Norsk Survival Forum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 19 Nov 2017, 16:09

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 41 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Re: Jippi! Tørrmelk! Men...
InnleggSkrevet: 19 Jul 2012, 21:36 
Avlogget
Brukerens avatar

nettvenninnen skrev:
Hvordan smakte tørrmelken forresten? Nestle sin er veldig frisk og god. Mens den i Sverige smaker egentlig ikke så godt. Egner seg nok best til matlaging. Den er også litt vanskeligere å blande ut. Er tørrmelken fra TINE grei å blande ut? Og hvordan er evt blandingsforholdet?

For meg som er utrolig glad i fersk lettmelk, så blir skummet tørrmelk uansett litt tamt.. Har ikke prøvd Nestle, men TINE sin fungerer den, kan fint drikkes. Hadde ihvertfall hatt null problem med å drikke den i en nødssituasjon. Blandingsforholdet er ca 1 til 10 som du fikk opplyst. Den blander seg ikke umiddelbart med vann, trengs litt røring.

Topp

InnleggSkrevet: 31 Jul 2012, 01:47 
Avlogget
Brukerens avatar

Man har jo også Kalvegodt fra Felleskjøpet i flere varianter, til halv pris fra tørrmelka, men om det er verdt det er opp til en selv. Holdbarhet i maks et og et halvt år står det på nett, men den pakken jeg så en gang for lenge siden var av tynn papp, så ikke rart om det er diskutabel holdbarhet.
En får voldsomt med energi fra det, sier en del muskelbyggere, og det kan jo behøves i en krisetid. Fullgodt som morsmelkerstatning for kvinner/par som har for lite melk til å fôre ungen sin også, men kan nyttige yrker som gjør de til verdifulle samarbeidspartnere.

Topp

InnleggSkrevet: 10 Aug 2012, 10:45 
Avlogget

Hei,jeg brukte tørrmelk type helmelk tidligere på turer for å spare vekt. Til frokostblanding. Men jeg har ikke klart å finne det her i Bodø,hva skal jeg se etter. Takk mvh padler

Topp

InnleggSkrevet: 10 Aug 2012, 11:02 
Avlogget

Sitat:
Padler skrev:
Hei,jeg brukte tørrmelk type helmelk tidligere på turer for å spare vekt. Til frokostblanding. Men jeg har ikke klart å finne det her i Bodø,hva skal jeg se etter. Takk mvh padler

Nå har bare vært i Bodø en gang. Fin by forøvrig. Men Google er alltid din venn!

Fant en innvandrerbutikk følgende sted: " . Der er en innvandrerbutikk i Storgata forbi Sambo mot Snippen på venstre side "

Jeg oppdaget nettopp innvandrerbutikkene selv her i Bergen. Utrolig mye nice utvalg, mye ting jeg ikke hadde peilig på hva var. Godt å prøve litt alternativ mat.

De fleste butikkene har utrolig fin service. De oppdager fort den hvite mannen som står og klør seg i hodet med det digre spørsmålstegnet over hodet.

De selger forøvrig store sekker med ris og bønner. Bønner i 5-10 kg klassen og ris i 20 kg sekker.

http://www.asiatenmat.no/index.php?option=com_content&view=section&layout=blog&id=6&Itemid=56

Her er eksempel på 1 her i Bergen. Denne er mest ment mot thailand / kina / vietnam markedet, andre igjen er drevet mer mot midtøsten matretter.

Sist endret av Gullars den 22 Mar 2013, 13:41, endret 1 gang

Topp

InnleggSkrevet: 10 Aug 2012, 18:48 
Avlogget

Hei Gullars,takk for svar! Jeg fant det på OBS Hypermarked idag,Viking helmelk no less :-)
Mvh padler

Topp

InnleggSkrevet: 08 Okt 2013, 11:00 
Avlogget

Jeg fant en 200g boks med "Nestle Coffee-mate" på butikken i dag. Er det denne dere mener når dere skriver om Nestle sin tørrmelk?
Hvilket blandingsforhold evt?

Topp

InnleggSkrevet: 08 Okt 2013, 22:08 
Avlogget

jeg tror de mener vikingmelk når de sier nestle.
har aldri sett noe tørrmelk fra tine i dagligvarebutikk, denne er jeg litt nysgjerrig på.

Topp

InnleggSkrevet: 08 Okt 2013, 22:48 
Avlogget

Steffen skrev:
jeg tror de mener vikingmelk når de sier nestle.
har aldri sett noe tørrmelk fra tine i dagligvarebutikk, denne er jeg litt nysgjerrig på.

Jeg kjenner til den kondenserte (flytende) vikingmelka fra Nestle. Da forstår jeg det slik at det er noe som heter Nestle Viking tørrmelk også!?

Litt OT, men et tips til dere som avler kaniner for kjøtt (eller kos for den saks skyld): Kondensert Vikingmelk kan brukes om man skulle finne på å fôre opp eller tilleggsfôre "overskuddsunger" i store kull. Men de må ha fått i seg råmelk om det skal være verdt forsøket. Innholdet i åpnet boks fryses ned i isterningsposer for senere bruk.

Topp

InnleggSkrevet: 08 Okt 2013, 23:38 
Avlogget

caja skrev:
Jeg kjenner til den kondenserte (flytende) vikingmelka fra Nestle. Da forstår jeg det slik at det er noe som heter Nestle Viking tørrmelk også!?

den står som regel rett på siden av den flytende i butikken.
det er en eske med 3 poser tørrmelk, hver pose gir 1 liter melk.

Topp

InnleggSkrevet: 09 Okt 2013, 09:00 
Avlogget

Her i byen har de typiske innvandrersjappene Nestle tørrmelk i forpakning på ca 1kg og 4kg (fritt fra hukommelsen).

Topp

InnleggSkrevet: 09 Okt 2013, 10:31 
Avlogget

Hvor er 'her i byen'? :D Og husker du ca. priser?
Den Viking-tørrmelka fra Nestle er god, men det blir jo dyr melk; nesten 25,-/liter'n... :?

I accept the rules that you feel necessary to your freedom. I'm free no matter what rules surround me. If I find them tolerable, I tolerate them; if I find them too obnoxious, I break them. I'm free because I know that I'm morally responsible for all I do

Topp

InnleggSkrevet: 09 Okt 2013, 16:33 
Avlogget

Prisene husker jeg ikke, men det var ikke dyrt. Jeg tror det er rimeligere enn alternativene.

Butikken ligger v/Vestre Torv i Kristiansand, like over gata fra Coop Mega og ved siden av Vitus apotek.

Topp

InnleggSkrevet: 09 Okt 2013, 17:35 
Avlogget

Ah, Kristiansand er jo overkommelig herfra. :) Nå har jeg dog ikke sjekka tilsvarende sjapper heromkring da. :roll:

I accept the rules that you feel necessary to your freedom. I'm free no matter what rules surround me. If I find them tolerable, I tolerate them; if I find them too obnoxious, I break them. I'm free because I know that I'm morally responsible for all I do

Topp

InnleggSkrevet: 13 Okt 2013, 10:18 
Avlogget
Brukerens avatar

Nestle Viking tørrmelk har vært solgt i alle år i norske dagligvarebutikker. Prisen er stiv og det er helmelkspulver med høyt fettinnhold og dermed kortere lagringstid det dreier seg om.

Nestle Nido Instant tørrrmelk, 400 gram eller større selges i de fleste innvandrerbutikker. Den jeg har stående i kjøkkenskapet kostet 50 kr i flg prislappen.

Men et lite tips: Les trådene som dere er interessert i fra starten av. Da finner dere kanskje stoff som er av interesse. Nettvenninnen har for eksempel i denne tråden fortalt hvordan man kan kjøpe skummet tørrmelk i vanlige dagligvarebutikker. Og det står også en del om fordelene ved skummet tørrmelk framfor helmelk, og ordinær tørrmelk fremfor "Instant".

Topp

InnleggSkrevet: 13 Okt 2013, 15:06 
Avlogget

I Sverige så jeg vanlig melk som hadde drøye 4 mnd's lagringstid....

http://www.arlafoodservice.se/produkter/Mjolk/Mjolk-med-lang-hallbarhet/Arla-Mellanmjolk-med-lang-hallbarhet-15_1l/

Bilde

Flere produkter i samme kategori.

http://www.arlafoodservice.se/produkter/mjolk/mjolk-med-lang-hallbarhet/

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 41 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
POWERED_BY
phpBB.no - Norsk phpBB-support