Norsk Survival Forum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 19 Nov 2017, 16:11

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 58 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4  Neste
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 14 Jan 2013, 00:59 
Avlogget
Brukerens avatar

Dersom jeg får noen absorbere til overs etter å ha åpnet en pakke, putter jeg dem i et så lite glass med skrulokk som mulig og suger ut luften med en Pump-n-Seal. Den er svært effektiv, antakelig bedre enn vakuummaskiner for vanlige forbrukere.

Uåpnede pakker med absorbere legges i mylarpose og forsegles uten at jeg gjør noe annet enn å sørge for at det ikke er mer luft enn nødvendig der sammen med dem. Disse pakkene er temmelig flate så det er begrenset hvor mye luft det blir igjen i mylarposen. Om det for eksempel skulle være en desiliter sammen med fire pakker a 25 stk 750 ml-absorbere, så innebærer dette maks 0,2 ml redusert kapasitet per absorber. Dette er så lite at jeg ikke gidder å mase med vakuumpakking.

Ellers er jeg enig at en vakuum-maskin er nyttig. Vi bruker den nå mest til slikt som skal i fryseboksen. Som du sier er den fin til marinering, men der bruker vi en Braun stavmikser med litt tilleggsutstyr. Det finnes også tilleggsutstyr til Pump-n-Seal for marinering. Vi har selvfølgelig det også, bruker det kun dersom den største beholderen til Braunen blir for liten.
BildeBilde

Topp

InnleggSkrevet: 22 Mar 2013, 03:03 
Avlogget

Litt dumme spørsmål nå kanskje, men helt fersk på dette området så må spørre for å lære.

Hvordan forsegler man mylarposer, er det en lukke mekanisme på disse posene eller hvordan fungerer dem sånn sett?

Går det ann til å få kjøpt det her: ”Pump-n-Seal” noe sted, isfåfall hvor da om noen har en link? Eller fungerer disse vakuum forseglerene på dette like så bra?

Jeg vil forresten kommentere etter å ha gått igjennom denne posten/emne så har jeg lært mye, knall flink Bamse og veldig intr egentlig alt du la ut og lett å forstå. Normalt trenger jeg ting inn med teskje, men sånn som du forklarte det så gikk dette veldig lett. Men ennå litt jeg ikke helt forsto som jeg trenger inn med teskje for andre gang evt. :P

---> SYOTOS. <---

Topp

InnleggSkrevet: 22 Mar 2013, 08:02 
Avlogget
Brukerens avatar

ItsMe skrev:
Litt dumme spørsmål nå kanskje, men helt fersk på dette området så må spørre for å lære.

Hvordan forsegler man mylarposer, er det en lukke mekanisme på disse posene eller hvordan fungerer dem sånn sett?

Går det ann til å få kjøpt det her: ”Pump-n-Seal” noe sted, isfåfall hvor da om noen har en link? Eller fungerer disse vakuum forseglerene på dette like så bra?

Jeg vil forresten kommentere etter å ha gått igjennom denne posten/emne så har jeg lært mye, knall flink Bamse og veldig intr egentlig alt du la ut og lett å forstå. Normalt trenger jeg ting inn med teskje, men sånn som du forklarte det så gikk dette veldig lett. Men ennå litt jeg ikke helt forsto som jeg trenger inn med teskje for andre gang evt. :P

Forseglingen skjer ved at man varmer opp mylaren slik at plasten smelter sammen og danner en forsegling. Ved å klemme sammen toppen med en rettetang får man smeltet og klemt sammen slik at det blir forseglet.. Det går også å bruke strykjern, men rettetang er etter min erfaring enklest og mest skånsomt.

Fant i farten kun et bilde. Jeg bruker tangen fra siden ikke fra toppen som på bildet. Bilde

Pump-n-Seal: viewtopic.php?f=4&t=25&p=104&hilit=pump+n+seal#p104

Topp

InnleggSkrevet: 22 Mar 2013, 08:58 
Avlogget

Aha, ja kjempe fint. Tusen takk for rask og godt svar.

---> SYOTOS. <---

Topp

InnleggSkrevet: 05 Apr 2013, 20:55 
Avlogget

Hvor kjøpte dere mylar hen

Topp

InnleggSkrevet: 05 Apr 2013, 22:17 
Avlogget
Brukerens avatar

Jeg har handlet hos Sorbent Systems og Mormonerne.

Topp

InnleggSkrevet: 14 Aug 2014, 01:30 
Avlogget

Hei og god kveld!

Beklager for enda en necro, men forumet er jo ikke så mye brukt så det er vanskelig å unngå om en ikke vil dobbeltposte..

Jeg er ny til mylar men vil gjerne begynne med dette asap da jeg tenker å utvide matlageret. Jeg har frem til nå kun hatt små mengder mat som jeg har rotert på i tillegg til en boks med 84 servings med frysetørket mat. Men jeg har jo familie som de fleste andre, så jeg "må" utvide litt da alle i familien "tar det som det kommer".

Kan alt som har lang holdbarhet lagres uten problemer (forbi holdbarhetsdatoen) med mylar? Har jo plukket opp ting her og der, men er det noe jeg spesiellt bør unngå?
Tenker da hovedsaklig på normale artikler som mel, kaffe, salt, ris, krydder og andre pulvervarer, kornvarer ol. man har i hjemmet. Fungerer det å lagre slike ferdigposer med pulver-saus over lang tid? Riktig nok blir det mye pulver-saus i en pose..

Er det noen merkevarer som er mindre egnet enn andre?

Jeg spurte om dette i RIS tråden også, men om en bruker tykke nok mylarposer er det vel strengt tatt ikke behov for food grade spann/tønner? Disse er vel ment for beskyttelse mot hull og kan vel da være helt normale spann man kjøper på biltema?

Når man kjøper poser fra sorbentsystems eller mormonerene, kommer de med o2 absorbers, eller er dette noe man må kjøpe utenom? Og i det tilfellet, greit å kjøpe "størrelsen over" bare for å være sikker?

Nå bare lufter jeg en ide her;

Jeg pakker inn noen kilo med ris i en mylar pose som jeg gjør om til en brick. Så tar jeg å pakker inn denne ferdigpakkede posen i for eksempel bobleplast eller foreksempel slik skumgummifilm man legger under parkettgolvet så det ikke skal knirke. Vil dette ha noen utslag på innholdet i posen? Overoppheting el.?
Jeg tenker da på dette for beskyttelse mot skader på posen. Et billigere alternativ enn bøtter til mange hundre kroner.

Jeg har forstått at det finnes mange produsenter av mylar-ish, men kun en ekte produsent. Jeg har funnet noen på ebay som sender ut av USA, det står at de er fra sorbent, hvor sikker kan jeg være på at de er av ok kvalitet? EDIT: (Kjøpte meg 25 1gal poser nå. 3.5mil. Får se hva de holder til. Disse blir forsøksposer for meg. Prøve ut forskjellige metoder, pakkemuligheter osv. Sett at de skal lagres i en boks/bøtte/spann/tønne, holder 3.5? )

Edit: Og en liten en til. noen av bøttene jeg skal bruke er 31cm høye. Da altså rundt 12 tommer. Så om vi sier at jeg kun trenger 20 tommer av posen og klipper vekk resten. Posene jeg skal bruke er 48 tommer lange. Kan jeg da lukke den gjennstående biten på "undersiden" og bruke den som en vanlig pose?

Hoh, ble litt detta! Har funnet mye info selv, men det er så ymse hva jeg kommer over så derfor spør jeg her for slik at jeg ikke plutselig står der med kilosvis av ubruklige varer om noen år.

Topp

InnleggSkrevet: 17 Aug 2014, 22:19 
Avlogget
Brukerens avatar

Det var mange spørsmål på en gang. Men jeg gjør et forsøk på å svare, men kanskje det først er nyttig å nevne hva mylar er godt for. Det er en folie som består av flere lag plast hvor det er sveiset et meget tynt lag med metallfolie mellom lagene. Tykkelsen varierer, men det er tykkelsen på plastlagene, ikke metallfolien. Dess tykkere mylar, dess mer robust blir den med hensyn til håndtering. Meget tykk mylar med god kvalitet i plastlagene kan brukes uten beskyttelse av plastspann. Men den må håndteres forsiktig så den ikke punkteres.

Mylar er lystett og har meget god evne til å holde oksygen og vann ute. Så merkelig det enn kan høres ut, så slipper vanlig plast, også tykke plastspann, gjennom både oksygen og vannmolekyler over tid. Mylaren er i praksis så godt som ugjennomtrengelig. Tall og fakta om dette kan man finne på f.eks. sorbentsystems.com.

Husk også at når mylar forsegles så blir det som er inni værende der. Er varene for fuktige, kan de bli ødelagt. Og det oksygenet som er der, kan gjøre mye ugagn før det er brukt opp. Derfor fjernes oksygen som oftest ved å legge oksygenabsorbere i posen før den forsegles.

Hva kan man lagre i mylar? Varer som skal beskyttes fra vann og oksygen, og gjerne lys. I praksis tørrvarer som over tid forringes eller ødelegges av nettopp vann, oksygen og lys. Men det er andre faktorer som også har betydning for mats holdbarhet. Temperatur for eksempel. Dessuten blir fett harskt også når det ikke er oksygen til stede. Det harskner ved hydrolyse. Så lenge det er fritt vann tilstede – og det er det selv i en fryseboks ved minus 18 grader – så harskner fett.

Derfor forringes fettrike tørrvarer som havre, hel tørrmelk, nøtter og lignende selv om man lagrer forskriftsmessig med oksygenabsorbere. Man kan nok forlenge holdbarheten en del i forhold til åpen lagring, men man oppnår ikke samme lange holdbarhet som for fettfattige tørrvarer.

Ang. oksygenabsorbere: Med mindre man bestiller pakkeløsninger hvor både mylar og absorberefølger med, må absorbere bestilles separat. Ja, man kan ta i litt på kapasiteten på absorberne. Hva som er riktig størrelse til forskjellige volum tror jeg står lenger fram i denne tråden. Jeg har i alle fall skrevet om det før her inne. Det er også viktig å være klar over at oksygenabsorbere er ferskvare. De taper seg over tid både fordi de tørker ut og fordi de suger til seg oksygen gjennom plasten i pakken de leveres i. Derfor er det lurt å forsegle eventuelle overtallige absorbere i mylarposer eller helt tette konservesglass.

Å beskytte mylarposene slik du beskriver er bare bra. Noen overoppheting blir det ikke snakk om. Dersom det er den varmgangen som kan forekomme i kornsiloer du tenker på, så skjer det ikke når kornet er tilstrekkelig tørt og oksygennivået ekstremt lav. Metabolismen i kornet er da så lav at det ikke produseres varme av betydning.

3.5 mil er nokså tynt. Problemet med tynn mylar er både at de lettere punkterer, men også at den supertynne metallfilmen blir lettere skadet ved håndtering. Det kan oppstå masse små mikrohull i brettekanter og ellers. Det er normalt en del småhull i denne metallfilmen som en kan se dersom man holder en sterk lykt inni/utenpå posen i et mørkt rom. Disse hullene er ikke gjennomgående, det er altså normalt at det er noen der, men røff håndtering lager langt fler.

Å gjenbruke mylarrester ved å sveise egne småposer går sikkert an. Men selv går jeg heller for flere størrelser. Eneste gjenbruken min så langt har vært til forsegling av oksygenabsorbere mellom «øktene».

Topp

InnleggSkrevet: 01 Okt 2014, 13:39 
Avlogget

Tror disse spm passer under denne fanen.

Tobakk i mylar bag = fungerer?
Fungerer det så er det vel et greit bytteobjekt.

Hvis man lager firkanter av posene ala Bamse sin løsning, er ikke lagringsbokser fra ikea bedre enn runde tønner?
4 kantede bokser til 4 kantede poser?

Topp

InnleggSkrevet: 01 Okt 2014, 14:53 
Avlogget
Brukerens avatar

Fiskebolle skrev:
Tror disse spm passer under denne fanen.

Tobakk i mylar bag = fungerer?
Fungerer det så er det vel et greit bytteobjekt.

Hvis man lager firkanter av posene ala Bamse sin løsning, er ikke lagringsbokser fra ikea bedre enn runde tønner?
4 kantede bokser til 4 kantede poser?

Tobakk vet jeg ingen ting om ut over at den skal være litt fuktig for å være bra. Så det nytter vel ikke ikke å tørke den? Og hvordan den da oppfører seg pakket i mylar har jeg ingen formening om. Men det går sikkert an å Google....

De blokkmylarene oppbevarer jeg stablet uten ytteremballasje.

Topp

InnleggSkrevet: 01 Okt 2014, 15:12 
Avlogget

Nei, tørke går vel ikke tror jeg.
Men mener noen skrev at den fukten som blir med inn i posen, den blir der.
Så jeg tenkte den kanskje holdt seg ferskere lengere enn i orginalpakning.

Det var bare en tanke.
Jeg får kjøpe litt tobakk når jeg får bestilt poser og prøve ut.

Topp

InnleggSkrevet: 01 Okt 2014, 16:38 
Avlogget
Brukerens avatar

Fiskebolle skrev:
Men mener noen skrev at den fukten som blir med inn i posen, den blir der.

Ja, det gjør den nok. Men spørsmålet er om den vil mugne.

Topp

InnleggSkrevet: 02 Okt 2014, 06:22 
Avlogget

Nei, den vil nok ikke mugne.

Uten å ha prøvd det vil jeg anta at du bør enten:

1. Putte tobakken i mylar og legge til o2 absorbers. Bruk små poser, med mindre du tror du klarer å røyke opp 2kg tobakk før den tørkter etter åpning eller at du klarer å bytte bort dette i så store kvanta.

2. Tørke tobakken og så putte den i mylar med o2 absorbers. Kan fint rehydreres med et par dråper vann/spytt.

Gjør det ofte med pipetobakken min uten problem.. Høres kanskje ekkelt ut å spytte i tobakken sin, men herre gud, du trekker da tjære ned i lungene.. Sammenlignet så er ikke ditt eget spytt så farlig akkurat :p

Det finnes forøvrig ingen bakterier, muggarter eller andre ulumskheter som spiser tobakk, så det eneste som skjer er at tobakken tørker og mister litt aroma.

Edit: Du trenger egentlig ikke mylar poser i det heletatt.. Legg det med originalpakningen i fryseren og la det ligge der til SHTF, ta det frem, ??????, profit!

Topp

InnleggSkrevet: 02 Okt 2014, 08:24 
Avlogget

Jeg mener å huske at et jungel triks fpr å freshe opp tørr tobakk var å legge ei epleskive i balndingen,

Topp

InnleggSkrevet: 02 Okt 2014, 10:04 
Avlogget

Leckie skrev:
Edit: Du trenger egentlig ikke mylar poser i det heletatt.. Legg det med originalpakningen i fryseren og la det ligge der til SHTF, ta det frem, ??????, profit!

Ja det er klart. Men jeg tenkte at når jeg først handler inn ting for lagring så kan det likeså godt lagres for strømløst med en gang. Så finner jeg ut etterhvert hva som fungerer eller ikke.

Det er tanken i ihvertfall.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 58 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
POWERED_BY
phpBB.no - Norsk phpBB-support