Norsk Survival Forum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 22 Nov 2017, 14:33

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 58 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4  Neste
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 20 Nov 2012, 23:39 
Avlogget

Sitat:
Går det an å ha for mye oksygenabsorberere i en pose?

Jeg ville reservere litt plass til mat i hver pose. ;)

Topp

InnleggSkrevet: 20 Nov 2012, 23:46 
Avlogget

He he....får se om jeg får til det. :mrgreen:

Men en nybegynner som meg lurte jo bare på om det gikk an å ha i for mange oksygenabsorberere i en mylar bag med mat :o

Topp

InnleggSkrevet: 21 Nov 2012, 19:00 
Avlogget

Egentlig nei, men det vil jo gå ut over plassen som skulle brukes til innholdet. Ser hvor du vil hen. ;-)

Topp

InnleggSkrevet: 21 Nov 2012, 23:27 
Avlogget
Brukerens avatar

Jeg har skrevet litt om dette her: http://norsksurvivalforum.com/viewtopic.php?f=5&t=206#p2106

Topp

InnleggSkrevet: 22 Nov 2012, 01:12 
Avlogget

Tusen takk for info :)

Jeg er så imponert over velvilligheten til å dele kunnskap.
Veldig bra link du anbefalte Bamse Brakar! Mye nyttig lesestoff :)

Topp

InnleggSkrevet: 04 Des 2012, 11:07 
Avlogget

Igår pakket jeg mine først Mylarbags med ris, mel,bønner osv....

Gjorde alt klart, før jeg åpnet posen med oxygenabsorbere. La flesteparten Oxa i tett glass, og la så de jeg skulle bruke oppi hver mylarbag.

Jeg trodde de skulle se like vakumpakkede ut, som kornet til Bamse.
Men de så like "luftige" ut inni på morgenen idag, som da jeg pakka dem.

Brukte strykejern og vakumforsegleren ... trodde ikke det var så lurt å bruke vakum, så bare forseglet dem. :o

Virkelig nybegynner her, så hadde vært fint å få noen tips om hva jeg gjorde feil. :oops:

Topp

InnleggSkrevet: 06 Des 2012, 16:49 
Avlogget

Prøver meg igjen på et spm som sikkert har et helt opplagt svar....... for dem som vet :lol:

Hvordan skal en mylarbag se ut et døgn etter pakking?

De jeg har sett på youtube, ser ut som de er vakumpakket..

Men mine er det ikke.
Og mylarbagene ER tette...... Jeg har hatt flere under vann, bare for å sjekke at jeg ikke har slurvet med forseglingen :lol:

Jeg har mye mer tørrvarer som skal legges i mylarbags, men må nesten vente, sånn at jeg ikke gjør dette her feil......

Topp

InnleggSkrevet: 06 Des 2012, 18:44 
Avlogget

Det kan være at du ikke har klemt ut det du kan av luft før forsegling.
Okygenabsorberen tar bare det meste av oksygenet, og ikke nitrogenet.

http://snl.no/luft

Topp

InnleggSkrevet: 06 Des 2012, 19:49 
Avlogget
Brukerens avatar

Når posen akkurat er forseglet vil det være luft på toppen, altså over innholdet, og mellom hvetekornene, bønnene eller hva det nå er i posen. Ved å rugge spannet som mylarposen er i fram og tilbake, får man komprimert innholdet noe og redusert luften der. Og ved å klemme ut så mye som mulig av luften før man forsegler helt, kan man minke luftlommene på toppen. Dersom det er hule ting som makaroni, vil det i tillegg være mye luft inni maten.

Dersom luftlommen på toppen og evt lenger ned i posen utgjør mer enn 1/5 av all luften som er i den forseglede posen, vil den ikke suges så tett inntil innholdet at det ser ut som vakuum. Oksygenabsorberne tar bare de 21 prosentene med oksygen som er i lufta. Nesten 80% er altså fortsatt igjen, men det er bare nitrogen og andre gassen som ikke er noe å bry seg med. Noen synes det er bra at det ikke blir undertrykk i posen fordi de er redd for at mer oksygen da vil bli sugd gjennom posen i lagringstiden. Jeg tror ikke det har noen særlig betydning og foretrekker derfor denne "vakuum-looken" fordi jeg da kan være 100% sikker på at posen er tett.

Om posen din er helt tett, kan jeg tenke meg følgende årsaker:
1. Du hadde rett og slett for mye luft i posen. Men alt oksygenet er borte og du trenger ikke gjøre noe.
2. Oksygenabsorberene var dårlig og fikk ikke fjernet så mye oksygen som den skulle. I en brukt absorber vil innholdet klumpe seg litt, mens det i ubrukte mer har konsistens som strøsukker. Forskjellen er lett å kjenne.
3. Du brukte absorbere med for liten kapasitet i forhold til innholdet i mylarposene.
4. Eller du brukte for lang tid på forseglingen etter at oksygenabsorberne var lagt i posen. Jeg pleier å forsegle 2/3 av åpningen før jeg legger absorberne oppi. Så forsegler jeg straks resten.

Topp

InnleggSkrevet: 06 Des 2012, 21:19 
Avlogget

Tusen takk Hårek og Bamse!

Dette hjalp meg å forstå. :)
Jeg har ikke skjønt viktigheten av å klemme ut så mye luft som mulig før siste rest av forseglingen.
Men det er jo bare helt logisk at en må gjøre det. :oops:

Nå fikk jeg nytt mot til å fortsette. :)

Topp

InnleggSkrevet: 04 Jan 2013, 22:03 
Avlogget

Fant dette på Youtube.
Kan være nyttig for nybegynnere, eller andre...

http://www.youtube.com/watch?v=9Ka72AudQjE

http://www.youtube.com/watch?v=r9dzaeC0hG0

MVH

Hårek

Topp

InnleggSkrevet: 05 Jan 2013, 14:32 
Avlogget
Brukerens avatar

Ja, rent bortsett fra at det ikke er noe behov for å vakuumforsegle mylarposer dersom man bruker oksygenabsorbere. Poenget er bare å fjerne oksygenet. Og det gjør man mest effektivt med absorbere. Å både bruke absorbere og vakuum-maskin blir smør på flesk.

Topp

InnleggSkrevet: 05 Jan 2013, 23:19 
Avlogget

Men slik jeg ser det er det en "garanti" for det mest oprimale resultatet å bruke "smør på flesk".
Selv om at jeg er enig med deg i at det er smør på flesk, men velger å se på det som i pose og sekk.
For å ta det som et utdrag fra første linken.

MVH

Hårek

Topp

InnleggSkrevet: 06 Jan 2013, 19:41 
Avlogget
Brukerens avatar

Hårek skrev:
Men slik jeg ser det er det en "garanti" for det mest oprimale resultatet å bruke "smør på flesk".
Selv om at jeg er enig med deg i at det er smør på flesk, men velger å se på det som i pose og sekk.
For å ta det som et utdrag fra første linken.

MVH

Hårek

Dette temaet er en gjenganger på det amerikanske forumet flere av oss har vært innom. Mange som starter opp med mylarposer, og som gjerne har erfaring med vakuumering fra før, tenker som deg. Jeg skal prøve å oppsummere standpunktet til dem som mener det ikke er så lurt og i beste fall bortkastet.

Veggen i mylarposen er ikke 100 prosent tett. Små molekyler kan bevege seg gjennom den selv om dette går sakte. Den kan altså sees på som en membran som slipper gjennom for eksempel oksygen og vannmolekyler i et svært langsomt tempo. Ved osmose vil etter hvert konsentrasjonen av stoffer jevne seg ut på de to sidene av en membran uten forbruk av energi. Med en så tett membran som mylar, vil dette riktignok ta vanvittig lang tid. Men ved å bruke energi kan man få dette til å gå hurtigere.

I prinsippet er to måter å få det til på. Enten kan man øke trykket på den ene siden, eller så kan man redusere det på den andre. Poenget er bare at det må være en trykkforskjell. Lufttrykket ved havets overflate er omtrent 1 kg per cm2. Med en vacuum-maskin beregnet på meningmann kan man redusere dette, men vil aldri komme ned i 0.

Hvor mye fortere oksygen vil trenge gjennom mylaren ved et skikkelig vakuum på innsiden, har jeg ikke sett noen tall på. Det vil gå fortere, men om dette er marginalt eller noe vi bør bekymre oss for, er det ingen som har dokumentert skikkelig. Og tanken er derfor at når man positivt vet at det er tilnærmet 0 % oksygen i posen når man bruker oksygenabsorbere og har fått til en skikkelig tett forsegling, så er det ingen vits i å klusse det til med å bruke vakuum i tillegg. Det eneste man fjerner fra posen da er gasser som ikke er noe problem for holdbarheten. Og man risikerer altså å få raskere gjennomgang av oksygen inn i posen.

Ved håndtering av mylarposene, dvs bending og bretting, kan det oppstå små skader i metallfilmen. Disse kan sees som små hull som slipper lys gjennom om man holder en kraftig lykt inni posen i et mørkt rom. De går ikke gjennom plastlagene, kun aluminiumsfolien. Når man fyller posene vil det uten unntak bli flere slike svakheter i mylaren. Disse ørsmå hullene i metallfilmen er svake punkter som slipper gass lettere gjennom. Oppsummert så vinner man ingen ting, mens man risikerer desto mer. Og da bør det vel være enkelt for en som har mottoet «Keep It Simple Stupid»? :D

Personlig tror jeg ikke et lite undertrykk inni posen betyr så mye for gjennomgangen av oksygen. Fordelen med undertrykk, ikke vakuum, er at posene blir harde og en evt lekkasje pga dårlig forsegling eller hull, vil avsløre seg selv ved at posen blir myk. Fordelen ved akkurat dette er for meg større enn den lille risikoen for raskere oksygengjennomgang ved det beskjedne undertrykket jeg får til ved kun å bruke oksygenabsorbere.

Topp

InnleggSkrevet: 12 Jan 2013, 20:48 
Avlogget

Når vi ser bort fra våre uenigheter.
Kunne ikke en vakumpakkemaskin (http://modernemat.no/vakuummaskiner/vak ... v1000.html)
være greit å pakke de "ubenyttede" O2-absorberne i slik at man kan porsjonere absorberne til senere bruk?

En vakumpakker er dessuten et flott hjelpemiddel til grillsessongen (marinering), og til porsjonering av f.eks. fisk til frysing.

Hårek

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 58 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
POWERED_BY
phpBB.no - Norsk phpBB-support