Norsk Survival Forum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 19 Nov 2017, 16:08

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 41 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Re: Jippi! Tørrmelk! Men...
InnleggSkrevet: 22 Apr 2014, 20:20 
Avlogget

Hei, sorry hvis det er feil å dra frem en gammel tråd, men jeg leste gjennom denne da jeg søkte rundt etter tørrmelk og har nå bestilt et produkt fra Amazon som jeg trodde tilfredstilte kravene mine iallefall:

http://www.amazon.com/gp/product/B00BLW ... ikal&psc=1

25 års holdbarhet, pakket i 10 poser med 12 servings i hver. Hver serving er én cup så det blir totalt ca. 28.5L melk når det er blandet ut.

Dagen etter jeg hadde bestilt leste jeg selvsagt denne kommentaren:
Sitat:
The hydrogenated coconut oil is very much a turn off from something to be used as a milk substitute. in a survival situation im sure you wouldnt care whats in it but it shouldnt have oils in it.

hah .. så da var det vel ikke melk likevel. Kanskje derfor det gikk greit å sende til Norge ... søkte enda litt rundt og fant næringsinnholdet: http://wisefoodstorage.com/skin/fronten ... tional.jpg

Den har fett, som jo er bra, og det ser ut til at den faktisk inneholder litt ekte melk også ("Nonfat Dry Milk").

Anyway, det som solgte meg på produktet var levetiden - jeg bruker ikke tørrmelk i matlagingen til vanlig så ønsket noe med lang levetid for å slippe rotasjon.

Noen andre som har bedre alternativer med lang holdbarhet?

Topp

InnleggSkrevet: 23 Apr 2014, 10:26 
Avlogget

Equalitor skrev:
Man har jo også Kalvegodt fra Felleskjøpet i flere varianter, til halv pris fra tørrmelka, men om det er verdt det er opp til en selv. Holdbarhet i maks et og et halvt år står det på nett, men den pakken jeg så en gang for lenge siden var av tynn papp, så ikke rart om det er diskutabel holdbarhet.
En får voldsomt med energi fra det, sier en del muskelbyggere, og det kan jo behøves i en krisetid. Fullgodt som morsmelkerstatning for kvinner/par som har for lite melk til å fôre ungen sin også, men kan nyttige yrker som gjør de til verdifulle samarbeidspartnere.

Her er innholdsfortengelsen på Pluss Alma som er et av produktene som erstatter Kalvegodt.

Sammensetning
Mysepulver TINE 60,0 %
Kokosfett (raff.) 13,8 %
Hveteprotein (hydr.) 10,0 %
Soyaisolat 4,0 %
Palmeolje 3,2 %
Premiks 3,1 %
Sukker 2,6 %
Myseproteinkons. 2,0 %
Mysepulver 0,8 %
Emulgator 0,5 %

Analytiske bestanddeler
Aske 7,0 %
Råprotein 21,0 %
Trevler 0,0 %
Råfett 18,1 %
Kalsium 5,4 g
Fosfor 5,2 g
Natrium 4,2 g
Lysin 16,1 g
Methionin 4,2 g

Tilsetningsstoffer pr kg
Vitaminer:
A-vitamin E672 1000 IE 55,0
D3-vitamin E671 1000 IE 4,5
E-vitamin 3a700 mg 300,0
C-vitamin E300 mg 300,0
Sporstoffer:
Fe, E1 jern(II)sulfat mg 150,0
Cu, E4 kopper(II)sulfat mg 10,0
Mn, E5 mangan(II)sulfat mg 40,0
Zn, E6 sinksulfat mg 190,0
I, E2 kalsiumjodat mg 1,3
Se, E8 natriumselenitt mg 0,4

bakeren skrev:
Hei, sorry hvis det er feil å dra frem en gammel tråd, men jeg leste gjennom denne da jeg søkte rundt etter tørrmelk og har nå bestilt et produkt fra Amazon som jeg trodde tilfredstilte kravene mine iallefall:

http://www.amazon.com/gp/product/B00BLW ... ikal&psc=1

25 års holdbarhet, pakket i 10 poser med 12 servings i hver. Hver serving er én cup så det blir totalt ca. 28.5L melk når det er blandet ut.

Vil her bare minne på at kjøtt og meieriprodukter kjøpt utenfor EU-sonen vil bli stoppet på grensen sier de i Tollvenenset.

Topp

InnleggSkrevet: 23 Apr 2014, 13:52 
Avlogget

Jeg har det utmerket med et lite lager Viking tørrmelk. Å rotere fem-seks bokser (tilsvarer snaut 20 liter melk) går helt greit i det daglige, og dekker sånn omtrent behovet mitt. Melka har ett års holdbarhet, og i mat klarer jeg ikke smake forskjell på tørrmelk og vanlig melk. Jeg drikker ikke melk, så det er faktisk billigere med tørrmelk enn med vanlig melk som står og blir sur i kjøleskapet. Kokte grøt i går på ei pakke viking som var på utløpsdatoen etter et år i romtemperatur, og jeg kunne ikke smake forskjell sammenlignet med vanlig melk (bortsett fra at det var mye mindre pes med å røre i gryta).

Jeg føler på meg at skillet i denne diskusjonen har sammenheng med hvordan matlageret passer inn i strategien og hva folk prepper for. For de som ønsker ett år på lager, og å kunne rotere lageret i daglig bruk, er det helt greit med vanlig tørrmelk. Vil du låse ned et lager og glemme det frem til Fimbulvinteren kommer holder det nok ikke med vanlig tørrmelk. Jeg klarer ikke å forberede meg på noen atomvinter eller supervulkan. Før det er gått ett år trenger jeg et fungerende samfunn rundt meg uansett.

Topp

InnleggSkrevet: 23 Apr 2014, 17:41 
Avlogget

Wisefood har fått mye kritikk for bøff, ser berettiget ut også. De mener det er 4 servings i en standard drytech packe størelse pose f.eks...

Topp

InnleggSkrevet: 24 Apr 2014, 13:39 
Avlogget
Brukerens avatar

Det kan kanskje lønne seg å ta en ny titt på side 1 i denne tråden. Der er det mye informasjon. Blant annet er prisen for 25 kg skummet tørrmelk kjøpt fra Tine gjennom lokal matvarebutikk nevnt. 1 400 kr for 25 kg blir 56 kr per kg den gangen. Dette er bulkvare som må pakkes om i passe porsjonspakker for langtidslagring. For eksempel i mylarposer/norgesglass med oksygenabsorbere.

25 kg kan høres mye ut. Men om man faktisk bruker litt nå og da, bør det ikke være noe problem å rotere dette lenge før det blir dårlig.

Profesjonelle aktører KAN ha tilsatt kraftige antioksidanter, andre gufne kjemiske stoffer eller ha herdet det lille fettet i melken for å sikre lang holdbarhet. Men jeg TROR de bare har sørget for å fjerne alt oksygen og sikret at emballasjen er lys og lufttett. I alle fall er det alt som skal til for å sikre SKUMMET tørrmelk. Men HELMELK er en helt annen sak. For at naturlig melkefett skal være holdbart i 20 år tipper jeg det må oppbevares i oksygenfritt miljø ved under 60 minusgrader. Da er kanskje også den hydrolytiske harskningsprosessen stoppet opp.

Det finnes forskjellige melkeERSTATNINGER. Det er altså ikke MELK alt det som kalles melk. Noe av dette kan sikkert være godt for folk som ikke tåler melkesukker, ikke vil ha animalske produkter(veganere), kalver eller dem som ikke er så nøye på hva som er i glasset bare det er hvitt og flytende. Så tipset om å sjekke varedeklarasjonen før man kjøper er ikke så dumt. Sorry, Bakeren, at du ble lurt. Men det var jo bra at du oppdaget det så fort at du rekker å komme over skuffelsen før du får varen levert. Men den største skuffelsen kan bli at den ikke går gjennom tollen. Du må huske å oppdatere oss på det. Kjøpt fra den leverandøren du oppgir, skal den nemlig konfiskeres fordi det er forbudt å importere fra land utenfor EU/EØS. http://www.mattilsynet.no/mat_og_vann/i ... andet.2900

Skal man kjøpe kjøtt, kjøttprodukter, melk og meieriprodukter over nett, så legg inn søkeord som EU, Europe o.l. i søketeksten. Et raskt søk etter tørrmelk på denne måten bringer raskt fram et sentralt treff: http://www.amazon.co.uk/s/?ie=UTF8&keyw ... yoftbe0u_b Eller kanskje disse mer konkrete: http://shop.conserva.de/de/26-vollmilchpulver og http://www.autarka.de/innova-vollmilchpulver og http://basislager5vor12.de/contents/en- ... Quantity=0

Men hvorfor skal man egentlig det da? Som nevnt kan skummet tørrmelk kjøpes i bulk til snaue 60 kr per kg. Men en på en Harrytur til nærmeste kjøpesenter over grensen, kan man kanskje finne «Semper Mjölkpulver, fettfri 480g» (5 porsjonspakker) http://www.mathem.se/varor/torrmjolk/mj ... 80g-semper Kg-prisen på den i linken blir da rundt 85 NKr. Det finnes også skummet melkepulver for automater, f.eks. denne: http://www.torebrings.se/butik/AUTOMATP ... rtnr=50001 Litt høyere pris og ikke pakket i porsjonspakker.

Vanlig hel tørrmelk har vi to store varianter av i Norge. Stort sett alle matvarebutikker selger Nestle’s Viking Melk, 3x130g, til ca 75 kr. Det blir en stiv kg-pris på ikke langt unna 200 kr. Og så har vi Nido, også den fra Nestle, som dominerer i innvandrerbutikker. Minste boks på 400 g bør du ikke betale så mye mer enn 45-50 kr for, eller rundt 120 kr/kg.

Topp

InnleggSkrevet: 02 Mar 2016, 18:00 
Avlogget

Leste på et forum for folk på fjellturer, at flere brukte morsmelkerstatning istede for tørrmelk.
Er det noen her som har erfaring eller tanker om dette ?

Topp

InnleggSkrevet: 03 Mar 2016, 07:50 
Avlogget
Brukerens avatar

Erfaring, kun i en kort periode av livet fordi et av barna trengte ekstra tilskudd da kona var syk et par uker. :D

Men tenker som følgende: Vanlig morsmelkerstatning er nok basert på kumelk og har antagelig fettinnhold nokså likt helmelk. Vitamininnholdet vil jeg tippe er toppet litt opp i forhold til vanlig melk. Så dermed er pulveret svært fettrikt og holdbarhetsproblematikken er som for annet helmelkspulver.

Men om du tar en ny sverigetur, så kikk i hyllene for bakevarer. Svenskene får i motsetning til oss kjøpt tørrmelk av både skummet og hel type. Ellers så er det en del råd i innleggene over. I tillegg så vil jeg nevne at tørrmelk pakket i små porsjonsposer som for eksempel Vikingmelken vår, ikke trenger noe mer emballasje. Evt kan man presse litt lengre holdbarhet, kanskje, ved å legge forseglede porsjonsposer i mylar med oksygenabsorbere. Men harskning av fett foregår også uten tilgang på oksygen, så det funker nok dårlig med helmelkspulver.

Topp

InnleggSkrevet: 13 Mar 2016, 18:34 
Avlogget
Brukerens avatar

hva med velling? den som svenskene har?

Topp

InnleggSkrevet: 11 Jul 2016, 16:41 
Avlogget

Noen som har fått fatt i tørrmelk? Fikk svar fra tine i dag at de selger bare til industrien.

Topp

InnleggSkrevet: 12 Jul 2016, 12:51 
Avlogget
Brukerens avatar

Ascension skrev:
Noen som har fått fatt i tørrmelk? Fikk svar fra tine i dag at de selger bare til industrien.

I denne posten har jeg oppsummert en del omkring kjøp av tørrmelk.

Ellers så er det mange måter å gå fram på for å kjøpe større kvanta enn standard i detaljhandel av blant annet tørrmelk i Norge. Felles for de fleste er at personlig frammøte har større sjanse for å lykkes. Telefon til rette vedkommende kan også hjelpe – helt til rette vedkommende blir nedlesset i henvendelser. E-post er fåfengt vil jeg tro. Disse havner lett enten i båsskurven, eller blir besvart med standard avslag.

1) Bestill i større matvarebutikk.
2) Direkte fra produsent. Da hjelper det meget bra om du er en profesjonell aktør. F.eks. baker, engrosbedrift, driver internettbutikk med matvarer i sortimentet, eller kanskje bruker din egen private bedrift som bestiller uten at den har så mye med mat å gjøre.
3) Du kjenner noen i gruppen over og tar kontakt med dem.
4) Du bestiller via internett og får levert på døra, eller via posten.

Men om du bor i rimelig avstand til svenskegrensa og er på harryhandel i ny og ne, vil jeg tro det sikreste når det gjelder skummet tørrmelk, kan være å kjøpe noen slike:
Bilde
https://www.mathem.se/varor/torrmjolk
Men det kan jo være greit å ringe butikken du skal til på forhånd og forsikre seg om at de har nok på lager – eller bestiller ekstra til du kommer.

PS: Om du ender opp med 25-kgsekk så sørg for at du har mindre mylarposer og oksygenabsorbere klar på forhånd. Ved høy luftfuktighet suger tørrmelk til seg fuktighet og holdbarheten og kvalitet vil bli dårligere. Alternativt bør du straks pakke om lufttett og lagre mørkt og kjølig. F.eks. i store norgesglass. Når du så får skaffet oksygenabsorbere legger du disse over i glassene.

Topp

InnleggSkrevet: 13 Jul 2016, 21:54 
Avlogget

mcnabux skrev:
Leste på et forum for folk på fjellturer, at flere brukte morsmelkerstatning istede for tørrmelk.
Er det noen her som har erfaring eller tanker om dette ?

Jeg bruker bare morsmelk erstatning , når jeg har behov for tørrmelk. Mest siden den selges overalt i dagligvarebutikker, til og med på bensinstasjoner. Og kvaliteten er høy siden den er beregnet på følsomme baby mager. Men jeg har aldri prøvd å lagre den over noe tid. Derimot har jeg lagret kondensert melk i årevis, og den er helt utmerket.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 41 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
POWERED_BY
phpBB.no - Norsk phpBB-support