Norsk Survival Forum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 18 Nov 2017, 23:44

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 41 innlegg ]  Gå til side 1, 2, 3  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Jippi! Tørrmelk! Men...
InnleggSkrevet: 14 Jul 2012, 15:28 
Avlogget

Til min glede fikk jeg se at nesten alle innvandrersjapper selger tørrmelk. Har nå eksperimentert med en boks og ser til min store overraskelse at det smaker 100% melk (når man blander riktig). Og faktisk bedre enn melken man får på butikken i dag. For friskheten på tørrmelken kan minne litt oim den melken som var i barndommen min. En boks på 400 grem holder til ca tre og en halv liter melk. Og faktisk blir det da BILLIGERE enn melk på butikken, for en slik boks koster 40 kroner (NB: noen innvandrerbutikker var dyrere enn andre). Norge har forøvrig fæle priser på melk. I Danmark koster ikke en liter melk mer enn ca 5 kr.

Denne tørrmelken kommer fra Nestle og det er helmelksvarianten jeg har kjøpt. Men så over til problemet. Holdbarheten er to år fra produksjonsdato. Så er det noen kloke hoder som vet om det er mulig å lagre tørrmelken, slik at den holder lenger enn bare to år? Det jeg har kjøpt holder bare til juni 2013. Og det vil være kjipt å hamstre disse uten at man vet hvor langt man kan tyne holdbarheten.

Topp

Innleggets emne: Re: Jippi! Tørrmelk! Men...
InnleggSkrevet: 14 Jul 2012, 16:59 
Avlogget

Om en vakumpakker melkepulveret og fryser det ned, så stopper nok harskningsprosessen i melkefettet en del.
Stopper nok ikke helt opp, men burde nok dobble holdbarheten, kanskje tripple den.
Viktigste her er nok å få fjernet oksygenet mest mulig, for det er oksidering af fettet som gjør at det harskner

Topp

InnleggSkrevet: 14 Jul 2012, 17:31 
Avlogget

sunnmøringen skrev:
Om en vakumpakker melkepulveret og fryser det ned, så stopper nok harskningsprosessen i melkefettet en del.
Stopper nok ikke helt opp, men burde nok dobble holdbarheten, kanskje tripple den.
Viktigste her er nok å få fjernet oksygenet mest mulig, for det er oksidering af fettet som gjør at det harskner

Takk for svar. Godt å vite årsak til den noe dårlige holdbarhetsdatoen. Nå har jeg desverre verken fryserplass eller en vakumpakker. En vakumpakker ligger egentlig litt langt ned på ønskelisten også. Hva med mylar bags + oxygen absorbers + Norgesglass? Kunne det holde? Og hva vil i såfall holbarhetstiden øke med, tror du/dere?

Topp

InnleggSkrevet: 15 Jul 2012, 12:33 
Avlogget
Brukerens avatar

Tørrmelk laget av helmelk har så høyt fettinnhold at holdbarheten er kort uansett lagringsforhold. To år betyr antagelig at den er pakket i ”beskyttende atmosfære” og/eller tilsatt antioksidanter. Men harskning foregår både med og uten oksygen, så selv om en fjerner alt oksygen, vil fettet harskne ved hydrolyse. Derfor må man bare finne seg i at denne typen tørrmelk må roteres raskt og at det ikke gir mening å langtidslagre slik tørrmelk.

For skikkelig langtidslagring er det bare med skummet tørrmelk at vi kan oppnå brukbare resultater.

http://usdec.files.cms-plus.com/PDFs/FoodAid/SMPStorageFactSheet.pdf
Sitat:
Skim milk powder (SMP) has low moisture and fat contents and, when stored in dry,
cool conditions, has a shelf life in excess of two years. Specifically, when stored at 15C and a relative humidity of 75%, skim milk powder has a minimum shelf life of two years, an average shelf life of three years and a maximum shelf life of four years.

Men det er ikke vanskelig å lagre tørrmelken under bedre betingelser enn dette. I Norge har de fleste kjellere vesentlig lavere temperatur enn 15 grader. Og ved å pakke i emballasje som ikke slipper gjennom vann, vil pulveret ikke ha mulighet til å suge opp fuktighet fra luften. Det er nemlig det som skjer når det ikke oppbevares lufttett. Samme type emballering hindrer også tilførsel av nytt oksygen og dersom man bruker vakuum eller oksygenabsorbere kan man fjerne det oksygenet som er der fra før. Og til sist må det oppbevares mørkt eller i lystett embalasje.

Dermed har vi gjort noe med de fire faktorene som er viktigst for å øke langtidsholdbarheten:

Temperatur – Fuktighet – Oksygen – Lys

Selvfølgelig må også kvaliteten i utgangspunktet være på topp.

Det har blitt gjort noen ganske få undersøkelser av skummet tørrmelk som hadde vært lagret over lengre tid. Først en med mer ordinære lagringsforhold:
http://extension.usu.edu/foodstorage/htm/dried-milk/
Sitat:
……. The shelf life of packaged, NFDM ranges from 3 months to 3-5 years. The main factor is storage temperature. At cool to cold temperatures the shelf life is 3-5 years. At hot temperatures the shelf life can be as little as 3 months. A 2U.S.U. research study demonstrated NFDM held at 32°C (90°F) for 6 mo began to develop off-flavors and by 24 mo was considered unacceptable by a trained sensory panel. After 4-yr storage, NFDM samples stored at 21°C (70°F) were rated unacceptable by the panelists. Storage at 10°C (50°F) resulted in minimal flavor changes in 52 mo.

…… Nutrition degradation during storage. Vitamin levels are stable for 6 mo and only minimally decline after 18 mo. Data is not available for longer term storage effects on vitamins. Storage of these products for periods longer than several years will result in vitamin and flavor degradation. Most other nutrients (calories, carbohydrates, proteins, and minerals will remain unchanged.

Men det har også blitt gjort undersøkelser av produkter beregnet på virkelig langtidslagring:

http://ift.confex.com/ift/2003/techprogram/paper_17828.htm
Sitat:
.... The objective of this research was to evaluate the quality attributes of NFDM(Non Fat Dry Milk) in hermetically sealed cans with reduced oxygen levels held in long-term storage.
...............
However, a 23-year old sample with low oxygen was not significantly different from fresh samples. Comparison of instant and regular NFDM showed no significant differences, indicating both types were suitable for storage. Available lysine varied from 1.22-2.28 g/100g NFDM and did not have a strong correlation with sample age.

Though there is some decline in quality over time, it appears possible to retain palatability and nutritional value in NFDM during long-term storage by using adequate packaging and storage conditions. Manufacturers need to ensure proper packaging of their products to optimize shelf-life.

NB: Instant tørrmelk er produsert på en måte som øker mengden luft mellom kornene. Denne økte luftmengden kan resultere i kortere holdbarhet på grunn av mer tilgjengelig oksygen som kan sette fart i harsknigsprosessen. Instant tørrmelk MÅ derfor oppbevares i ”beskyttende atmosfære”, dvs nitrogen, eller med oksygenabsorbere.

Sitat:
Instant milk powder is produced by partially rehydrating the dried milk powder particles causing them to become sticky and agglomerate. The water is then removed by drying resulting in an increased amount of air incorporated between the powder particles.

Noen andre interessant linker:
http://www.ales2.ualberta.ca/afns/cours ... pter17.pdf
http://www.foodsci.uoguelph.ca/dairyedu/concprod.html

Topp

InnleggSkrevet: 15 Jul 2012, 19:15 
Avlogget

Takk for et gjennomført og meget interessant svar. Jeg er enig med deg. Prøvde i natt å sette meg litt inn i dette med "instant nonfat dry milk". Og kom opp med noe av de samme konklusjonene som du her også forskningsmessig viser til. Mens i dag derimot dumpet jeg borti et nettsted som solgte instant nonfat dry milk. Og der hevder de at holdbarheten er opptil 20 år.

http://beprepared.com/product.asp?pn=FE%20M700

Er holdbarheten her troverdig tror du/dere? Det står ingen ting om hvordan det er pakket, men vil kanskje tro at denne typen er pakket bedre enn boksene til Nestle. For boksene fra Nestle er ikke 100% hermetiske. Syns alikevel at 20 år høres ut som en overdrivelse. Spesielt med tanke på at tettheten på "kornene er mindre. Økonomisk og lagringsmessig sett, så skal det jo visstnok også lønne seg å holde seg unna "instant milk".

Prisen her er egentlig ikke så værst. En boks gir etter mine beregninger litt over 15 liter ( 4,75 gallons). Og kostnaden blir da på ca 7 kroner literen (hvis man ikke kjøper et stort kvanta). Nå har jeg ikke kontaktet firmaet for å se litt på frakt og slike ting enda. Heller ikke lovligheten ved å kjøpe det.... :oops: Men jeg vil tro at kostnadene kanskje ikke er alt for store. I hvertfall ikke hvis man skal regne inn dette pr liter.

Et moderat årsforbruk her i huset tilsier at jeg trenger kun 11 bokser (3 liter i uken). Og etter tilbakemeldingene på dette produktet å dømme, så er denne tørrmelken MINST like god som Nestle sin. Det vil si at man smaker ingen forskjell fra melk i butikk. Men 20 års holdbarhet. Kan det stemme? :shock:

Topp

InnleggSkrevet: 15 Jul 2012, 21:25 
Avlogget
Brukerens avatar

Det er sikkert ikke farlig å drikke etter 20 år, men jeg har mine tvil om det ernæringsmessig er noen høydare etter 20 års lagring. I følge "FAQ'en" deres kan den betraktes som "best før" i 13 år, hvilket høres ut som den vil tape seg i smak osv etter den tid.

Topp

InnleggSkrevet: 15 Jul 2012, 22:42 
Avlogget
Brukerens avatar

Ja, jeg tror skummet tørrmelk som er produsert for langtidslagring og dermed pakket hermetisk og oksygenfritt er brukbart i over 20 år. Forutsatt at vi også lagrer den kjølig i forseglet emballasje.

Men næringsinnholdet er IKKE like bra som fersk melk, eller nyprodusert skummet tørrmelk. Smaken er nok heller neppe like bra.

For meg er det imidlertid innholdet av kalsium, jod, selen og kanskje riboflavin og B12 som er avgjørende. Dette er næringstoffer som det kan bli mangel på i en katastrofesituasjon. Se forøvrig emnet Overleve kun på mat fra lageret?

I mellomtiden kan tørrmelk brukes i matlaging i stedet for vanlig melk. Dermed får en til en viss rotasjon. Jeg bruker uansett ikke tørrmelk til drikke i stedet for fersk melk.

Fra innlegget mitt over:
Sitat:
Nutrition degradation during storage. Vitamin levels are stable for 6 mo and only minimally decline after 18 mo. Data is not available for longer term storage effects on vitamins. Storage of these products for periods longer than several years will result in vitamin and flavor degradation. Most other nutrients (calories, carbohydrates, proteins, and minerals will remain unchanged.

Når det gjelder import, så går det greit fra EU-land, men det gjelder kraftige restriksjoner på land utenfor EU uten at jeg i farten husker detaljer om det.

Topp

InnleggSkrevet: 15 Jul 2012, 22:59 
Avlogget

Side spørsmål: Hvem her drikker melk daglig? Jeg har fått hamret inn at "melk er for kalver"?

Sist endret av Gullars den 22 Mar 2013, 13:30, endret 1 gang

Topp

InnleggSkrevet: 15 Jul 2012, 23:05 
Avlogget
Brukerens avatar

Gullars skrev:
Side spørsmål: Hvem her drikker melk daglig? Jeg har fått hamret inn at "melk er for kalver"?

En del av vår kulturs overlevelseshistorie er at vi utvilet evne til å nyttiggjøre oss melk også etter barnealder. Dette ga oss overlevelsesfortrinn som har gått i arv og mulighet til å holde kveg for både melk, kjøtt og muskelmakt. Derfor er det bare unntaksvis at etniske nord-eurpere ikke tåler melk.

Folk sør for Sahara derimot, tåler så godt som aldri melk i voksen alder.

Topp

InnleggSkrevet: 16 Jul 2012, 00:18 
Avlogget

Gullars skrev:

Det er et helt greit spørsmål. For jeg drikker også sjeldent melk. Men nå skal ikke jeg akkurat drikke melken heller. Melk er for meg en basisvare på lik linje med egg/eggepulver sukker,bakepulver og mel (for å nevne noe).

Med melk kan man lage Supper, sauser, bakverk, grøt og desserter. Jeg kunne eksempelvis aldri tenke meg å lage semulepuddingen min av vann. Og har du velling eller havregryn til frokost, så smaker det best når det er laget med melk. Pannekaker smaker godt med melk og har man fiskeboller til middag, lager man som regel hvit saus med melk. For å ikke glemme at man kan lage verdens deiligste soppsuppe så lenge man har melk.

Blåbær eller bringebær er også best sammen med melk og sukker (men dette er smak og behag) osv osv. Dette er knapt 1% av bruksområdene for melk. Mitt planlagte matlager kommer til å være bygget opp rundt det faktum av at jeg skal ha egg og melk tilgjengelig. Så melken skal for det meste bare fortæres som mat. Selv om det er godt med en kopp kakao i ny og ne.

Dessuten: Melk inneholder en del næringstoffer som kroppen trenger. Fettfri melk vil gi deg 11 g protein pr servering og 38% av det du trenger av kalsium pr servering. Mange bruker også tørrmelk (helmerksvarianten) som erstaning for proteinpulver når de bygger opp kroppen sin. Og jeg tror også at om man har melk i et matlager, så vil den i det lange løp være langt viktigere enn bare den tørre risen og de leverposteiboksene man kanskje har. En oppskriftsbok vil heller ikke være så dumt... ;).

Sist endret av nettvenninnen den 16 Jul 2012, 00:39, endret 2 ganger.

Topp

InnleggSkrevet: 16 Jul 2012, 00:23 
Avlogget

[/quote]Når det gjelder import, så går det greit fra EU-land, men det gjelder kraftige restriksjoner på land utenfor EU uten at jeg i farten husker detaljer om det.[/quote] - Sitert fra Bamse Brakar.

Det høres supert ut!!

Topp

InnleggSkrevet: 16 Jul 2012, 00:37 
Avlogget

zXc skrev:
Det er sikkert ikke farlig å drikke etter 20 år, men jeg har mine tvil om det ernæringsmessig er noen høydare etter 20 års lagring. I følge "FAQ'en" deres kan den betraktes som "best før" i 13 år, hvilket høres ut som den vil tape seg i smak osv etter den tid.

13 år var faktisk mer enn jeg kunne håpe på. Da trenger jeg bare å kjøpe til lageret i tre omganger før jeg havner på gamlehjemmet.. :lol:

Topp

InnleggSkrevet: 17 Jul 2012, 20:40 
Avlogget
Brukerens avatar

Gjorde en liten test i dag, åpnet opp en 5 år gammel pakke med skummet tørrmelk for å sjekke status.
Melken var lagret i mylar med O2-absorber - og den var fortsatt like god (til å være tørrmelk).

Dengang kjøpte jeg melka i 20-kilos sekker - og uten at jeg husker eksakt pris, så var det ihvertfall billig.
Melka ble levert av TINE og ble bestilt og kjøpt gjennom lokal matbutikk. De butikkansatte stusset fælt på hva jeg skulle med 60 kilo tørrmelk ;)

Topp

InnleggSkrevet: 18 Jul 2012, 00:36 
Avlogget

Mantaray skrev:
Gjorde en liten test i dag, åpnet opp en 5 år gammel pakke med skummet tørrmelk for å sjekke status.
Melken var lagret i mylar med O2-absorber - og den var fortsatt like god (til å være tørrmelk).

Dengang kjøpte jeg melka i 20-kilos sekker - og uten at jeg husker eksakt pris, så var det ihvertfall billig.
Melka ble levert av TINE og ble bestilt og kjøpt gjennom lokal matbutikk. De butikkansatte stusset fælt på hva jeg skulle med 60 kilo tørrmelk ;)

Wow. Liker å høre om folk som tester ut lageret sitt. Har fundert på å kjøpe tørrmelk i Sverige. Der koster det 30 kroner pakken. Men det spørs om jeg tar en telefon til TINE aller først. Ble såpass inspirert av historien din at jeg gjør det i morgen. Kan tøfle inn hit og skrive en oppdatering etterpå.

Hvordan smakte tørrmelken forresten? Nestle sin er veldig frisk og god. Mens den i Sverige smaker egentlig ikke så godt. Egner seg nok best til matlaging. Den er også litt vanskeligere å blande ut. Er tørrmelken fra TINE grei å blande ut? Og hvordan er evt blandingsforholdet?

Topp

InnleggSkrevet: 18 Jul 2012, 14:07 
Avlogget

Da har jeg sjekket ut med Tine. En 25 kg sekk som da gir 250 liter melk vil koste 1400 kroner inkludert moms. Og kan bestilles via butikk. Det vil si en pris på 5 kroner og 60 øre literen.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 41 innlegg ]  Gå til side 1, 2, 3  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: