Norsk Survival Forum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 24 Nov 2017, 07:20

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 58 innlegg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4  Neste
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 14 Aug 2012, 12:38 
Avlogget

Har skjønt at Mylarbags med oksygenabsorberer er smart.
Jeg har bare ikke helt skjønt hvordan dere bruker dem.

- Kjøper dere posemat som dere heller over i Mylarbags med oksygenabsorberer ?
- Lager dere mat selv og har oppi, isåfall hva og hvordan?

Ønsker mange forslag og eksempler på hva jeg kan ha i Mylarbags.
Har bestilt meg 60stk med oksygenabsorberer men vet ikke helt hva jeg skal putte i de :)

Topp

InnleggSkrevet: 14 Aug 2012, 13:13 
Avlogget

1. Finn 1 stk innvandrer butikk. Kjøp feks ris og bønner.

2. Hell i Mylar posene.

3. Hiv i en oksygen absorber.

4. Forsegle den med feks strykejern.

5. Lagre i plastbøtte.

Sist endret av Gullars den 22 Mar 2013, 13:42, endret 1 gang

Topp

InnleggSkrevet: 14 Aug 2012, 13:56 
Avlogget

Jeg har flere sekker ris som går ut i 2017.
- Burde jeg sprette disse og helle de over i mindre mylarposer?
- Vil de holde enda lengre da, og hvor lenge isåfall?

Topp

InnleggSkrevet: 14 Aug 2012, 14:15 
Avlogget

Jeg er ikke helt sikker. Bamse her på forumet er veldig flink.

Men hvorfor ikke hive dem i Mylar? Tror vi snakker 20-30 år lagring da. Om kvaliteten og næringsinnholdet blir det samme kan nok diskuteres.

http://norsksurvivalforum.com/viewtopic.php?f=5&t=49

Sist endret av Gullars den 22 Mar 2013, 13:43, endret 1 gang

Topp

InnleggSkrevet: 18 Aug 2012, 14:20 
Avlogget
Brukerens avatar

Jeg bruker store mylarposer kun til råvarer som korn, bønner og ris som har lang holdbarhet når posene åpnes. Da er det ikke noe problem å spise seg gjennom 8 kg røde bønner før de blir dårligere. Små poser brukes til tørrmelk, krydder og slikt som ikke har så stort volum eller har kort holdbarhet når posene først er åpnet. Halvfabrikata og ting som pasta pakker jeg ikke for langtidslagring. I den grad vi har slikt, blir det rotert innen holdbarhetstiden.

Det jeg tørker selv blir oppbevart i glass på samme måte som du sikkert har sett ”Nettvenninnen” gjøre. Kanskje med unntak av at jeg til nå stort sett har brukt glass med metallokk som jeg har tømt for luft ved hjelp av ”Pump-n-Seal”. Tidlige forsøk på å vacuumpakke tørkede saker ble ofte mislykket pga at skarpe kanter stakk hull i vakuumposene. Men det går sikkert an å bruke mylarposer med oksygenabsorbere også til selvtørket mat. I og med at det da ikke blir snakk om vakuum, kan det kanskje gå greit om man bare er forsiktig.

En annen ting som mylar kan brukes til, er lagring av bøker, dokumenter, bilder og annet utstyr som kan bli ødelagt av fuktighet og eller luft. Som et lite apropos til nyhetsbildet nå om dagen: Originalbildene av Knerten som sønnen til Anne Cath Vestly hadde oppbevart i sin oversvømte kjeller, ville vært helt trygge pakket i mylarposer.

Topp

InnleggSkrevet: 18 Aug 2012, 14:28 
Avlogget

Da har jeg et spørsmål til.
Hvis jeg har en pakke tørrmelk som går ut f.eks. jan 2013.
Hvis jeg har den over i mylar poser med absorberer, hvor lenge kan jeg forvente at den forlengede holdbarheten er?
1 år, 5år, 10år?

Topp

InnleggSkrevet: 18 Aug 2012, 14:41 
Avlogget
Brukerens avatar

westax skrev:
Jeg har flere sekker ris som går ut i 2017.
- Burde jeg sprette disse og helle de over i mindre mylarposer?
- Vil de holde enda lengre da, og hvor lenge isåfall?

Ja, dersom du ønsker å ha mulighet til å lagre dem lenger enn til 2017, bør du gjøre det. Dersom risen er tørr nok, vil den kunne holde i 30 år - minst. (Men om sekkene er av den ikke lufttette typen og har vært oppbevart i en kjeller med fuktproblemer, kan du bli nødt til å tørke den først.)

Og til deg Gullars: Takk for tilliten!
Næringsinnholdet i ris kan nok diskuteres enten det er snakk om 0 lagring eller 30 år. Hvit ris er nesten bare tomme kalorier uansett. Og den upolerte brune risen har så høyt fettinnhold at lagringstiden uansett er svært kort.

Dersom man ønsker ris som både kan lagres lenge og har et høyere næringsinnhold, er det "parboiled" ris man skal se etter. Parboiled står for "partially boiled". Den er kokt under høyt trykk før den ble polert. En god del av næringsstoffene blir presset inn i kjernen og dermed bevart når risen etterpå blir polert. Dessuten brukes det melk i denne prosessen for å bedre konsistens eller noe i den dur. Dermed inneholder parboiled ris en god del kalsium i motsetning til all annen ris.

Næringsinnholdet i polert jasminris:
http://www.matvaretabellen.no/#korn-og- ... err-05.306
Brun ris:
http://www.matvaretabellen.no/#korn-og- ... err-05.021
Og parboiled ris:
http://www.matvaretabellen.no/#korn-og- ... err-05.022

Topp

InnleggSkrevet: 18 Aug 2012, 14:46 
Avlogget
Brukerens avatar

westax skrev:
Da har jeg et spørsmål til.
Hvis jeg har en pakke tørrmelk som går ut f.eks. jan 2013.
Hvis jeg har den over i mylar poser med absorberer, hvor lenge kan jeg forvente at den forlengede holdbarheten er?
1 år, 5år, 10år?

Da vil jeg gjette på at det er helmelksvarianten du har. Den vil du neppe kunne få så mye lenger holdbarhet på. Kanskje 2 år dersom du lagrer etter alle kunstens regler når den er helt fersk fra produsent. Neppe mer.

Men dersom du synes typisk hjemmelaget studentvin er topp vare, kan det godt være at du klarer å få i deg slik tørrmelk etter både 10 og 15 år også. :lol:

Topp

InnleggSkrevet: 21 Aug 2012, 02:10 
Avlogget

Jeg har hamstret en del hvit ris, men har sålangt latt vær å oppbevare det i mylarposer. Jeg lagrer det i vindunker, med o2 absorbere, men til tross for at det ser ut som om det så langt blir trukket ut o2, så regner jeg det som et forbigående fenomen. Går utfra at dunkene trekker luft etterhvert...

Det samme gjelder hvit pasta. Sålangt har jeg bare 1 gal. Mylarposer og de er for små til å pakke spagettistenger. Ulike typer pasta som ikke er i "form av stenger" har havnet i mylar, men spettistengene ligger kjølig og mørkt, men uten o2 obsorbere.

Personlig tror jeg at dersom det blir nødvendig, så har "vomfyll" faktoren mye å si. Følelsen av å spise, atpåtill noe som kan regnes som mat, kan nok bli minst like viktig som viktigheten av næringsinnholdet av det som inntas.

Latterlig nok så har jeg selv, og mange av mine venner, i laaaaange perioder levd på et kosthold, som burde gitt mangelsykdommer allerede idag. Jeg kjenner autister som bare har spist pølse i brød (og vitamintabletter) og narkomane som bare har spist gotteri og sjokolademelk (uten vitamintabletter), i minst 15 år. Jeg tror ikke at noen av gruppene fungerer opptimalt, men vommfylls betydning for overlevelse bør kanskje ikke underdrives?

Til tross for at man har en smakspallett som lett skiller mellom Røros smør og Kvitseid smør, så tror jeg at det kan komme til en situasjon hvor mengde kan bety mer enn kvalitet.

Siden verken hvit ris eller hvit pasta i utgangspunktet inneholder mer enn kjappe karbohydrater, så bør man kanskje ikke være redd for hvordan de oppbevares, men prøve å ha mer enn nok.

Om all mat man lagret skal ha rett næringsinnhold og konsumeres før "best før dato", så bør man vel nærmest være helsefreak fra før, og ville ha det slik. Setter man krav til at matlageret skal inneholde bokser med confit de canard, belluga rogn og dertill hørende finviner, så bør man ha råd til det... Om man ikke har slike ressurser, så kan det nok hende at 14 år gammel spagetti blir et festmåltid ;)

Topp

InnleggSkrevet: 21 Aug 2012, 13:22 
Avlogget

Er egentlig enig med Crusoe.

Så lenge maten ikke er ødelagt og du blir mett så kan man overleve utrolig lenge på de mest sære ting.
Husker selv fra studietiden der det gikk mye i junkfood og annen ferdigmat, fungerte helt fint i mange år uten å merke noe spesielt på kroppen :)

Topp

InnleggSkrevet: 21 Aug 2012, 15:35 
Avlogget
Brukerens avatar

Det er mye man ikke dør av sånn med det samme, men som reduserer yteevnen og øker sårbarheten for sykdom og kroppslig forfall på sikt. Personlig synes jeg det er et poeng at mine eventuelle laster i denne sammenhengen, i det minste skal innebære nytelse i nuet. Å spise harsk mat er ikke noe jeg klarer å nyte. Det samme gjelder for øvrig dårlig vin, selv om akkurat det neppe medfører noen som helst fare verken der og da eller i framtiden.

Poenget med et matlager er vel at det skal gi oss fordeler som vi ikke ville hatt ellers. Og da blir det for meg viktig å styre unna de tingene som jeg vet er ugunstig og sikte mest mulig inn på det som er gunstig. Og det koster ikke nødvendigvis skjorta heller. Men det kan være den lille forskjellen som gjør at jeg og mine ikke blir syke når epidemiene raser rundt oss. Eller at kroppen holder i 90 år i full vigør i stedet for å begynne å fuske allerede før 60. Eller at jeg klarer å jobbe hardt noen timer ekstra per dag når det virkelig gjelder.

Og dersom man bare bruker hue er det ikke noe motsetningsforhold mellom å ha nok å fylle vommen med og kvaliteten på det man putter i den. Å se bevisst bort i fra det vi har lært i løpet av de siste par hundreårene om disse tingene blir bare bakstreversk eller fatalistisk. Men det ikke å ha nok kunnskap om dette er en ærlig sak. Derfor gjør jeg stadig forsøk på å gi råd jeg mener er gode og som kan føre til et bedre matlager for dem som velger å legge seg opp slike.

Hvit ris har absolutt sin vel fortjente plass som vommfyll forutsatt at det man putter ned der sammen med den har det risen mangler. Men det er nå en gang et faktum at den gangen man begynte å polere bort skallet på risen, så fikk man en epidemi av beriberi blant de fattigste i disse landene. Om noen er fristet til å motbevise at hvit ris for det meste er tomme kalorier, så er dette hva man kan forvente av symptomer i løpet av noen måneder:
Bilde

Eller man kan ta en prat med skihopperen Anette Sagen som har prøvd dette allerede. Hun levde på ris og grillkrydder i en lang periode.

Topp

InnleggSkrevet: 19 Nov 2012, 00:16 
Avlogget

Husker en kompis som i studietiden bare åt grandis. Så vidt jeg husker begynte håret og falle av ham før kostholdet endret seg... Men jeg kan ta feil, eller det kan ha vært noe annet selvsagt. Paprika er jo sunt det... :mrgreen:

Fant denne tråden her på survivalistboards, som er en samletråd for så og si alle tråder som omhandler mylarbags og lignende. Vel verdt og ta en kikk på.
http://www.survivalistboards.com/showth ... p?t=209648

Fortis cadere, cedere non potest
Growing your own food is like printing your own money. Ron Finley.

Topp

InnleggSkrevet: 19 Nov 2012, 09:54 
Avlogget

Jeg stjeler denne tråden litt :mrgreen:

Hvor er det best å kjøpe 02 absorbers?

Topp

InnleggSkrevet: 19 Nov 2012, 19:13 
Avlogget
Brukerens avatar

mcnabux skrev:
Jeg stjeler denne tråden litt :mrgreen:

Hvor er det best å kjøpe 02 absorbers?

Det kommer an på hvilken kapasitet og antall du er ute etter. Dersom du vil ha 300 ml så er LDS billigst i og med at frakt er inkludert i prisen. De selger 100 stk til 9 euro. Stykkprisen er omtrent den samme fra Sorbent Systems for denne størrelsen, men da kommer frakt i tillegg og det forutsetter kjøp av 1500 stk. Kjøper du færre blir prisen mer enn dobbelt så høy (fortsatt + frakt). Så jeg vil anbefale LDS.

Men vil du ha mest mulig kapasitet for pengene, er Sorbent Systems 1500 ml-variant billigst. Den absorberer tre ganger så mye oksygen per krone som 300 ml varianten. Men fraktprisene er høye pga at dette er tunge saker som skal fraktes halve jorden rundt (fra Los Angeles). Likevel blir det en god del rimeligere enn bare å bruke flere av 300ml-varianten fra LDS. Men også her forutsetter prisen kjøp av ganske så mange – 600 stk. Kjøp av færre fører til at prisen fyker så mye i været at det blir ulønnsomt.

LDS fører kun en type – nemlig 300 ml. De har også bare en størrelse på mylarposene – en gallon(3,8 liter), men de er tykke og solide. De er for øvrig midlertidig utsolgt på absorbere.

Jeg har også sjekket leverandører fra kontinentet, men disse har ikke vært særlig gunstige. Conserva.de er f.eks. tre ganger så dyre som LDS. De hadde da jeg sjekket 50 stk 660 ml til ca 30 Euro. Heller ikke mylarposene derfra var særlig billige.

De som trenger litt større poser enn 1 gallon, bør sjekke utvalget til Sorbent System. Fraktprisen kan fort utgjøre mer enn halvparten av vareprisen. I tillegg risikerer du å måtte betale MVA og fortollingsgebyr.

Topp

InnleggSkrevet: 20 Nov 2012, 23:29 
Avlogget

Går det an å ha for mye oksygenabsorberere i en pose?

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 58 innlegg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
POWERED_BY
phpBB.no - Norsk phpBB-support