jeg skulle ut for å bytte til meg transport eller andre tjenester. For snusen er det dessverre bare dypfryser som duger, og lageret bør uansett roteres årlig.

Jeg ønsker ikke å lagre noe jeg ikke vil bruke selv, så jeg lagrer heller øl og sprit som byttemiddel.

Topp

InnleggSkrevet: 06 Okt 2014, 09:35 
Avlogget

Øl ville jeg ikke lagret for bytting da det går ut på dato relativt fort.. Sprit har dessuten høyere verdi og går ikke ut på dato.

Om man så skulle ende opp i en verden hvor bytting er måten å handle på, så er det greit å kunne sitte på et par trumfkort over lengre tid. Altså ikke bytte bort verdivarer men det fortsatt er store mengder av det der ute. Jo lengre tid det går, jo mer har blitt borte og etter hvert vil du sitte der med en av de få flaskene som er igjen i området. Og da kan du i teorien tjene FETT på det

Men selv har jeg 2 6-pack øl som jeg rullerer på. (Riktig nok er dette i tilfelle jeg ikke rekker ølsalget en lørdagdag.. :p )

Også har jeg jo selvfølgelig en del flasker med whisky stående.

Spriten kan forøvrig også brukes til improvisert desinfisering av sår om du(Må renses igjen så fort dom mulig)

Topp

InnleggSkrevet: 06 Okt 2014, 11:37 
Avlogget
Brukerens avatar

For folk som er avhengig av tobakk under SHTF driter vel egentlig i hva det er, så lenge de får nikotin.

Topp

InnleggSkrevet: 30 Des 2014, 23:51 
Avlogget

Bare slenger inn noe som sikkert har vært skrevet før, målar med zip-lock er supert til verdags og etter shtf.

(Opp, og att att att, opp og att att att...). :)

Topp

InnleggSkrevet: 17 Feb 2016, 07:04 
Avlogget

Fikk 20 mylar poser i posten i går.
Planen er å lagre mel i hvertfall en del av de.
Tenker å putte melet og O2 sbsorbers i mylar posene.
Og så mylar posene i vakuum poser, som jeg vakuumerer og forseiler

Topp

InnleggSkrevet: 17 Feb 2016, 07:38 
Avlogget
Brukerens avatar

mcnabux skrev:
...
Tenker å putte melet og O2 sbsorbers i mylar posene.
Og så mylar posene i vakuum poser, som jeg vakuumerer og forseiler
Jeg er ikke helt sikker på om jeg oppfattet helt framgangsmåten du tenker å bruke. Men så lenge du forsegler vakuumposene skikkelig skal det ikke være nødvendig med vakuumposer i tillegg. Vakuumposer er ganske så tykke og en ganske bra oksygenbarriere. Men mylar er så nær man kommer perfekte i så henseende at noe mer blir overflødig. Da blir det bedre å spare vakuumposene til noe annet. For eksempel til det melet du tenker å rotere først.

Men om du ikke forsegler mylarposene, er det nesten så du bare kan droppe dem. Det blir omtrent like nyttig som å ha sikkerhetsbelte i bilen, men ikke bruke det.

Topp

InnleggSkrevet: 17 Feb 2016, 19:40 
Avlogget

Jeg tenkte egentlig å ha melet i mylar posene, og så legge de oppi vakuum posene.

Slik jeg har skjønt, så er mylar posene bedre til å lagre maten i, men de er vanskelige å vakuum forsegle. Derfor tenkte jeg å pakke dobbelt.

Topp

InnleggSkrevet: 18 Feb 2016, 08:44 
Avlogget
Brukerens avatar

mcnabux skrev:
Jeg tenkte egentlig å ha melet i mylar posene, og så legge de oppi vakuum posene.

Slik jeg har skjønt, så er mylar posene bedre til å lagre maten i, men de er vanskelige å vakuum forsegle. Derfor tenkte jeg å pakke dobbelt.

Du har rett i at mylarposer er vanskelige å forsegle med tradisjonelle vacuumapparater. Det er pga to forhold: 1) De er glatte innvendig slik at utsuging av luft ikke kan gjøres uten videre. 2) De krever antagelig høyere temperatur for at plasten skal smelte og skape forsegling. Begge deler er det mulig å gjøre noe med, men det er ingen vits, i alle fall så lenge man bruker oksygenabsorbere.

Det er noen forhold som kan være verdt å ta i betraktning. Vakuumapparater skaper langt fra noe vakuum. De skaper et undertrykk ved at en del av luften fjernes, men bare en del. Jeg mener å huske at mitt vakuumapparat fjerner ca 60 % av luften, men altså ikke klarer å fjerne de siste 40 prosentene. Og egentlig er det ikke så nøye å fjerne luft, det er det å fjerne oksygen som betyr noe i sammenheng med matvarer. Her blir altså bare 60 % av oksygenet fjernet.

Oksygenabsorbere fjerner 100 % av oksygenet. Og siden oksygen utgjør omtrent 21 % av lufta, blir tilsvarende mengde av gassvolumet i en forseglet mylarpose borte. Det er derfor helt unødvendig å bruke vakuumapparat på dem. Dersom man har vært nøye med pakkingen av posen og fått fjernet luftlommer før man forseglet posen, vil også mylarposen se ut som om det har blitt brukt vakuumapparat. 21 % av volumet er for øvrig omtrent det man ville klart å fjerne med en god støvsuger. Jeg har et eller annet sted her inne lagt ut bilder av noen av mine mylarposer som ser ut som det er vakuum i dem. Men der er altså bare fjernet 21 % av luftvolumet ved at luftens oksygen er borte.

På grunn av diffusjon som jeg skrev litt om i dette innlegget, må mylarposen forsegles uansett. En åpen mylarpose inni en vakuumpose er bare litt bedre enn vakuumposen alene. Mens en forseglet mylarpose alene (med oksygenabsorber, selvfølgelig), er så godt som like bra som den samme posen inni en vakuumpose.

Når jeg sier så godt som, er det stort sett fordi vakuumposer er tykke og gir litt mekanisk beskyttelse – det blir litt sikrere mot punktering. I tillegg blir det en litt tykkere barriere som oksygenet må passere. Men da skal en huske at det som først og fremst utgjør en barriere for oksygen i mylar, ikke er plasten, men den tynne metallfolien som er støpt inn mellom plastlagene i mylaren.

Topp

InnleggSkrevet: 21 Jul 2016, 16:39 
Avlogget

Hei!

Det var et passende navn på tråden så jeg dropper å opprette noen ny tråd :lol:

Jeg lurer på om det er stor kvalitetsmessig forskjell på mylarposer? Jeg ser at de mer framtredende prepperne her sverger til Sorbent og mormonerne (som ikke driver lenger?)

Isåfall, hvis dårlige mylarbags eksisterer; Vil det da hjelpe å lage dobbel pose - altså å legge en pose nedi posen for så å putte oppi ønsket mat?

Topp

InnleggSkrevet: 22 Jul 2016, 21:24 
Avlogget
Brukerens avatar

I teorien gjør det vel det. Men da bli det mer håndtering, bretting og bøying. Dette kan skade selve metallfolien som er sveist inn mellom flere lag plast. Det vil oppstå flere ørsmå skader eller hull i dette ørtynne metallskiktet. Det som skiller tynne og tykke mylarposer er ikke tykkelsen på metallet, men antall lag med plast, kvalitet og tykkelsen på disse. Disse forhandlerne du never er nok også strenge på hvor mange feil, altså mikrohull, som tillates i metallsjiktet. Det vil alltid være noen, men dette er tatt hensyn til når de oppgir gjennomtrengeliget for oksygen og vann.

En kan se hullene om en lyser gjennom posen med en kraftig lyskilde i et mørkt rom. Prøv da å lage en brett og se hva som skjer. En tykkere mylarpose er ikke bare bedre beskyttet mot punktering, men også mot slike mikroskader.

Konklusjonen min blir å heller kjøpe tykkere pose og bruke dem enkeltvis. Har en først skaffet en del, så test hva som skjer med dem etter bruk. Sjekk en brukt pose for hull og sammenlign. Som sagt noen få hulll er normalt.

Topp

InnleggSkrevet: 04 Aug 2016, 21:02 
Avlogget

Hvor mye ris er normalt å ha i en gallon mylar pose?

Topp

InnleggSkrevet: 07 Aug 2016, 16:15 
Avlogget
Brukerens avatar

En gallon er i underkant av 4 liter. Da blir det plass til ca 3 kg ris. Pass på å riste litt på posen slik at risen får satt seg. Da blir det plass til mer og du får mindre dødvolum.

Topp

InnleggSkrevet: 07 Aug 2016, 17:25 
Avlogget

Jeg endte opp med å dele en 5kg sekk med ris i to mylar poser. Bønner ble det ca 1kg i hver pose og bør nok kjøpe noe mindre poser til bønner på sikt. Pakket slik for at det på sikt skal være mulig å ha endel varer tilgjengelig å spise de før de blir dårlige.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 58 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
POWERED_BY
phpBB.no - Norsk phpBB-support